Haaruitval door krabben

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Re: Haaruitval door krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 14:52

Succes vandaag! Ik hoop dat de huisarts je verder kan helpen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 15:41

CalipsoLover schreef:
Dit zal het inderdaad wel zijn := Wordt het echt niet beter bij jou? Ik denk dat ik er ook al ongeveer 6 maanden - 1 jaar last van heb. Maar het is nog nooit zo erg geweest als nu.

Vanzelf zal het inderdaad helaas niet snel beter worden. Het beste is zoals al gezegd is om de onderliggende oorzaak aan te pakken, al kan cognitieve gedragstherapie bijvoorbeeld ook wel handig zijn. Dit gedrag kan uiteindelijk een gewoonte worden, waardoor je het blijft doen ondanks dat je niet per se stress hebt.

Ik heb persoonlijk minder moeite met 'scalp picking' omdat ik niet veel merk van haaruitval. Skin picking is dan weer moeilijker omdat het mij belemmerd wanneer het aankomt op schoolwerk bijvoorbeeld (en mijn armen onder de 'wondjes' staan waardoor mensen denken dat ik uitslag heb- daarbij kan het ook zorgen voor permanente beschadiging aan de huid...).
Het beste is om dit gedrag voor proberen te zijn. Sommige omschrijven het als een 'belletje' dat afgaat in je hoofd vanaf het eerste moment dat je het gedrag begint te vertonen. Als je nog maar denkt aan het aanraken van je hoofdhuid moet je dat direct afkappen. Het moeilijke is dus dat je soms al aan je hoofd zit te krabben zonder dat je het doorhebt. :p Maar die dingen vallen wel te trainen.

Op dit moment -tijdens de examens- probeer ik gebruik te maken van mijn kneedgum. Ik probeer hem constant vast te houden. Ik merk dat wanneer ik hem niet vast heb ik al sneller geneigd ben om met mijn handen aan mijn haar of aan mijn armen te zitten. Dus wanneer ik aandrang voel komen pak ik de gum vast en probeer ik zo mijn handen bezig te houden.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 17:51

Heb toch een zalfje meegekregen tegen schimmel. Zoals ik al eerder zei heb ik een hele bos dikke haren, en daardoor zou mijn hoofdhuid niet genoeg lucht krijgen waardoor ik dus die wondjes krijg, maar dat staat dan wel weer los van de tik om eraan te krabben want het jeukt niet. Hopelijk helpt die zalf en is het snel weg en blijf ik er dan ook vanaf.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 18:39

Klinkt alsof de huisarts een pleister op een gebroken arm wil plakken. Hebben jullie het ook over de oorzaak gehad? Of heb je het meer gebracht van 'ik heb korstjes, hoe kom ik daar vanaf? '.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 18:59

Nee, heb ook wel vernoemd dat ik stress heb. Hij is hier ook van op de hoogte want hier hadden we het eerder over gehad, maar hij vermoed dus dat de korstjes afkomstig zijn van een schimmel en ik er met als gevolg niet af kan blijven.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 19:28

Ik ben ook weleens met die diagnose naar huis gestuurd en toen bleek het wat anders te zijn. Houd het zelf goed in de gaten!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 20:36

Ik heb dat met velletjes bij mijn nagels. Het triggert me enorm en alle losse velletjes moeten er af :roll:

Mijn oplossing is dat ik altijd een nagelknipper bij me heb om de losse velletjes eraf te knippen. Dan ga ik niet trekken en kan het genezen. Zou er voor jou een manier zijn om de trigger te vermijden?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 20:56

troi schreef:
Ik heb dat met velletjes bij mijn nagels. Het triggert me enorm en alle losse velletjes moeten er af :roll:

Mijn oplossing is dat ik altijd een nagelknipper bij me heb om de losse velletjes eraf te knippen. Dan ga ik niet trekken en kan het genezen. Zou er voor jou een manier zijn om de trigger te vermijden?

Ja, hopelijk werkt de zalf nu die ik heb meegekregen. Nu zit er cortisone in die zalf, dus mag ik ook echt gewoon niet krabben want anders heb ik cortisone aan mijn vingers...

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:00

Herkenbaar, bij mij is het een soort dwang.. het korstje móet eraf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:41

Herkenbaar probleem, begon bij mij met een korstje op de basisschool en een klasgenootje dat dat zag en vies vond. Heb vervolgens zeker 10 jaar obsessief elk korstje van mijn hoofd gepulkt 8)7 Was een gewoonte geworden.
Ben er mee gestopt toen ik acryl nagels heb laten zetten, die zijn namelijk bot en daar kun je dus niet mee pulken.
Helaas is deze gewoonte vervangen door het kauwen op mijn wang, doe het ook zonder het in de gaten te hebben.
Beste is denk ik te proberen een vervangende bezigheid te vinden omdat anders een andere slechte gewoonte ontwikkelt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 21:49

Ik heb hetzelfde probleem. Maar omdat ik eczeem heb en stress nu heb ik een lotion gehad. Ik heb ook schilfers en een harde hoofdhuid op die punten.
Krab zelf ook veel, dus het is lastig om er niet aan te komen

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 09:47

S8903N schreef:
Herkenbaar probleem, begon bij mij met een korstje op de basisschool en een klasgenootje dat dat zag en vies vond. Heb vervolgens zeker 10 jaar obsessief elk korstje van mijn hoofd gepulkt 8)7 Was een gewoonte geworden.
Ben er mee gestopt toen ik acryl nagels heb laten zetten, die zijn namelijk bot en daar kun je dus niet mee pulken.
Helaas is deze gewoonte vervangen door het kauwen op mijn wang, doe het ook zonder het in de gaten te hebben.
Beste is denk ik te proberen een vervangende bezigheid te vinden omdat anders een andere slechte gewoonte ontwikkelt.

Ik heb (toevallig) een bon gekregen om acrylnagels te laten zetten. Ga ik ook maar een keer doen dan! Wel vervelend van je wang...

Ben ergens wel blij niet de enige te zijn, maar halleluja waarom bestaat hier niks tegen? Ik zag ook wel dat je serotonine remmers kan nemen om het obsessief gedrag te onderdrukken, maar dat is dan weet een antidepresivum...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 09:59

@Calipsolover:Serotonineremmers om obsessief gedrag te onderdrukken vind ik wel een heel zware behandeling. En dat doet ook niets aan de oorzaak en dat is stress.Nou zijn er altijd wel redenen om stress te hebben natuurlijk. Ga anders de manen van je paard kammen en borstelen,dat werkt ook heel ontspannend zowel voor jou als voor je paard en dan hoef je geen medicijnen in te nemen.Het is maar een ideetje,iets wat voor mij werkt!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:10

Selectieve serotonine heropname remmers, ofwel SSRI's, (officiële benaming) zijn in principe geïndiceerd voor depressies maar een aantal ook voor obsessieve compulsieve disorders. Deze zijn enkel op recept verkrijgbaar.
Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat de oorzaak toch ergens is begonnen met jeuk en krabben. Dat kan inderdaad een schimmelinfectie zijn of misschien door een bepaalde stof die in een shampoo zit. Laat een kapper eens naar je hoofdhuid kijken maar maak eerst de kuur af

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 10:14

Boterbloem90 schreef:
Ik draai altijd knopen in mijn haar :o En als ik die eruit haal breekt het haar af, gelukkig ook dik haar.
Voor mij werkt het om iets anders in mijn handen te doen. Meestal is het mijn armbandje omdat ik die altijd draag en voor handen heb. Verder als ik merk dat ik het veel doe op het moment vraag ik of iemand een seintje geeft als ik weer bezig ben.

Overigens heb je jeuk aan de hoofdhuid of dat die droog is?

Ik dacht dat ik de enigste was. Ik doe/deed dat ook. Ik doe het als ik in een hele onrustige periode zit omtrent bijvoorbeeld werk of andere spannende dingen. Dan ben ik echt bijna opzoek naar knopen. Nu gaat het gelukkig al weer een hele tijd goed, maar dacht soms bij mezelf ben ik de enige :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-20 22:35

De korstjes zijn vandaag al zichtbaar beter na een dagje zalf smeren. Het krabben heb ik wat beter in toom maar nog niet helemaal.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-20 22:36

Ik ga voor je duimen dat het een schimmeltje is, lijkt me de meest gunstige uitkomst :)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-20 18:58

Nu is de plek weer groter en roder -O- Vandaag wel weer actief gekrabd. Dus terug haar steevast in een staart zodat ik minder kan krabben.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-20 22:43

Met een koud en nat washandje wat kalmeren? Ik heb ook zo'n zalf die je overal kan gebruiken tegen droge, jeukende huid. Maar is misschien niet handig in combinatie met jouw zalf.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-20 19:20

Die zalf moet er op blijven, 1x in de ochtend smeren en 1x in de avond en moest ook zeker 3 dagen blijven smeren nadat de korstjes weg waren... Was mijn haar 1x in de 2-3 dagen. Wil nu ook zeker niet te veel gaan wassen want misschien maakt dat het erger.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 14:25

Helaas nog geen verbetering...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 14:49

En wat doe je precies aan je stress, om het te verminderen/ er beter mee om te gaan?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:51

Zolang je stress ervaart zal het ook niet verbeteren.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 18:01

Of heel bewust je haarfriemel omzetten in een andere friemel. Ik heb in periodes van stress ook dat ik ergens aan ga plukken.. gelukkig niet mijn haar, maar wel pluisjes op kleding, op de bank of andere dingen. Om dat te voorkomen heb ik een tijdje terug een 'Tangle' gekocht. Bij mij werkt het aardig om hiermee te klooien in plaats van dingen die anders stuk gaan :=

https://senso-care.nl/tangle-therapy-re ... apEALw_wcB

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 20:06

Ik heb op dit moment geen reden meer voor stress, mijn stress kwam van school. Ik ben nu klaar en heb vakantie. Maar het krabben gaat dus door. Ik kan hier dus geen oorzaak aan geven.
Anne. schreef:
Of heel bewust je haarfriemel omzetten in een andere friemel. Ik heb in periodes van stress ook dat ik ergens aan ga plukken.. gelukkig niet mijn haar, maar wel pluisjes op kleding, op de bank of andere dingen. Om dat te voorkomen heb ik een tijdje terug een 'Tangle' gekocht. Bij mij werkt het aardig om hiermee te klooien in plaats van dingen die anders stuk gaan :=

https://senso-care.nl/tangle-therapy-re ... apEALw_wcB

Dat ken ik niet! Wat kan je er precies mee? Is het een pocket-size?