Stel, je krijgt corona.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 02:14

Wat vreselijk dat verhaal.
Ik vind trouwens dat je bij corona in bepaalde gevallen best moet kunnen kiezen.
Zelf zeg ik wel IC, maar wel realistisch.
Dus stel ik ben na 2 weken nog niet in staat ook maar wat zelf te ademen, en er is aantoonbaar erg veel longschade zou ik willen dat ze stoppen.

Weet je trouwens dat sommige mensen al na drie dagen wakker worden?
Met all you need is love bedankte een patiënt het ziekenhuispersoneel, zij heeft daar drie dagen in coma gelegen.
Maar zij zag er zo verrassend goed uit, en ook haar praten ging supervlot.
Ik had niet het idee dat ze zuurstof tekort kwam en zelf zei ze ook dat het goed ging met haar.
Het hoeft dus niet dat de IC gelijk het einde is, een middenweg zou misschien ook kunnen.
Dat er niet te lang gedoktert moet worden op de IC, zoals hierboven 7 weken coma en compleet verlamd.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 03:00

moonfish13 schreef:
Wat vreselijk dat verhaal.
Ik vind trouwens dat je bij corona in bepaalde gevallen best moet kunnen kiezen.
Zelf zeg ik wel IC, maar wel realistisch.
Dus stel ik ben na 2 weken nog niet in staat ook maar wat zelf te ademen, en er is aantoonbaar erg veel longschade zou ik willen dat ze stoppen.

Weet je trouwens dat sommige mensen al na drie dagen wakker worden?
Met all you need is love bedankte een patiënt het ziekenhuispersoneel, zij heeft daar drie dagen in coma gelegen.
Maar zij zag er zo verrassend goed uit, en ook haar praten ging supervlot.
Ik had niet het idee dat ze zuurstof tekort kwam en zelf zei ze ook dat het goed ging met haar.
Het hoeft dus niet dat de IC gelijk het einde is, een middenweg zou misschien ook kunnen.
Dat er niet te lang gedoktert moet worden op de IC, zoals hierboven 7 weken coma en compleet verlamd.

Dit dus! Je doet natuurlijk wat je zelf wil, maar het is denk ik erg kort door de bocht om meteen behandeling te weigeren omdat het heel misschien slecht kan gaan, terwijl er veel grotere kans is dat het wel goed afloopt.. Voor 'tzelfde geld had je er dus zoals moonfish zegt na 3 dagen ic netjes bovenop kunnen zijn, maar ga je door weigering van behandeling cru gezegd gewoon dood, dat is te gek toch? Dat je niet als 'kasplantje' verder wil kan ik wel volledig begrijpen, zou ik zelf ook niet willen. Maar dat je zo gaat eindigen is in de verste verte niet zeker toch ? Voor mijn gevoel (hoeft dus niet voor iederen zo te zijn) moet je met die logica best helemaal niks meer doen, want als je morgen van de trap dondert en slecht valt kan je net zo goed volledig lam zijn of ernstige hersenschade oplopen, of beide.. Maar nogmaals, dat is hoe ik erover denk, je doet verder met je eigen lijf wat je zelf wil :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 03:59

Gillbo schreef:
Ik vraag me af hoe realistisch deze vraag is.Ik heb nog nooit gehoord dat een gezond iemand onder de 50 een behandeling met zeer grote kans op volledig herstel weigerd. Hooguit vooraf maar niet als het men echt overkomt

Of het realistisch is voor jou doet niet ter zake. Ze wil het niet en ja. Daar moeten ze gehoor aan geven, men mag niet maar doen waar men zin in heeft met jouw lijf. Het enige ‘puntje’ is idd wat als ze niet meer aanspreekbaar is. Indien vooraf aangegeven dienen ze er gewoon rekening mee te houden.

V_naomi: er zijn er niet zo heel veel die maar drie dagen op IC door brachten geloof ik. En aan de beademing (en dus in coma gebracht worden) al is het ‘maar’ voor een week (en de meeste die zo ver heen waren lagen er langer aan tot nu toe.) heeft een vrij grote kans op levenslange gevolgen. Zeker als je uit gaat van dat gemiddelde van 19 dagen is er een hoge kans op levenslange gevolgen.

Het is niet zo mooi en roze kleurig als de films doen vermoeden. Dat ontwaken uit een (langere) coma.

Van de trap vallen kan je niet op voorhand weigeren of inschatten. Dit wel. Is dus totaal geen vergelijking.

V_Naomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 04:52

Ayasha schreef:
Zeker als je uit gaat van dat gemiddelde van 19 dagen is er een hoge kans op levenslange gevolgen.

Eens, maar ook daar zit imo een grote 'speling' op de ernst van de gevolgen. Zo kan blijvende schade aan de longen variëren van perfect leefbaar tot erg extreem toch? Dat je daar dan een 'lijn' in trekt vanaf welk punt je niet meer verder wil kan ik perfect begrijpen en ben ik het ook mee eens.

Citaat:
Het is niet zo mooi en roze kleurig als de films doen vermoeden. Dat ontwaken uit een (langere) coma.

Heb ik dit ergens beweert dan? Zeg er toch duidelijk bij dat het beide kanten op kan, en dat als het zo ver gaat dat je als een 'plantje' verder moet dat ik het er helemaal mee eens ben dat je dat niet wil.

Citaat:
Van de trap vallen kan je niet op voorhand weigeren of inschatten. Dit wel. Is dus totaal geen vergelijking.

Weigeren niet nee, maar het idee van op voorhand weten hoe het afloopt wel denk ik dan, maar nogmaals, dat is mijn manier van denken, dat iemand anders anders denkt is uiteindelijk ook gewoon okee, ik deel enkel mijn mening. Zo heb ik ook bij mijn vorige post meermaals vermeld dat iedereen verder wel gewoon zelf beslist over zijn/haar eigen lichaam, dus ga er ook niet verder over doordrammen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 05:48

verootjoo schreef:
dees_daan schreef:

Als dit heel duidelijk vastgelegd is zou ik het behoorlijk respectloos vinden als ze dat niet doen..

Maar hoe zie je dat dan voor je? Als je op de IC komt is er vaak geen tijd te verliezen, ze kunnen dan niet eerst kijken of iemand heel toevallig heeft vastgelegd dit niet te willen.
Als je aanspreekbaar bent overleggen ze dat natuurlijk met je en als je niet wil zullen ze vast niet doen, maar als je niet aanspreekbaar bent doen ze alles wat nodig is en overleggen ze met familie.

Als het vastgelegd is bij de huisarts dan kan het ziekenhuispersoneel dit ook inzien lijkt mij, als dat in het dossier staat dan komt dat dus wel naar voren. Ik hoop dat ze de dossiers ook inkijken als iemand op de IC terecht komt? Er kan ook iets in staan waar ze tijdens de behandeling rekening mee moeten houden.
Het is een gevoel van de andere persoon dat zo'n jong iemand behandeld moet worden maar als diegene dat zelf niet wil dan moet dat imo gerespecteerd worden en dan zou zo'n verklaring bij de huisarts genoeg moeten zijn ipv dat je je dan nog een keer moet gaan verantwoorden.. Dat is bij de huisarts al gebeurd dus het is duidelijk voor iedereen, als je dan zegt dat ze daar niet zomaar mee akkoord gaan dan zeg je dus eigenlijk dat die wens niet gerespecteerd zal worden omdat anderen vinden dat jij wel behandeld moet worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 06:56

dees_daan schreef:
verootjoo schreef:
Maar hoe zie je dat dan voor je? Als je op de IC komt is er vaak geen tijd te verliezen, ze kunnen dan niet eerst kijken of iemand heel toevallig heeft vastgelegd dit niet te willen.
Als je aanspreekbaar bent overleggen ze dat natuurlijk met je en als je niet wil zullen ze vast niet doen, maar als je niet aanspreekbaar bent doen ze alles wat nodig is en overleggen ze met familie.

Als het vastgelegd is bij de huisarts dan kan het ziekenhuispersoneel dit ook inzien lijkt mij, als dat in het dossier staat dan komt dat dus wel naar voren. Ik hoop dat ze de dossiers ook inkijken als iemand op de IC terecht komt? Er kan ook iets in staan waar ze tijdens de behandeling rekening mee moeten houden.
Het is een gevoel van de andere persoon dat zo'n jong iemand behandeld moet worden maar als diegene dat zelf niet wil dan moet dat imo gerespecteerd worden en dan zou zo'n verklaring bij de huisarts genoeg moeten zijn ipv dat je je dan nog een keer moet gaan verantwoorden.. Dat is bij de huisarts al gebeurd dus het is duidelijk voor iedereen, als je dan zegt dat ze daar niet zomaar mee akkoord gaan dan zeg je dus eigenlijk dat die wens niet gerespecteerd zal worden omdat anderen vinden dat jij wel behandeld moet worden.

Je dossier bij de huisarts is niet openbaar in te zien door alle ziekenhuizen. Als je onaanspreekbaar in het zkh terechtkomt wordt je eerst gestabiliseerd, ondertussen wordt je dossier opgevraagd, maar daar kan je niet gelijk in kijken.
Als je via de huisarts komt zal die idd de afgesproken behandelbeperkingen melden.

Maar zoals jij stelt gaat het niet en dat is wel goed om te weten als je zoiets zou willen :)

beatje

Re: Stel, je krijgt corona.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 07:39

Ik denk dat je dit enkel kan aangeven dat je niet behandeld wil worden als je uitbehandeld bent. Bij bv kanker of hartfalen. Je ziet toch dat bij jehova's die bloedweigeren om een leven te redden er ook allerlei procedures gestart worden. Ik denk dat zolang de artsen geneeskundig kunnen werken ze dat ook doen dat is een deel vrees die ze afleggen. Mijn ouders hebben wel een protocol onder tekend en een sticker op de huisdeur geen reanimatie. Maar die zijn dan ook zowat 90.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 15:54

Wij hadden het er toevallig gisteren over. Ik heb ooit al eens bijna het leven gelaten en ik wil nog lang niet dood. Van mij mogen ze dus alles uit de kast trekken om me te redden, al was het alleen voor mijn dochter van 10 die ik niet zonder moeder op wil laten groeien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:06

beatje schreef:
Ik denk dat je dit enkel kan aangeven dat je niet behandeld wil worden als je uitbehandeld bent. Bij bv kanker of hartfalen. Je ziet toch dat bij jehova's die bloedweigeren om een leven te redden er ook allerlei procedures gestart worden. Ik denk dat zolang de artsen geneeskundig kunnen werken ze dat ook doen dat is een deel vrees die ze afleggen. Mijn ouders hebben wel een protocol onder tekend en een sticker op de huisdeur geen reanimatie. Maar die zijn dan ook zowat 90.

Bloed bij geven is nog wel iets minder ingrijpend dan een behandeling waar je levenslang door beperkt kan worden zonder mogelijkheid om in te schatten in hoeverre

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 16:33

Beste is denk ik om het duidelijk te bespreken met familie.
Zo hebben mijn vader en ik allebei het standpunt geen beademing bij corona.
Beter op een rustig moment zulke dingen bespreken dan op een moment van veel stress of weinig mogelijkheden tot contact.