Ik heb in ieder geval mijn best gedaan - reanimatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:02

Super super goed gedaan ts. Wat goed dat jullie samen zo goed konden handelen en elkaar konden afwisselen.

imaudy

Re: Ik heb in ieder geval mijn best gedaan - reanimatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:11

Goed gedaan!
Hoop dat hij het haalt, door jou wat meer kans.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:14

Xanthippe schreef:
Ik ben van België en ken dit systeem precies niet?
Hoe gaat het dan in zijn werk, ben je professionele hulpverlener of heb je "gewoon" een cursus gevolgd en mogen ze je contacteren als je in de buurt bent?

Knap van je TS, klinkt alsof je kalm gebleven bent en je alles gegeven hebt wat je kon.
Hoor je nog wat van de afloop?

Als je een BHV, EHBO of reanimatiecursus hebt gevolgd en succesvol hebt afgesloten kan je je aanmelden als burgerhulpverlener. Als er bij jou in de buurt dan iemand is die gereanimeerd moet worden, worden er smsjes gestuurd naar alle burgerhulpverleners binnen een bepaalde straal. Deze kunnen namelijk veel sneller aanwezig zijn dan een ambulance en beginnen met reanimeren. Er kan dan ook aangegeven worden dat er een AED meegenomen moet/kan worden en waar deze zich in de buurt bevind.

Toen de vader van een kennis een hartaanval kreeg stonden er na het telefoontje aan 112 binnen 3 minuten meerdere burgerhulpverleners in de woonkamer. De ambulance had er uiteindelijk 10 minuten voor nodig en dan ben je toch alweer 7 minuten aan het reanimeren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:20

Hier een half jaar geleden meegemaakt met een man wat huizen verderop. Gelijk 3 mensen eropaf. Ambulance reed eerst verkeerd en duurde even. Helaas heeft deze man het niet gehaald. Ter plekke niet. Vanuit deze gebeurtenis is er nu geregeld dat er een AED in onze straat hangt. Fijn gevoel.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 00:23

Geweldig van jou TS. Ik moest voor mijn werk verplicht een BHV cursus volgen. Blij dat ik mijn cliënten kan helpen indien nodig, maar het leverde mij ook allemaal veel stress op. Direct besloten mij niet aan te melden als burgerhulpverlener. Ik vind het knap dat jij dit wel gedaan hebt. En wat zullen ze je dankbaar zijn! Ik hoop op een goede afloop. Aan jou heeft het in ieder geval niet gelegen.
Volgende zomer heb ik weer BHV cursus. Misschien als ik mij daarna zekerder voel dat ik mij wel ga aanmelden. Die paar minuten reanimeren kunnen echt al schelen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 00:32

Voor mijn zwangerschap studeerde ik verpleegkunde. Zodra mijn zoontje naar school gaat wil ik dit hervatten. Nu ben ik werkzaam als verzorgende IG.
In 2017 heb ik mijn reanimatie + AED behaald. Dit herhaal ik jaarlijks.

In principe kan iedereen zo’n cursus doen en zich aanmelden voor het burgernet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 01:16

Goed gedaan. En als je er een terugslag van krijgt, wees dan niet te streng voor jezelf.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 01:51

Goed gedaan!

Ik ben nu een jaar BHV’er en kan mij de eerste keer nog heel goed herinneren.

Je kunt nooit iets fout doen. Iets is beter dan niets!
Ik weet nog bij mijn eerste oproep dat er heel veel bhv’ers eropaf kwamen. Uiteindelijk waren de hulpdiensten er en heb ik de familie bijgestaan met wat te drinken en een praatje. Inmiddels heb ik er al aardig wat oproepen opzitten. Vooral nu tijdens covid19 heb ik het idee nog vaker opgeroepen te worden. Ik heb altijd een mondmasker en alcohol mee maar ook dat mag nu niet meer gebruikt worden voor beademing.
Het bizarre nu vind ik vooral hoe de hulpverleners nu volledig ingepakt komen en dat we als bhv’er nu ook niet meer zomaar wegmogen maar eerst bij de brandweer volledig moeten opfrissen alvorens naar huis te gaan. Ook heb ik het idee dat er een stuk minder bhv’ers komen/opgeroepen worden?

Het blijft een eervolle taak ookal weten we vaak genoeg ook niet hoe het afloopt met de persoon.
Meestal ga ik als de hulpdiensten aanwezig zijn, de familie verzorgd is en ik mijn informatie heb overgedragen. Daarna sta ik toch alleen maar in de weg.

Blijf erover praten als je merkt dat je er moeite mee hebt. Het wordt nooit makkelijk, maar het wordt wel makkelijker.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 05:30

Wauw TS! Respect! Goed gehandeld. Maar hou jezelf in de gaten, het is niet niks wat je daar meemaakt!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 05:44

Goed gedaan! Van hartslagnu krijg je vandaag als het goed is ook nog een mailtje met vragen lijst. Daarin kan je ook aangeven of je nog wil praten met iemand. En je mag mij ook altijd pb doen, ik heb het inmiddels meerdere keren gedaan (ook vanuit HartslagNu, niet als professional).

Ik krijg juist nu met covidhelemaal geen oproepen meer, wat mij verbaast.... Maar toe maar. TS, jij kreeg wel een oproep, je hebt gereageerd en gehandeld. De cijfers liegen er niet om, de kansen van zo'n slachtoffer worden zo enorm verbeterd door dit systeem! Dus goed gedaan. Dikke knuf, denk om jezelf. Als je wilt praten, praat, maar laat je daar ook niet toe verplichten. De eerste keren wou ik juist niet praten en dat is ook goed. Wat jij wil. Je kan ook volgende maand of volgend jaar nog bij HartslagNu aankloppen voor hulp.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 06:00

Supergoed, ik hoop dat je nog hoort hoe het afgelopen is.
Jaren geleden net mijn BHV gehaald, een week later stond ik in de rij bij het geneentehuis toen er tumult was bij de ingang. Een hoop mensen om het slachtoffer maar niemand deed iets. Ik was heel kalm, begon instructies uit te delen en heb de man tussen de schuifdeuren gereanimeerd tot de ambulance het over nam.
Pas daarna begon ik te trillen en hebben ze me op een stoel gezet. Nooit meer kunnen achterhalen hoe het afgelopen was, ik heb het ziekenhuis nog gebeld maar kreeg geen informatie omdat ik geen familie was.
Nu jaren later weet ik het dus nog niet, heel jammer.
Ik hoop dus dat je het nog wel te horen krijgt!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 06:17

Jij ook goed gedaan! En iedereen die zich aanmeld of inzet :j

Ze zijn bezig met een systeem om slachtoffers en hulpverleners aan elkaar te kunnen koppelen. Ambu deelt dan polsbandjes uit met qr code, familie krijgt die ook. Op de website kan ieder voor zich aangeven of hij wel of geen contact wil/wil weten hoe het gaat. Indien daar dan een match tussen is, kunnen mensen gekoppeld worden. Lijkt mij persoonlijk een fijn systeem en ik hoop dat het lukt dat door te voeren :j

Zonder dat krijg je inderdaad in principe geen informatie.
Overigens merk ik hier in het dorp dat de tamtam het mij over het algemeen wel laat weten, al dan niet bij een volgende inzet. Of door de overlijdensadvertentie..... Polsbandjes zou fijner zijn, ook voor de familie.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 06:25

Mijn dochter heeft een tijdje geleden iemand op straat gereanimeerd en met succes!
Ze zag iemand rare capriolen uithalen met een autobusje die tegen andere auto’s klapte en wilde helpen, bleek de man een hartstilstand te hebben.

Ze was erna wel benieuwd hoe het met hem ging, ze had geen naam niks maar het toeval wil dat mijn man iemand moest vervoeren naar het UMC en die vertelde dat haar vriend was gereanimeerd en het heel goed ging:wow:

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 06:46

Super gedaan TS, het is niet gek dat je daar even van schrikt en moet bekomen.

Mijn man is ook al een tijdje aangemeld bij hartslag.nu en heeft tot nu toe 2 keer gereanimeerd. De eerste keer ging de man die ze gereanimeerd hadden zelfstandig ademend mee met de ambu. Mijn man was daarna ook even van de kaart. Heel logisch. De tweede keer ging het daarna al een stuk beter met hem.

Er zitten hier in de buurt behoorlijk wat burgerhulpverleners, ze waren steeds met 4 of 5 man bij de reanimatie.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:10

Super goed gedaan TS, het is namelijk niet niks. En er zitten echt nog naweeën aan. Zorg dat je praat met mensen die weten wat het is. Ik heb de situatie wel 100x opnieuw gezien in mijn hoofd, ook het breken van de ribben is echt nog vaak terug gekomen. Bij mij was het mijn schoonmoeder aan de kersttafel en die heeft het niet overleefd. En het heeft mij zo geholpen om de technische dingen te bespreken met anderen die hetzelfde hebben gedaan. Bhv is fijn, maar als je het voor het ‘Echte’ doet weet je pas hoe zwaar het is. Je mag me altijd een pb sturen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 07:56

Wat goed van je TS! Wat knap dat je zo snel gehandeld hebt. Ik heb wel mijn BHV maar heb me niet opgegeven. Ik ben bang dat ik toch niet goed weet wat ik op dat moment moet doen. Ik maak me al druk om hele stomme dingen zoals moet ik zijn trui dan openknippen, wat als ik geen beademingskapjes heb, wat doe ik als ik twijfel of het wel circulatiestilstand is? Etc. Ben gewoon noemde onzeker.

Maar wat een held ben je! Krijg je nog te horen hoe het met de meneer is?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 08:03

Goed gedaan van je.
Hij heeft nu in ieder geval kans door jullie.
Maar heel heftig.

Ik heb ook mijn papieren er voor,maar nog nooit nodig gehad gelukkig.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:03

Wat knap dat je zo gehandeld hebt!
Zelf heb ik geen bhv maar heb ik recent als familie zijnde gemerkt hoe fijn het is dat bhv-ers zo snel ter plaatse zijn! Na het aan treffen van mijn zusje heb ik zelf maar een minuut hoeven te reanimeren voordat bhv op kwam dagen. Uiteindelijk was er niks meer te doen en was ze al een paar uur overleden toen ik haar vond, maar ik zal nooit vergeten dat ik toen zo goed opgevangen was door burgerhulpverleners.

Dus petje af en ga vooral zo door allemaal :j

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:03

Heb je een beetje geslapen TS??

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:18

Je hebt super je best gedaan! Gedaan en gehandeld wat in je macht lag.
Hartslag.nu heeft wel een goede nazorg. Schroom niet om dat in te schakelen als je er behoefte aan hebt.
Ik heb diverse reanimaties nu gehad (laatste weken gemiddeld 2x per week 1), maar het went nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:29

Wat knap dat je zo goed hebt kunnen handelen in zo'n crisissituatie. Heel veel respect voor wat jij (en de anderen in dit topic) hebt gedaan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:30

Goed gedaan TS! Dankzij helden zoals jullie, hebben zoveel mensen meer kans om te overleven.

Een gelijk een goede reminder dat ik mijn cursus moet herhalen zodra dat weer kan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:35

Heel herkenbaar! Ik heb 20 jaar geleden als 16jarige een kleuter op het strand gereanimeerd. Enorm heftig! Ik herinner me vooral de huilende oma ernaast..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:42

Goed gedaan TS!
Kan me voorstellen dat als dit even bezonken is, dat je dan toch even gaat moeten slikken. Maar het is een mooi iets, dat je doet! :)

Ik vraag me ook af of je nu nog te weten komt of hij het goed maakt. Ik zou me dat toch afvragen denk ik. Nu weet ik ook niet of ik dit zou kunnen. Dus knap! :+:

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 09:51

Super goed gedaan. Knap hoor.