Pleister zit vast aan de wond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sannens

Re: Pleister zit vast aan de wond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:00

Als ik voetballer op kunstgras heb ik flink wat schaafwonden (eerder brandwonden) gehad. Helaas ook al meermaals samengaand met een ontsteking. Ik zie in dit topic de meest vreemde combi's, je smeert toch geen boter of olijfolie in een open wond?! Totaal niet hygiënisch.

Het beste is inderdaad om schaafwonden zo snel mogelijk op te laten drogen, dus niets overheen te plakken. Anders gaat het broeien of krijg je dat het open gaat. En dat is echt gruwelijk pijnlijk. Dus wat je nu zegt met kniekousen vind ik super slim! Ik zou dat zeker doen!

En mocht je ooit naar de vette gazen willen, koop dan echt goede bij de apotheek. De vette gazen van de etos blijven niet vet en zitten na een aantal uur nog steeds in je wond vastgeplakt. Been there done that, dat eruit pielen is verschrikkelijk. Ik ben op het hoogtepunt gewoon thuis gebleven en constant in een korte broek rondgelopen zodat het kon drogen. Daarna werd het eindelijk pas echt beter.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:10

Ik ben begin van het jaar gevallen met de fiets, grote schaafwond op mn knie. Eerste tijd aan de lucht laten drogen omdat ik dacht dat goed was. Maar het wilde totaal niet genezen en deed steeds hardstikke zeer. Toen wondzalf bij de kruidvat gehaald en gaasjes. Elke ochtend en avond flink zalf smeren, gaasje erop, vast pleisteren en dan elastische verband erom. Binnen een dag was er al zo veel verbetering en echt bijna geen last meer van gehad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:31

Mijn vader heeft na een aantal van dit soort incidenten pleisterspray ontdekt en wij hebben nooit meer iets anders gehad als kinderen. Het prikt even enorm bij het aanbrengen (als ik een schaafwond had moest ik altijd harder krijsen van het idee dat ik ingeprayd ging worden dan van de pijn van de schaafwond zeg maar), maar het helpt wel heel goed en het verdwijnt vanzelf.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 00:10

Dochterlief, 8 jaar, gevallen met de fiets in korte broek bij oma. Lag ook flink open en ook zo nat.

Toch maar thuis binnen in korte broeken en niks op gedaan. Alles plakte vast door het wondvocht. Was echt heel sneu.
Uiteindelijk flink dikke korsten wat ook niet fijn was. Maar netjes genezen.

Enige wat ik dus kan aanraden is er niks op doen

Ter beeldvorming:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:14

Als het nu nog vastzit, dan is weken toch helaas de enige oplossing. Wat wel eens wil helpen als het gaas of pleister vocht doorlaat: een dikke laag honingzalf op de pleister, en dat weer afplakken. Dan trekt het door het gaas of pleister en weekt zo los zonder dat het schadelijk is.
Bij pijnlijke wonden werkt honingzalf en dan afdekken echt perfect is mijn ervaring.

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:31

Ai, altijd pijnlijk als dat gebeurd.

Een tip, voor als je geen vette gaas in huis hebt.
Vaseline op de binnenkant van de pleister smeren, dan plakt hij ook niet vast.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:42

Mijn eigen ervaring met (schaaf)wonden is dat een vochtig wond klimaat zorgt voor de mooiste genezing en de minste pijn.

Afhankelijk van de plek en of er een grote pleister overheen past even mesitran halen bij de apotheek en grote xl pleisters, liefst met zilver op de ‘pad’. Hansaplast heeft grote xxl sensitive pleisters met zilver. Wond niet ontsmetten met jodium of dettol maar gewoon spoelen met kraanwater. Voorzichtig droogdeppen, wond bedekken met mesitran en dan een pleister erover. Smorgens en savonds even wisselen.

Wond laten drogen aan de lucht kan ook, mijn ervaring is dat dit op bewegende delen wel pijnlijker is en vaker open springt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-20 08:58

Bedankt voor alle adviezen.
Ik vind het toch lastig, mijn dochter heeft er nog erg veel pijn aan en het is ondanks dat er sinds gister niks op zit (ze is enorm bang dat het weer vast gaat zitten). Ook is het nog steeds nat.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:00

Met pleister en zalf doet het écht minder pijn dan zonder, zeker als het straks dicht gaat en steeds weer openscheurt... Je zou ook alleen zalf erop kunnen doen, dan wordt het wel een zooitje. Werkt het misschien als je alleen een gaasje en daar verband omheen doen? Lijkt in haar hoofd misschien wat anders dan een pleister, misschien laat ze dat wel toe

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:06

Inderdaad, beter is toch de wond 'nat' te houden met bijvoorbeeld vette gaas en dan pleister/verbandje erover. Het is achterhaalt om de wond aan de lucht te laten drogen. (M'n moeder is wondverpleegkundige).

Je kan trouwens best even de huisarts bellen hoor voor advies en eventueel de juiste (pijnloze) verbandmiddelen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:21

Je hebt natuurlijk wonden en wonden. Bij een schaafwond bij een kind, die nog een trauma heeft van de vorige pleister kan ik goed begrijpen dat je liever niet weer een pleister plakt. Dan is vrij houden van kleding en laten drogen echt niet zo'n verkeerd plan. Bij kinderen genezen schaafwonden vaak mooi.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:30

Ik zou even de huisarts bellen idd, vooral ook voor de eigen gemoedsrust.

Ik had 2 maanden geleden een gat in mijn scheenbeen door een stom ongelukje. Tot op het bot dus had eigenlijk naar de huisarts gemoeten maar Ja, net lock down dus wilde ze niet belasten met mijn onhandigheidje. :D Toen het nog heel erg bloedde nat gaas met een verbandje om gedaan. Met alleen wondvocht zo veel mogelijk laten luchten. Veel in jurkjes thuis gewerkt :') Als ik de deur uit ging plakte ik een pleister met veel ruimte tussen de wond en pleister, meer omdat het er voor anderen misschien wat heftig uitzag. Gelukkig gaat het weer beter worden dus lekker laten luchten!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:38

...en zou je dochter het verbandadvies van de huisarts niet zien zitten: groene leem gebruiken.
Hetzij haar zelf poeder op laten strooien, hetzij een papje maken en het papje op de wond smeren.
(Het drogen van het papje kan wat jeuk geven omdat het trekt, dat drogende proces verloopt geleidelijker met poeder strooien.)
Dan ontstaat er een groen korstje, dat na verloop van tijd zelf er weer afvalt.
(Ik ben ouderwets en houdt van een goede korst. Ik had het gaasje ook vrolijk op/in de wond laten zitten.)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 09:39

Mijn dochter had laatst ook een gat in haar knie, die was met steppen onderuit gegaan op een grindweg. Ik heb daar ook Mesitran opgedaan, dat is bij ons gewoon bij de apotheek te koop (dan zit je niet met verzendkosten voor 1 tube). Ik plak eigenlijk nooit een pleister, maar mijn kinderen lopen in de winter nog het liefste zonder broek/legging.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:30

Het nadeel van het laten indrogen van een grote schaafwond op een bewegend deel (knie/elleboog oid) is dat de wondranden gaan 'trekken' en de genezing daardoor langer duurt. Daarnaast heb je in een later stadium meer kans op openknappen en eraf krabben van de korst.

Vetgaas wil toch helaas ook in de wond gaan zitten dus ik zou echt gaan voor mijn bovengenoemde combi, 's morgens en 's avonds schoonspoelen, mesitran en een grote pleister met zilver. Door een vochtig wondklimaat blijft de wond soepel en heb je minder kans op scheuren, trekken en jeuk en dus minder pijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 14:41

Ik trok het bij de kinderen ook in 1 keer af.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 16:55

Fijn dat je het eraf hebt gekregen!

Ik ben een paar weken terug knetterhard van mijn fiets gevallen op een bergweggetje met veel losse stenen. Drie fikse schaafwonden, één op een elleboog en de andere twee op beide handpalmen (praktisch is anders).
Op huisarts advies bedekt gelaten: vette gaas (inadine oid, dubbelgevouwen!!) erop en dan pleister erover. Dit kleeft niet aan de wond. Na drie dagen ben ik overgestapt op de snelle wondheling pleisters (Hansaplast op de ene hand, eigen merk op de andere). Na precies 7 dagen was het helemaal dicht en nieuwe roze huid present.
Het voordeel van de wond vochtig houden is dat het juiste milieu voor de wondheling ontstaat. Indrogen kan, maar zodra de korst op een beweegbaar deel huid zit (hand, elleboog, knie, noem maar op) gaat dit vreselijk trekken, zeer doen, waardoor het weer barst/open scheurt en de wond weer opnieuw moet beginnen. Het trekt niet enkel de korst stuk, maar ook het nieuwe (kwetsbare) weefsel! En dat wil je eigenlijk niet..

Even ter beeldvorming, de ochtend na de val (een nacht met vette gaas en pleister, datum foto's 7 april
In spoiler voor als mensen het niet willen zien ;)
Spoiler:
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding

En dit was op 14 april
Afbeelding
Afbeelding

Overigens, deze wonden waren klein genoeg voor de Hansaplast, die op mijn elleboog niet, daar moest eigen merk op omdat die geen 'rand' erom hebben, als je snapt wat ik bedoel..

Sterkte voor je dochter, dit zijn rotwonden!

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:18

Heb dat een paar jaar terug ook gehad, ik stond ergens in Portugal geparkeerd en wilde even snel iets uit de kofferbak pakken. Had niet gezien dat er geen weg achter m'n auto zat dus verstapte me en kwam op een knie op vers asfalt met van die scherpe kiezels terecht. Knie vol snedes en schaafwonden. Daar ging het gaas idd ook zo lekker in vastzitten. Maar ik heb het dus laten zitten net zolang tot het vanzelf loskwam en telkens wat er los kwam weggeknipt.
Spoiler:
Afbeelding

Dit was een paar weken na mijn misstap.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:24

Heb je eventueel een foto?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:26

Ik doe er altijd flamigel op. Voorkomt korsten en het geneest rap.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:29

Wat erg dat ik van mezelf opmerk dat ik dit topic open voor de foto's :+

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:30

Storm schreef:
Bedankt voor alle tips! Ik ga vette gaasjes in huis halen zodat dit niet nog eens gebeurt.

Bij de apotheek kun je ook vragen naar mepitel one, dit zijn een soort van gelgaasjes die niet aan de wond plakken. Deze kun je tissen het gaas en de wond doen. Je kan ze daarna ook desinfecteren en hergebruiken eventueel bijknippen.
Is echt super spul ook bij flinke wonden bij paarden, waar je gelgaasjes zit plakt deze 100% zeker niet aan de wond.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 17:39

Op zich is het laten indrogen van een schaafwond helemaal niet zo gek. Nadeel is alleen dat het kan gaan trekken/scheuren als er een korst op komt.

Ik zweeeeer bij honingzalf óf Kamillosan. Geneest, houdt het soepel en je kunt het overal wel krijgen.

Als het echt te open/nat is om het zo te laten kun je ook een lik honingzalf/kamillosan erop smeren en dán de pleister erop. Regelmatig verversen, dan blijft het ook niet plakken.

Succes, en beterschap voor je kleine meid!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:20

moonsparkle schreef:

Ik ook!! _O- Ik lees al de hele tijd mee en hoop op een foto. :') Die foto's hierboven zijn heerlijk!! Als ik zulke wonden had zat ik er de hele tijd aan. :') Zo fout maar zo lekker. :=

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 19:23

Bellatrix schreef:
moonsparkle schreef:

Ik ook!! _O- Ik lees al de hele tijd mee en hoop op een foto. :') Die foto's hierboven zijn heerlijk!! Als ik zulke wonden had zat ik er de hele tijd aan. :') Zo fout maar zo lekker. :=

Als het pijnlijk is blijf je er vanzelf af, tenminste ik wel. Schaafwonden doen echt zo’n zeer.