Roesje tijdens kleine ingreep?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:28

amber15 schreef:
Tanya, ik krijg wel degelijk pijnstilling tijdens een colonscopie. Is ook echt wel nodig.

Oh, wist ik niet. Nooit meegemaakt gelukkig. Ik hoor altijd dat mensen wel pijn aangeven maar het idd achteraf niet meer weten. Wat voor pijnstilling krijg je dan, weet je dat?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:33

Sanniejtjuh schreef:
Enige ervaring die ik met een roesje had was voor een colonscopie. Ik had verwacht bij te blijven, dat wilde ik namelijk, maar ik was echt zo weg :') Wel was ik na het onderzoek weer heel vlot wakker. Ik weet alleen dat de arts nog iets gezegt had aan het einde, verder was ik echt in slaap. Ik had een klein beetje kater gevoel (wat hoofdpijn) en heb bij thuiskomst nog wat uren geslapen. Verder geen gekke dingen.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik toen ook al vermoeid was ivm slecht slapen door reuma+pijn. Bij dat onderzoek kreeg ik ook een zware pijnstiller dus was voor bij gewoon hele verademing :D

Ik denk dat het heeeeeel erg ligt aan de dosering etc. Ik krijg elke 2 jaar colonoscopie: eerste keer kon ik idd meekijken met een roesje en herinnerde ik me vrijwel alles, tweede en derde keer voelde ik wel pijn maar veel vergeten en de vierde keer heb ik gewoon aangegeven wat er de tweede en derde keer is gebeurd en kreeg ik een hogere dosering. Ik was wel 'wakker' maar kon me amper iets herinneren later :)). Ik wist dat ik mee heb gekeken, ik wist dat ik naar de dokter geluisterd heb, maar ik kon me echt niks meer voor de geest halen. Best grappig.

Dus TS, als je er nerveus voor bent, gewoon aangeven dan kunnen ze daar rekening mee houden. Er kan altijd een mouw aan gepast worden. En als je echt pijn hebt bij de behandeling spuiten ze wel bij :j. Mocht je vragen hebben (of iemand anders) kan je altijd pb'en!

Ik kreeg overigens een combinatie van pijnstilling en roesje.

loez

Re: Roesje tijdens kleine ingreep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:37

Ik heb 8 jaar geleden mijn borstvergroting gehad onder een roesje. En plaatselijk verdoofd dan. De hele operatie liggen kletsen met zuster en anesthesist. Weet er alleen niet helemaal alles meer van maar was wel gewoon wakker. Ik vond het prima, mij lijkt narcose namelijk best eng. Nog nooit gehad.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:41

Tanya schreef:
amber15 schreef:
Tanya, ik krijg wel degelijk pijnstilling tijdens een colonscopie. Is ook echt wel nodig.

Oh, wist ik niet. Nooit meegemaakt gelukkig. Ik hoor altijd dat mensen wel pijn aangeven maar het idd achteraf niet meer weten. Wat voor pijnstilling krijg je dan, weet je dat?

Ik krijg alfentanyl.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:44

Ik heb niet geslapen tijdens mijn roesje. Heb alles eigenlijk bewust meegemaakt. Achteraf ben ik alles vergeten en was ik zo ontzettend moe... vond het wel een aanrader!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:50

Je hebt roesjes en je hebt roesjes. Er kunnen verschillende (combinaties van) middelen gebruikt worden, afhankelijk van voorkeur arts, ziekenhuis, soort ingreep, wensen patient etc etc etc. Roesjes vergelijken is dan ook niet echt heel erg mogelijk. Wat wel voorop staat is dat ze bedoelt zijn om een ingreep voor de patient zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Dus misschien dat je daar op kan vertrouwen?

Daarnaast, wat Polly zegt: praat met je behandelaar en de mensen die bij de ingreep zijn. Als jij je angsten en zorgen kenbaar maakt, zullen ze hun best doen daar wat mee te doen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 18:57

Voor een colonscopie had ik een keer een roesje...schijnt dat ik wel hele tijd pijn aangaf erdoorheen...dus morfine erbij gekregen...ik kan mezelf die pijn niet herinneren dus eigenlijk nergens last van gehad behalve wat suf en sloom 2 dagen..en denk dat dat door de morfine kwam.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 19:01

Tanya schreef:
amber15 schreef:

Ik heb fentanyl gehad

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-20 16:06

Hoi! Ze hebben uiteindelijk gekozen om me toch onder narcose te doen. Wanneer de ingreep is is nog onbekend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:11

Hier een roesje gehad voor een maag onderzoek waar ik erg bang voor was. Ik heb blijkbaar erg liggen kokhalzen en strubbelen maar ik herinner me er niks meer van. Ik herinner me ‘klein prikje’ en vervolgens dat ik in een ander bed ofzo gelegd werd. (Van de onderzoekstafel gehaald.) en toen ik eenmaal op de kamer was wilde ik koffie. _O-
Verder herinner ik me helemaal niks meer.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 16:20

Trui schreef:
Hoi! Ze hebben uiteindelijk gekozen om me toch onder narcose te doen. Wanneer de ingreep is is nog onbekend.

Oh narcose vond ik echt heerlijk. Voelde me echt uitgerust ook erna :’)
Desondanks is het nooit leuk natuurlijk, maar het narcose deel vond ik iig heel prima.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 08:07

Ik heb nu dieverse keren een roesje gehad, maar ik reageer er niet fijn op.
Voordat ze me in slaap krijgen moeten ze meer middel gebruiken, en daardoor blijf ik na de ingreep langer in slaap. Ben ook misselijk ervan.

Nu moet ik in november geopereerd gaan worden aan mijn baarmoeder, en ik heb de operatie zelf al goed doorgesproken met de gynaecoloog.
In september moet ik nog een keer terug komen bij haar voor controle en dan meteen door naar de anesthesie voor hun intake.
Daar geef ik meteen aan, dat ik absoluut geen ruggeprik hebben, maar helemaal onder narcose wil.
Dat ik het altijd ijskoud heb na een operatie, dus extra dekens of kruik nodig heb.

Mijn ervaring is dus geef het van te voren goed aan, dan houden artsen en anesthesie rekening met je.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:02

Tijdens mijn roesjes was ik echt "weg". Niks gevoeld, niets meegekregen: heerlijk dutje gedaan en fijn wakker geworden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:09

Doe mij maar een roesje Ipv narcose.. oh man wat ben ik ziek geweest van de laatste. Roesjes weet ik ook niks meer van.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:32

Narcose heb ik verschillende ervaringen. Lang onder narcose was een ramp er na. Maar kort onder narcose viel me 100% mee. Maar dat is ook weer per persoon verschillend.

Succes in elk geval TS!

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 09:35

Hier ook roesje gehad tijdens darm onderzoek, ik weet wel een moment dat ik even wakker werd en heel veel pijn voelde, toen gaf de zuster direct wat bij in het infuus. Dat was even een naar moment, maar ik was toen ook zo weer weg. En als het eenmaal uitgewerkt is, merk je er ook niks meer van.