Meer zwangere vrouwen met hypermesis Gravidarun?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_i_R

Re: Meer zwangere vrouwen met hypermesis Gravidarun?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:39

Het hielp toen ze me eindelijk eindelijk eindelijk een keer terugbelden, vroegen of het gelegen kwam en zei: “ja, er ligt nu niemand bij me op de kamer”
Even stil
“Ligt u in het ziekenhuis?! Oh dan is het misschien toch niet de standaard misselijkheid”
Zou je denken joh?! :roll: Zoals aangeven op de formulieren ben ik hondsberoerd _-:(

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 21:57

Hier drie zwangerschappen en bij de eerste en derde ook HG.
Eerste tot 28 weken gespuugd maar nooit opgenomen geweest.
Nu 30 weken zwanger van de derde en ben nu zo ziek geweest dat ik echt dacht gek te worden.
Uiteindelijk rond de kerst compleet uitgedroogd.
Helaas in ziekenhuis heel weinig begrip van gynaecoloog.
Kreeg letterlijk te horen dat ze hun beleid hadden aangepast naar hooguit dagopvang met infuus en ik mijzelf thuis maar moest dwingen om te drinken.
Ben toen op de spoedopname beland omdat ze mij weigerde op gynaecologie te leggen want dat mag vol met spoedeisende zaken. Maar ik kon niet meer op mijn benen staan.
Zaalarts van de spoed en verpleegkundige daar waren woest. Ik was niet meer te prikken voor infuus omdat aders zo dicht zaten van uitdroging. En gyn bleef weigeren langer op te nemen ondanks dat zaalarts dat wel wilde.
Heb toen uiteindelijk ondansetron met emesafene gekregen. Ik kan niet tegen primperan.
En dat hielp en maakte het dragelijk.
Het was na 16/17 weken over.
Nu met 30 weken nog paar keer per week dat ik uit het niks alles er weer uitgooi, maar dat is niet erg want ik ben iig niet meer de hele dag zo vreselijk misselijk en beroerd.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 23:00

Ohja die pillen... Ik kreeg eerst gewone pillen, maarja die kwamen er standaard weer uit. Daarna zetpillen.. En daar ben ik echt geen fan van maar dat maakte wel iets dragelijker toen! Kon toen redelijk wat drinken soms binnen houden en soms een beschuitje ofzo.
De tip van drink en eet waar je trek in hebt vind ik een hele goede!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-20 23:06

Mijn tips:
- eet over de dag verspreid kleine hoeveelheden voedsel.
- eet waar je zin in hebt. Ik wou gezond eten maar dat bleef er niet in. Dus at echt waar ik zin in had (als ik überhaupt zin had in eten haha).

En ik probeerde me er juist niet aan over te geven. Plande wel dingen. Hoe meer ik lag op de bank of in bed hoe slechter ik me voelde.
(Plannen is een groot woord. Maar wel huishouding proberen te doen. Uit huis kwam ik amper)

En hier namen mensen me ook echt niet serieus. Pas toen ik in het ziekenhuis lag. Zelfs me zussen dachten echt dat ik me aanstelde. Die hebben later excuses gemaakt. Die kennen dit helemaal niet

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:10

Vreemd genoeg bleven 'vette' dingen bij mij beter zitten dan gezond. Een hamburger van de Mac en chips (salt and vinigar) lukten het best. Maar ook dat ging regelmatig mis.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:39

Geen ervaring, maar ik wil je heel graag sterkte en beterschap wensen.

Een bloemetje voor jou Y;(

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:42

Ik weet wel hoe het is om de hele dag 9 maanden lang misselijk te zijn en daardoor ook over te geven en niks tot weinig te kunnen doen, maar helemaal niks binnenhouden was hier gelukkig niet aan de orde. Wil je even heel veel sterkte wensen, hoop dat het later wat minder gaat worden :(:)

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:56

Saskia9 schreef:
Ja herkenbaar voor mij, ik kreeg de gekke tip van mijn huisarts om aa drink te nemen. Daar zit iets in ofzo, weet het niet meer precies. Dat dronk ik in kleine slokjes maar misselijk en overgeven bleef nog steeds. Gelukkig nooit opgenomen geweest. Tweede zwangerschap ook flink ziek geweest, tot dat op hield en er een zwangerschapsvergiftiging voor terug kreeg.. Zwanger zijn is niet mijn hobby zegmaar..
Heel veel sterkte en kracht! Het is echt heel moeilijk positief te blijven als je je zo zwaar ellendig voelt.

Inderdaad AA, gewoon die standaard oranje. Steeds een slokje. Hielp bij mij ook best prima de eerste tijd. Emesafene zetpillen doen geen reet, zodra je een beetje iets binnen kunt houden kun je beter de tabletjes proberen. Ik kreeg ook eerst de zetpillen maar voelde me daardoor nog beroerder en droogde nog sneller uit omdat mijn darmen daar enorm op reageerden := Echt de hel. Naar de wc met een teiltje op schoot.. wat een gekloot. Ik ben nu 20 weken en slik nog steeds emesafene. Vorige zwangerschap was veel minder heftig qua misselijkheidsklachten

Als je de 12 weken voorbij bent zou je kunnen vragen naar Zofran. Ik heb geen HG, in elk geval niet zo erg dat ik opgenomen moest worden, mijn zus echter wel, bij haar doen ook de emesafene pillen niks en bij haar werkt Zofran dus wel goed. Maar dit mag pas na de 3e maand!

Heel veel sterkte, het is vreselijk! :(:) Ik snap als geen ander dat je op dit moment niet blij bent met je zwangerschap. Kun je het kindje al voelen? Bij mij maakt dat nog wel het een en ander ‘goed’ :=

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:00

Nog even lachen:
Ik was dus ontzettend misselijk maar mijn (nu ex) man en ik gingen op vakantie naar Scandinavië. Doel was de noordkaap maar door mijn constante misselijkheid, hebben we de reis met 2/3e ingekort. In Zweden aangekomen gingen we ook op elandsafari. Natuurlijk werd ik door de spanning nog misselijker, tel daarbij op dat ik, zonder dat ik er iets aan kan doen, het geluid van een dinosaurus maak als ik moet kotsen.
Puntje bij paaltje heb ik alle elanden weggejaagd. We zagen nog net de kont van een vluchtende eland. Geen succes...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:38

Liesje89 schreef:
Saskia9 schreef:
Ja herkenbaar voor mij, ik kreeg de gekke tip van mijn huisarts om aa drink te nemen. Daar zit iets in ofzo, weet het niet meer precies. Dat dronk ik in kleine slokjes maar misselijk en overgeven bleef nog steeds. Gelukkig nooit opgenomen geweest. Tweede zwangerschap ook flink ziek geweest, tot dat op hield en er een zwangerschapsvergiftiging voor terug kreeg.. Zwanger zijn is niet mijn hobby zegmaar..
Heel veel sterkte en kracht! Het is echt heel moeilijk positief te blijven als je je zo zwaar ellendig voelt.

Inderdaad AA, gewoon die standaard oranje. Steeds een slokje. Hielp bij mij ook best prima de eerste tijd. Emesafene zetpillen doen geen reet, zodra je een beetje iets binnen kunt houden kun je beter de tabletjes proberen. Ik kreeg ook eerst de zetpillen maar voelde me daardoor nog beroerder en droogde nog sneller uit omdat mijn darmen daar enorm op reageerden := Echt de hel. Naar de wc met een teiltje op schoot.. wat een gekloot. Ik ben nu 20 weken en slik nog steeds emesafene. Vorige zwangerschap was veel minder heftig qua misselijkheidsklachten

Als je de 12 weken voorbij bent zou je kunnen vragen naar Zofran. Ik heb geen HG, in elk geval niet zo erg dat ik opgenomen moest worden, mijn zus echter wel, bij haar doen ook de emesafene pillen niks en bij haar werkt Zofran dus wel goed. Maar dit mag pas na de 3e maand!

Heel veel sterkte, het is vreselijk! :(:) Ik snap als geen ander dat je op dit moment niet blij bent met je zwangerschap. Kun je het kindje al voelen? Bij mij maakt dat nog wel het een en ander ‘goed’ :=

Zofran mag ook daarvoor, heb ik ook gehad. :j je kan het ook combineren met emesafene en primperan voor een beter effect.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 12:48

Jeetje wat een reacties!

Primperan mag maar voor vijf dagen volgens het ziekenhuis. De Emesafene werkt inderdaad helemaal niet. Dat zeggen de artsen ook dat iedereen het zegt maar je moet ze alsnog innemen.... Beetje vaag. De dag dat ik werd opgenomen had mijn huisarts mij andere pillen voorgeschreven die de vervangend arts niet wilde geven. Ik weet alleen niet welke dat zijn. Mijn vader haalt straks dat recept voor me bij de apotheek.

Bijzonder dat toch aardig wat vrouwen er last van hebben!

Vet eten helpt gek genoeg wel een beetje. Ik heb er twee dagen over gedaan maar een frikandel broodje met curry ging er wel goed in haha.

AA ga ik ook proberen! Appelsap en zure dranken komen er gelijk weer uit helaas net als cola. Andere zoete sapjes gaan wel aardig. Het is veel uitproberen...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 13:51

Lijkt me verschrikkelijk :(

Oud collega van mij had het ook. Die heeft uiteindelijk prednison gekregen en dat hielp erg goed. Die heeft maanden aan 1 stuk in het ziekenhuis gelegen.
Schijnt een normale oplossing te zijn buiten NL maar in NL wordt het bijna nooit ingezet

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:32

Heel veel sterkte!

Hier helaas ook gehad bij de tweede zwangerschap en met 10 weken in het ziekenhuis gelegen voor uitdroging. Primperan niet lang hoeven gebruiken gelukkig en emesafene deed uiteindelijk met zetpillen (en flink wat) veel meer dan de tabletjes. Misselijkheid bleef wel heel erg en eten alleen in kleine beetjes.

Hier werd het gelukkig wat beter na 20 weken (en toen werden de bekkenklachten erger). Bij de eerste totaal niet misselijk geweest.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 08:20

Nou ik ben sinds gisteren weer thuis! Na een goede nachtrust kon ik alles wat beter relativeren en toen er nog wat binnen bleef doorbrak ik eindelijk die negatieve cirkel. Ik ben er natuurlijk nog lang niet maar ik voel weer hoop en wat licht aan het eind van de lange tunnel. Stress en piekeren helpt niet hadden ze al gezegd maar nu ervaar ik het zelf. Ik heb nog lang niet overal trek in maar het gaat er natuurlijk vooral om dat je wat binnen krijgt en houdt. We gaan het mee maken hoe het zich vanaf nu verder ontwikkelt..

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 10:50

Wat fijn dat je weer thuis bent en ook dat je goed geslapen hebt en wat binnen kunt houden! Dat biedt inderdaad hoop voor de komende periode. Knap dat je weer wat meer kunt relativeren. Heb er zelf geen ervaring mee maar zie het bij cliënten regelmatig en ze hoeven meestal niks te zeggen, je ziet altijd al aan de buitenkant hoe ellendig iemand zich voelt. Jammer om te horen dat je huisarts en verloskundige je eerst niet serieus namen...

Hopelijk heb je verder geen opnames nodig en kun je uiteindelijk toch nog wat genieten van je zwangerschap! Maar voel je vooral niet schuldig dat je er nu niet blij mee bent, dat is hartstikke logisch en goed te begrijpen :(:)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:15

fijn dat je weer thuis bent! goed je grenzen in de gaten houden hopelijk blijft het dan hier bij.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:44

Sterkte. Dat was hetgene wat ik het meest vreesde toen we er aan dachten om zwanger te worden. Gelukkig heb ik er geen last van.

Hebben jullie niet veel last van de coronatoestanden?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:44

Sterkte. Dat was hetgene wat ik het meest vreesde toen we er aan dachten om zwanger te worden. Gelukkig heb ik er geen last van.

Hebben jullie niet veel last van de coronatoestanden?

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:10

Ik ben normaal ook nooit misselijk ( gem 1 x in de 10 jaar)dus dacht dat ik daar vast geen last zou hebben bij mijn zwangerschappen. Was I wrong..
Nu al 18 jaar geleden, maar mijn tips:
- idd naturel chips
-zuurtjes ( kon ik het overgeven wat mee uitstellen)
- de ideale drank heb ik nooit gevonden. Kon zelfs geen slok water nemen zonder misselijk te worden, nu gelukkig niet meer voor te stellen. Deed wel suiker in de cola om de prik eruit te halen, maar ideaal was het ook niet.

Veel sterkte, het moment dat ik bevallen was, voelde alles gelijk weer normaal en zat ik echt op een roze wolk.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 12:52

Hier werkte fruitella als onderdrukker vrij goed. At het nooit, eet het nu ook nooit meer maar heb er toen echt rollen van versleten.

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 13:35

Geen hg gelukkig, wel flink misselijk geweest. Werd van alles misselijk, ook van (water) drinken. Vooral einde middag/ avond/nacht last. Ik hoefde niet te spugen op 1x na, maar evengoed vond ik het best pittig. Bij de eerste was ik minder misselijk en er eerder vanaf. Nu tot 20 weken last. Af en toe hapje vanille vla hielp en droog brood/droge crackers. Maar dat zeg ik, niet te vergelijken met hg. dat is echt wel een poeppie erger. Sterkte!

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-20 14:15

Hoe gaat het nu met je Ts?

Hier helaas ook HG... heb vorige week dinsdag in het ziekenhuis gelegen. In 4u tijd 3 liter vocht gekregen en naar huis gestuurd. Moest het goed in de gaten houden anders maar weer terug >;)
Hier gaat het wel al ietsjes beter maar lang nog niet zoals het hoort. Helaas ook nog niet in staat om te werken dus zit al bijna 3 weken thuis...

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 07:22

Hier helaas ook een hg zwangerschap gehad. 9 maanden niet kunnen werken en amper de deur uit. Hierdoor helaas ook de keuze moeten maken om niet aan een biologisch broertje/zusje te beginnen. Het heeft lichamelijk en psychisch zo’n klap gegeven.. wij gaan nu voor een pleegkindje.

Wat bij mij nog een beetje binnen bleef was vet eten. Vooral eten waar je zin in hebt, en niet iets proberen te eten omdat het gezond is. Hopelijk knap je snel op en kun je van je zwangerschap genieten. En voel je niet schuldig als dit niet lukt :* Je kindje komt niks te kort.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 08:09

Wat hier ook wat kon sussen waren gembertabletten.
En eerste zs heb ik maanden geleefd op appels... al de rest bleef niet zitten. Mijn man bracht hele dozen binnen...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 09:26

Ik schepte gewoon 4x op kotste het wel weer uit, en begon weer overnieuw met eten, kleine beetjes hoopte altijd dat er wat bleef zitten.
Soms lukte dat niet, en zeker in de laatste maanden kotste ik al van de lucht alleen van eten, koken ging ook niet meer.
Zo slap als een vaatdoek :(
En door de kracht van de kotsreflex pieste ik ook steeds in m'n broek, wat een armoe was dat -O-