Bewust eten: jouw top 25 wat moet je altijd in huis hebben?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 00:13

Wow wat veel reacties al! Leuk!

@MarlindeRooz Balsamicosiroop is dat enkel balsamicoazijn met een beetje suiker wat je dan kant en klaar koopt? Waar gebruik je dat voor? Salades?
Volkoren wraps zijn ook wel super handig om in huis te hebben, ik moet maar eens gaan zoeken of daar ook troeploze varianten van bestaan.
Zongedroogde tomaten vind ik een super handige! Ga ik ook eens halen.

@safina: gist vind ik ook een handige. Brood bakken doe ik nog niet maar dat staat wel echt op mijn lijstje om nou eindelijk eens te gaan doen. Waar vind je de gist in de supermarkt? En bestaat jouw brood enkel uit volkorenmeel en gist?
Ghee moest ik even googlen. Wat doe je daarmee? En wat doe je met kikkererwtenmeel?
Pesto zelf maken moet ik ook maar eens gaan doen inderdaad. Was me niet zo van bewust maar dat is ook dom om te kopen in de supermarkt met allemaal toevoegingen erbij in. Wraps zelf maken zal ik ook eens googlen. Nooit aan gedacht.

@Neroo ik heb wel altijd rijstwafels, maar maiswafels heb ik nog nooit gegeten. Kan ik ook wel eens proberen ter afwisseling. Die kun je vast ook wel bio en zoutloos krijgen in een beetje supermarkt

@demiyolu wat doe je met rijstolie?

@sem_ gedroogde abrikozen is ook wel een goede. Schijnt dat die ook handig zijn in de boven van appeltaart want dan krijg je nooit een kleffe bodem

@troi bewaar je bloemkoolrijst dan in de vriezer? Ik vind het topspul maar ik eet het altijd vlak na het boodschappen doen al en dan heb ik het daarna dus niet meer in huis :P

@Palmera dadels! Ja die ga ik binnenkort ook maar weer eens halen! Lekker!

@Amira_ wat doe je met eiwitpoeder?

@[***] kimchi moest ik even googlen. Is dat dan kant en klaar? En wat doe je ermee?
Pompoenpitten is ook een goeie om eens te halen ja.
En wat doe je met gedroogd zeewier?

@Resistance tahini moest ik googlen. Wat doe je daarmee?
Rode linzenpasta klinkt heel lekker. Kan je dat in iedere supermarkt vinden? En bestaat dat alleen uit rode linzen of zit daar wellicht nog wel wat troep in zoals bindmiddelen, conserveringsmiddelen, smaak/geur/kleurstoffen etc?
Johnnie boer kruidenmixen kende ik ook niet maar dat zijn dus kant en klare kruidenmixen zonder enige troep erin die je gewoon bij de supermarkt kunt kopen begrijp ik? Ik begrijp uit de reactie van safina dat dat goed spul is :D

@Pien2010 wat doe je met edelgistvlokken?
Jackfruit kende ik helemaal niet, ik ga zo nog even wat uitgebreider googlen maar wat doe jij ermee?

@lenaa_tje prikwater vind ik mega lekker! Maar dat vergeet ik dan gewoon te kopen. Hoe maak jij dat zelf dan?
En maanzaad vind je dat gewoon in de supermarkt?

Ik zie bij iedereen kikkererwten terugkomen. Die ga ik ook maar eens halen. Moet wel goed spul zijn 8-)

pien2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 00:19

Dorine92 schreef:

Jackfruit kende ik helemaal niet, ik ga zo nog even wat uitgebreider googlen maar wat doe jij ermee?

Ik gebruik edelgistvlokken in veel sauzen, maar ook in gerechten etc. Het geeft een beetje een kazige/zoutige smaak en het is ook nog eens goed voor je. Ik eet veganistisch en het is goed te gebruiken als een soort kaasvervanger. (in het engels heet het nutritional yeast, mocht je er meer over willen opzoeken)
Jackfruit is een fruit die, wanneer hij nog jong is, je erg makkelijk de smaak en textuur van vlees kan geven. Bijvoorbeeld pullen barbecue jackfruit(als een soort pulled pork) of spareribs. Ik maak regelmatig pulled jackfruit, echt een succes en heel simpel :D
Let er bij jackfruit wel op dat je de jonge variant koopt, de rijpe is te zoet voor "vlees".
Je kunt het trouwens in blik kopen bij de meeste jumbo's en af en toe ook bij de ah.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 00:25

pien2010 schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
Wist je dat je bananen heel goed kan invriezen (in plakjes op een bord tot ze bevroren zijn en dan in zakje/bakje), als ze bijvoorbeeld te rijp raken/te veel gekocht.

Ik ontbijt vaak met yoghurt, banaan en rood fruit (bevroren) uit blender + muesli en dan is bevroren banaan net zo handig/lekker.

Dat heb ik eens geprobeerd. Misschien doe ik iets verkeerd maar het werd een soort zwart snot toen het ontdooide :Y)
Ik denk dat je het dan echt in een smoothie moet doen, of niet?

Tip:

Banaan bevriezen, bevroren er weer uit halen, lichtjes laten ontdooien, kort in de blender met walnoten en honing (dus dat alles nog grof blijft en geen smurrie. Heb je sterke armen, kun je het ook met de hand doen.

Serveren als toetje. Of gewoon de hele bal zelf opsmikkelen uiteraard. :+

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 01:10

Oh wat voel ik me ongezond in dit topic. Ik probeer met name te letten op mijn suiker inname want ik vrat echt belachelijk veel suiker. Koffie was + 3 klonten. Limonade was 1/5 siroop... Nu 1 klontje in mn koffie en echt een bodempje siroop anders is het te zoet.

Mijn boodschappenlijst:
1. Pink lady appels
2. Kruidencreme van Jumbo
3. Houdbare halve volle melk
4. Halfvolle yoghurt
5. Aardbeien sinaasappel sap van jumbo
6. Koffie
7. Jonge kaas van lidl voor mijn wederhelft
8. Italiaanse kruiden
9. Knoflook
10. Rode ui
11. Boontjes
12. Varkenshaas
13. Kip
14. Gehakt me tomatensaus en tomatenstukjes voor spagettisaus
15. Slasaus
16. Ketjap
17. Carvan cevitam multivruchten limonade
18. Kips smeerleverworst in die kleine rolletjes
19. Ardenner boterhamworst
20. Ananas
21. Mandarijn in sap
22. Saskia rode vruchten drinken van lidl
23. Snacks voor in de frituur zijn altijd op voorraad hier thuis
24. Choco toffees van lidl voor mijn wederhelft
25. Eierkoeken

Poeh.. Ik ben 3 kilo aangekomen tijdens het samenstellen van deze lijst.

Astorga

Re: Bewust eten: jouw top 25 wat moet je altijd in huis hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 01:22

Waarom staat hummus op jouw verboden lijst TO?

Kikkererwten moet je zeker in huis halen, ik heb ze zowel gedroogd als in blik. Van het water van die in blik kun je trouwens heerlijke en enigzins verantwoorde chocolademousse maken. Dat was echt mijn ontdekking van 2019.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 01:40

Astorga schreef:
Waarom staat hummus op jouw verboden lijst TO?

Kikkererwten moet je zeker in huis halen, ik heb ze zowel gedroogd als in blik. Van het water van die in blik kun je trouwens heerlijke en enigzins verantwoorde chocolademousse maken. Dat was echt mijn ontdekking van 2019.

Staat niet op mijn verboden lijst maar twijfel of het wel zo gezond is. Die bij de supermarkt dan. Ik heb nu bijv de naturel variant van de Lidl liggen maar volgens mij staan er wel wat onnodige dingen op de verpakking

@Hutcherson ahhh eierkoeken vind ik wel echt topspul. Niet zo gezond maar wel praktisch en niet het slechtste van het slechtste

@pien2010 ik ga die edelgistvlokken zeker meenemen als ik ze ooit eens tegenkom. En dat jackfruit welk recept gebruik je het liefst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 04:57

Dorine92 schreef:

@MarlindeRooz Balsamicosiroop is dat enkel balsamicoazijn met een beetje suiker wat je dan kant en klaar koopt? Waar gebruik je dat voor? Salades?
Volkoren wraps zijn ook wel super handig om in huis te hebben, ik moet maar eens gaan zoeken of daar ook troeploze varianten van bestaan.
Zongedroogde tomaten vind ik een super handige! Ga ik ook eens halen.

@safina: gist vind ik ook een handige. Brood bakken doe ik nog niet maar dat staat wel echt op mijn lijstje om nou eindelijk eens te gaan doen. Waar vind je de gist in de supermarkt? En bestaat jouw brood enkel uit volkorenmeel en gist?
Ghee moest ik even googlen. Wat doe je daarmee? En wat doe je met kikkererwtenmeel?
Pesto zelf maken moet ik ook maar eens gaan doen inderdaad. Was me niet zo van bewust maar dat is ook dom om te kopen in de supermarkt met allemaal toevoegingen erbij in. Wraps zelf maken zal ik ook eens googlen. Nooit aan gedacht.

@Neroo ik heb wel altijd rijstwafels, maar maiswafels heb ik nog nooit gegeten. Kan ik ook wel eens proberen ter afwisseling. Die kun je vast ook wel bio en zoutloos krijgen in een beetje supermarkt

@demiyolu wat doe je met rijstolie?

@sem_ gedroogde abrikozen is ook wel een goede. Schijnt dat die ook handig zijn in de boven van appeltaart want dan krijg je nooit een kleffe bodem

@troi bewaar je bloemkoolrijst dan in de vriezer? Ik vind het topspul maar ik eet het altijd vlak na het boodschappen doen al en dan heb ik het daarna dus niet meer in huis :P

@Palmera dadels! Ja die ga ik binnenkort ook maar weer eens halen! Lekker!

@Amira_ wat doe je met eiwitpoeder?

@[***] kimchi moest ik even googlen. Is dat dan kant en klaar? En wat doe je ermee?

@Resistance tahini moest ik googlen. Wat doe je daarmee?
Rode linzenpasta klinkt heel lekker. Kan je dat in iedere supermarkt vinden? En bestaat dat alleen uit rode linzen of zit daar wellicht nog wel wat troep in zoals bindmiddelen, conserveringsmiddelen, smaak/geur/kleurstoffen etc?
Johnnie boer kruidenmixen kende ik ook niet maar dat zijn dus kant en klare kruidenmixen zonder enige troep erin die je gewoon bij de supermarkt kunt kopen begrijp ik? Ik begrijp uit de reactie van safina dat dat goed spul is :D

@lenaa_tje prikwater vind ik mega lekker! Maar dat vergeet ik dan gewoon te kopen. Hoe maak jij dat zelf dan?

Ik zie bij iedereen kikkererwten terugkomen. Die ga ik ook maar eens halen. Moet wel goed spul zijn 8-)

Tahini is een pasta van gestampte sesam. Wordt heeeel veel in midden oosterse gerechten gebruikt, en het geeft een hele typische, aparte smaak af. :) Die keuken is echt geweldig, en raad ik zeker aan als je lekker en gezond wil eten met veel groenten.

Die rode linzen pasta hebben ze in ieder geval bij de albert heijn. Is inderdaad 100% rode lins, en de beste past vervanger die ik tot nu toe ben tegengekomen. Ik probeer zo weinig mogelijk snelle koolhydraten te eten maar meer waar je lang op kan teren.

Die johnnie boer kruidenmixen zijn inderdaad helemaal zonder troep, en kant en klaar. Een paar aanraders zijn toch wel garam massala, za'atar, en piccadillo.

Humus kan je overigens geweldig zelf maken, en is 80x zo lekker als die uit de winkel. Enige wat je nodig hebt zijn kikkererwten, tahini, citroen, zout en een héél klein beetje knoflook. De olijfolie hoor je er officieel pas op te doen wanneer je de humus die je gaat eten op een bordje hebt uitgesmeerd, en daarna strooi je er nog een beetje za'atar over.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 06:49

Dorine92 schreef:
Wow wat veel reacties al!

https://www.kookwinkel.nl/isi-classic-s ... gK3n_D_BwE

Ik heb zo’n fles met patronen. Past perfect in m’n koelkast.

Maanzaad heb ik van de markt maar ik denk dat het ook wel in de supermarkt te krijgen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 07:18

Oef, lastig. Ik ben echt een foodie en ik heb twee voorraadkasten vol eten. Mijn lijst is dus of aanzienlijk langer, of aanzienlijk korter als ik echt de benodigdheden pak. Maar goed, ik ga het proberen :))

1. Goede, smaakvolle olijfolie
2. Een neutrale olie als zonnebloemolie
3. Eieren (altijd biologisch, ik haal die van mij bij de kinderboerderij)
4. Verschillende soorten meel en bloem (ik heb op dit moment gewoon all purpouse bloem, tarwemeel, roggemeel, boekweitmeel, maismeel en ach, voor het gemak gooi ik gist en bakpoeder ook even onder deze noemer)
5. Bouillon in poedervorm of in blokjesvorm
6. Verschillende kruiden: gemalen komijnzaad, gemalen korianderzaad, knoflookpoeder, paprikapoeder, een pittig als chilipoeder of cayenne, gedroogd gemberpoeder, oregano, tijm, za'atar, dille en kaneel (en ik kan nog wel even doorgaan maar dit zijn imo wel essentiele dingen)
7. Verse uien en knoflook. Ik heb altijd rode uien, sjalotten en witte uien op voorraad.
8. Aardappelen (ik heb altijd zoete aardappelen en krieltjes liggen, die eet ik niet vaak maar liggen op een donkere plek dus prima. Verse gember ligt hier ook altijd.
9. Ik vind het belangrijk om verse groenten in huis te hebben. Ik heb net gisteren boodschappen laten bezorgen en op dit moment heb ik liggen: drie courgettes, een bloemkool, winterpenen, lente-ui, spinazie, boerenkool, peterselie en rozemarijn en twee soorten pepers, nu jalapenos en chilipepers.
10. Idem voor fruit: citroenen, limoenen, appels, kiwi, ananas, blauwe bessen, en dan ligt in de vriezer nog een zak bevroren zomerfruit en ik heb altijd bananen liggen.
11. Gezond broodbeleg heb ik ook altijd in huis. Dat is natuurlijk super relatief maar voor mij is dat kruidenkaas, zuivelspread en hummus. Ik heb ook altijd dingen als hagelslag en chocopasta staan maar daar grijp ik zelden naar.
12. Een assortiment aan blikwaar. ik heb altijd jackfruit, gecondenseerde melk, zeer veel verschillende soorten bonen (ik eet op dit moment veel kikkererwten, zwarte bonen, cannelinibonen en limabonen), tomatenblokjes omdat ik geen verse tomaten eet. Technisch gezien ingeblikt heb ik ook altijd tomatenpuree in een knijptube in de koelkast liggen.
13. Ik heb in mijn koelkast of vriezer altijd een aantal vleesvervangers liggen. Meestal is dat een blok tofu, neppe kipstukjes en gehaktballetjes, plus nog iets van een vega schnitzel oid voor als ik erg lui ben.
14. Ik ben niet zo'n condimenten-meisje maar ik heb wel altijd Franse mayonaise en barbecuesaus in huis. Vooral die laatste zet qua kcal geen zoden aan de dijk maar is wel een lekkere smaakmaker.
15. Er liggen bij mij altijd wel ergens iets van afbakbroodjes. Als ik ze niet op tijd op krijg gooi ik ze in de vriezer, anders liggen ze gewoon in de kast.
16. Er liggen ook sowieso drie hele broden in mijn vriezer. Ik eet niet zo veel brood en vind het fijn om het gewoon bij de hand te hebben voor als ik er wel trek in krijg.
17. In mijn koelkast ligt altijd een pak wraps en een verdwaalde pizzabodem ofzo eigenlijk ook altijd wel.
18. Ik heb altijd een paar pakken plantaardige melk staan, meestal havermelk.
19. Diverse nootachtige dingen: walnoten, cashewnoten, pompoenpitten en gedroogde abrikozen heb ik ook altijd wel in huis.
20. Verschillende soorten gedroogde pasta (ik heb altijd linzenpasta van AH liggen, verder nog spaghetti, penne, meestal iets van orechiette en iets van pipe rigate)
21. Verschillende soorten rijst (pandan, basmati, zilvervlies, risottorijst, bulgur, twee soorten quinoa, twee soorten couscous)
22. Verschillende soorten noodles (dunne, baminoodles, udon-noodles)
23. Diverse smaakmakers: worchestershiresaus, maggi, liquid smoke, tabasco, sriracha, ketjap, sojasaus, sesamolie, balsamicoazijn
24. Paar soorten cup a soup voor als ik zin heb in iets zoutigs om me even over die 3/4 uur-'s middags-trek heen te duwen.
25. En dan tot slot een paar ongezonde dingen: ik heb altijd wel iets van chippies in huis (op dit moment veel lays oven baked), er ligt altijd wel ergens een verdwaalde reep chocola

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 07:31

Ik maak heel veel zelf, dus ik heb veel basisingrediënten in huis.

1. Tarwebloem/speltmeel
2. Houdbare gist
3. Sojamelk
4. Edelgist
5. Cashewnoten
6. Gepoft graan
7. Uien en knoflook
8. Droge pasta/rijst/couscous
9. Heel veel kruiden/specerijen, ook bv kala namak en gerookt zout
10. Suiker
11. Bouillontabletten
12. Sojasaus
13. Zeewier
14. Baking soda
15. Azijn
16. Wijn
17. Tempeh starter
18. Veel soorten droge bonen
19. Pindakaas
20. Appelstroop
21. Cacao
22. Aardappelzetmeel
23. Thee
24. Havermout
25. Veel verse groentes en fruit

Qua groente en fruit heb ik vooral veel seizoensgroente en uit eigen tuin, en altijd wat in huis om te juicen en ijs van te maken.
Ik heb ook meestal nog veel vleesvervangers in de vriezer liggen.

Zie dat ik al een hoop vergeten ben zoals olie en mosterd/majo :))

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 09:28

8nnemiek schreef:
Ik maak heel veel zelf, dus ik heb veel basisingrediënten in huis.

1. Tarwebloem/speltmeel
2. Houdbare gist
3. Sojamelk
4. Edelgist
5. Cashewnoten
6. Gepoft graan
7. Uien en knoflook
8. Droge pasta/rijst/couscous
9. Heel veel kruiden/specerijen, ook bv kala namak en gerookt zout
10. Suiker
11. Bouillontabletten
12. Sojasaus
13. Zeewier
14. Baking soda
15. Azijn
16. Wijn
17. Tempeh starter
18. Veel soorten droge bonen
19. Pindakaas
20. Appelstroop
21. Cacao
22. Aardappelzetmeel
23. Thee
24. Havermout
25. Veel verse groentes en fruit

Qua groente en fruit heb ik vooral veel seizoensgroente en uit eigen tuin, en altijd wat in huis om te juicen en ijs van te maken.
Ik heb ook meestal nog veel vleesvervangers in de vriezer liggen.

Zie dat ik al een hoop vergeten ben zoals olie en mosterd/majo :))

Gepofte granen vind ik ook een hele goede! Kan ook door of over gerechten las ik
Waar vind je zeewier in de supermarkt?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:41

Nou, ik vind het best lastig....
ik heb altijd:
1.echt heel veel kruiden, van alles wat
2.olijfolie, gewone en met smaakjes
3.koffie, thee voor visite
4.crackers, liga
5.bouillonblokjes
6.brood, pistolets oid
7.bakboter
8.eitjes
9.rijst
10.pak soep van een of andere smaak
11.azijn
12.uien
13.knoflook
14.pastasoorten
15.suiker
16.limonadesiroop
17. blikjes cola voor visite
18. maggi, aromat
19.kaas
20.altijd wel vlees in de vriezer
21.sojasaus en ketjap
22.altijd wel blikje ragout / goulash of zo voor bij de rijst
23.fles fris, spa of tonic of zo
24. een pot met pastasaus, roti saus oid
25. kattenvoer voor mijn katje

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:03

Alles wat er op jullie lijstjes staat. Mijn sodastream en knoflook en verse kruiden uit de tuin.

demiyolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:08

@TS, rijstolie gebruik ik om in te bakken/wokken, deze is meer geschikt voor hogere temperaturen omdat het minder snel verbrandt dan bijv. olijfolie.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:20

Leuk om alles te lezen! Ik doe best veel inspiratie op. Eens kijken hoe ver ik kom:

1. Muesli
2. Havermout
3. Honing
4. Biogarde yoghurt
5. Verschillende soorten volkoren pasta
6. Vezelrijk brood
7. Appels
8. Sinaasappels
9. Ice tea green
10. Soep (zelfgemaakt)
11. Eieren (altijd biologisch)
12. Pesto (rood of groen)
13. Spinazie a la creme
14. Iglo lekkerbek
15. Tomato Frito
16. Jong belegen beemster
17. Uien
18. Knoflook
19. Aardappelen
20. Zilvervliesrijst
21. Bloem
22. Basterdsuiker
23. Sambal
24. Soyasaus, ketjap
25. Oliën en azijnen

Nou dat viel best mee... heb nog veel meer altijd haha!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:21

Ik koop elke week verse groentes van de boer, dus dat varieert per seizoen.
Elke vrijdag haal ik vers vlees bij de slager.
Heb ook elke dag verse eieren van mijn kippen en kweek mijn eigen champignons in de kelder.

Kost me al met al een euro of 20, en ik doe daar een goede week mee met zn 2.

Als ontbijt eten we meestal 2 gebakken eieren met wat groentes erdoor. Als lunch bijv 100 gram kipfiletblokjes met champignons en groentes, en s'avonds aardappelen, groentes en vlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:23

Matheno schreef:
Heb ook elke dag verse eieren van mijn kippen en kweek mijn eigen champignons in de kelder.

Als ontbijt eten we meestal 2 gebakken eieren met wat groentes erdoor. Als lunch bijv 100 gram kipfiletblokjes met champignons en groentes, en s'avonds aardappelen, groentes en vlees.

Puur uit interesse, hoe ziet de opbouw van die 20 euro eruit? En wat voor dingen haal je daar dan bijvoorbeeld van bij de slager?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:26

Emmaa_ schreef:
Matheno schreef:

Puur uit interesse, hoe ziet de opbouw van die 20 euro eruit? En wat voor dingen haal je daar dan bijvoorbeeld van bij de slager?

De slager is in dit geval een poelier. (véél goedkoper dan Jumbo!)
Meestal haal ik 8 x 2 kipfilet. Dit kost me ongeveer 14 euro.

De kipfilet maak ik vaak kipschnitzel van. Even door de ei en kruiden met verschillende soorten kruid voor de afwisseling. Of snijd ze in blokjes en even bakken met paprika's. :j

Bij de boer betaal ik 7 euro voor een weekzak aan groentes.

De aardappelen hebben we binnenkort weer gratis. Buren van ons hebben de akker straks vol met aardappelen waar wij altijd gratis van mogen gebruiken langs de rand. Vorig jaar hadden ze sjalotjes, dus dan eten we gewoon héél veel sjalotjes. :')

Champignons kweken is ook heel makkelijk. Gewoon een steeltje van een champignon donker en in natte aarde zetten en binnen no time heb je onbeperkt champignons.
Laatst bijgewerkt door Matheno op 24-04-20 10:31, in het totaal 2 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 10:28

demiyolu schreef:
@TS, rijstolie gebruik ik om in te bakken/wokken, deze is meer geschikt voor hogere temperaturen omdat het minder snel verbrandt dan bijv. olijfolie.

Hier hetzelfde inderdaad!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 11:08

Ik gebruik ook het liefst rijstolie om in te bakken :j

Zeewier koop ik bij pit&pit, en natuurlijk gewoon de nori vellen voor sushi. Een aantal soorten kun je zelfs gewoon langs de kust bij eb afknippen en vers gebruiken. Agar agar is ook van zeewier, en gebruik ik als gelatine-vervanger. Dat koop ik bij Holland&Barrett.

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 12:49

Leuk om te lezen wat jullie allemaal in huis hebben. Dit heb ik eigenlijk altijd:

1. Olijfolie
2. Havermout
3. Magere kwark
4. Griekse yoghurt
5. Eieren
6. Diepvrieskersen
7. Pindakaas
9. Wijn
10. Ui & knoflook
11. Fruit (wisselend)
12 Groente (wisselend)
13. Lijnzaad
14. 99% chocolade
15. Crackers
16. Verschillende soorten gedroogde kruiden
17. Crackers
18. Bloem
19. Appelstroop
20. Gedroogde pasta
21. Rijst
22. Witte wijn azijn/rode wijn azijn/balsamicoazijn
23. Koffie
24. Ongezouten noten
25. Bouillon

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:01

Altijd handig om dit te lezen van anderen. Wat ik standaard in huis heb. Ik eet koolhydraatarm.

1. Kwark
2. Zaden en pitten - Ik heb zelf chiazaad, lijnzaad, hennepzaad, zonnebloempitten en pompoenpitten in huis. Daarnaast ongezouten noten.
3. Fruit - altijd bananen, bosbes, appels of druiven, mango, sinaasappel, mandarijnen, ananas.. zowel vers als diepvries
4. Olijfolie/kokosolie en witte wijnazijn en balsamicostroop
5. Kruiden
6. Knoflook
7. Witte en rode ui
8. Zilvervliesrijst, quinoa
9. Zoete aardappel
10. Tonijn in blik
11. Kaas en mozzarella
12. Tomatenblokjes
13. Kikkererwten
14. Groente - sla, spinazie, courgette, paprika, trostomaat, courgetti, bloemkoolrijst, lente ui en avocado heb ik altijd afwisselend in huis.
15. Curry groen en rood van de toko
16. Sambal van de toko
18. Boter
19. Magere knakworsten
20. Maiswafels, speltcrackers en beschuit
21. Rijstvellen
22. Amandelmeel, kokosmeel, speltmeel etc.
23. Kip, gehakt en zalm
24. Geraspte kaas
25. Eieren

Ik heb niet genoeg aan 25. Heb ook standaard mayo, ketchup, sojasaus, sesamolie, gembersiroop, honing, bouillon, spa rood, koffie, limonadesiroop enzo in huis.

En het belangrijkste jongens!! Rode en witte wijn, bier en rosé.

Schandalig ook eigenlijk want ik woon alleen. Ben echt een hoarder met eten. :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 13:36

Peuk schreef:
Altijd handig om dit te lezen van anderen. Wat ik standaard in huis heb. Ik eet koolhydraatarm.

En het belangrijkste jongens!! Rode en witte wijn, bier en rosé.

Schandalig ook eigenlijk want ik woon alleen. Ben echt een hoarder met eten. :')

_/-\o_

Mijn zwager heeft een wijnbar annex winkel. Dus ik overleef een complete lockdown van een half jaar met gemak. Vriendlief drinkt geen wijn, dus hele groentela ligt vol met speciaalbier. En dat drink ik ook. Evenals whisky. Gin/tonic. Rum. Nou ja laat ik maar stoppen :P

Oh ja. Ik woon dus alleen.

Deed laatst een van mijn voorraadkastjes open en ik werd aangevallen door een pak couscous, zilvervliesrijst en een blik gepelde tomaten. Goed. So far voor mijn gestructureerde keuken... :')

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:14

1. Een heel brood
2. Pindakaas
3. Senseo koffie
4. Rijst
5. Olijfolie
6. Kaas en geraspte kaas
7. Houdbare halfvolle melk
8. Vlees (Meestal vega vlees, soms ook echt vlees)
9. Aardappeltjes
10. Ice tea Green
11. Eieren
12. Rode wijn en paar flesjes bier
13. Sauzen (woksauzen maar ook mayo, curry)
14. Soep
15. Wraps
16. Knakworstjes
17. Rode kool
18. Boontjes van HAK
19. Drinkyoghurt
20. Kruiden/specerijen
22. Beschuiten
23. Uitjes
24. Knoflook
25. Chippies/iets te bikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 19:15

Dorine92 schreef:
..
..

Dat klopt. Je kan het in de koelkast bewaren maar ik koop het meestal bij de toko en dan alles in een bak invriezen zodat het lang goed blijft. Ik eet het altijd met rijst. Maar je moet er van houden, het is pittig en het heeft een sterke geur. Ik vond het eerst niet lekker maar inmiddels kan ik niet meer zonder :D Gedroogd zeewier door ik door sommige rijstgerechten heen (bijv bibimbap <3 )