Gesteriliseerde vrouwen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:03

Bij die vriendin van mij waar ze haar eileiders hebben weggehaald hebben ze verteld dat ze dat deden ter voorkoming van kanker en zij is als de dood voor die ziekte dus ze heeft gelijk ja gezegd.
Ik vond eileiders weghalen raar klinken maar het gebeurd dus wel degelijk en blijkbaar eerder bij vrouwen die al open zijn voor een ks.

Ik had de keus voor klemmen en als dit niet zou lukken dichtbranden maar dan kreeg ik een groter litteken.

Baarmoeder verwijdering is bij mij niet ter spraken gekomen want daar kwam ik niet voor.
Toen ik op zaal lag lag er een vrouw naast me en die vertelde dat zij een jaar ervoor ook nova sure en sterilisatie had gedaan en nu voor een baarmoeder verwijdering en dat ze in de overgang zou gaan maar haar eierstokken hadden ze laten zitten want de gyn kwam langs en vertelde dat de klemmen maar eraf had gehaald.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:50

Bij mijn dochter hebben ze na een bijna fatale zwangerschap en keizersnede haar baarmoeder moeten verwijderen.
Ze komt niet in de overgang omdat de eierstokken/leiders zijn blijven zitten.
Het voordeel is dat ze niet meer ongesteld wordt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Gesteriliseerde vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 16:58

Geen ervaring mee, TS. Ik wil je wel succes wensen en ben stiekem een beetje jaloers dat het jou wel gelukt is :D.

Zodra de crisis wat is gaan liggen ga ik ook een poging wagen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 17:12

Fijn dat er zoveel positieve ervaringen zijn zeg! Het last bij/tussen de schouders van het gas had ik inderdaad al van gehoord.

Zoals hierboven al gezegd ga ik inderdaad niet in de overgang, dit is als je de eierstokken verwijderd worden. Ik blijf ook nog steeds gewoon mijn menstruatie houden. Baarmoeder verwijderen doen ze inderdaad niet zomaar (zelfde als eierstokken eigenlijk).
Zoals cinniz123 al schrijft verminderd het inderdaad de kans op kanker daar, dat is ook een van de redenen om deze manier te kiezen. Ik weet enkel dat het qua operatie niks uitmaakt; klemmetjes, wegbranden of geheel verwijderen.
Laatst bijgewerkt door sanso op 18-04-20 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:14

Afbeelding

Even voor diegenen die de anatomie en functie niet helemaal paraat hebben.

- eierstokken: produceren hormonen voor de menstruatiecyclus en produceren de eicellen

- eileiders: verbinden eierstokken met baarmoeder zodat de eicel en zaadcellen elkaar kunnen bereiken of de bevruchtte eicel de baarmoeder kan bereiken.

- baarmoeder: "zorgt" voor de menstruatie onder invloed van hormonen uit eierstokken en hersenen

Wegnemen eierstokken = hormoonproductie stopt, zoals in de overgang. Daardoor geen menstruatie meer, en uiteraard ook geen eisprong meer mogelijk.

Wegnemen / afsluiten eileider = geen zwangerschap meer mogelijk, hormoonhuishouding en menstruatie blijven normaal

Wegnemen baarmoeder = hormoonhuishouding blijft normaal, eisprong blijft ook, maar geen zwangerschap of menstruatie meer mogelijk.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:22

Ik heb overigens wel echt veel meer pijn tijdens mn eisprong.
Mijn gyn gaf aan dat dat komt omdat vrouwen eerst anticonseptie gebruiken en vervolgens wanneer ze gesteriliseerd zijn niets meer waardoor ze ineens de eisprong voelen.
Ik voelde mn eisprong altijd al zonder ac maar nu ben ik er gewoon echt beroerd van.
Misschien is dit wel omdat het afgebonden is?
Ik vind het iig wel echt een flink nadeel ervan maar ik had sws extreem veel last van mn menstruatie dus wellicht speelt dat wel mee.

Ik heb trouwens laten steriliseren vanwege de nova sure anders had ik het niet snel gedaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:40

Als je de eileiders laat weghalen of afsluiten,waar blijven de eitjes uit de eierstokken dan?Want die kunnen er dan niet meer door of uit?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:44

Die worden vanzelf weer opgenomen door het lichaam.
Net zoals de zaadcellen van een man als hij gesteriliseerd is.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:49

Ik vond het een vrij lichte ingreep.
Wat last van het gas tussen de schouder bladen maar lichamelijk verder niet veel klachten.

Bij mij zijn er klemmen op gezet.
Narcose reageer ik altijd slecht op dus dat heeft niks met deze handeling te maken.
Aantal jaar daarna is als nog de Baarmoeder verwijderd gelukkig en toen was ik dus echt van alle klachten af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:50

Zijn er hier ook die gesteriliseerd zijn en alsnog de pil slikken voor de ongesteldheid?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:51

Jaloers op je TS!

Ik zit er ook al een tijd over te denken ook al heb ik nooit seks :')
Maar omdat je je menstruatie blijft houden (waar ik juist graag van af wil), het een klap geld kost (wat ik vreemd vind; ze zouden juist moeten vergoeden) en ik niet bepaald goed op ziekenhuizen ga, nog geen traject gestart.

Zou wel graag je proces volgen dus ik lees mee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:55

Er zijn verschillende, aanvullend, zorgverzekeringen die het 100% vergoeden.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 17:58

idinn schreef:

Ik heb inderdaad ook een aanvullende verzekering voor nog geen €15 pm die het 100% vergoed zonder grens.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:00

Ik volg even, helaas nog geen HA bereid gevonden. Hoe oud waren jullie toen je gesteriliseerd werd en hebben jullie kinderen?

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:02

sanso schreef:
idinn schreef:

Ik heb inderdaad ook een aanvullende verzekering voor nog geen €15 pm die het 100% vergoed zonder grens.

Ik heb je een PBtje gedaan. Die van mij vergoed aanvullend zelfs maar 250 eu meen ik.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:45

Dieuwke_ schreef:
Ik volg even, helaas nog geen HA bereid gevonden. Hoe oud waren jullie toen je gesteriliseerd werd en hebben jullie kinderen?

Ik was 28 en had toen 2 kinderen..
Wel een historie..qua Menstruatie problemen.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:07

Niet helemaal hetzelfde, want bij mij zijn zowel mijn eierstokken en eileiders eruit gehaald. Mijn baarmoeder is blijven zitten.
Ik ben dus wel jong in de overgang.

En eerlijk, ik vind het heerlijk! Ik heb helemaal geen overgangsklachten en nooit meer ongesteld.

Maar het belangrijkste, de reden dat alles bij mij verwijderd is, is dat ik me zóveel gezonder voel. Ik belandde bijna bij elke eisprong doodziek in het ziekenhuis en tijdens mijn menstruatie redde ik het wel thuis maar met heel veel medicatie en hondsberoerd.

Mijn hele hormoonhuishouding is veel rustiger geworden en ook andere hormoongerelateerde vage klachten zijn verdwenen. Terugkijkend had het jaren eerder moeten gebeuren. Dit had mij vele ziekenhuisopnames gescheeld.

Bij mij wilde de gynaecoloog dit doen omdat ik niet op anticonceptie reageerde. Ik bleef zelfs met dubbele anticonceptie (de pil + spiraal) een eisprong houden.

Het herstel van de operatie ging snel. Ik deed binnen een paar dagen alles weer. Weinig napijn gehad.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:10

idinn schreef:

Bij ons niet helaas -O-
Geschatte kosten rond de 2000-2500 euro.
Daarnaast heb ik een eigen risico van 1500, dus als er een complicatie is, dan komt dat er nog bovenop.
Daar kunnen we (zonder complicaties) met ons 3en haast 2x van op skivakantie :')

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:20

Ik ben op mijn 33ste gesteriliseerd. Dagopname dus in de middag al weer thuis. Ben de volgende dag weer naar mn werk gegaan. Heb wel beetje last gehad van het gas tussen mn schouderbladen. En die ene hechting in mijn navel irriteerde me na een aantal dagen.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:53

Hier met aanvullende verzekering wel vergoed. Het is bij mij dus wel in combinatie met een andere ingreep gedaan, waardoor de kosten volledig gedekt waren.

Hier gedaan, omdat ik toch al onder het mes moest en mijn man daardoor niet hoefde. Ik hoef nu ook de pil niet meer te slikken. Ik kon niet goed tegen de hormonen en werd er depressief van. Bij mij is het gedaan op 41-jarige leeftijd en ik heb 2 kindjes. En zelfs ik moest een gesprek met een psych of ik me wel bewust was van het definitieve van de sterilisatie.

Ik snap dat ze graag willen checken of je het wel zeker weet, maar ik verbaas me er wel over dat er zo moeilijk wordt gedaan. Als mensen zo zeker weten dat ze geen kinderen willen, laat ze dan lekker in hun waarde. Maar goed, dat is weer een hele andere discussie.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:58

Hier alles vergoed en anders ook gedaan want een kind is toch echt vele malen duurder.
Ik ben 36 en 3 kinderen waarvan 1 spiraalbaby dus bij mij deed mn gyn absoluut niet moeilijk,ze stelde het zelf zelfs voor waarop ik eerste instantie zelfs nee heb gezegd.
Maar indd bij mij is er wel jaren geklooi met ac aan vooraf gegaan en 2 niet geplande zwangerschappen dus ik denk dat ze dat ook meenemen in het wel of niet akkoord gaan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 20:30

Ik heb zodra de testfase voorbij was en het mogelijk was om je met essure te steriliseren dat gelijk laten doen, ik heb/had nog nooit in zh. gelegen en zag vreselijk op tegen narcose, dus deze methode was voor mij ideaal. Zalig, in half uurtje buiten en blijkbaar een van de weinige die echt nergens last van heeft gehad. Alleen van de controle, moest 2l drinken om een volle blaas te hebben, dat maakte de inwendige echo makkelijker, maar ik drink altijd maar een paar slokken per half uur of zo. Een heel glas verplicht in 1x lukt me niet dus dat was een straf.

Essure zou mogelijk zijn vanaf 2003, dus denk dat ik het gelijk in dat jaar heb laten doen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-20 20:59

Essure wordt niet meer gedaan (verboden zelfs) maar juist aan alle kanten verwijderd, gelukkig is het bij jou goed gegaan!!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:07

hier in november later doen(wel 3 kinderen en nog een x-aantal fout gelopen zwangerschappen)

de operatie was wel gecombineerd met het weghalen van een slecht stukje baarmoederhals,dus niet helemaal te vergelijken.

qua pijn,echt niets gemerkt,behalve idd de pijn door het opblazen van je buik.
hier is het in dagopname gebeurd en thuis gewoon geen enkele pijnstiller meer moeten nemen(wel heel wat meegekregen voor als het nodig was).

hier wel enorm veel bloedverlies,maar volgens de gyn kwam dat vooral door het wegbranden van het stukje baarmoederhals,niet de sterilisatie.

het wondje aan mijn navel vond ik wel heel vervelend tot de draadjes eruit mochten,heeft constant zitten trekken en de draadjes sneden echt in mijn vel.
de andere 2 wondjes,nooit gevoeld.

daarna wel nog maanden heel vreemd mijn maandstonden gehad(lees,1 week voor mijn maandstonden,reeds enkele druppels verlies per dag,dan een week mijn regels en daarna weer nog een week hetzelfde verlies als ervoor),maar werd elke maand beter en is nu terug normaal.

dus qua pijn denk ik niet dat je bang moet zijn,viel me hier heeeel goed mee(diezelfde avond stond ik gewoon de paarden te doen,zonder enig probleem)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:29

shilady schreef:
Mag ik vragen waarom je het doet?

Verders kan ik zeggen er is niks mooiers dan een keer helemaal vd wereld raken door narcose :D
Vaak geven ze je voor je wakker word ook echt wel de nodige dosis pijnstilling dus best smooth sailing vind ik dan vaak.

Vraag of je die alma pleister mag voor de naald in je hand gaat

Denk dat je Emla pleisters bedoeld ;-)