Assertiviteitstraining, te goed opgelet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Re: Assertiviteitstraining, te goed opgelet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:25

Ik snap wel waar je vraag weg komt. En snap eerlijk gezegd niet waarom mensen zo reageren op je vraag. Want je probeert niemand zwart te maken al lijkt dat wel zo. Het is van jou een hulpvraag volgens mij die jij zou kunnen gebruiken om haar eventueel weer te kunnen helpen. Begrijp ik het zo goed?

Ik heb zelf een vriendin gehad die echt wel hulp kon gebruiken in haar gedrag en dat heb ik heel lang geprobeerd, maar het begint bij het inzien van je eigen gedrag. En als je omgeving je gedrag wegwuift en het "door de vingers" ziet komt er ook geen inzicht. Dus ik denk dat je haar nu niet kan helpen, straks ben jij de "gebeten hond". Die plaats heb ik mogen veroveren hoe goed ik alles ook bedoeld heb. En nee ik heb haar nooit bekritiseerd maar handvaten proberen te geven maar zelfs die kwamen niet binnen.

Ik heb zelf ook een pestverleden, zeer extreem en ook wel gedragingen er aan over gehouden die mij soms niet verder helpen. Maar ik kijk naar de leerpunten die ik ervan heb mee gekregen. Maar het is per persoon verschillend hoe iemand met dingen omgaat, er is niet 1 weg.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:49

Ben ik de enige die het bijzonder vind dat bezoek blijft zitten als de gastvrouw aangeeft moe te zijn en te gaan slapen..?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:59

Daarom vind ik het ook best wel wat om het karakter van een persoon aan de hand van 1 voorval te bespreken en zelfs psychologische ondersteuning aan te raden.

Misschien had ze net een slechte dag, ruzie gehad op het werk of met haar man, was ze heel erg moe, vond ze het juist niet leuk dat er visite kwam omdat ze iets anders geregeld had, maar had ze een toegeving naar haar man gedaan die daarvan te erg profiteerde, wie weet is het altijd een bloem van een vrouw behalve net op dat moment. Je weet zo weinig over de algehele situatie, dat het gewoon niet op een juiste, volledige en beleefde manier kan besproken worden. En dat is denk ik waarom er een paar in dit topic zijn die over het onderwerp vallen. Je kan er niets nuttigs over zeggen, en daarom blijft enkel het gevoel van roddelen en vingerwijzen over.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 12:12

Gini, volgens mij heb ik wel duidelijk aangegeven dat dit niet het enige incident was.
En hoe men er hier bij komt dat ik er niet bij was op dat moment...ook weer een aanname. Ik heb gezegd dat ik er geen 'last' van heb, dat is iets heel anders.
Het is overigens maar de vraag of hun zoontje er geen last van heeft, mams kan zich gewoon echt heel bizar gedragen en uitvallen, ook waar hij bij is.
Mellow, bedankt voor de info. Enige wat ik blijkbaar kan doen is onze vriendengroep laten inzien waar het gedrag vandaan zal komen. Hopelijk overschrijdt ze niet definitief grenzen van anderen zodat alles uiteen gaat vallen, dat zou jammer zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 12:15

miramii schreef:
Ben ik de enige die het bijzonder vind dat bezoek blijft zitten als de gastvrouw aangeeft moe te zijn en te gaan slapen..?

Het is niet zo dat de hele meute opeens uit de lucht kwam vallen en onverwachts bij hun voor de deur stond hoor :D
Ik zelf zou mijn man gewoon een gezellige avond met de vriendengroep en aanhang gunnen. Mocht ik me niet lekker voelen dan zou ik dat aangeven. En omdat ik naar bed ga, dan moet iedereen maar wegwezen? Ook als mijn kerel nog gezellig zit? Zou niet weten waarom.
Overigens was het geen nachtwerk hoor, 't was een uur of 11, gewoon in het weekend :)

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:16

Kinke schreef:
Mellow, bedankt voor de info. Enige wat ik blijkbaar kan doen is onze vriendengroep laten inzien waar het gedrag vandaan zal komen. Hopelijk overschrijdt ze niet definitief grenzen van anderen zodat alles uiteen gaat vallen, dat zou jammer zijn.

Als ik dat mag vragen: Waarom zie je dit als jouw taak om te doen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 12:18

zou niet weten waarom niet? Is toch jammer als alles uit elkaar valt?
Kan wel lekker doen alsof ik alleen op de wereld ben, maar een beetje lief voor elkaar zijn vind ik persoonlijk veel fijner.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:21

Kinke schreef:
zou niet weten waarom niet? Is toch jammer als alles uit elkaar valt?
Kan wel lekker doen alsof ik alleen op de wereld ben, maar een beetje lief voor elkaar zijn vind ik persoonlijk veel fijner.

Wauw, okay.. Als het zo moet ben ik ook ogenblikkelijk weg uit dit topic. Sodeju.. :wow:
Hij was oprecht bedoelt eh..
Laatst bijgewerkt door Canon op 01-04-20 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 12:26

hoezo?
wat voor 'toon'? Ik leg uit waarom ik vind dat er iets zou moeten veranderen
Dat jij er een 'toon' in leest maak je er toch echt zelf van

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:26

Ik zou als ik jou was je er niet in mengen. Want soms zien anderen niet wat jij wel ziet.
Dat mensen jarenlang over haar grenzen zijn gegaan betekend niet dat zij nu het recht heeft om over andermans grens heen te gaan. Echter kan diegene dat alleen zelf aangeven waarbij ze dat doet. Jij neemt dingen waar en hebt net als ik denk ik een soort beschermingsdrang en voelt verantwoordelijkheid naar die anderen. Maar neem die eerst maar even voor jezelf. Mocht het echt de spuitgaten uit lopen kun je altijd nog ingrijpen maar zolang zij zelf niet bewust is van haar gedrag ga jij er helaas niets aan veranderen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:33

Kinke schreef:
Gini, volgens mij heb ik wel duidelijk aangegeven dat dit niet het enige incident was.

Dat kan en dat geloof ik ook meteen van je, maar snap je dat het voor Bokkers die helemaal niets weten moeilijk en zo niet onmogelijk is om hier gedegen advies op te geven?
We weten niets. We krijgen een kort verhaaltje over één incident zonder achtergrondinfo (en geef toe, zeer gekleurd door jouw persoonlijke mening), zonder de vrouw te kennen, zonder te weten hoe jij als persoon bent, zonder te weten hoe de man, de visite, het zoontje als personen zijn....
Dus iedereen gaat hier toch maar wat zeggen? Nee, natuurlijk is het niet de bedoeling van assertiviteitstraining om een absolute bitch te worden, maar misschien had deze vrouw dit keer een slechte dag achter de rug. Of misschien is dit haar karakter nu en ja, dan is het kiezen wat je doet. Oude vrienden zullen het misschien niet leuk meer vinden dat ze geen flauw voetveegje meer is en dat ze wat naar de andere kant doorgeslagen is, sommige vriendschappen duren niet levenslang. Haar man is er ok mee, dus dat is goed.
Buiten constant met haar het gesprek aangaan kan je niet veel doen (niet 1 keer, maar vaker, niet beschuldigend en laat haar ook uitspreken). Vind je het op den duur echt vervelend worden om met haar om te gaan en helpen de gesprekken niet om jouw gevoel te veranderen, dan zijn er nog een stuk of 7 miljard mensen op deze wereld waar je een nieuwe vriendschap mee kan aangaan. Soms passen mensen niet meer bij elkaar, dat komt ook in vriendschappelijke relaties voor.

Enkel wanneer je vreest dat het zoontje mentaal of fysiek verwaarloosd wordt, kan je verdere stappen ondernemen. Vandaar dat ik eerst ook vroeg op welke manier je je zorgen maakte om het zoontje.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 12:39

Tsja.. wij hebben dit ook met een vrouw van een vriend. Ze is erg introvert en heeft weinig behoefte aan contact met anderen. Haar man heeft dit wel, wat soms botst. Hij houd daarin niet altijd rekening met haar, zij niet met hem.

Hier opgelost door gewoon niet bij hun thuis af te spreken, maar bij een van de anderen. Zij heeft behoefte aan haar eigen ruimte, en voor haar is het niet prettig dat zijn vrienden er zijn. Imo is dit echt geen reden om de vriendschappen te laten verwateren.

Wat mij betreft moet die vriend dit bespreken met zijn vrouw en samen een manier vinden die voor beiden werkt. Onzin dat ze jullie daarin betrekken of dat jullie daar iets van moeten vinden. Je voorbeeld is wat mij betreft een duidelijk voorbeeld van slechte afspraken.

Citaat:
Zou niet weten waarom.
Overigens was het geen nachtwerk hoor, 't was een uur of 11, gewoon in het weekend :)

En wat betreft blijven zitten hebben we een wisselende visie. Dit komt neer op normen en waarden. In jouw visie is dit normaal en hoort het zo te gaan. In haar visie kan dit anders zijn, wellicht is elf uur voor haar wel alsof ze bij jou tot vier uur snachts doorgaan bij wijze van.
In de meeste huizen lukt het niet om rustig te zijn als er iemand boven probeert te slapen. Zeker met kleine kinderen is dit gewoonweg belangrijk, zowel voor de nachtrust van ouders als van het kind. Dan moet je als stel gewoon afspreken; indien je naar bed gaat, gaat visite weg. Als dat niet kan spreek je dus gewoon elders af.

Betreft het zoontje; met de info die je nu geeft, gaat jeugdzorg hier niets mee doen. Het kind verkeerd niet in een onveilige situatie

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:12

Ik heb net ongeveer alles even gelezen en ik sluit me aan bij miramil. Ik denk dat het grootste probleem hier is dat er een verschil is in normen en waarden plus dat zij zelf misschien in de knoop zit waardoor ze opvliegender/heftiger reageert dan bedoelt.

Ik zou het verre van prettig vinden als mijn vriend een grote vriendengroep over de vloer heeft en ik voel me niet goed/ben kapot en wil slapen en iedereen blijft dan gewoon zitten. Het is hierin wel HAAR huis, met HAAR bed. Zij kan niet zomaar ergens anders naartoe of het op een andere manier oplossen. Dus mogelijk heeft ze al uren zitten hinten dat het voor haar bijna klaar was (geen idee, ik was er niet bij) en dat ze zich beroerd voelde en wordt daar door haar man en de vriendengroep dus geen rekening mee gehouden.

Dus ze zijn te gast bij haar thuis, houden geen rekening met haar emoties en met haar gevoel en toch ligt het allemaal aan het assertiviteitstraining? Dat vind ik een vreemde gedachtengang.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:28

Waarom zou het jou taak zijn de vriendengroep in te lichten over waar zij momenteel doorheen gaat?

Aan wat ik uit je reacties lees, zie ik nergens dat "dit komt door de assertiviteitstraining" gebaseerd is op feiten, alleen maar aannames. Waarom zou je dan niet gewoon eerst een gesprek met haar aangaan voor je al je aannames de groep inslingert? Gewoon om je zorgen te uiten

Achter iemands rug om een vermoeden in een groep bespreken zou ik namelijk niet zomaar als 'een beetje lief voor elkaar zijn' bestempelen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 13:32

als het enige de visite is die jij linkt aan die assertiviteitstraining, dat is dus niet zo Sannens. De groep is niet alleen bij haar te gast, ook bij hem. En hoezo houden ze geen rekening met haar emoties dan? Is toch prima dat zij naar bed gaat? Ze zet ze niet buiten, ze komt later alleen volledig over de zeik naar beneden, schreeuwend dat ze zo niet kan slapen en doet dus het licht uit.
Weet je wat het is? Het is gewoon jammer dat wanneer een groep vrienden haar wil opnemen in die groep. Gewoon normale, gezellige en lieve mensen waar ze ook gezelschap en gezelligheid aan kan hebben. Maar ze zit blijkbaar in een 'de hele wereld is tegen mij' of in een overlevingsmodus of whatever.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 13:33

Anne. schreef:
Waarom zou het jou taak zijn de vriendengroep in te lichten over waar zij momenteel doorheen gaat?

Aan wat ik uit je reacties lees, zie ik nergens dat "dit komt door de assertiviteitstraining" gebaseerd is op feiten, alleen maar aannames. Waarom zou je dan niet gewoon eerst een gesprek met haar aangaan voor je al je aannames de groep inslingert? Gewoon om je zorgen te uiten

Achter iemands rug om een vermoeden in een groep bespreken zou ik namelijk niet zomaar als 'een beetje lief voor elkaar zijn' bestempelen.

Ik blijf mezelf herhalen. Zij is degene die die reden aanhaalt in specifieke situaties. En wie zegt dat het al niet is gebeurt om een gesprek aan te gaan.
Over aannames gesproken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:36

Aannames is al wat we kunnen doen met de summiere informatie. Dat is dus wat ik met mijn berichten bedoel.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:42

Ik denk dat die hele assertiviteitstraining hier niets mee te maken heeft. Zij voelt zich duidelijk niet op haar gemak bij de betreffende situaties en grijpt daarom terug op de training. Maar als de training het gewenste effect had gehad, was dit topic er niet ;)

Het betreft een vrouw die in jouw allergie lijkt te zitten als ik je berichten zo lees. Dit maakt het moeilijk om nog objectief te kijken naar de situatie. Logisch, want emotie speelt mee in dit soort situaties. Je wilt zo graag het complete plaatje, maar zij staat dat niet toe.. alleen maakt dit het wel lastiger om iets mee te doen.

Heel lief dat jullie haar willen opnemen, maar zo te horen heeft zij daar geen behoefte aan. Kijk hoe je het leuk kan houden met hem, en zoals benoemd; spreek bij jullie thuis af en niet meer bij haar. Nodig als je wilt haar wel uit, maar laat het ook gaan als hij alleen komt.

En nogmaals; jij kan vinden dat zij iets moet doen, maar in de genoemde situatie betreft het haar huis, haar veilige plek. Blijf daar gewoon weg, spreek in je eigen huis af. Jij hebt er tenslotte geen problemen mee dat zijn vrienden er tot laat zitten, dus dan is iedereen blij toch?

Edit: besef dat je met het gaan uitleggen aan de groep vanuit jouw ideeën alleen maar meer afstand gaat creëren. Daarbij ben jij de gebeten hond, dit komt vanzelf weer bij hun terecht en dan heb jij het gedaan.
Laatst bijgewerkt door miramii op 01-04-20 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 13:43

nee, er wordt niet (goed) gelezen, ik blijf dingen herhalen.
Maar goed, ik ga weer wat nuttigs doen. Bokkers die wel zinnige info hadden, bedankt :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 13:45

dank je wel mirammii. Overigens moet hij maar beslissen of er nog bij hun afgesproken gaat worden. Ik kan me voorstellen dat hij ook niet altijd maar naar de pijpen van z'n vrouw wil dansen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:47

Mensen lezen wel je topic, doen de moeite en nemen de tijd om te antwoorden, dat is zinnig.
Ook als het niet is wat je wilt horen of ben je het er niet mee eens, kan je nog altijd zeggen 'bedankt, ik ben het er niet mee eens' of gewoon het advies naast je neer leggen. Maar die berichten op een hoop gooien als zijnde 'onzinnige info' vind ik niet zo heel netjes.

Zo zie je dat ieder in zijn eigen wereld van waarheid en gevoel leeft. Ik, jij en de anonieme vriendin waar dit topic over gaat. Niemand is perfect.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 13:53

en tot zover het de les lezen op Bokt.
Over en sluiten maar :wave:

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:56

Oei Kinke, ik dacht even een beroep te doen op je zelfreflectie, maar blijkbaar lees je mijn bericht als 'de les lezen'.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 13:57

Kinke schreef:
dank je wel mirammii. Overigens moet hij maar beslissen of er nog bij hun afgesproken gaat worden. Ik kan me voorstellen dat hij ook niet altijd maar naar de pijpen van z'n vrouw wil dansen.

Tsja, dat is aan hem uiteraard. Tegelijkertijd neem ik aan dat hij wist waarvoor hij koos toen hij met haar ging samenwonen/kinderen krijgen.
Voor jullie; wellicht ontlast het hem als jullie hem vaker bij jullie thuis uitnodigen. Scheelt thuis wellicht strijd en gedoe.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-20 14:01

daar heb je gelijk in miramii, zal hem eens vragen of hij dat fijn vindt
Gini...je gaat wel lekker he. Wellicht kun je je laatste post zelf gebruiken om eens naar je eigen zelfreflectie te kijken