Tandarts, spoed of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:23

Storm schreef:
crazycactus schreef:
Momenteel mogen tandartsen alleen echte spoedhulp doen, dus nabloedingen en zwellingen enz. Een uitgevallen vulling hoort daar niet bij.

Echt onzin. Ik heb vorige week een wortelkanaalbehandeling gehad.
TS, morgen je tandarts bellen in de morgen en vertellen wat er gaande is.

Fijn voor jou maar dit zijn wel de voorschriften zoals ze zijn gesteld.

Anoniem

Re: Tandarts, spoed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:33

Ik loop al 3 weken met een deels afgebroken kies, mijn behandeling die ervoor stond is afgebeld.

Volgens mij mag het dus inderdaad niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:48

Dan hoop ik niet dat het zo gaat als bij mij. Nou Ja dan is het wel spoed helaas.

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:01

M’n moeder loopt al een aantal dagen met een ontsteking, die is ontstaan bij een afgebroken kies die door de kaakchirurg verwijderd zou moeten worden. Daarvoor was een afspraak (toen zat er overigens nog geen ontsteking), maar die is door het ziekenhuis afgebeld. Na vier keer bellen heeft ze nu antibiotica, maar verder mag ze gewoon verrekken van de pijn.

Ik hoop dus voor je dat je een tandarts te pakken krijgt en dat die het kan fixen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:05

crazycactus schreef:
Fijn voor jou maar dit zijn wel de voorschriften zoals ze zijn gesteld.

Nja, als je maar lang genoeg wacht wordt het vanzelf spoed natuurlijk :=

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:29

Anoniem schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik heb vorige week een vulling gebroken bij een val van het paard. Klapte op mijn hoofd, en precies verkeerd klapten mijn kaken op elkaar. Daaag vulling.

Volgende ochtend de dierenarts gebeld, want toen kwam de vulling eruit vallen en kon een dag later al terecht.

Met of zonder praam? ;)

Met natuurlijk! :))

God wat dom! :')
Heb zo veel de dierenarts gezien de laatste maanden (koliekoperatie), dit zit nog een beetje teveel in mijn systeem denk ik. _O-

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:39

Ik ben ook iemand die iets niet snel spoed vind, maar hier zou ik toch ook voor bellen. Als het gaat ontsteken of je kies breekt (gedeeltelijk) af, ben je verder van huis. Echt spoed in de zin van levensbedreigend is het volgens mij nooit bij een tandarts.

Tandarts spoed vind ik ontstekingen, gaatjes die pijn geven en gevuld moeten worden, afgebroken tand/kies of in jouw geval een vulling die eruit komt en pijn geeft. Helemaal als jij zelf geen verkoudheidsklachten, koorts, griep oid hebt, zou ik het gek vinden dat je hier niet mee geholpen wordt. Hoe het exact binnen deze sector afgesproken is weet ik niet, maar bij bovenstaande zaken zou ik in ieder geval bellen. Of in jouw geval blijven bellen tot je eindelijk een tandarts aan de lijn krijgt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:42

Er is gewoon van hogerop besloten dat de echte spoed is, voor nu:

Pijn na behandeling
Nabloedingen
Trauma
Levensbedreigende ontstekingen.

Tandartsen zullen daar misschien van afwijken, maar dat is aan de tandarts zelf. Het is niet omdat we het leuk vinden dat we alles maar om gaan bellen hoor ;)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:44

crazycactus schreef:
Momenteel mogen tandartsen alleen echte spoedhulp doen, dus nabloedingen en zwellingen enz. Een uitgevallen vulling hoort daar niet bij.

Dit ligt dus allemaal aan hoe erg ts last heeft van de kies.

De ACTA heeft op de site de volgende uitleg staan voor spoed behandelingen tijdens corona. Tandartsen kunnen kiezen om hier vanaf te wijken door het niet te doen maar het mag dus zeker wel.

- Als u bijvoorbeeld door een ongeval, een tand breekt of verliest.
- Als u last krijgt van een ontsteking, pijn of een zwelling in uw mond

Hoe kom je bij deze informatie die je ts geeft, werk je zelf in een praktijk?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:49

Alsjeblieft. Bel de tandarts en beschrijf je signalen nauwkeurig.

Elke roeptoeter hier die roept dat het pertinent niet mag zit sowieso al fout.

Gewoon blijven bellen. :)
Wel naar je eigen tandarts, over het algemeen zijn ze in de ochtend beter bereikbaar.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:50

Ik heb toevallig vandaag nog mijn tandarts gebeld omdat ik een stuk kies afgebroken heb en er ook een soortgelijk gat is ontstaan waar makkelijk etensresten in zouden kunnen blijven vastzitten, maar mocht toch echt niet komen :(

Hoop voor je dat het lukt!

Luana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 21:57

Tandheelkundige spoedzorg is zorg die binnen 24 uur moet plaatsvinden en niet kan worden uitgesteld. Dus het bestaat onder andere uit:
- Ernstige nabloedingen
- Zwellingen die slikken en/of ademen bemoeilijken
- Ernstig ongeval met tandletsel
- Aanhoudende, ondraaglijke pijn, ondanks je pijnmedicatie gebruikt

Ook zijn sommige klachten spoedgerelateerd die tot spoed zouden kunnen leiden en daarbij is de vraag of je die moet behandelen. Jouw klacht valt in deze categorie. Mijn advies is om contact op te nemen met je tandarts. Die zal je een aantal vragen stellen en overwegen of behandeling noodzakelijk is.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:02

crazycactus schreef:

Mijn tandarts belde vandaag dat zelfs mijn afspraak bij de mondhygiëniste gewoon doorgaat. :+

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:04

upendo schreef:
Alsjeblieft. Bel de tandarts en beschrijf je signalen nauwkeurig.

Elke roeptoeter hier die roept dat het pertinent niet mag zit sowieso al fout.

Gewoon blijven bellen. :)
Wel naar je eigen tandarts, over het algemeen zijn ze in de ochtend beter bereikbaar.

Dit! Een gevoelige kies na een uitgevallen vulling is zeker iets waarvoor je de tandarts mag bellen, en als je eigen tandarts niet beschikbaar is de spoedtandarts :) Hij/zij zal je klachten uitvragen en bepalen of het volgens de geldende regels ernstig genoeg is om te komen.
Laatst bijgewerkt door xIrlijn op 30-03-20 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:06

Er zijn tandartsen die open zijn. Maar dat is niet in de lijn van de KNMT, ANT en andere beroepsverenigingen.

Laat ik het zo stellen.. De gemiddelde praktijk speelt niet quitte bij een "fooitje" van 4000 euro per praktijk en vanuit de Overheid is niet officieel aangegeven dat alle tandarts- en mondhygiënistenpraktijken moeten sluiten.

Of het netjes is.. Is een tweede.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 22:18

boooo schreef:
crazycactus schreef:

Mijn tandarts belde vandaag dat zelfs mijn afspraak bij de mondhygiëniste gewoon doorgaat. :+

Bijzonder. Ik zou zelf toch echt afzeggen dan. Als zij gewoon doorwerken is de kans best groot dat een van hen besmet raakt.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:54

boooo schreef:
crazycactus schreef:

Echt??? Bizar!! Vanuit de KNMT wordt toch echt aangegeven om reguliere behandelingen uit te stellen. Wij doen al 2 weken lang niets, 1 extractie gedaan vorige week.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:59

Marie_Anne schreef:
boooo schreef:

Bijzonder. Ik zou zelf toch echt afzeggen dan. Als zij gewoon doorwerken is de kans best groot dat een van hen besmet raakt.

En niet alleen zij, de patienten vervolgens ook, je krijgt je praktijk nooit zo schoon dat de volgende patienten niet besmet zouden kunnen worden.

Ik zou wel 2 keer nadenken voordat ik in de stoel ging liggen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:15

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:24

Ik heb volgende week een behandeling gepland. Ze geven aan dat het gewoon doorgaat. (Geen spoed, meer cosmetisch)
Ik moet er inderdaad wel even over nadenken of dat verstandig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 17:28

Nou update: mijn eigen tandarts wilde niet behandelen..moest me maar volproppen met paracetamol en ibroprufen en pas als het flink zou gaan zwellen wilden ze behandelen.

Daar ga ik dus niet op wachten..ik heb gelukkig een andere tandarts bereid gevonden om er wat aan te doen. Deze praktijk was nog gewoon open in de ochtenden en ik kan donderdagochtend terecht.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:30

Elisa2 schreef:
Nou update: mijn eigen tandarts wilde niet behandelen..moest me maar volproppen met paracetamol en ibroprufen en pas als het flink zou gaan zwellen wilden ze behandelen.

Daar ga ik dus niet op wachten..ik heb gelukkig een andere tandarts bereid gevonden om er wat aan te doen. Deze praktijk was nog gewoon open in de ochtenden en ik kan donderdagochtend terecht.

Fijn dat een andere tandarts je wel wilt behandelen!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:35

Heb je nog geluk dat een andere wilde helpen. Had me vorige maand ingeschreven bij een nieuwe omdat ik de oude niet meer vertrouw maar mag pas bij hen na een kennismakingsgesprek en dus wortelkanaalbehandeling moeten doen bij m’n oude en uiteraard nog steeds pijn. Zo irritant dat je niet zomaar naar een andere tandarts kan :roll:

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 17:36

Mijn tandarts werkt ook nog in de ochtenden, ga 6 april voor reguliere controle. :=

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-20 17:46

Selina schreef:
Heb je nog geluk dat een andere wilde helpen. Had me vorige maand ingeschreven bij een nieuwe omdat ik de oude niet meer vertrouw maar mag pas bij hen na een kennismakingsgesprek en dus wortelkanaalbehandeling moeten doen bij m’n oude en uiteraard nog steeds pijn. Zo irritant dat je niet zomaar naar een andere tandarts kan :roll:

Waarom kun je niet zomaar naar een andere? deze waar ik nu heen ga zit ook in Ede en ik ben geen patient. Mocht je de gegevens willen hebben, stuur dan even een pb. :)

Ik ben wel blij hoor dat er nog tandartsen zijn die wat doen, rond blijven lopen met problemen die alleen maar erger worden lijkt me nu ook niet bepaald bevordelijk voor je gezondheid.