Na deze crisis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 08:58

Laten we een haar na deze crisis dit topic nog eens teruglezen. Kijken wat ervan terecht is gekomen.

Ik heb nog geen idee. Behalve dat ik waarschijnlijk mijn handen zorgvuldiger was. :+

LadyMadonna

Re: Na deze crisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:01

Mijn man hoopt dat hij wat vaker thuis mag werken. Doet hij nu 2 a 3 dagen in de week, en dat gaat prima. Hij is thuis ook veel productiever omdat hij niet continu gestoord wordt :j

Ik hoop dat we terug gaan naar enigszins normaal. Dat we af en toe uit eten kunnen, of naar de dierentuin, of naar de bioscoop...
En ik hoop dat mensen straks nog geld kunnen en willen besteden aan hun nagels (want: luxe product)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:04

Zet ik vaart achter wat ik wil doen, een aantal reizen en emigreren. En wellicht dat er wat meer in Nederland geproduceerd gaat worden wat we eerst uit het buitenland haalden.

Maar eerst crisis, de huizenmarkt daalt, veel meer mensen met psychische klachten, mensen raken hun baan kwijt of zijn al werkeloos geraakt met alle gevolgen van dien.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 30-03-20 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:06

Echwel schreef:
Nou Ibbel omdat de baas van de kroeg het momenteel financieel heel moeilijk heeft.
Geen inkomsten
Bruiloft moeten afzeggen en noem maar op.

Dus dan help ik hem gelijk, net la het besluit dat wanneer we weer weg mogen ik in Nederland op vakantie ga, want dan steun ik de campings en horeca hier.

En ja ik ga idd weer op vakantie met de camper wanneer het weer kan.

Snap ik allemaal. Maar dat betekent dat je dus wilt helpen de status quo van (alle) bedrijven weer op het peil van voor corona te brengen. En dat betekent weer dat er niets zal veranderen qua gedrag, milieu, (over-)consumptie.

Maw, als je denkt dat de wereld dankzij deze crisis zich anders zal gaan gedragen, zal die kroeg dus geen functie meer hebben, en die camping ook niet.

Snap je wat ik bedoel?

Je kunt niet én alles/iedereen economisch gezien in leven houden én denken dat de wereld verandert/vinden dat de wereld móet veranderen.

Als iedereen zich blijvend anders gaat gedragen (en dat zou best mooi zijn) dan zullen er financieel en economisch ontzettende klappen vallen. En dan mag je hopen dat die klappen bij de grote bedrijven gaan vallen, maar ga er maar van uit dat het de kleintjes zullen zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:08

Ik denk dat er bij veel mensen (en organisaties) een groter besef komt van wat nu eigenlijk echt nodig is. De mensen die nu al maanden niks op Aliexpress hebben kunnen bestellen zijn er niet aan doodgegaan, wow! En hoewel het erg vervelend is denk ik dat een hoop "nutteloze" takken zullen omvallen, en dat vind ik niet zo heel erg denk ik. Die zijn in de regel best belastend voor het milieu/klimaat.

En daarnaast, veel mensen die beweren dat ze "echt niet" thuis kunnen werken hebben geleerd dat het toch wel kan. Dus ik hoop dat veel mensen dat kunnen doorzetten, al is het een dagje in de week.

Wat ik ook tof vind is dat blijkt dat we toch wel onze hele agenda leeg kunnen vegen als het gaat om onze gezondheid. Een veel gehoord mantra voordat iemand burnout/overspannen raakt is dat ze écht niks kunnen laten liggen, te belangrijk, alles is belangrijk. Maar wat blijkt, als we in een situatie zitten waar de gezondheid op het spel staat blijkt dat je prima een hele hoop kunt schrappen. Ik hoop dat dat ook gaat gelden voor de mentale gezondheid van mensen :j .

En tenslotte denk ik dat het normaler wordt om gewoon thuis te blijven als je een beetje grieperig bent, ipv "niet miepen en gewoon doorwerken". Zeker als je niet héél ziek bent en gewoon thuis kunt werken dus :j Een goede ontwikkeling als je het mij vraagt, ik kan echt niks met van die mensen die lekker iedereen onder lopen te niezen omdat ze zichzelf zo'n toffe harde werker vinden.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:10

Ik hoop dat de drang om verre reizen te maken en 5 keer per jaar met het vliegtuig op city trip wat minder gaat worden voor veel mensen. Ik vind het in ieder geval wel een eye-opener om te zien dat ergens stranden ook echt ergens stranden kan betekenen.

Nederland heeft ook zoveel mooie plekken… :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:13

@margathea Dan mogen ze wel soepeler omgaan rondom ziek zijn, waar dan ook weer misbruik van gemaakt kan worden. Bij sommige bedrijven worden er namelijk de eerste twee dagen ingehouden als je je ziek meld(wachtdagen), dan ga je toch alles op alles zetten om te komen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:14

Ann_moi schreef:
Ik hoop dat de drang om verre reizen te maken en 5 keer per jaar met het vliegtuig op city trip wat minder gaat worden voor veel mensen. Ik vind het in ieder geval wel een eye-opener om te zien dat ergens stranden ook echt ergens stranden kan betekenen.

Nederland heeft ook zoveel mooie plekken… :)

Misschien voor anderen wel, maar voor mij is reizen is echt mijn leven :o neemt niet weg dat Nederland geen mooie plekken heeft.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:16

Ik denk dat aan het eind van de crisis er een enorm feestbachanaal ontstaat en dat iedereen daarna knoerthard aan het werk gaat om de economie weer op te krikken.
De sociale contacten zullen weer normaliseren.

Uiteindelijk denk ik dat een handjevol mensen thuis zullen gaan werken maar de meesten hebben de zweep en het sociale contact nodig.

Afhankelijk van hoe lang het allemaal gaat duren, denk ik wel dat als we er weer aan wennen, jezelf vervelen weer een upgrade krijgt....en dat lijkt me absolute winst.
Winst voor al die jongeren die nu al burnout zijn, tov de constante druk waaronder gepresteerd moet worden.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:18

Naast alle grote impact ben ik zo benieuwd of we ook weer handen gaan schudden of dat dat definitief van de baan is :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:20

Willeke_ schreef:
Naast alle grote impact ben ik zo benieuwd of we ook weer handen gaan schudden of dat dat definitief van de baan is :')

Ik hoop dat.
En ook die drie zoenen mogen mij wel wegblijven :')

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:22

Haha, vooral die 3 zoenen mogen weg van mij :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:22

Ik ga keihard feesten met vrienden. Zo’n mooi feestje, dat ik mij de volgende dag moet afvragen wat er eigenlijk precies gebeurd is die nacht en waar ik in godsnaam wakker ben geworden, na een nacht vol drank en dansjes. *\%/*
Ja ik mis het vrijgezelle leven wel zeg maar, ondanks dat ik geen giga feestbeest ben.. Kan eventueel naar een fwb, maar dat is mehhh en ik durf niet met anderen af te spreken nu :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:24

Ibbel schreef:
Maar waarom zou je dat 'met een grote groep in een kroeg' doen? Dát is nou net die verandering van mindset, of liever gezegd, géén verandering van mindset.

Het zou fijn zijn als iedereen zich meer bewust is van dingen die we nu voor vanzelfsprekend aannemen, dat de zorg, het onderwijs, de schoonmaak, etc eindelijk eens naar waarde zou worden betaald, dat we nu echt eens gaan consuminderen.

Maar dat gaat niet gebeuren, zeker dat consuminderen niet (en die salarissen ook niet). Iedereen gaat massaal op vakantie straks, want alles wat al geboekt was, wordt verschoven, en iedereen die toch in later in het jaar van plan was te gaan gaat óók gewoon.
Alle milieuwinst wordt straks in 1 kwartaal dubbel en dwars weer verbrast. Met nog veel desastreuzere gevolgen voor het milieu vanwege de piekbelasting die je dan krijgt.

Ik ben hier ook heel bang voor, maar ik hoop dat het anders is. Veel mensen willen waarschijnlijk inhalen wat ze zichzelf hebben moeten "ontzeggen" en zijn het zo allemaal weer vergeten.

Ik zal zelf wel minder vaak ver weg gaan en dichter bij huis blijven in vakanties. Ik ben al jaren aan het consuminderen, dus daar ga ik gewoon mee door.

Iedereen die verandering wil zal ook gewoon bij zichzelf moeten beginnen.

verootjoo schreef:
Willeke_ schreef:

Ik hoop dat.
En ook die drie zoenen mogen mij wel wegblijven :')

Vooral die drie zoenen ja, alsjeblieft!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:29

Die 3 zoenen mogen van mij idd ook afgeschaft blijven.

Denk ook het niezen in je elleboog ipv hand er wel redelijk in blijft.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:51

Ik ga waarschijnlijk éérst uiteten met de familie, dat stond op 7 maart gepland en is eerst niet doorgegaan vanwege een paar persoonlijke problemen en nu op de lange baan geschoven vanwege corona. We hebben al minimaal 3 verjaardagen te vieren en als corona eind augustus nog niet weg is, dan hebben we er 4 te vieren.

Daarnaast ga ik het eerste weekend met mooi weer naar een camping en een drankje doen op een terrasje.

Als laatste hoop ik dat het leven toch weer verder gaat als vanouds.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 09:59

cobiie schreef:
Die 3 zoenen mogen van mij idd ook afgeschaft blijven.

Denk ook het niezen in je elleboog ipv hand er wel redelijk in blijft.

Haha! Nou inderdaad.. Het niezen in elleboog zit er wel in maar voor handen schudden is nog niet echt een goed alternatief. Ik zie knikjes/buigingen, voet-groet en elleboogtik (die laatste is ook niet echt handig als we met z'n allen in ons elleboog gaan niezen)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 10:06

Verjaardagen vieren is imo niet belangrijk, hier was gisteren kleinzoon jarig...maar dat was gister hoeft niet ingehaald te worden.
Zelf binnenkort ook jarig, hoeft niet ingehaald te worden...

Verjaardagen is dus een luxe, we moeten echt stappen terug doen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:18

Echwel schreef:
Verjaardagen vieren is imo niet belangrijk, hier was gisteren kleinzoon jarig...maar dat was gister hoeft niet ingehaald te worden.
Zelf binnenkort ook jarig, hoeft niet ingehaald te worden...

Verjaardagen is dus een luxe, we moeten echt stappen terug doen.

Mag jij vinden.

Trouwens, normaal gesproken zouden we 3 (of eind augustus 4) keer zijn gaan uit eten, nu alles in elkaar schuift nog maar één keer.

En wat kan het kwaad om te gaan uit eten? Ja je eet altijd een beetje teveel bij zn all you can eat.. Maar echt schade breng je niet aan.

Er zal vast meer thuis gewerkt gaan worden, maar het normale leven zal echt wel weer opgepakt gaan worden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 10:21

Weet je hoeveel er in die vreetschuren wordt weggegooid
En teveel eten dat dan 4x

Snap je echt niet dat het nooit meer wordt zoals het was..
Stapjes terug..
1 vieren top, daarna bezinnen en bedenken...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:28

Echwel schreef:

Stapjes terug..

Snap jij wel dat je met deze gedachten zwaar in de minderheid bent en dat het dus realistischer is om te zeggen: ik ga nooit meer naar hoe het was, maar 85% kan niet wachten tot het weer is zoals het was.

Oh en verjaardagen moeten wij er al drie inhalen. Dat gaat zeker ook gebeuren, straks is er weer reden voor een feestje gelukkig. :j

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:31

Echwel schreef:

Stapjes terug..

Maar je ging zelf naar de kroeg om een feestje te vieren en de kroegbaas te ondersteunen,
dan kan mvdende naar het restaurant toch?

Ik denk dat wij als mensen erg hardleers zijn, en zo snel mogelijk terug gaan naar hoe het was.

Ik denk wel dat de uni nog meer e-modules heeft gemaakt ter vervanging van het contactonderwijs, en dat vind ik niet leuk. Ik heb echt een hekel aan thuiswerken.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-20 10:34

Gerlinde een kleine zelfstandige of een vreetschuur dat is imo wel een groot verschil..

Daarbij de vraag is of wij dat werkelijk gaan doen, want we komen nu tot het besef dat samen binnen zitten met een drankje ook zijn charmes heeft, dus wat dat betreft leer ik wel dat uitgaan 4x per week niet meer nodig is..

Uit eten gaan deden we ook vaak en ook daar besef ik dat het wel prima is zo..

edit, nu praat ik op het moment vanuit de ervaring dat ik al 3 weken in isolatie zit..
Daar leer ik echt van, lees ook wat Ibbel schreef en daar denk ik dus nu echt over na, zie ook dat z wel gelijk heeft...

Dus wat dat betreft kun je nog van elkaar leren

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:40

Het ligt eraan hoelang dit aanhoudt. Mensen hebben ongeveer 6 weken nodig om te wennen aan een nieuwe structuur toch?
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik geen hand geven en geen sociale bijeenkomsten echt fantastisch vind. Ook het thuiswerken bevalt me. Maar onze klanten verwachten dat wij gewoon op kantoor zijn waar ze langs kunnen lopen straks.
Ik hoop dat mensen meer thuis werken, en minder de hele wereld over gaan met vliegtuigen ivm milieu.
Dat mensen bewuster worden van de echt noodzakelijke beroepen en dat die beroepen financieel meer tegemoet worden gekomen.

Verder kan ik niet wachten tot de restaurants weer open zijn dat we lekker uit eten kunnen.

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 10:50

Zonder boer geen voer! het is niet vanzelfsprekend dat er overal voldoende te eten is! in crisistijd en als de grenzen dicht zijn wordt dit pijnlijk duidelijk! steun de boer nu en in de toekomst.