Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
IHN schreef:wat doet zo'n saturatieding dan? Zorgt ie dat je lucht krijgt? Als ie het alleen meet heb je er geen bal aan, toch? Ik heb regelmatig longontstekingen.. daar heb ik geen meter voor nodig om me te vertellen wanneer het zover is. Echt... wat doet iedereen toch maf de laatste paar weken..mag hoor, maar t is zo zonde van je leven.. al dat gestress.
_Femkeeex schreef:IHN schreef:wat doet zo'n saturatieding dan? Zorgt ie dat je lucht krijgt? Als ie het alleen meet heb je er geen bal aan, toch? Ik heb regelmatig longontstekingen.. daar heb ik geen meter voor nodig om me te vertellen wanneer het zover is. Echt... wat doet iedereen toch maf de laatste paar weken..mag hoor, maar t is zo zonde van je leven.. al dat gestress.
Ik dacht ook zo een maand geleden. Totdat ik hoorde dat er gezonde jonge mensen (zelfs onder de 20) eraan overlijden. Ik neem dit heel serieus.
Zo'n meter kan niks dat klopt. In Nederland wordt niet iedereen zomaar getest. Ik denk dat je sterker in je schoenen staat tegenover de huisarts als je kan aangeven dat je saturatie aan de lage kant zou zijn.
Polly schreef:Sterker in je schoenen dan wat??
Huisartsen weten dondersgoed het verloop van corona en die nemen iedereen die belt met klachten serieus, JUIST omdat het verloop zo grillig is (en mensen over het algemeen (bij ons dan) alleen bellen als ze echt ziek zijn of echt bezorgd zijn.
Je hoeft een huisarts echt niet te overtuigen met meetwaarden.
Let wel; je mag best een saturatie meter aanschaffen, ik heb er zelf ook een maar het klinkt alsof het idee erachter niet helemaal logisch is.
_Femkeeex schreef:Polly schreef:Sterker in je schoenen dan wat??
Huisartsen weten dondersgoed het verloop van corona en die nemen iedereen die belt met klachten serieus, JUIST omdat het verloop zo grillig is (en mensen over het algemeen (bij ons dan) alleen bellen als ze echt ziek zijn of echt bezorgd zijn.
Let wel; je mag best een saturatie meter aanschaffen, ik heb er zelf ook een maar het klinkt alsof het idee erachter niet helemaal logisch is.
Natuurlijk zijn het heel kundige mensen,doen ze verschrikkelijk hun best en nemen ze het dood serieus. Maar stel dat er over een aantal weken een schaarste is aan testen en jij hebt symptomen, maar misschien net niet zo erg op dat moment dat je langs mag komen. Zouden ze je dan niet eerder testen als je een te lage saturatie hebt en dat kan aangeven? Ik ben zeker geen huisarts of verpleegkundige, maar ik neem dit heel serieus en ik wil op alles voorbereid zijn.
Ik weet dat mensen met bijvoorbeeld COPD lang kunnen rondlopen met een te lage saturatie en nog normaal kunnen functioneren. Bij de gewone mens gaat dit normaal niet, maar stel dat jij het virus hebt en de avond van te voren een te lage saturatie zou hebben, maar je je niet dood ziek zou voelen, dit de volgende dag wel het geval zou zijn en je dan te laat zou zijn... Ik ken het virus niet, niemand kent het.
Natuurlijk zijn het heel kundige mensen,doen ze verschrikkelijk hun best en nemen ze het dood serieus. Maar stel dat er over een aantal weken een schaarste is aan testen en jij hebt symptomen, maar misschien net niet zo erg op dat moment dat je langs mag komen. Zouden ze je dan niet eerder testen als je een te lage saturatie hebt en dat kan aangeven? Ik ben zeker geen huisarts of verpleegkundige, maar ik neem dit heel serieus en ik wil op alles voorbereid zijn.
Ik weet dat mensen met bijvoorbeeld COPD lang kunnen rondlopen met een te lage saturatie en nog normaal kunnen functioneren. Bij de gewone mens gaat dit normaal niet, maar stel dat jij het virus hebt en de avond van te voren een te lage saturatie zou hebben, maar je je niet dood ziek zou voelen, dit de volgende dag wel het geval zou zijn en je dan te laat zou zijn... Ik ken het virus niet, niemand kent het.
Citaat:Wanneer wordt er iemand getest?
De (huis)arts zal niet meer iedereen testen die mogelijk COVID-19 heeft. Als mensen klachten hebben die op COVID-19 wijzen, moeten ze thuis blijven totdat ze minstens 24 uur geen klachten hebben. De (huis)arts zal bepalen of iemand met klachten getest moet worden. In principe worden alleen mensen getest die ernstig ziek zijn en opgenomen moeten worden in het ziekenhuis. De (huis)arts volgt hierin de richtlijn van het RIVM.
Waarom heeft het nu geen nut om nog méér te testen?
Op dit moment gelden dezelfde maatregelen voor mensen die COVID-19 hebben, als voor mensen die niet besmet zijn, maar wel soortgelijke klachten hebben. Dat houdt in: thuis blijven en uitzieken. Het is pas zinvol om te testen of je daadwerkelijk COVID-19 hebt, als je klachten toenemen en behandeling in het ziekenhuis noodzakelijk is. Ook als je zorgmedewerker bent, of als je in een instelling met kwetsbare mensen woont, kan het in sommige gevallen zinvol zijn om te testen.
_Femkeeex schreef:Natuurlijk zijn het heel kundige mensen,doen ze verschrikkelijk hun best en nemen ze het dood serieus. Maar stel dat er over een aantal weken een schaarste is aan testen en jij hebt symptomen, maar misschien net niet zo erg op dat moment dat je langs mag komen. Zouden ze je dan niet eerder testen als je een te lage saturatie hebt en dat kan aangeven? Ik ben zeker geen huisarts of verpleegkundige, maar ik neem dit heel serieus en ik wil op alles voorbereid zijn.
Birgit01 schreef:Waarom staat ineens iedereen op zijn achterste benen als iemand een saturatiemeter wil kopen. Geloof gelijk dat de meters in het ziekenhuis betrouwbaarder zijn, maar dat geldt voor wel meer thuismeetapparaten zoals bloeddrukmeter en thermometer. Niemand die daarover valt. Het is zeker niet de bedoeling om er Corona mee vast te stellen. Alleen misschien een hulpmiddel om het moment wanneer je echt aan de bel moet trekken vast te stellen ( en ja, soms moet je best je best doen om een keer nagekeken te worden. Zeker op korte termijn. Je kunt tegenwoordig een stuk sneller met je huisdier terecht dan met je zelf, al voor Corona). En mss gewoon als geruststelling voor jezelf. Kan nooit een slechte investering zijn als je er zelf rustiger van wordt.
_San87_ schreef:Birgit01 schreef:Waarom staat ineens iedereen op zijn achterste benen als iemand een saturatiemeter wil kopen. Geloof gelijk dat de meters in het ziekenhuis betrouwbaarder zijn, maar dat geldt voor wel meer thuismeetapparaten zoals bloeddrukmeter en thermometer. Niemand die daarover valt. Het is zeker niet de bedoeling om er Corona mee vast te stellen. Alleen misschien een hulpmiddel om het moment wanneer je echt aan de bel moet trekken vast te stellen ( en ja, soms moet je best je best doen om een keer nagekeken te worden. Zeker op korte termijn. Je kunt tegenwoordig een stuk sneller met je huisdier terecht dan met je zelf, al voor Corona). En mss gewoon als geruststelling voor jezelf. Kan nooit een slechte investering zijn als je er zelf rustiger van wordt.
Omdat zo'n meter helemaal niks zegt. Je er dus geen kont aan hebt (tenzij je al sinds je geboorte dagelijks je saturatie meet), en de huisarts niks met de meting doet en het je een vals gevoel van veiligheid geeft. Zoiets?
_Femkeeex schreef:@verootjoo:bedankt voor de uitleg. Je zou dan met de meter wel je saturatie in de gaten kunnen houden nadat je bij de ha bent geweest.
_Femkeeex schreef:Maar als je niet rookt of drinkt, geen overgewicht hebt en geen ziektes hebt, heeft de 'normale' mens een saturatie tussen bepaalde waardes. Als die daar ondergaat gaat zitten, weet je dat je er echt even op moet gaan letten lijkt mij.