Waar kan ik een saturatiemeter kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Waar kan ik een saturatiemeter kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 15:41

Alsjeblieft TS dit is gewoon je geld weggooien, als jouw saturatie laag is dan heb je al andere symptomen zoals hoesten, benauwdheid, geen energie, evt koorts en verkoudheid.

Laat je niet gek maken en houd je knip dicht.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:26

Maar die klachten kun je ook hebben zonder dat je saturatie te laag is.

En daar gaat het nu net om. Mij althans.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:42

Ja maar wat voegt het weten van je saturatie nou toe?
Als het zo simpel was om zeker te weten dat je corona hebt dan waren die testen niet nodig geweest.

Zolang je nog nooit je saturatie hebt gemeten, ziek of gezond, kan je er niks zinnigs over zeggen.
Je voelt je rot, beetje koortsig, verkouden, iets benauwd, je meet je saturatie ... En dan?

Niet zo paniekeren dus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:48

Niet zelf een kopen. Ik gebruik op m’n werk professionele en de zijn al niet eens echt betrouwbaar en zo’n €500 per stuk.
Bij ons lopen mensen ook zelf met zo’n ding (longafdeling in revalidatiecentrum) maar die komen weinig met een goede meting omdat het ding niet secuur is.

Sowieso is vingermeting minder betrouwbaar dan oormeting en als je het echt wilt weten moet je een diepe prik laten doen.

Maak jezelf niet zo gek, je kan er zelf niks mee.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 16:55

wat doet zo'n saturatieding dan? Zorgt ie dat je lucht krijgt? Als ie het alleen meet heb je er geen bal aan, toch? Ik heb regelmatig longontstekingen.. daar heb ik geen meter voor nodig om me te vertellen wanneer het zover is. Echt... wat doet iedereen toch maf de laatste paar weken..mag hoor, maar t is zo zonde van je leven.. al dat gestress.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:02

Jep hij meet idd alleen de zuurstofsaturatie van je bloed. Verder doet het niks.
En alleen de saturatie als getal heb je geen fluit aan.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 17:12

IHN schreef:
wat doet zo'n saturatieding dan? Zorgt ie dat je lucht krijgt? Als ie het alleen meet heb je er geen bal aan, toch? Ik heb regelmatig longontstekingen.. daar heb ik geen meter voor nodig om me te vertellen wanneer het zover is. Echt... wat doet iedereen toch maf de laatste paar weken..mag hoor, maar t is zo zonde van je leven.. al dat gestress.

Ik dacht ook zo een maand geleden. Totdat ik hoorde dat er gezonde jonge mensen (zelfs onder de 20) eraan overlijden. Ik neem dit heel serieus.

Zo'n meter kan niks dat klopt. In Nederland wordt niet iedereen zomaar getest. Ik denk dat je sterker in je schoenen staat tegenover de huisarts als je kan aangeven dat je saturatie aan de lage kant zou zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:17

Weet je wat je saturatie is als je gewoon verkouden bent?
Hoe weet je dan dat je corona hebt als je het zou meten als je ziek bent.

Nogmaals, je krijgt een getal te zien waar je gewoon niks mee kan.
Je kan beter je gezonde verstand gebruiken.

Als je klachten hebt dan zal je HA je daarop gaan behandelen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:23

Ik denk eigenlijk eerder het tegenover gestelde. Het laatste waar we nu behoefte aan hebben zijn mensen die gaan zelfdiagnosticeren. En een HA zal dat altijd nog zelf nameten. En zelfs dan zegt idd een saturatiemeter nog niet altijd wat.
Wil je echt een nauwkeurig beeld, dan zullen ze de PCO2 en PO2 in je bloed moeten meten. En op het moment dat dat slecht is dan lig je echt al lang en breed in het ziekenhuis.

Verder word je getest op het moment dat het ernstig genoeg is dat je je bij de HAP/SEH meld. Ben je ziek maar niet zo ziek? Blijf thuis en bel bij verslechtering je arts. Want wat voegt het dan nog toe, behalve evt te weten dat je positief bent of niet?
En ik weet dat de vlieger niet compleet op gaat, maar er geen ook nog dagelijks jonge mensen dood aan kanker of aan andere ziekten. Om over het RS-virus bij kleine kinderen nog maar niet te beginnen, terwijl dit bij volwassenen vaak redelijk onschuldig is. Zelfs aan influenza kan je feitelijk dood gaan, ondanks dat de kans erg klein is. Vergeet ook niet dat de media alleen de ernstige gevallen uit licht.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 29-03-20 17:28, in het totaal 2 keer bewerkt

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:25

al dat sociale gedrag is ook maar tot zover en niet verder of niet? Wat denk je waarom ze zuinig zijn met testen? Juist.. omdat er te weinig zijn. Mss moet je het aan je huisarts overlaten om te bepalen of je zo'n test nodig hebt... die kan dat prima... let wel:wanneer jij daar komt omdat je metertje iets laags aangeeft kan hij in die tijd geen echt zieke mensen helpen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:35

_Femkeeex schreef:
IHN schreef:

Ik dacht ook zo een maand geleden. Totdat ik hoorde dat er gezonde jonge mensen (zelfs onder de 20) eraan overlijden. Ik neem dit heel serieus.

Zo'n meter kan niks dat klopt. In Nederland wordt niet iedereen zomaar getest. Ik denk dat je sterker in je schoenen staat tegenover de huisarts als je kan aangeven dat je saturatie aan de lage kant zou zijn.

Sterker in je schoenen dan wat??
Huisartsen weten dondersgoed het verloop van corona en die nemen iedereen die belt met klachten serieus, JUIST omdat het verloop zo grillig is (en mensen over het algemeen (bij ons dan) alleen bellen als ze echt ziek zijn of echt bezorgd zijn.
Je hoeft een huisarts echt niet te overtuigen met meetwaarden.
Let wel; je mag best een saturatie meter aanschaffen, ik heb er zelf ook een maar het klinkt alsof het idee erachter niet helemaal logisch is.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:40

Misschien dat hier https://www.vipermedical.nl/ nog eentje te koop is.

Wij hebben ook een meterje :+ gekocht bij bol.com. Nou ja, andere mensen hebben veel pleepapier...

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 17:50

Polly schreef:
Huisartsen weten dondersgoed het verloop van corona en die nemen iedereen die belt met klachten serieus, JUIST omdat het verloop zo grillig is (en mensen over het algemeen (bij ons dan) alleen bellen als ze echt ziek zijn of echt bezorgd zijn.
Let wel; je mag best een saturatie meter aanschaffen, ik heb er zelf ook een maar het klinkt alsof het idee erachter niet helemaal logisch is.

Natuurlijk zijn het heel kundige mensen,doen ze verschrikkelijk hun best en nemen ze het dood serieus. Maar stel dat er over een aantal weken een schaarste is aan testen en jij hebt symptomen, maar misschien net niet zo erg op dat moment dat je langs mag komen. Zouden ze je dan niet eerder testen als je een te lage saturatie hebt en dat kan aangeven? Ik ben zeker geen huisarts of verpleegkundige, maar ik neem dit heel serieus en ik wil op alles voorbereid zijn.

Ik weet dat mensen met bijvoorbeeld COPD lang kunnen rondlopen met een te lage saturatie en nog normaal kunnen functioneren. Bij de gewone mens gaat dit normaal niet, maar stel dat jij het virus hebt en de avond van te voren een te lage saturatie zou hebben, maar je je niet dood ziek zou voelen, dit de volgende dag wel het geval zou zijn en je dan te laat zou zijn... Ik ken het virus niet, niemand kent het.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:51

_Femkeeex schreef:
Polly schreef:

Natuurlijk zijn het heel kundige mensen,doen ze verschrikkelijk hun best en nemen ze het dood serieus. Maar stel dat er over een aantal weken een schaarste is aan testen en jij hebt symptomen, maar misschien net niet zo erg op dat moment dat je langs mag komen. Zouden ze je dan niet eerder testen als je een te lage saturatie hebt en dat kan aangeven? Ik ben zeker geen huisarts of verpleegkundige, maar ik neem dit heel serieus en ik wil op alles voorbereid zijn.

Ik weet dat mensen met bijvoorbeeld COPD lang kunnen rondlopen met een te lage saturatie en nog normaal kunnen functioneren. Bij de gewone mens gaat dit normaal niet, maar stel dat jij het virus hebt en de avond van te voren een te lage saturatie zou hebben, maar je je niet dood ziek zou voelen, dit de volgende dag wel het geval zou zijn en je dan te laat zou zijn... Ik ken het virus niet, niemand kent het.

Waarom denk je dat een huisarts je serieuzer neemt na het doen van een onbetrouwbare thuistest :)?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:54

_Femkeeex schreef:
Polly schreef:

Je gaat dan echt niet serieuzer genomen worden :n Thuistests zijn niet altijd even betrouwbaar en in feite kan iedereen zeggen dat ze een meter hebben en dat de saturatie aan de lage kant is. En mensen met COPD zijn een geval apart en vallen sowieso binnen de risicogroep.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:56

Citaat:
Wanneer wordt er iemand getest?

De (huis)arts zal niet meer iedereen testen die mogelijk COVID-19 heeft. Als mensen klachten hebben die op COVID-19 wijzen, moeten ze thuis blijven totdat ze minstens 24 uur geen klachten hebben. De (huis)arts zal bepalen of iemand met klachten getest moet worden. In principe worden alleen mensen getest die ernstig ziek zijn en opgenomen moeten worden in het ziekenhuis. De (huis)arts volgt hierin de richtlijn van het RIVM.

Waarom heeft het nu geen nut om nog méér te testen? 

Op dit moment gelden dezelfde maatregelen voor mensen die COVID-19 hebben, als voor mensen die niet besmet zijn, maar wel soortgelijke klachten hebben. Dat houdt in: thuis blijven en uitzieken. Het is pas zinvol om te testen of je daadwerkelijk COVID-19 hebt, als je klachten toenemen en behandeling in het ziekenhuis noodzakelijk is. Ook als je zorgmedewerker bent, of als je in een instelling met kwetsbare mensen woont, kan het in sommige gevallen zinvol zijn om te testen.

Maar je wordt nu al niet meer zomaar door de huisarts getest bij een verdenking. Want we hebben al een schaarste in testen. Bovenstaande komt van de site van het RIVM.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 17:57

_Femkeeex schreef:

Nee.
Mensen met luchtwegklachten mogen laagdrempelig op een speciaal luchtwegspreekuur komen.
En testen word alleen gedaan als dat iets uitmaakt voor de behandeling.
Bij opname word je in het ziekenhuis getest en als je niet word opgenomen dan word je behandeld als zijnde corona-verdacht en gelden alle maatregelen die ze zouden nemen als je wel getest zou zijn.
Wat voor verschil verwacht je in behandeling als je wel getest bent? Er is geen medicijn en als je zuurstof behoeftig bent dan ga je aan het zuurstof, daar maakt een test niet voor uit.
Als je met de ambu moet en je hebt luchtweg klachten komen ze ook ingepakt binnen (net als de huisarts trouwens), getest of niet, dat maakt niet uit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:01

_Femkeeex schreef:
Polly schreef:

De huisarts bepaalt niet of er iemand getest moet worden, dat doet de GGD. En meestal word je alleen getest als je in het zkh opgenomen moet worden.

Wat er gebeurt als je Corona hebt is dat de HA dit eerst gewoon laat verlopen, en als dat niet gaat worden er symptomen bestreden en als dat thuis niet goed gaat ga je naar het zkh.

En tegen die tijd heeft de ha ook wel je saturatie gemeten.

Het is in dit verhaal totaal niet relevant of je Corona hebt of een ander virus, bij alle virussen is het gewoon uitzieken en indien nodig de symtomen bestreden.

Even simpel gezegd.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:08

Er zijn trouwens in Nederland nog geen jonge mensen overleden. Van de bijna 800 doden is de jongste 52 en de gemiddelde leeftijd ligt rond de 80. Dat zegt niet dat het niet kan, maar het geeft een indicatie.

Er is nu al een schaarste aan testen, en lang niet iedereen wordt getest. Daarom is ons sterftecijfer ook relatief hoog, omdat alleen mensen die opgenomen worden in het ziekenhuis, en dus ernstig ziek zijn, getest worden.

En ook al krijg je wel een test en word je positief getest, dan zegt de huisarts alsnog: Thuisblijven en uitzieken.
Pas als je echt ernstig ziek bent word je opgenomen, en dan maakt het niet eens uit of je corona hebt of niet. Loop je paars aan dan word je opgenomen. Punt.

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:11

Waarom staat ineens iedereen op zijn achterste benen als iemand een saturatiemeter wil kopen. Geloof gelijk dat de meters in het ziekenhuis betrouwbaarder zijn, maar dat geldt voor wel meer thuismeetapparaten zoals bloeddrukmeter en thermometer. Niemand die daarover valt. Het is zeker niet de bedoeling om er Corona mee vast te stellen. Alleen misschien een hulpmiddel om het moment wanneer je echt aan de bel moet trekken vast te stellen ( en ja, soms moet je best je best doen om een keer nagekeken te worden. Zeker op korte termijn. Je kunt tegenwoordig een stuk sneller met je huisdier terecht dan met je zelf, al voor Corona). En mss gewoon als geruststelling voor jezelf. Kan nooit een slechte investering zijn als je er zelf rustiger van wordt.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 18:13

@verootjoo:bedankt voor de uitleg. Je zou dan met de meter wel je saturatie in de gaten kunnen houden nadat je bij de ha bent geweest.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:14

Birgit01 schreef:
Waarom staat ineens iedereen op zijn achterste benen als iemand een saturatiemeter wil kopen. Geloof gelijk dat de meters in het ziekenhuis betrouwbaarder zijn, maar dat geldt voor wel meer thuismeetapparaten zoals bloeddrukmeter en thermometer. Niemand die daarover valt. Het is zeker niet de bedoeling om er Corona mee vast te stellen. Alleen misschien een hulpmiddel om het moment wanneer je echt aan de bel moet trekken vast te stellen ( en ja, soms moet je best je best doen om een keer nagekeken te worden. Zeker op korte termijn. Je kunt tegenwoordig een stuk sneller met je huisdier terecht dan met je zelf, al voor Corona). En mss gewoon als geruststelling voor jezelf. Kan nooit een slechte investering zijn als je er zelf rustiger van wordt.

Omdat zo'n meter helemaal niks zegt. Je er dus geen kont aan hebt (tenzij je al sinds je geboorte dagelijks je saturatie meet), en de huisarts niks met de meting doet en het je een vals gevoel van veiligheid geeft. Zoiets?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-20 18:20

_San87_ schreef:
Birgit01 schreef:

Omdat zo'n meter helemaal niks zegt. Je er dus geen kont aan hebt (tenzij je al sinds je geboorte dagelijks je saturatie meet), en de huisarts niks met de meting doet en het je een vals gevoel van veiligheid geeft. Zoiets?

Maar als je niet rookt of drinkt, geen overgewicht hebt en geen ziektes hebt, heeft de 'normale' mens een saturatie tussen bepaalde waardes. Als die daar ondergaat gaat zitten, weet je dat je er echt even op moet gaan letten lijkt mij.
Laatst bijgewerkt door _Femkeeex op 29-03-20 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:21

_Femkeeex schreef:
@verootjoo:bedankt voor de uitleg. Je zou dan met de meter wel je saturatie in de gaten kunnen houden nadat je bij de ha bent geweest.

Dat kan. Maar je hebt niks aan die cijfers :) niet met en niet zonder Corona. Als je toestand verslechterd bel je sowieso de HA neem ik aan en dan kijkt die wat er verder moet gebeuren.

@birgit: omdat het niks zegt over wanneer de je HA moet bellen, omdat het geen veiligheid geeft, alleen een vals gevoel van veiligheid.

Ik werk als fysio op de longrevalidatie en wij raden het zelfs voor longpatienten af om zelf thuis te meten.

@femke: voordat je op die schadelijke waardes zit, lig je echt al in het zkh.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-20 18:25

_Femkeeex schreef:
Maar als je niet rookt of drinkt, geen overgewicht hebt en geen ziektes hebt, heeft de 'normale' mens een saturatie tussen bepaalde waardes. Als die daar ondergaat gaat zitten, weet je dat je er echt even op moet gaan letten lijkt mij.

Maar dan ben je al ZIEK!!!
Corona of niet.

Je voelt je dan al k#t dus die saturatie voegt niks toe.
Je bent ziek en je saturatie daalt, niet andersom.
Het is niet zo dat je maandag een sat van 99% hebt, dinsdag 98%, woensdag 99% en donderdag 87% en boem je bent ziek.