Wat doen jullie zoal met je kinderen nu ze thuis zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:58

Ook ik werk van thuis uit, full time. Man werkt ook full time, deze week 2 dagen thuis en 3 dagen op zijn werk. Daarnaast twee jongens van 8 en 11, die vanuit school geen opdrachten gekregen hebben. In het begin was ik van plan om zelf “werkblaadjes te zoeken of op zelfs zelf op te stellen (de naïviteit, alsof ik daar tijd voor heb), maar ik ben er nog geen enkele keer aan toe gekomen.
In de voormiddag werk ik een 4-tal uur en hebben ze een schema dat ze zelfstandig moeten volgen (de oudste moet de jongste wel wat helpen). Elk half uur moeten ze iets anders doen, bijv. spelling of Frans herhalen, wiskunde herhalen, op Bingel oefenen, in een boek lezen, educatieve tv-programma’s bekijken, … ze mogen de tablet en laptop wel gebruiken dan, maar enkel voor Bingel enz.
In de namiddag werk ik niet en probeer ik met de jongens te gaan wandelen (of soms eens fietsen). Ze zijn het wandelen met mama al helemaal beu ondertussen ;) Ze hebben ook elk enkele taken gekregen zoals de kippen drinken geven enz. De rest van de namiddag spelen ze nog wat buiten, doen ze soms eens een tele-tekenles die hun tekenjuf online gezet heeft, enz.
En vanaf 18u ongeveer begin ik opnieuw te werken voor een 4-tal uur, en mogen de jongens na een lange dag wachten eindelijk op de tablet, laptop en tv zoveel ze willen, tot wanneer het bedtijd is.
Mijn schema is wel al meermaals in de war geraakt doordat er in de namiddag ineens iets dringend moest gebeuren voor mijn werk.
Het is wat het is, maar het is wel een pittige periode.

wemkelover

Re: Wat doen jullie zoal met je kinderen nu ze thuis zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:12

ik heb wat dingetjes geprint dat doen we af en toe even. verder speelt hij binnen en buiten. ik heb laatst zoutdeeg gemaakt, in de oven gebakken en dat gaan we morgen denk ik even verfen als hij daar zin in heeft. De jongste dat is zelfde als altijd, soms lopen we even blokje om.

voor degene die het intresant vinden, recept zoutdeeg :
2 koppen bloem, 1 kop zout, 1 kop water en eetlepel olie (maakt niet uit wat, zelfs babyolie kan!). Kneden tot deegbal, te plakkerig nog wat bloem er bij doen.
als je het wil afbakken minimaal 3 uur in de oven op 100 graden, hangt van dikte af soms moet het even wat langer. als het afgekoeld is kan je het verven.
ook kan je het in vershoudfolie bewaren, en de volgende dag verder mee spelen. ik weet niet precies hoelang het dan houdbaar is.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:58

Hier 6 & 8 en wonen op een boerderij. Dus elke dag rijden, dieren verzorgen en rondje bos . Oudste krijgt veel huiswerk en de jongste doet ook wat opdrachtjes.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:15

Ik heb zelf twee eigen bedrijven en werkte al vanuit huis voordat het coronavirus toesloeg. Ik werk normaal gesproken totdat mijn zoontje van school thuiskomt. Dat onze zoon van 9 nu hele dagen thuis is vind ik erg gezellig. Ik heb al mijn werk deels opgeschoven tot hij weer naar school gaat :j Ik probeer alleen te werken in de ochtend. Die 3 uurtjes vermaakt hij zich prima en meestal komt hij gezellig bij mij op kantoor zitten om zijn huiswerk te doen of gaan mijn zoon en man wat leuks doen samen in de schuur/op het erf. Ze krijgen hier vanuit school elke week hun nieuwe schoolwerk :j

Buitenspelen buiten ons erf gaat niet echt. Mijn man en zoon vallen allebei in de risicogroep. Gelukkig kan mijn zoon dus wel gewoon op het erf spelen.

Wat we doen; Knutselen in de schuur, taarten bakken, films kijken, gamen, huiswerk maken, muziek maken, Lego, de dieren verzorgen, voetballen en Facetime of Skype met opa en oma.

Wat sinds woensdag helemaal hot is, is tekenen! Hij wil heel graag beter leren tekenen en hij heeft op YouTube nu een kanaal gevonden voor kinderen die online een "cursus" tekenen voor beginners kunnen volgen. :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 02:35

Mijn man heeft zich ontpopt tot kinderentertainer. Buiten de dagelijkse wandeling, werkjes van school, zelfstandig spelen/knutselen en tv kijken proberen we toch ook wat actieve dingen te doen.

Zo heeft mijn man van papier pijlen gemaakt om in huis een parcours te maken met op bepaalde plekken opdrachten ( kikkersprong, draaien als een ballerina, op 1 been staan, kangoeroesprongen). Verder hebben we al flessenvoetbal gedaan met lege flessen en we hebben een soort laserstralenparcours gemaakt van afplaktape.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Behangtape is inmiddels vervangen voor stroken vuilniszak vastgeplakt met behangtape, tape is vrij lastig pijnvrij uit je haar te krijgen blijkbaar.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:17

Haha zonnebloem, wat geweldig!! Afplaktape in je haar lijkt me geen pretje :n

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:22

Djoena,welk YouTube kanaal is het dat je kan leren tekenen?Misschien leuk voor andere kinderen in dit topic.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:30

Ik heb zelf geen kinderen, maar mijn zussen wel.
1 van hun kwam met een link van bol.com
Voor lees- en luisterboeken voor 1 cent.
Geschikt voor tablet, telefoon en e-reader dacht ik.
https://www.bol.com/nl/m/thuisblijvertjes/

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:32

Nu het zonnetje schijnt zijn die van mij aan het bowlen. Flessen gevuld met water, buiten neergezet en gooien/rollen maar met die bal.

Boodschappen doen met kinderen wordt afgeraden... Hoe doen alle alleenstaande ouders met kleine kinderen dat?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:46

Hier zijn ze 11 en 13, misschien iets ouder, maar ze vermaken zichzelf prima. Net als anders, de vakanties en weekenden. Ik heb ook nooit bijzondere dingen gedaan toen ze wat kleiner waren, maar scheelt hier zijn het 2 meiden die elkaars beste vriendinnen zijn (uitgezonderd de dagelijkse akkefietjes waarbij ze elkaar 10 min even haten }> ). Ze vermaken zich dus prima samen, logeren nu elke avond bij elkaar. Ze kijken wel af en toe tv en op hun telefoon, heb ik gezien de leeftijd geen probleem mee. Verder hebben wij de paarden aan huis, op moment door overgang naar een grotere pony en de kleine pony nog hebben staan, genoeg pony's om zich mee te vermaken :o Puzzels kwamen te voorschijn, ze tekenen wel, hebben nog huiswerk van school uit, basisschool en voortgezet onderwijs. Tis mooi weer, dus buiten zijn ze op de trampoline ook wel regelmatig te vinden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 11:52

Hier werd onze dochter vannacht huilend wakker, het nieuws heeft haar letterlijk bang gemaakt. Maar ik kan het ook niet mooier maken, wel gaat er een poosje geen jeugdjournaal meer aan.
Ze mist ook haar vriendinnetjes zo, bellen is anders dan spelen en naar school gaan maar op zich kan ze zich goed vermaken :+

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:13

Mijn stiefdochter van 8 kan zichzelf absoluut niet vermaken. Staat constant naast me en ik hoor heel vaak ik weet niet wat ik moet doen.
We zitten in het noorden dus het is hier aardig rustig. Wij zijn zodra de zon schijnt aan het fietsen of skeeleren. Verder doen we elke dag een spelletje en helpt ze met de tuin.
Dus ik hoop dat ze het nog even volhoudt want ik ben bang dat dit langer gaat duren dan tot 6 april.
Ben wel op youtube aan het kijken om dingen te knutselen en te verven. Misschien op een leuke manier een andere taal leren maar dat hangt weer per kind af, zij vindt dat heel erg leuk.
Ook heb ik bij de kruidvat een leuk boek gekocht voor haar met allerlei soorten experimenten en dingen om te maken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:15

Onze zoon had van de week ook weer spontaan nachtangsten terwijl hij daar een tijd vanaf is geweest. Hij reageerde waarschijnlijk op de spanning die er wel onbedoeld in huis hing.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 12:23

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 13:10

Wij komen echt tijd te kort... we starten om 9.00 met thuis school. Van 10 tot 11 pauze, ze moeten een half uur naar buiten en om 11 uur weer verder. Dan weer een uurtje thuis school. Samen eten, half uur naar buiten dan kwartier beeldscherm tijd. Dan weer thuis school tot kwart over 2. Samen drinken dan is het al half 3. Dan eerst verplicht een half uur naar buiten dan is het al 3 uur. Dan hebben ze weer een uur vrije tijd ) beeldscherm/spelen/knutselen bakken. Dan is het al 4 uur, tijd om muziek les te oefenen, dansles en wat ze ook maar moeten doen, de kinderen die niets hebben gaan mee voeren en mesten. Dan is het al tijd om eten te koken. De ene moet tafel dekken, de volgende trekt er even een stofzuiger door heen , de ander moet even afwassen... Dan is het al snel 19.00 voordat alles glad is..

Ze hebben ieder flink wat werk van school, tijd die ze over hebben gaan ze iets uitzoeken over een interessant onderwerp, gisteren ging het over vulkanen, toen kwamen ze een proefje tegen die hebben we gedaan.. Ze zijn overigens 8 10 11 en 12.

Gisteren hadden ze alle 4 hun werk klaar en hebben we samen een film gekeken...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 19:12

Ivm home office (extra tafel) hebben we het houten paard van mijn dochter naar buiten moeten zetten. Echte is het onbehandeld hout maar omdat bij ons alles dicht is behalve supermarken kon ik geen beits en ook geen afdekzijl kopen.
Ik heb er een paardendeken opgedaan voorlopig :+

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-20 19:44

Tja hier draait juist dat houten paard overuren...en de echte pony is vandaag gepimpt... dat was echt leuk om te zien zo half slapend in het zonnetje voetje op rust en de kinderen echt alles op en aan de pony binden en smeren :+
na een wasbeurt was alle verf en krijt en glitter er weer af,gaat ie rollen ...zegt mijn zoontje:" smeerkees nu ben je zwart, ik ga je echt niet nog eens poetsen!". echt ik kwam niet meer bij het is nu dus 1 witte kant(het is een schimmel) en een zwarte *\o/*

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:35

Dag lieve helden van ouders,

Hier geen kinderen, maar wel super veel bewondering voor jullie en hoe jullie jezelf hier allemaal doorheen weten te slepen! Voor mijn studie ben ik bezig met een applicatie voor kinderen in de leeftijdsgroep 6 tot 10, die nu ook veel thuis zitten en aandacht/tijd vragen. Het concept heet 'Cleaners Combat' en het is een uitdagend spel voor kinderen om huishoudelijke activiteiten binnen hun gezin op zich te nemen, met als (hopelijk) resultaat dat de ouders ook een stukje verlichting krijgen.

Nu moet ik dit vanaf de begin fase al gaan testen, maar het is best lastig gebleken binnen mijn eigen netwerk ouders te vinden die hier nu aan mee willen doen, gezien de drukte + chaos die deze crisis met zich meebrengt. Zou een van jullie misschien mee willen helpen en/of eventueel een survey in willen vullen?

Dat zou echt super fijn zijn!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 12:54

Wat tof :D hoop dat je een aantal testers kan vinden via hier :D

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 13:26

Gitta, ik heb een stiefdochter van 8 die zeeeeeer moeilijk te stimuleren is. :+ Lijkt me wel wat om mee te helpen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:16

Ik denk op die leeftijd van de wal in de sloot als ze helpen.Elke keer uitleggen,dan heb je het zelf al sneller gedaan of je kan het later weer opnieuw doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:24

Wij hebben van de kleuterschool een help-lijstje gekregen. Binnen 3 dagen was alles al gedaan :D
Dat gaat van bed opmaken, tafel dekken, kamer opruimen, huisdieren eten geven, planten water geven, helpen in de tuin etc.
allemaal dingen die een 5-6 jarige prima kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:25

Hier een kind van bijna 5,

Ochtend = spelen, tekenen en kleuren, dat kiest ze zelf

Na de lunch = kort televisie kijken

Middag = vrij spelen en samen met ons wandelen/fietsen/..

Avond = eten, nog een keertje fietsen of wandelen, 20 min tv en dan naar bed.

Heel simpel schemaatje dus, wij doen niet echt iets bijzonder :o

Soms geef ik haar wat leuke oefeningen van internet of geef ik kort muziekles, maar ik volg vooral in wat zij zelf aangeeft. En dat is dus gewoon spelen :) met de honden kan ze zich ook uren vermaken.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 16:39

Mijn man en ik werken allebei in de supermarkt.
Vitaal beroep dus (wauw,Ben ik toch ineens 'belangrijk' :+ )
Oudste dochter bijna 6 (16 mei, dus dat word ook klein vieren)
Jongste is 4.
We hebben tot nu toe 2 ophaal momenten gehad van school.
Konden we wat werkboekjes ophalen.
Over lente, pasen, familie etc.
Beetje kleur, teken, knip&plak opdrachtjes.
Ook hebben we Google classroom, een soort Facebook voor de school.
Iedere klas heeft een eigen 'classroom'
Zo kunnen we elkaar een beetje op de hoogte houden.
Ze bellen met de juf gemiddeld 1x per week.
En ze kunnen ook meeten via Google classroom.
Het scheelt echt heel erg dat ze pas in groep 1 en 2 zitten.
(Oudste gaat volgend schooljaar naar groep 3)
De werkjes zijn niet moeilijk en er staat weinig druk achter.
School geeft ook aan: doe wat je kan doen en niet teveel druk erop voor die kleintjes.
We zijn met de oudste ook al begonnen met leren lezen, schrijven, rekenen.
Dat vind ze ook erg leuk!
Ze spelen ook veel samen (2 meisjes, met niet zoveel leeftijd verschil) en vanuit rollenspel leren ze ook veel merk ik.
Ze helpen af en toe met dingetjes in huis, maar dat moet niet.
Ze hebben ook echt wel iets meer scherm tijd.
Maar daar maak ik me niet zo druk om, het is niet anders.
Ze kunnen ook in de tuin spelen
We hebben een zandbak en schommel in de tuin.
Stoepkrijt is ook leuk!
De jongste is regelmatig binnen aan het koken in het speelgoed keukentje.

En ja ze vervelen zich ook wel eens.
Vooral de oudste die zegt dat nog wel eens.
Maar af en toe vervelen schijnt inderdaad helemaal niet slecht te zijn.
Dan worden ze zelf gestimuleerd om iets te verzinnen.

Wij zetten ook nog wel eens muziek op en dan dansen we lekker gek.

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 17:34

hoikimmmy schreef:
Gitta, ik heb een stiefdochter van 8 die zeeeeeer moeilijk te stimuleren is. :+ Lijkt me wel wat om mee te helpen.

Hahahahaha, challenge accepted. *\o/* Ik stuur je van 't weekend even een PB'tje, goed?

Britta31 schreef:
Ik denk op die leeftijd van de wal in de sloot als ze helpen.Elke keer uitleggen,dan heb je het zelf al sneller gedaan of je kan het later weer opnieuw doen.

Hmm, ja.. wellicht is het een aantal keer uitleggen. Maar hopelijk wel met zicht op dat ze het uiteindelijk wel zelf kunnen, lijkt mij? Dus misschien kost het nu wat extra tijd en moeite, maar hopelijk scheelt het dat ook weer op de lange termijn!

Sizzle schreef:
Wij hebben van de kleuterschool een help-lijstje gekregen. Binnen 3 dagen was alles al gedaan :D
Dat gaat van bed opmaken, tafel dekken, kamer opruimen, huisdieren eten geven, planten water geven, helpen in de tuin etc.
allemaal dingen die een 5-6 jarige prima kan.

Ahh, wat super tof! :D Ook van school uit een heel mooi initiatief, leuk dat ze dat op die manier oppakken. Vond je kindje het zelf overigens ook leuk om te doen? Of wat vond zij/hij ervan?