Levendige dromen en wakker zijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:55

Brainless schreef:
Jillz1 schreef:
Slaapverlammingen komen bijna alleen voorbij narcolepsie. En daar zijn maar zo'n n 1000 mensen in NL mee gediagnosticeerd. Dus zeker geen 25% van bevolking

Komt bij veel meer mensen voor en ook bij mensen met narcolepsie.

Citaat:
Wanneer komt slaapverlamming voor?
Er zijn twee momenten waarbij slaapverlamming kan voorkomen. Op het moment dat je in slaap valt (inslapen), dit heet hypnagogische of predormale slaapverlamming. En wanneer je wakker wordt (ontwaken), Dan heet het hypnopomische of postdormale slaapverlamming.

Nou volgens de somnoloog niet,
slaapverlammingen zijn vaak een onderdeel van Narcolepsie, als je slaapverlamming hebt gaan alle signalen op rood daarvoor

Jillz1

Re: Levendige dromen en wakker zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:58

Als je bepaalde medicijnen of drugs gebruikt kan het ook voorkomen

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 09:11

Ik verplaats dit topic even naar [MWS] Mensenwelzijn en Sport, daar past het beter.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:14

Hier niet echt levendige dromen in combinatie met wakker zijn, maar wel slaapverlammingen, sinds een paar jaar heb ik dit een paar keer per jaar (max 5). Maar deze week al 3 keer in een week! In mei ook een paar keer gehad. Ik droom wel veel en vanalles en nog wat, maar dat hoort gewoon bij mij :D en de dromen die ik laatste tijd heb, zijn niet super levendig of echt.

Een jaar geleden tijdens een slaapverlamming wel een hele heftige droom gehad (waarschijnlijk ook even niet kunnen ademen door verlamming, dat heb ik wel vaak of in ieder geval het idee dat je stikt) en gedroomd dat ik een hartaanval kreeg en dat ik echt gereanimeerd moest worden, anders was het dit... voor mij.. Verder geen nachtmerries of demonen of gekke dingen in de kamer. Dus dit was gelukkig het engste wat ik toen mee heb gemaakt.

Maar voor nu.. komt het afgelopen weken vaak voor, is er geen stress, ik ben wel een 'bezige bij' en perfectionistisch.. Ik slaap zo'n 9 uur per dag en best regelmatig, al is dat soms nu nog langer omdat ik echt heel erg moe ben (misschien komt dat door die slaapverlammingen?). Wel veel chronische pijn (nek-schouder) waardoor de kans groot is dat ik af en toe wat vaker op mijn rug slaap, maar deze week ook zeker te weten 1 x gehad dat ik op mijn zij lag tijdens verlamming.

Met alle pijn en moeite probeer ik dan te focussen op mijn pink (teen al geprobeerd maar werkt minder) of om iets te bewegen. Heb het gevoel dat ik wel vooruit ga :+ wat dat betreft. Ook gelezen dat je je gezichtspieren kan proberen te bewegen (dus bijv. heel boos kijken) en dat was ook een Go vanmorgen vroeg *\o/* ...

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:33

Iemand die heel veel voor mij betekende is overleden.
En als ik over hem droom ... dat is echt niet meer normaal.

Levensechte dromen als of nooit iets is gebeurt, en ergens in die droom kom ik dan wel tot het besef. Hé je bent er niet meer, dit is niet echt.
Ja joh als je dat denkt waarom zit ik hier dan en hoe kunnen we dan praten ? Echt mindpieps om het zo te zeggen.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:47

Ben je al in slaapcentrum getest op narcolepsie?

Zijn symptomen daarvan. Ik weet niet of je vaak ook erg moe bent?
Narcolepsie wil niet altijd zeggen dat je ineens in slaap valt

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:53

Ja, hier nog 1.
Ik droom vaak heel levendig en kan eigenlijk altijd mijn dromen onthouden. Ook terug gaan naar een ''leuke'' droom is geen ramp.

Af en toe zijn ze me alleen iets te levendig. Meestal is het bij mij ook spin die dan op de muur zit - ik zie alles voor me zoals het er in het echt ook uitziet, en ik weet 100% zeker dat daar een dikke vette harige huisspin zit. Word wakker, strompel en struikel naar de andere kant van mijn kamer en doe het licht aan: Je raad het al, er zit niks.

Laatste keer was hij anders. Er zat een Aziatische vrouw bij mijn hoofdeind met 2 kinderen. Alle drie waren best wel bleek en niet echt levendig meer zegmaar. Maar ze zaten me wel met z'n 3en aan te staren. Dit keer gillend wakker geworden want het leek zo ontzettend echt. Moeders is zich helemaal lam geschrokken :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:33

Helaas ben ik ook erg bekent met levensechte dromen. Gelukkig alleen veel (zeker 4/5 keer per week) last van tijdens en na zwangerschap, maar als de hormonenboel op orde is een aantal keer per maand.
Hier zijn het vooral vreemde mensen, zombies, afgehakte lichamen, bewegende poppenwagens en insecten die ik dan zie. De dromen spelen zich allemaal af in de slaapkamer en droom ik ook met mijn ogen open. Het moment dat het te eng word kan ik mijzelf gelukkig wel wakker maken, maar meestal val ik een aantal keer terug in dezelfde droom voordat het stopt.
Ik ben 6 weken geleden bevallen en mijn hormonen zijn nog van slag. Ongeveer 1,5 week geleden heb ik voor het eerst een slaapverlamming gehad. Ik was weer verschrikkelijk aan het dromen, werd daaruit wakker en kon mij niet bewegen. Na een tijdje kon ik mijn vingers weer bewegen en langzaam aan trok de rest van mijn lichaam ook bij. Die nacht niet meer durven slapen en de nachten daarna ook nog erg bang geweest.

Wat bij mij erg goed helpt is magnesium tabletten. Daarmee kan ik het heel goed verminderen. Na de bevalling niet meer geslikt omdat ik dacht klaar te zijn, maar helaas. Weer begonnen met slikken na die slaapverlamming en ik ben weer verlost van die dromen.

Edit: overigens blijf ik meestal wel netjes stil liggen. Tot nu toe maar twee keer gehad dat ik ben gaan ‘slaapwandelen’. Één keer dacht ik dat er een baby van ons bed viel en dook ik over mijn man heen om de baby op te vangen. De andere keer zat ik in een ‘moord-droom’ en greep ik mijn man bij zijn keel en trok hem overeind :oo
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-20 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 19:35

Ik zie altijd spinnen op bed als ik wakker word. Dat schijnt wel een naam te hebben. Voorheen schrok ik er heel erg van maar nu ben ik er wel aan gewend. Gezellig :Y)

Mijn dromen zijn ook altijd heel heftig en ik word regelmatig doodsbang wakker. Daarnaast slaapwandel ik ook veel, praat ik in mijn slaap en zeg ik soms hele rare dingen tegen mijn vriend.

Laatst heb ik hem heel boos het bed uit getrokken omdat hij geen mondkapje op had toen hij bij mij in bed wilde komen liggen >;) Ik kan me er zelf helemaal niks van herinneren...