Onflexibele Werkgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 21:50

tita schreef:
belle_boef schreef:
Lid van een bond? Dan zou ik het daar vragen wat wel en niet mag in deze tijd

Nee en ik ga ook geen verstoorde werkverhouding maken ben gewoon nieuwsgierig wat andere mensen hebben geregeld.
Ik ga als de kids weer naar de opvang kunnen weer 28 uur werken mijn uren behoud ik

Mijn vorige WG heb ik al uitgedaagd voor de rechtbank en dit wil ik nooit meer meemaken.

Een vakbond kan veel meer doen dan jou bijstaan in een rechtszaak.
En lidmaatschap zelf zorgt echt niet voor verstoorde werkverhouding.

tita

Re: Onflexibele Weekgevers en Corona- virus en kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 21:54

Vakbond en rechtsbijstand heb ik niet, vind ik zonde van geld.
De rechtsbijstand was zo slecht dat ik uiteindelijk privé advocaat had aangesteld.

Ik weet dat een vraag stellen niet leidt tot arbeidsconflict maar ik weet wat de WG wel wil en niet.
En natuurlijk heb je rechten.....maar soms moet je niet altijd je recht willen halen.

Dit is ook niet blijvend maar tijdelijk.

Persoonlijk denk ik niet dat mijn WG de enige is die zoiets heeft van jouw kinderen jouw probleem wij hebben onze eigen problemen.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:03

is het misschien een optie om tijdelijke oppas te regelen, bij jouw thuis? uiteraard iemand die niet hoest of verkouden is etc, maar er zijn zat mensen die dit nu aanbieden.
dan kan je alsnog thuiswerken, want ik begrijp dat dat wel kan?

Ik weet niet wat je uiteraard doet, maar desnoods in het weekend bijwerken als je man thuis is, of ' s avonds?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 22:24

Celiien schreef:
is het misschien een optie om tijdelijke oppas te regelen, bij jouw thuis? uiteraard iemand die niet hoest of verkouden is etc, maar er zijn zat mensen die dit nu aanbieden.
dan kan je alsnog thuiswerken, want ik begrijp dat dat wel kan?

Ik weet niet wat je uiteraard doet, maar desnoods in het weekend bijwerken als je man thuis is, of ' s avonds?

Ik kan niet thuis werken ben chemicus werk op het lab....
Privé kennen we niemand en ik vind geen fijn idee om mijn kinderen 1 en 4 laten verzorgen door vreemde.
Bovendien kunnen mensen drager zijn.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:29

Wat is je eigen oplossing dan?
Het klinkt alsof je 100% doorbetaald thuis wil zitten als je wel gewoon werken kan, dat lijkt me ook geen eerlijke oplossing.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:30

Brainless schreef:
Polly schreef:
Je minuren later inhalen?
Ik werk in de zorg en wij gaan allemaal een halve dag minder werken (omdat we die dagen echt met teveel zijn) uren worden genoteerd en we gaan er toch wel vanuit dat er mensen gaan uitvallen of misschien zelfs een poule moeten maken, dan halen we dat wel weer in.

De baas mag dat vragen maar wettelijk niet doen.
Onze + uren/vakantiedagen mogen niet gebruikt worden voor deze periode.

Doen we toch ook niet.
Ik ga nu minder werken, deze min uren worden niet verrekend met vakantie dagen. Als er straks collega's gaan uitvallen (wat ongetwijfeld gaat gebeuren in de spoedzorg) kunnen de mensen die niet ziek zijn extra werken evt via een flexpoule op andere locaties en dan worden de - uren van nu weer verrekend.
Niemand komt dus aan vakantie dagen

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:41

Ik moet zeggen dat mijn man zijn werkgever echt top is! Je hebt vooral in de taxiwereld er veel rotte peren tussen zitten en dat heeft hij ook ondervonden maar hier werkt hij nu een tijdje en hij is nu thuis, verkouden en qua leeftijd risicogroep.
We kregen een mail dat alles netjes betaald wordt en blijft, nou dat hebben we wel anders meegemaakt.
Dus blij met ze!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:44

Je kunt dus niet thuis werken?
Want dan kun je het combineren toch?
Jouw kind(eren) zijn niet het probleem van je werkgever. Die heeft nu echt andere dingen aan zijn hoofd.
Geloof me, zelfs van bedrijven waar je niet over nadenkt vallen de inkomsten weg. Wij hebben in 3 dagen een verlies van bijna 800 euro. dat is echt fors en dat is pas drie dagen!
Mijn werknemer werkt veel thuis en ziet geen klanten meer omdat alles wordt afgezegd.
ik heb inderdaad ook werktijd verkorting aangevraagd dat nu is omgezet naar NOW maar er is nog niets beoordeeld. dus je moet nog maar hopen dat je dat toegewezen krijgt. Als dit maanden voortduurt is er straks geen werk meer, en ook geen bedrijf.
Dit zijn omstandigheden waar geen draaiboek voor is. De scholen zijn dicht en kinderen zijn thuis. Dat is jullie probleem. Wat wil je dan? volledig uitbetaald krijgen en op je kinderen passen?
Das niet echt netjes naar je werkgever toe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:47

Het feit dat je aparte uren kunt maken is een flexibiliteit die vele niet hebben.
Ja, het is rot maar ik vind het eigenlijk vanzelfsprekend dat ik komen weekend uren maak die door de weeks nu niet lukken. Ik wil ook graag dat mijn werkgever na de crisis geen mensen hoeft te ontslaan want het is een erg fijne plek om te werken.
Mijn directe team collega‘s hebben allemaal kleintjes thuis op 1-2 na en die wisselen elkaar ook in blokken af. Dan kom je ook tot werken in de avond maar of dat nou zo‘n onoverkomelijk probleem is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:48

Polly schreef:
Doen we toch ook niet.
Ik ga nu minder werken, deze min uren worden niet verrekend met vakantie dagen. Als er straks collega's gaan uitvallen (wat ongetwijfeld gaat gebeuren in de spoedzorg) kunnen de mensen die niet ziek zijn extra werken evt via een flexpoule op andere locaties en dan worden de - uren van nu weer verrekend.

Ook verrekenen mag nu niet.

Wij werken ook met -/+ uren en nu mogen wij niet minnen doordat er minder werk is door het coronavirus.
Ik heb nog 160 uur staan, maar daar mogen ze niet aankomen.
De werkgever is nu bezig met werktijdverkorting.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:49

Als werknemer ben jezelf ook verplicht om mee te denken in oplossingen. Wat hier aangedragen wordt keur je allemaal af.
Je kan niet verwachten dat de baas alles maar gaat dragen /oplossen . Je moet zelf ook wel flexibel willen zijn. Natuurlijk is het niet fijn je kinderen bij onbekende achter te laten .
Maar je zal iets moeten je kan oppas ook 2 dagdelen mee laten draaien als je man of jij thuis bent. Kijken of het klikt.
Natuurlijk kan oppas besmet zijn maar dat kunnen jullie zelf ook zijn zonder dat je klachten hebt .
Oplossingen zijn er wel maar dan moet je wel willen en flexibel zijn en niet alleen maar iets van werkgever verwachten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:51

Brainless schreef:
Polly schreef:
Doen we toch ook niet.

Ook verrekenen mag nu niet.

Wij werken ook met -/+ uren en nu mogen wij niet minnen doordat er minder werk is door het coronavirus.
Ik heb nog 160 uur staan, maar daar mogen ze niet aankomen.
De werkgever is nu bezig met werktijdverkorting.

Ah weer wat geleerd. :)*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:09

Als je normaal in deze periode van het jaar (wat) zou minnen mogen ze evt wel wat gebruiken.
Maar alleen wat "normaal" zou zijn geweest.
Mijn werkgever heeft WTV aangevraagd omdat het werk helaas ontzettend is teruggelopen.
Juist terwijl wij nu toe zouden werken naar het drukke seizoen.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:10

Mijn man heeft ook zo n leuke werkgever daarbij moet hij 3 dagen gewoon maar kantoor komen, maar mag eigenlijk niet met het ov van zijn werkgever. Das leuk maar hij rijdt geen auto en gaat normaliter altijd met de trein.

Daarbij kan ons kind niet naar het kdv omdat mijn man een kantoorbaan heeft, geen kritieke functie. Ik vind het niet prettig dat hij gewoon in de spits moet reizen met het ov. In de 2 dagen waarop hij thuiswerkt wordt geacht dat hij een oplossing zoekt voor opvang voor zijn kind.

Die heeft hij gelukkig: moi. Alleen mijn werk gaat ook gewoon door. Wat ben ik dankbaar dat ik zo n flexibele werkgever heb die er geen probleem van maakt als mijn 5 jarige door een videoconferencing huppelt en ervan uitgaat dat er efficiëntie verlies is, maar dat is gewoon even wat het is. Niet te druk om maken, probeer te doen wat lukt en accepteer dat het even schipperen is het motto van mijn werkgever.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:19

Mijn vriend rijdt op de vrachtwagen en tot ze nog mogen en kunnen is hij de hele dag weg.

Ik werk vanuit huis nu 3 dagen per week.
Gastouderburo moet gewoon betaalt maar ja is nu eenmaal zo.

Thuiswerken met 2 adhd'er was geen succes dus jongste van bijna 6 gaat naar opa en oma.

Ideaal is het niet maar van werken kwam niks anders. Heb het halve dag geprobeerd :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:19

Ik ben ook wel blij dat ik nu geen kleine kinderen meer heb.

Mijn uren lopen nu wel flink terug en zou het wat makkelijker zijn (helemaal nu mijn man thuiswerkt) dan bij mensen die wel buitenshuis moeten werken en afhankelijk zijn van het KDV.
Ik hoop voor die mensen dat er snel een oplossing komt.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 23:57

Volgens mij worden er wel 2 dingen door elkaar heen gehaald
Indien er minder/geen werk is mag de werkgever de werknemer niet opdragen min uren te maken
De werknemer kan er zelf wel voor kiezen om min uren te maken omdat het in haar voordeel is.

Bij ons bedrijf komt het er eigenlijk op neer dat bijna iedere vrouw met kinderen afgelopen maandag opeen ziek was :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 00:05

Mijn werkgever heeft mij voor deze week op ziek gezet. Ga er nog even achteraan wat de bedoeling is aangezien ik niet ziek ben.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 01:00

dakplaat schreef:
Wat is je eigen oplossing dan?
Het klinkt alsof je 100% doorbetaald thuis wil zitten als je wel gewoon werken kan, dat lijkt me ook geen eerlijke oplossing.

Mijn oplossing staat in de eerste post.
En ik vraag niet wat ik moet doen, ik vraag hoe hebben andere mensen het geregeld met jonge kinderen en WG.
Nergens staat dat ik 100% doorbetaald wil thuis zitten.... hoeft niet want wij blijven werk houden alleen mijn man draait nu alleen voor de kids op. Wat zijn WG niet fijn vind, snap ik want wij moeten samen doen.
Ik had fair gevonden als mijn WG gewoon 28 uur had betaald voor 24 uur werk... ik kan me ook ziek melden.
Maar zal in de toekomst nooit meer werken op mijn vrije dag.....ik stond namelijk altijd klaar voor mijn WG

Genja ik vraag niet om oplossingen die heb ik al zelf aangedragen.... ik ben vrijwillig minder uren gaan werken terwijl er genoeg werk is.
Mijn WG helpt helemaal niet mee...en dat vind ik gewoon raar en ontzettend naar.....alsof je niks voorstelt.
Kantoor mag wel thuis werken die maken echt geen 8 uur per dag.... in de fabriek ben ik de enige vrouw met jonge (onder de 4 jaar) kinderen
Nu is mijn WG een carrière vrouw zonder kids.
Een tijdelijke oppas is gewoon NO GO, heb jij zelf wel kinderen?
Is al moeilijk om oppas te vinden voor een avondje weg laat staan nu opeens overdag en mijn jongste van 1 jaar ga je niet zomaar overdag achterlaten bovendien zijn wij wel fanatiek met quarantaine, dus ga je geen onbekende in huis laten.

@quickie hier hebben de oostblokkers massaal ziek gemeld een gedeelte zit vast in Oostblok-landenen anderen zijn afgelopen weekend naar Polen vertrokken voor de grenssluiting. We missen een man of 25 :=
Uiteraard worden er gewoon nieuwe uitzendkrachten aangesteld.
Ik kan me iid ziek melden en dan word ik wel gewoon betaald beetje hoesten en je moet naar huis voor minimaal 2 weken.
Maar zo zit ik niet in elkaar en ga ik ook niet doen.

@sizzle ik draai geen aparte uren.
In dagelijks leven start ik om 06:00 of om 07:00 werk alleen langer door.
Thuis werken kan echt niet :D ook niet de administratie of uitzoek werk. Ik doe of research met apparaten of ik analyseer dagelijkse monsters.
Ons bedrijf gaat sowieso niet sluiten ook niet voor eventuele lockdown zal open blijven door de overheid.
Laatst bijgewerkt door tita op 19-03-20 01:30, in het totaal 5 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-20 01:12

Marcella schreef:
Mijn werkgever heeft mij voor deze week op ziek gezet. Ga er nog even achteraan wat de bedoeling is aangezien ik niet ziek ben.

Ook raar zeg.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 02:05

tita schreef:
Nergens staat dat ik 100% doorbetaald wil thuis zitten....

*knip*

Ik had fair gevonden als mijn WG gewoon 28 uur had betaald voor 24 uur werk...

4 uurtjes 100% doorbetaald thuis zitten dan toch?
Is mij niet duidelijk hoe dat fair kan zijn.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 07:29

Hier gelukkig een werkgever die wel flexibel is. Ik probeer vanuit huis zo veel mogelijk uren te maken en de rest schrijf ik 100% betaald als zorgverlof. Het is heel simpel: we roeien allemaal met de riemen die we hebben. Organisaties kunnen NOW en allerlei andere steunmaatregelen aanvragen, werknemers moeten al hun kosten ook gewoon doorbetalen.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 07:59

Hier ook een zeer flexibele WG, maandag belde ik, kreeg te horen, bel je later en indd een paar uur later werd ik gebeld, er staat een pc voor je klaar.

WG snapt ook helemaal dat de productiviteit niet zo zal zijn als op kantoor maar heeft ook aangegeven, samen zijn we sterk en gaan we dit aan.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:28

Super rot tita.

Ik ben totaal niet thuis in het arbeidsrecht. Dus juridisch kan ik je geen advies geven.

Ik zou wel aanraden om het gesprek met je werkgever aan te gaan. Wellicht dat jullie samen nog een oplossing weten te vinden.

Hier een werkgever die heel erg meedenkt. Voordat bekend werd dat mijn werkgever onder de vitale beroepen viel, stond er op intranet dat iedereen doet wat hij kan en als je kleine kinderen thuis hebt en door omstandigheden geen oppas, dan is het overmacht. Daar kun je niets aan doen. Maar goed, daar heb jij niets aan.

zafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:42

Hier gelukkig wel de mogelijkheid tot thuiswerken en eigen uren indelen. Man werkt in ploegen dus pas mijn tijden aan zodat ik niet met een peuter erbij hoef te werken.

Snap de reacties niet helemaal dat kinderen je eigen probleem zijn. Ik denk dat we toch in een situatie zijn beland waarbij we doen wat we kunnen maar dat een beetje begrip voor elkaars situatie wel op z'n plek is. Als we met z'n allen externe oppas gaan inhuren dan kan het KDV toch net zo goed weer open. Daarbij mag het KDV wel voor 100% doorbetaald worden maar een paar uurtjes, waarbij je verder doet wat je kunt, mag je van je werkgever niet verwachten? Als inkomsten volledig wegvallen is het een ander verhaal, maar wat ik begrijp is dat voor werkgever van tita totaal niet aan de orde. Ik zou zo'n reactie van WG dan ook niet echt waarderen.