Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Oscar schreef:Hoe gaat het nu met jullie, Dees?
SinneJ schreef:Ik lees dit topic nu pas, maar wij zitten in exact dezelfde situatie, slokdarmkanker bij mijn vader vastgesteld net voor de coronacrisis. Mijn vader is nu naar het ziekenhuis voor zijn tweede chemo. Hij krijgt ook elke werkdag bestraling. Pas na chemo en bestraling komt er een operatie.
Hij heeft ook geen uitzaaiing en de prognose is daarom voorlopig goed, maar ook wij hebben voor dat nieuws kwam enkele weken in de stress gezeten en nog steeds is het spannend, zeker met corona nu hij zo verzwakt is.
Ik leef dus letterlijk enorm met je mee, want zien hoe je papa pijn heeft en niet kan eten en afvalt... vreselijk is het. Mijn pb-box staat steeds open.
Warboel schreef:Ja die pijn is echt zo naarjij ook sterkte!
Hij heeft opzich wel trek in eten maar hij kan gewoon niet eten door de pijn in z’n hoofd, keel en mond.
Werd net nog wel gebeld door m’n vader, z’n behandeling is een week uitgesteld. Er was nog een overleg geweest en hij moet toch voor een ander soort bestraling (protonenbestraling geloof ik), omdat de bestraling die ze hem in het LUMC konden bieden toch te risicovol is. Er is dan een grote kans dat hij zijn leven lang aan de sondevoeding moet omdat het z’n kauw- en slikspieren kapot kan maken. Die behandeling die hij nu zal krijgen is redelijk experimenteel, dus wel spannend! Maar hopelijk op de lange termijn wel fijner. Hij moet dan 5 dagen per week naar Delft.
Dusja. Experimentele behandeling klinkt toch wel ernstig, als laatste redmiddel ofzo
Warboel schreef:Yes 7x chemo.
M’n nicht werkt op de nucleaire geneeskunde en die zei dit:
Ongeveer 5% van alle radiotherapie afhankelijke tumoren is geschikt voor protonentherapie, maar bij hoofdhals tumoren is dit 35%. Doel vd bestraling is het doen afnemen van tumorcellen, en bij 'gewone' bestraling (met fotonen) is er altijd veel weefselschade in het gezonde weefsel. Bij protonentherapie is er mogelijk minder schade aan het gezonde weefsel en dus heb je minder last van bijwerkingen. Bijwerkingen in het hoofdhals gebied zijn bijzonder naar, ingrijpend en ook vaak (gedeeltelijk) blijvend. Wanneer je dus kans hebt op minder bijwerkingen door 7 weken naar Delft te rijden zou ik die kans zéker niet laten schieten! Het traject wordt sowieso erg zwaar, en als het iets minder zwaar kan worden...ik zou het met beide handen aangrijpen! En al helemaal als de inzet van de behandeling curatief is...daar heb je mijns inziens al mazzel mee...dan doe je het echt ergens voor. Kijk, je leven ná dit traject zal nooit meer hetzelfde zijn als ervoor, maar áls je nog een leven mag hebben hierna dan het liefst met zo min mogelijk restschade...
Dus lijkt me een goede beslissing!![]()
Jouw vader krijgt wel nog een operatie toch? Bij mijn vader is dit helaas niet meer mogelijk.