Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Re: Corona, sociale onthouding en psychische klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 12:55

Ik denk wel dat iedereen zijn\haar eigen psychische klachten heeft. En dat anderen die vaak ridiculiseren en dat het daardoor juist erger wordt,door het gebrek aan begrip.wat voor de een niet te verdragen is ,geeft de ander helemaal niets om.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:03

anjali schreef:
Ik denk wel dat iedereen zijn\haar eigen psychische klachten heeft. En dat anderen die vaak ridiculiseren en dat het daardoor juist erger wordt,door het gebrek aan begrip.wat voor de een niet te verdragen is ,geeft de ander helemaal niets om.

Dat denk ik ook. Je weet niet wat voor een ander echt belangrijk is. Maar men oordeelt er wel over.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:17

Ik heb vanochtend wel een workout kunnen doen van m’n personal trainer gewoon thuis, is toch anders maar was wel even lekker. Zo maar weer even aan m’n muurschildering.

Morgen moet m’n vader de hele dag in het LUMC zijn, dus dat is natuurlijk ook extra spannend.

Natuurlijk is bellen of videobellen prima te doen met de psycholoog, maar dat is ook niet voor iedereen even makkelijk. In het geval van normaal bellen zie je de ander niet, je zit in je eigen veilige omgeving wat ik persoonlijk dus best lastig vind om dan vrijuit te praten.
Normaal ga je toch daarheen, en is de spreekkamer toch een soort veilige plek waar je vrijuit kan praten en alles kan zeggen.
Via (video)bellen vind ik dat toch een stuk lastiger.
En zeker als je dan ook nog bel angst hebt is het helemaal lastig, of als je het moeilijk vind om met veel veranderingen in 1x om te gaan.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:51

anjali schreef:
@Happy: ook voor mij is de kerk en de gemeenschap daaromheen de belangrijkste bron van sociale contacten. Ja de meeste diensten zijn nu uitgevallen en de groepsbezigheden eromheen helemaal.Ik vind dat heel vervelend en zeker niet goed voor mijn psychische gesteldheid.Maar ja we zitten nu allemaal in hetzelfde schuitje. Fijn dat je je verzorgpaard hebt om mee te ontspannen!

Kunnen jullie niet een huiskamer topic openen om zo toch met jullie geloof bezig te zijn?
Of bestaat dat al?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:52

Waarom een huiskamertopic? Voor veel mensen hoort het geloof bij het leven, en kerkdiensten gaan nu ook niet door.
Ik ga zelf niet naar de kerk, maar van mij mag je noemen dat je je sociale contacten uit de kerkgemeenschap haalt. Dat is niet anders dan dat je vooral voetbal of paardencontacten hebt toch?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:53

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 13:55

germie schreef:
Waarom een huiskamertopic? Voor veel mensen hoort het geloof bij het leven, en kerkdiensten gaan nu ook niet door.
Ik ga zelf niet naar de kerk, maar van mij mag je noemen dat je je sociale contacten uit de kerkgemeenschap haalt. Dat is niet anders dan dat je vooral voetbal of paardencontacten hebt toch?

Of ander topic natuurlijk, bedoelde er niets mee.... -O-
Maar er zullen idd meer mensen zijn die hiermee zitten en was gewoon een idee...
Kan ook hier hoor, bedoelde er iig niets geks mee.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 15:25

Ik heb dit topic verplaatst naar MWS omdat het daar beter past.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-20 22:08

Zo, alles bijgelezen :)

@Princesj, bedankt voor het verplaatsen!

Bedankt voor alle reacties en het meeleven en de lieve woorden <3 Heel fijn!

Ik heb thuis gelukkig mijn eigen kamer waar ik lekker alleen kan zijn en m'n eigen ding doen :) Daar maak ik ook zeker gebruik van! Creatief bezig zijn doe ik ook graag inderdaad. Ik heb met mijn werk kunnen regelen dat ik voorlopig zaterdag werk ipv vrijdag, dus zit ik geen twee aaneengesloten dagen thuis *\o/*
En ik heb afgesproken met iemand uit de kerk te gaan wandelen volgende week. Al met al best wat positieve dingen.

Therapie moet ik nog even gaan overleggen of dat doorgaat, ik heb vrijdag een afspraak gepland. Normaal ga ik met het openbaar vervoer maar ik kan ook met de fiets. Heb ik gelijk wat beweging :D
Telefonische afspraak zit ik zelf niet zo op te wachten eigenlijk, mijn therapieruimte is voor mij echt wel een veilige plek zoals @Warboel ook zegt.

@rayoow en mnka(en alle anderen die dat nodig hebben natuurlijk): hele dikke knuffel voor jullie :(:)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:23

Mooie acties ondernomen.

Ik snap heel goed dat therapie je veilige plek is maar de kans dat je face2face contact krijgt is heel klein. Je kan een (video)belafspraak ook gebruiken om minder intensief te praten maar wel bezig blijven. Even een praatje.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-20 22:51

germie schreef:

Inderdaad. Alsof het geloof en de kerkdiensten en alle sociale contacten die daarbij horen als iets buitengewoons beschouwd worden.. sociale contacten zijn sociale contacten toch?
En iets compleet anders;
Overigens las ik laatst ook ergens dat iemand zich serieus zorgen maakte of het de komende tijd allemaal nog een beetje vol te houden is voor mannen die normaal gesproken regelmatig naar de dames van lichte zeden gaan en dat dus nu niet meer kunnen voorlopig..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:25

Ik merk dat ik mijn dagelijkse ritje met bus en trein mis. Ik praat dan met niemand, maar gewoon mensen kijken. Ook het idee om gewoon niet op vakantie te kunnen knaagt echt aan me. Ik ben iemand die normaal gesproken rustig op vrijdagavond naar Frankrijk gaat, en dan op zondagavond weer thuis is. En dat mis ik echt, dat knaagt aan me, vooral omdat je niet weet of het over een paar weken wel weer kan.
Maar ook de onzekerheid met dit ontzettend leugenachtige kabinet. De ene dag zeggen ze nee, geen lockdown, groepsimmuniteit en nu krabbelen ze daar al op terug. Je weet niet of vandaag je laatste dag in relatieve vrijheid geweest is. Dat knaagt aan je. Ik denk nog steeds dat het leven door laten gaan betekent dat je er het snelste van af bent.

Echte sociale contacten heb ik weinig. Ik heb geen echte vrienden. Mijn paard is in deze mijn uitlaatklep, mijn vriendje. Die staat 30km van mijn huis, dus helaas niet in de woonkamer.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:34

Succes iedereen ik kan me voorstellen dat de Corona situatie voor sommige mensen heftig is.

Zelf ben ik blij dat ik een tijdje niets hoef. Even terug naar de basis. Genieten van je gezin.

Voor de mensen die hun dagelijkse activiteiten kwijt zijn: probeer echt een schema op te stellen om zo alsnog structuur te krijgen. En houd je zelf er aan.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 15:11

Vanwege de grote hoeveelheid aan topics die betrekking hebben op de coronacrisis, is er een speciaal subforum over corona gekomen namelijk CV Corona Vragen. Omdat dit topic over Corona gaat verplaats ik dit topic daarheen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:39

Ik moest vanmiddag mn medicatie ophalen bij de apotheek. De rij stond buiten, gelukkig maar een paar mensen. Toen ik aan de beurt was bleek dat ze 1 recept nog niet klaar hadden. Die vrouw moest even kijken, wat even duurde. Achter me hoorde ik iedereen zuchten en steunen... en binnen no time had ik een flinke paniekaanval te pakken. Stond ik daar, hyperventilerend en trillend.
Dat is echt niet om het virus dat ik me zo voel. Het gaat om de mensen. Ik word me er dan zo extreem bewust van dat al die mensen daar staan en naar me kijken, dat ik ze ophoud.

Het is echt niet zo makkelijk als “maak een schema en houdt je daaraan” of “ga gewoon Skypen”. Tuurlijk werkt dat. Maar als alles zo makkelijk op te lossen zou zijn was dit topic niet nodig geweest. Niet iedereen gaat even gemakkelijk met veranderende situaties om, voor mij is het al meerdere keren een reden geweest tot paniek aanvallen en dat is gewoon echt niet fijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:07

Oei vindt dit wel heel lastig voor mijn oma, na drie dagen vraagt ze zich al af of het al zaterdag is want zaterdags krijgt ze altijd gegarandeerd bezoek. Nu mag dus niemand komen, bellen gaat met haar niet. Personeel had vaak al tijd te kort dus waar kon kwam mijn moeder m'n oma helpen. Ik ga morgen gelijk een kaart sturen. Ze is 94 elke dag zou haar laatste kunnen zijn, evenals haar zus en beste vriendin van bijna 103.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:49

Warboel, ik begreep van een psycholoog van de GGZ hier in de omgeving dat ze ook nog wel persoonlijke consulten doen, juist omdat niet iedereen baat heeft bij telefoon of skype (voor mij had dat ook echt niet gewerkt een aantal jaar geleden). Misschien kun je aangeven dat je dat echt nodig hebt?
Vreselijk om van die paniekaanvallen te hebben en natuurlijk helpt het 'normale' relativeren daar niet bij. Je bent niet gek, je weet het zelf allemaal wel, maar juist het zo voelen is meestal het probleem.. Ik wens je veel sterkte.

Merk dat ik zelf best wat moeite heb met de paniek binnenboord te houden. Of nouja, binnenboord.. Ik mag nog mailen met mijn peuten, maar in principe heb ik begin april mijn afscheidsafspraak, als die dan doorgaat. Ik weet dat ik me mag voelen zoals ik me voel, maar tegelijkertijd voel ik me ook best alleen, omdat ik anderen niet ook nog met mijn zorgen op wil zadelen. Mijn man moet ook gewoon naar zijn werk, dat maakt me ook wel extra bezorgd om hem. Hij is mijn mantelzorger, dus er komt gewoon altijd al heel veel op hem neer en nu ook nog de extra stress van dit gedoe én extra diensten op het werk vanwege uitval.
Morgen ga ik in elk geval maar een stuk handbiken naar het paard, dat doet me meestal wel goed. Even uit de denkmodus.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:23

Ik vond deze podcast: https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-da ... van-corona

"Iedereen reageert anders op een crisis, maar duidelijk is dat de corona-pandemie vruchtbare bodem is voor angsten. Voor mensen met angst- of dwangstoornissen is deze tijd extra zwaar.

Hugo is hypochonder en vertelt hoe hij de dreiging van het coronavirus ervaart en hoe het zijn leven beheerst. Opmerkelijk genoeg geeft de situatie hem ook rust. Want door de gedeeltelijke lockdown en andere maatregelen heeft hij meer dan ooit het gevoel van controle. 'Dit is toch een soort ongekende luxe voor iemand met hypochondrie.'

Verder vertelt Suzan over haar angsten en de depressie die zet net achter de rug heeft. Ze probeert het nieuws op afstand te houden en veel in contact te blijven met mensen die ze vertrouwt. En therapeute Najla Edriouch ziet ook dat veel mensen zich zorgen maken. Ze legt uit wanneer zorgelijke gedachtes problematisch worden en hoe je je gedachtes in de hand kunt proberen te houden"

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:26

Wow Safina, die vrouw met die depressie... alsof ze een interview met mij gehouden hebben :=

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 18:33

Super die podcast, bedankt voor het delen! Ik heb gelijk maar de nu.nl app van m'n telefoon gegooid :Y)

Hoe is het met jullie?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:56

belle_boef schreef:
Rakkie123 schreef:
Heb je hulp van een psycholoog, psychiater of maatschappelijk werker, of anders worden jullie ambulant begeleid?

Vraag hulp hierbij, de meesten doen wel telefonische of skypeconsulten.

Overweeg of en kijk eens of het kan, dat je tijdelijk opgenomen wordt.
In sommige situaties is het misschien beter op een plek te zijn waar je gelijk wordt opgevangen.

Bij sommige van onze clienten gaan we 3x per dag ademhalingsoefeningen op de kamer doen.
En we doen lekker zelf gelijk mee, dan blijven wij ook zen.
Dat is erg fijn om in te bouwen.

Opname ga je in deze tijd echt niet zomaar gedaan krijgen. Vind het ook een bijzonder advies. Meteen de heftige maatregel adviseren. Klein beginnen, er is in de thuissituatie vaak heel veel mogelijk. En het is beter om in je eigen omgeving te zitten.

Nu kun je dat ( hopelijk) nog doen, over een week zit je klem.
Het is geen gek advies, we zitten in bizarre tijden, dan moet je over onorthodoxe dingen na durven denken.
Ik geef geen advies om opgenomen te worden, er staat, overweeg eens....nu het nog kan, over 2 uur heb je die mogelijkheid misschien niet meer.

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:06

Hoe meer ik zie en hoor, hoe moeilijker het mentaal wordt.

Ben van belgie dus mijn trimsalon id gesloten.
Nu aankomende week zou ik en nog steeds beginnen op mijn nieuwe werk naast mijn trimsalon in de nachtshift. Heb er aan de ene kant zin in. Maar ben er bang voor ook.
Mijn moeder is risico patient en ikzelf ook.

Dus mijn hoofd wordt alle kanten opgesleurd.
Ook de gesloten grensen het wordt me even teveel...

Kan niet later opstarten, dan ben il de baan kwijt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:33

Ik begin nu ook wel last te krijgen van het min of meer opgesloten zitten. En de meeste van mijn vrienden zijn net als ik al op leeftijd, iedereen moet voorzichtig zijn.Wie moet mijn zaken behartigen als ik zou uitvallen? Dus ik zit me wel zorgen te maken en bij alles wat ik voel denk ik dat het het begin van Corona is!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:38

anjali schreef:
Ik begin nu ook wel last te krijgen van het min of meer opgesloten zitten. En de meeste van mijn vrienden zijn net als ik al op leeftijd, iedereen moet voorzichtig zijn.Wie moet mijn zaken behartigen als ik zou uitvallen? Dus ik zit me wel zorgen te maken en bij alles wat ik voel denk ik dat het het begin van Corona is!

Welke zaken moet behartigd worden? Helpt het als je ze opschrijft en uit elkaar haalt. Zijn het mensen uit je omgeving of juist een professional? En wil/moet je het alleen bedenken of zou je iemand kunnen vragen om hierover met je mee te denken?