Vitamine D te kort. Wat te doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 13:56

Als ik dit zo lees dan denk ik dat normaal gesproken mijn waardes nog lager zijn. Een week voordat ik ben wezen bloedprikken was ik namelijk op vakantie en heb de hele week in de zon gelopen en ben ook best verkleurd.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 21:36

Ik heb via de huisarts capsules gekregen, 6 weken lang 1 keer per week een pil. Daarna 1 keer per maand een pil. :)

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 21:55

Twee jaar terug liep ik met een fiks tekort. Ik leefde een bizarre tijd van ups en downs en geloof nog steeds weinig van mijn belevenissen van toen. Als ik één ding geleerd heb, mede door zelfstudie naar het tekort en het hele proces waarin vitamine-D ontstaat, is dat dat je er pas vanaf komt als het zomer is en je langere tijd buiten in de zon bent. Je hebt zonlicht nodig om wat je slikt om te zetten in vitamine-D, alles wat je slikt sla je op in je cholesterol, maar zonder UV-B krijg je geen Vitamine-D. Je zal je tijdelijk goed voelen, maar de langere termijn heb je pas echt vanuit zonlicht en je medicijnen..

Rond de herfst en lang wachtende lente zie ik altijd deze topics opduiken en in de zomer weer verdwijnen, hopelijk wordt het snel mooier weer en kom je er weer bovenop. Mijn beste tip is letten op je dag- en nachtritme. Omdat je moeheid voelt en overdag kan overwegen te slapen gooi je je melatomine-levels over de kop en dat duurt langer om weer te doorbreken dan vitamine-D opbouwen.. Wel die medicijnen blijven slikken. Die helpen nu kort en deels, maar straks op lange termijn helemaal.

Petrichor

Re: Vitamine D te kort. Wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-20 23:03

Helaas heb ik het hele jaar door wel klachten of het nou mooi weer is of niet. Ik heb wel dat als ik op vakantie ben en minder stress heb ik minder last heb van nek en hoofdpijn.

Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat je wat gaat merken van de vitamine D capsules?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 02:13

Ik heb ook het hele jaar door last en kom elke dag uren buiten, dus als het zo makkelijk was...........Het is meerdere keren geprikt op diverse momenten, maar had het na een goed moment weer links laten liggen, dus na voldoende geslikt te hebben.

Petrichor, hoeveel heb je gekregen? Ik maar 5600ie pw en merk nog niet veel. Omdat ik in hoge risico groep zit, is me afgeraden in de wachtkamer van huisarts of ziekenhuis te komen. Daarom wacht ik wel weer even met de vraag naar hogere dosis.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 02:20

Petrichor schreef:
Als ik dit zo lees dan denk ik dat normaal gesproken mijn waardes nog lager zijn. Een week voordat ik ben wezen bloedprikken was ik namelijk op vakantie en heb de hele week in de zon gelopen en ben ook best verkleurd.

Dat zal wel mee vallen, je kunt maar een bepaalde hoeveelheid vit. D opnemen en de rest sla je op voor later. Dus misschien dat je voor je vakantie 5 punten lager gezeten zou hebben, maar geen schokkend verschil. Een vit.D gebrek los je niet met een weekje zon op.

Petrichor schreef:
Helaas heb ik het hele jaar door wel klachten of het nou mooi weer is of niet. Ik heb wel dat als ik op vakantie ben en minder stress heb ik minder last heb van nek en hoofdpijn.

Heeft iemand enig idee hoe lang het duurt voordat je wat gaat merken van de vitamine D capsules?

Hoeveel ie zijn je capsules?

En als je het hele jaar lang last hebt van klachten, dan zou ik echt adviseren nog wat meer te laten prikken, o.a. Schildklier waarden.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 08:52

Vitamine D en b12 tekort komt vaak tegelijk..
Ik zou zeker als je zoveel klachten hebt nog een uitgebreid bloedonderzoek doen en ook laten testen op b12

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-20 09:09

Schildklier en B12 was ook geprikt maar dat was prima zo.

De capsules zijn 25000 IE.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-20 11:11

superpony schreef:
Ik heb ook het hele jaar door last en kom elke dag uren buiten, dus als het zo makkelijk was...........Het is meerdere keren geprikt op diverse momenten, maar had het na een goed moment weer links laten liggen, dus na voldoende geslikt te hebben.

Petrichor, hoeveel heb je gekregen? Ik maar 5600ie pw en merk nog niet veel. Omdat ik in hoge risico groep zit, is me afgeraden in de wachtkamer van huisarts of ziekenhuis te komen. Daarom wacht ik wel weer even met de vraag naar hogere dosis.

Kun je de assistente niet vragen om een telefonisch consult met je huisarts? Doen ze hier juist graag met dit soort dingen. Of de assistente overlegt met de huisarts en belt zelf terug.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 21:30

Petrichor schreef:

Wanneer je zo veel dagen tussen je innames laat, ga je weinig effectief opnemen en zul je ook niet snel stijgen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 22:50

Petrichor schreef:

Inmiddels heb ik 4 weken lang 1 keer per week een shot gehad, ik merk echter nog geen verschil. Ik heb nog 2 shots te gaan en dan zit de kuur er op, ik moet dan nog 1 keer per maand een shot om het bij te houden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 22:54

Als je geen verschil merkt zou ik kijken om.na die 2 shots nog eens te laten prikken.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 00:26

Petrichor schreef:
Petrichor schreef:

Inmiddels heb ik 4 weken lang 1 keer per week een shot gehad, ik merk echter nog geen verschil. Ik heb nog 2 shots te gaan en dan zit de kuur er op, ik moet dan nog 1 keer per maand een shot om het bij te houden.

Ga gewoon eens dagelijks 10.000 ie slikken en 200 mcg vit K2
En ga dan over een maand nog eens prikken.
25.000 1x per week heeft je lijf helemaal niks aan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 00:51

luxje schreef:
Petrichor schreef:

Ehm, bron?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 04:09

Hebben jullie bij een te laag vitamine D ook eens gedacht aan een sunshower? Even uit of the box gedachte.... O:)

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 05:20

secricible schreef:
luxje schreef:

Ehm, bron?

Ik ben ook erg benieuwd naar de bron

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 08:19

ynskek schreef:
Daglicht. Zoek zodra het droog is de buitenlucht op :)

Was het maar zo simpel . Zins kort er achter dat ik vit d niet opneem via mijn huid.
Heb nu via de huisarts een soort vit d pil met hoge waarden .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 09:13

Ik slik extra Vit. D3 ( kauwtabletten met Calcium; Tacal) en spuit Vit. B12. Tekort aan beide en als ik ze niet gebruik gaat het mis. Vit. B12 tekort is lastig op te sporen omdat de waardes niet altijd te vertrouwen zijn. Mijn ( antroposofische) arts is B12 gaan voorschrijven omdat mijn klachten in die richting wezen; de bloedwaardes waren geen aanwijzing voor een echt tekort; zaten iets boven de minimale waarde. Veel artsen schrijven dan geen B12 voor omdat ze alleen naar die waardes kijken maar niet of te weinig naar de klachten. Misschien toch een idee om daar ook eens over te praten.
Vit. B 12 is weliswaar ook in tabletten te krijgen maar het wordt niet altijd goed opgenomen door het lichaam en dan ontstaat er dus een, niet goed aantoonbaar, tekort. Met spuiten kan je dat tekort wel opheffen en meestal merk je dan na 1 kuur ook duidelijk verschil. Ik spuit nu 1 x per week en ga dat langzaam opvoeren naar 1 x per 2 weken. Maar er zijn mensen zat die wekelijks moeten spuiten, de rest van hun leven. B12 tekort wordt vaak onderkent maar geeft ongeveer dezelfde klachten als D3 tekort. Als ik alleen de D3 slik blijven mijn klachten bestaan maar met B12 erbij ben ik vrijwel klachtenvrij.

Overigens is bloedprikken op B12 zinloos als je dat dus slikt of binnen 2 jaar na een injectiekuur.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 09:52

Ik kan niet zomaar elke dag een shot nemen, die pillen zijn op dokterstecept. :) Over 2 weken neem ik contact op met de dokter en dan kijk ik wel wat zij zegt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:33

yvje86 schreef:
Hebben jullie bij een te laag vitamine D ook eens gedacht aan een sunshower? Even uit of the box gedachte.... O:)

Ja, wij zijn bezig met een grote verbouwing en denken erover na.

Ik loop de gehele dag veel buiten, dus dat mijn vit D maar 19 was laatste keer prikken is wel erg laag. Ik slik dus al even bij, maar niet zo hoog als hier besproken. Ik kreeg 5600ie pw, maar heb nu zelf besteld en dat is 1000ie per dag. Ik ben niet te hoog gaan zitten, omdat ik snel andere klachten krijg.

In principe keken we naar een infrarood sauna en kwamen de sunshower tegen. Maar heb nu al een bruine kop van het buiten bezig zijn en dat helpt niet 100% tegen mijn tekorten.

ElCid, B12 is bij mij weleens geprikt en was niet te laag, maar inderdaad onbetrouwbaar. Ik had altijd ijzer problemen en dat ook via infuus gekregen.
Vorige zomer erg veel bloed verloren voor en tijdens een operatie en toen kreeg ik ijzer en B12. Maar ik kreeg wat klachten en die verdwenen toen ik stopte.

Ik slik de vit D vanwege de lage waarde met prikken, maar ook in de hoop dat het wat voor de reuma zou doen. Daar merk ik zelf nog erg weinig van.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:49

secricible schreef:
Ehm, bron?

Een orthomoleculair arts die zich heeft toegespitst op vit D

En nee, je moet niet de pillen van de dokter dagelijks gaan nemen, maar je kunt echt overal vit D van goede kwaliteit vinden die hoog genoeg gedoseerd is.
Vit K2 is van belang om je calciumhuishouding goed te houden, wanneer je D3 slikt.
Wanneer je na 2 maanden je D laat bepalen, zul je niet snel te hoog zitten.
Wanneer je een jaar lang zonder monitoren hoog gaat doseren, is het een ander verhaal.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:54

Ik slik voor mijn D3 de MorEPA platinum, dagelijks 1 capsule, daar zit 1000 IE vit D3 in. Ik slik dit op advies van mijn osteopaat, omdat die een tekort vermoedde. Juist ivm de fibromyalgi en B12 tekort, waarvoor ik dus ook injecties krijg (b12 was erg laag, eerst stoot kuur gehad, daarna afgebouwd en ik red het nu met 1 per maand)
Mijn ervaring is dat de klachten van de fibro niet verdwijnen, maar mijn spieren wel beter herstellen na inspanning en net wat soepeler zijn, dan voordat ik die slikte. Ik slik ze sinds juni vorig jaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:57

Fibromyalgie is een lastige aandoening maar vaak wel goed te genezen.
Ten eerste graag de ergste pijn weg. Er is een goedje in de handel: 'kapparest: een capsule met selectieve COX-2 remmer: gember, boswellia, curcuma, zwarte peper en rozemarijn.
Verder het spulletje dat ik zelf maak en ;) oma's medicijn noem.
Bijna half kopje sinaasappelsap, bijna half kopje cacao,
en dan gember, curcuma en zwarte peper erbij - plus als je zin hebt kersen, weipoeder, kaneel, of ivm extra pijnstilling sambal. Uiteraard is chronische pijn ook niet ideaal voor doorbloeding.

Verder wordt vitamine D genoemd in een mix tegen chronische pijn, samen met curcuma en L-theanine kan het pijn remmen.
...uiteraard is het ook zinnig om te onderzoeken hoe je aan een tekort komt (zeker als je 'szomers veel buiten bent - je kunt het alleen zelf maken vanaf zonkracht 4.)

Mbt fibromyalgie is een PNI therapeut een aanrader, die zoekt samen met jou naar
* hoe je darmflora te verbeteren (de mijne deed eerst een druppel bloed onder de microscoop. Ik heb altijd mooie "cijfers" voor mijn Hb, maar wat bleek: de rode bloedcellen kleefden als centerolletjes aan elkaar - dan gaan je spieren verkrampen omdat de zuurstofvoorziening niet werkt).

* Hoe je serotonine gehalte op orde te krijgen - het spul maak je zelf en wordt gebruikt in antidepressiva, maar serotonine heeft ook een functie rondom prikkelgevoeligheid. Met hetzij dieet, hetzij supplementen kun je extra aanmaken.

* pH management en de overmaat van (melk)zuur uit je spieren weghalen.
Mbt voedsel: er zijn 'pral' lijsten; je kunt bij de drogist pH papier kopen (tussen de 4 en 8) test je speeksel en urine; verder indien mogelijk: "weken " in natrium bicarbonaat. (Water van 37 graden, 100 gram poeder, half uur relaxen). Ook het 'weken' kan voor snelle pijnreductie zorgen.

* ...en fibromyalgie wordt wel beschrevenals een burn out op je spieren: graag minder stress en zorgvuldig je spieren her-opbouwen nadat bovenstaande zaken aanslaan.

Succes!

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:19

Dat ontzuren is iid ook wel een dingetje bij fibro, ik heb daarvoor alka-thee als advies gekregen. En sta op probiotica voor mijn darmen en aangepast dieet (FodMap).
Maar "genezen" zoals hierboven genoemd staat, dat zou fijn zijn, maar dat ben ik na 18 jaar nogsteeds niet hoor. Maar ik heb er mee leren leven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:16

Tuurlijk is ont-zuren belangrijk en met alka thee is op zich niets mis. Maar het is wel flinterdun.

Over probiotica en fodmap ivm darmklachten niets dan lof, maar het is geen behandeling tegen fibromyalgie.

Ik kan niet garanderen dat genezing voor iedereen haalbaar is, maar om genezing tussen aanhalingstekens te plaatsen terwijl je daar zo te lezen geen begeleiding van een professional bij hebt en eigenlijk nauwelijks iets doet met de verschillende onderdelen is wat kort door een bocht....