Abortuspil

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Abortuspil

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:57

En vergeet het mentale aspect ook niet waar je last van kunt krijgen. Juist daarom is de huisarts inlichten echt geen verkeerd idee.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 20:59

Maar wat moet een meisje van 15 dan? Als 15-jarige zit je toch niet op een kind te wachten? Dan maar de zware bijwerkingen ondergaan. Ook niet ideaal, ook zwaar en iets wat vriendin van TS zeker niet alleen moet aangaan, maar de beste optie lijkt me. En de optie waar vriendin van TS voor kiest. Ik ga ervan uit, uit vrije wil.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:04

Anoniem schreef:
Overdrijven? _O-
OK.

Jij jou ervaring en ik de mijne.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:10

Veel sterkte voor je vriendin, TS. Hele nare situatie dit.

Ik schrik er echt van dat ze dit met haar ouders moet delen....
Ik ben bekend met hoe heftig de ingreep is, maar juist met zulke onderwerpen kan niet iedereen thuis aankomen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:20

Palmera schreef:

Ik ben bekend met hoe heftig de ingreep is, maar juist met zulke onderwerpen kan niet iedereen thuis aankomen.

Ik ben het hier wel mee eens, eigenlijk...

Veel wijsheid voor je vriendin, TS.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:24

Maureen95 schreef:
Lieve bokkers, ik heb momenteel contact met TS en haar vriendin. Mocht het nodig zijn help ik haar vriendin door het proces heen en help ik met het vertellen tegen die ouders. Ik zou willen vragen om niet allemaal aannames in het topic te gooien.

Heel fijn dat je dit voor haar wil doen

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:26

Palmera schreef:

Ik ook.

En verder: een abortus is niet niks. Het is heftig, zowel lichamelijk als mentaal. Maar, het hoeft niet zo horror te zijn zoals op het internet veelal staat. Het is mij op lichamelijk vlak, meegevallen. Ik heb inderdaad op de dag flinke krampen gehad. Maar nadat ik het vruchtje was verloren, is dit ook direct afgezwakt. Ik ben daarna als het ware nog een week ''gewoon'' ongesteld geweest.
Nogmaals: ik denk er absoluut niet licht over. En een abortus moet je altijd goed over nadenken en afwegen. Maar ik weet ook dat er op google vooral horror-verhalen te vinden zijn. En het kan ook absoluut zo uitpakken, maar dat hoeft dus niet.

Veel sterke en wijsheid voor je vriendin, TS.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:37

Ik vind het juist heel normaal dat ze dit met haar ouders moet delen. Het is een kind, nog niet eens verantwoordelijk voor haar eigen daden. Natuurlijk moeten haar ouders dit weten, dit kan een kind ook niet alleen dragen. Deze last en deze beslissing zijn zwaar en dit moet ze delen. En niet met puberende tienermeisjes die alleen maar Oh my god en what the fiets hoe dan wat erg, kunnen roepen.
Alleen het feit al dat ze het niet meteen durft te delen met haar ouders en vooral moeder vind ik erg. Ik hoop toch dat mijn dochter me dit meteen komt vertellen en komt vragen wat te doen.
Sterkte en ik denk dat er meer te fiksen is dan alleen een abortus. De band met je ouders is zo belangrijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:39

Suzanne F. schreef:
Ik vind het juist heel normaal dat ze dit met haar ouders moet delen. Het is een kind, nog niet eens verantwoordelijk voor haar eigen daden. Natuurlijk moeten haar ouders dit weten, dit kan een kind ook niet alleen dragen. Deze last en deze beslissing zijn zwaar en dit moet ze delen. En niet met puberende tienermeisjes die alleen maar Oh my god en what the fiets hoe dan wat erg, kunnen roepen.
Alleen het feit al dat ze het niet meteen durft te delen met haar ouders en vooral moeder vind ik erg. Ik hoop toch dat mijn dochter me dit meteen komt vertellen en komt vragen wat te doen.
Sterkte en ik denk dat er meer te fiksen is dan alleen een abortus. De band met je ouders is zo belangrijk.

Het zou normaal moeten zijn, ja. Maar de realiteit is dat niet iedereen een beste band met moeder/ouders heeft, eventuele geloofsovertuigingen buiten beschouwing gelaten.

Verplicht toestemming van de ouders vind ik een lastige.

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:41

Fijn dat iemand TS bijstaat hierin, ik heb ooit ook morning after pil genomen en was voor mij als ene heftige menstruatie.

Verder zou ik als moeder zijnde hopen dat als mijn dochter zoiets nodig heeft zij dit wel zou vertellen omdat ik haar graag zou willen bijstaan. Maar ik begrijp dat niet iedere ouder het zelfde zal reageren.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 21:49

Suzanne F. schreef:

Je weet niks van de relatie met haar ouders, en in hun situatie is niet zo makkelijk als hoe jij het zegt.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:52

Polly schreef:
Citaat:
Voor een behandeling van kinderen van 12, 13, 14 en 15 jaar is zowel toestemming nodig van de gezagdragende ouder(s) als van het kind. Is de behandeling nodig om ernstig nadeel voor het kind te voorkomen, maar weigert of weigeren de gezagdragende ouder(s) om toestemming te geven? Dan geeft de mening van het kind de doorslag.

Dit staat er, de ouders moeten er vanaf weten maar als zij niet willen en de 15-jarige wel telt die mening zwaarder.
Neem contact op met de huisarts.

Tegelijkertijd staat er ook dit:

''In sommige situaties is het voor het meisje onwenselijk of schadelijk om haar abortuswens met haar ouders te bespreken. Bijvoorbeeld als zij hierdoor nadeel ondervindt voor haar verdere ontwikkeling of veiligheid, of als eerwraak dreigt. Verwachten het meisje en de arts dergelijke gevolgen van een gesprek met de ouder(s)? Dan kan de arts op grond van goed hulpverlenerschap besluiten om de abortus uit te (laten) voeren zonder medeweten van de ouder(s).''

Het zal dus afhangen van de situatie van het meisje en dat is imo iets wat het meisje met haar arts moet bespreken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:53

Blacky94 schreef:
Polly schreef:

Dit staat er, de ouders moeten er vanaf weten maar als zij niet willen en de 15-jarige wel telt die mening zwaarder.
Neem contact op met de huisarts.

Tegelijkertijd staat er ook dit:

''In sommige situaties is het voor het meisje onwenselijk of schadelijk om haar abortuswens met haar ouders te bespreken. Bijvoorbeeld als zij hierdoor nadeel ondervindt voor haar verdere ontwikkeling of veiligheid, of als eerwraak dreigt. Verwachten het meisje en de arts dergelijke gevolgen van een gesprek met de ouder(s)? Dan kan de arts op grond van goed hulpverlenerschap besluiten om de abortus uit te (laten) voeren zonder medeweten van de ouder(s).''

Het zal dus afhangen van de situatie van het meisje en dat is imo iets wat het meisje met haar arts moet bespreken.

Oh, gelukkig maar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:53

Sterkte voor je vriendin TS.
Maureen, top dat je ze helpt +:)+

Suzanne, helaas zijn er genoeg ouders waarbij zulk nieuws uitdraait in bijvoorbeeld een pak slaag of het huis uitschoppen. Een vriendin van mijn broer mocht kiezen tussen alle familie banden breken of een gedwongen huwelijk -O-

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:54

Is het ook niet gebruikelijk om nog een echo te krijgen om te controleren of de vrucht echt helemaal weg is?

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:56

corinec schreef:
Is het ook niet gebruikelijk om nog een echo te krijgen om te controleren of de vrucht echt helemaal weg is?

Ja, dat is wel gebruikelijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:02

Photograph schreef:
Suzanne F. schreef:

Je weet niks van de relatie met haar ouders, en in hun situatie is niet zo makkelijk als hoe jij het zegt.

Nee ik weet er niks van, maar ik kan hieruit wel al een aantal dingen halen. En dat is dat er niet op de juiste manier is gepraat over seks en over voorlichting in het algemeen. En dat er geen goede vertrouwensband is.
Anders heb je geen seks op je 15e, al helemaal geen onbeschermde seks op je 15e en zou je hiermee altijd naar je moeder durven komen. Dus ik heb medelijden met het meisje, sneu dat ze dit heeft moeten missen. Om wat voor reden dan ook.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:03

Thuis bespreken kan lastig zijn. Er speelt misschien ook geloof mee of een mindere relatie met de ouders. Daarnaast is dit onderwerp vaak nog redelijk een taboe.
Lastig ts! Ligt er ook aan hoever je vriendin heen is. En of er een eventuele partner in beeld is. Veel vragen komen er vaak bij kijken. Top dat je een pb hebt gehad voor hulp sterkte!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:03

Wat een aannames...

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:04

Sorry geen seks op je 15e? Dat gebeurt echt wel vaak hoor
Onbeschermd is wel een dingetje, maar laten wij niet oordelen hoe dat heeft kunnen gebeuren...

Ts heel veel sterkte voor je vriendin gewenst!
Laatst bijgewerkt door Joanne1987 op 29-02-20 22:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 22:06

Voor de duidelijkheid, het is niet onbeschermd geweest. Mijn vriendin gebruikt al heel lang de pil.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:13

Suzanne F. schreef:
Nee ik weet er niks van, maar ik kan hieruit wel al een aantal dingen halen. En dat is dat er niet op de juiste manier is gepraat over seks en over voorlichting in het algemeen. En dat er geen goede vertrouwensband is.
Anders heb je geen seks op je 15e, al helemaal geen onbeschermde seks op je 15e en zou je hiermee altijd naar je moeder durven komen. Dus ik heb medelijden met het meisje, sneu dat ze dit heeft moeten missen. Om wat voor reden dan ook.

Waar haal jij in vredesnaam deze waanzin vandaan?

Zat meiden met een goede vertrouwensband met hun ouders die 15 jaar zijn en smoorverliefd op hun vriendje. Is daar wat mis mee? Moeten ze maar wachten als het goed voelt op dat moment?
En mogen meiden die geen goede vertrouwensband hebben met hun ouders die gevoelens niet voor hun vriendje hebben?

En over anticonceptie kan ik kort zijn: daar gaat het regelmatig mis mee! Ook bij correct gebruik of plaatsing. Daar heb ik trouwens zelf ervaring mee. En toen was ik 35.

Ik vind je conclusies ronduit lomp en onbeschaamd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:14

Zou gewoon fftjes naar de huisarts gaan, dan kunnen de ouders er eventueel buiten blijven als ze dat wil en die kan ook gelijk de morning after pil geven. (kan langer dan 1 dag)
En die hoeft niet heel heftig te zijn hoor, kan ook zijn dat ze er zelfs niks van merkt.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 22:22

MirandaFuego schreef:
Zou gewoon fftjes naar de huisarts gaan, dan kunnen de ouders er eventueel buiten blijven als ze dat wil en die kan ook gelijk de morning after pil geven. (kan langer dan 1 dag)
En die hoeft niet heel heftig te zijn hoor, kan ook zijn dat ze er zelfs niks van merkt.

Morning after pil heeft geen zin meer, is al 3 weken geleden.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:25

Suzanne F. schreef:
Photograph schreef:

Misschien niet, maar dat is toch ook niet iets wat nu rechtgezet kan worden? Áls dat überhaupt al mogelijk is omdat we de situatie, haar familiebanden en een evt invloed van religie niet kennen. En ook niet hoeven te kennen. Van belang is dat dit meisje hulp krijgt. Ook als dit betekend dat dit niet met haar ouders gedeeld wordt, om wat voor reden dan ook.
En verder zijn er genoeg tieners die op hun 15e al seks hebben. Wat echt niet per se zegt dat dit onbeschermd was. TS heeft al geantwoord maar het is eigenlijk belachelijk dat ze haar vriendin hierin moet verantwoorden. Zelfs als volwassene (21+) heb ik in 2 gevallen de MAP moeten halen omdat anticonceptie faalde. Geen enkele anticonceptie is 100% betrouwbaar.

Om nog even op de MAP terug te komen, in algemene zin, deze werkt niet op het moment dat je je eisprong al gehad hebt. Of je deze nu wel of niet binnen 72u na de seks inneemt. De MAP zorgt ervoor dat de eisprong uitgesteld wordt. Oók de MAP voorkomt dus niet altijd een zwangerschap.