paniek en psychoses

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:50

Ik moest ook aan delier denken. Heeft hij geen blaasontsteking? Daar kunnen mensen en met name ouderen ook tijdelijk heel verward en angstig door worden. Kan lijken op psychose.

Antheman

Re: paniek en psychoses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 09:28

De crisis zakte uiteindelijk gisteravond.

Zijn aanvallen en apathisch zijn, is gefilmd.

Er is geen psychiater in beeld, dus ook geen medicatie.

Hij is aangemeld bij GGZ, wachttijd van 3 weken.

Hij heeft een katheter, daarvoor komt de thuiszorg, heb uitbreiding gevraagd.

Er is geen diagnose, en de huisarts weet het ook niet goed.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 09:52

Het lastige met zoiets is, dat er vaak weinig gedaan kan worden zonder een (officiële) diagnose. Om in aanmerking te komen voor GGZ behandeling of opname heb je eigenlijk een diagnose uit de dsm5 nodig.. Willen/ kunnen ze je die niet geven, dan wordt het al erg lastig.
Ik dacht trouwens ook meteen aan delier. Lijkt veel op dementie alleen is een delier plotseling en kortdurig, terwijl dementie blijft en langzamerhand erger wordt (al kan ook dat snel gaan hoor).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 09:56

Eileen_ schreef:
Het lastige met zoiets is, dat er vaak weinig gedaan kan worden zonder een (officiële) diagnose. Om in aanmerking te komen voor GGZ behandeling of opname heb je eigenlijk een diagnose uit de dsm5 nodig.. Willen/ kunnen ze je die niet geven, dan wordt het al erg lastig.
Ik dacht trouwens ook meteen aan delier. Lijkt veel op dementie alleen is een delier plotseling en kortdurig, terwijl dementie blijft en langzamerhand erger wordt (al kan ook dat snel gaan hoor).

Kan hoor, ik ben daar niet helemaal in thuis. Door zijn overvolle blaas kan dit zijn ontstaan. Maar hij is bekend met paniek en angst, en heeft dit altijd binnenshuis, alleen, uitgezongen. Mijn vader is zorgmijder. Nu de blaas leeg is, en hij toch vocht binnenkrijgt, zou de delier moeten zakken en het gaat op en neer. Deze situatie is al 1,5 week.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 11:12

Nee een delier zakt niet als de blaas leeg is. Een delier kan o.a. ontstaan door een blaasontsteking. Je kan urine laten strippen door de huisarts( assistent) wanneer het een blaasontsteking is knapt het beeld op zodra antibiotica aanslaat.
Zeker met een katheter klinkt dat ook aannemelijk.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 12:25

smurffie schreef:
Nee een delier zakt niet als de blaas leeg is. Een delier kan o.a. ontstaan door een blaasontsteking. Je kan urine laten strippen door de huisarts( assistent) wanneer het een blaasontsteking is knapt het beeld op zodra antibiotica aanslaat.

ik zal t nog even voorleggen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 12:49

Een delier kan heel goed de oorzaak zijn. Heel herkenbaar verhaal dit, eens meegemaakt met een klant.
Volledig 'psychotisch' door een blaasontsteking.
Bij het lezen van een katheter gaan bij mij alarmbellen rinkelen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 13:10

Majabeestje schreef:
Een delier kan heel goed de oorzaak zijn. Heel herkenbaar verhaal dit, eens meegemaakt met een klant.
Volledig 'psychotisch' door een blaasontsteking.
Bij het lezen van een katheter gaan bij mij alarmbellen rinkelen.

De katheter kwam nadat hij uiteindelijk in t ziekenhuis terecht kwam.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:47

Als hij een katheter heeft zeker op ontsteking laten testen. Zo herkenbaar verhaal dit. Gek dat de thuiszorg daar zelf niet mee komt? Het komt echt heel vaak voor namelijk. Hopelijk snel meer duidelijkheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 22:33

Hoe zit/zat het trouwens met die volle blaas?
Bij blaasontsteking kan plassen pijn doen, ging hij het daarom ophouden...?
(....en soms, als mensen te lang de boel hebben opgehouden, lukt plassen niet meer omdat de kringspier verkrampt.)

Die combinatie van een ontstoken en loeivolle blaas kan heel pijnlijk zijn en wellicht heeft die pijn van alles en nog wat in gang gezet.

Komt er een geriater...?
(Als er 'god betere het' geen psychiater schijnt te kunnen komen...)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:21

Ik zou ook denken aan een delier. Kan van een blaasontsteking komen maar ook misbalans/ontsteking ergens anders in z'n lichaam. Het kan door een longontsteking, drank, drugs, erge stress of medicatie komen. Is er al bloedonderzoek gedaan naar ontstekingen? Heeft hij misschien andere medicatie of medicatie die verhoogd is?

Wel apart dat het ziekenhuis hem naar huis gestuurd heeft.

Wij hebben nu een meneer in zorg die een delier heeft. Reden onbekend. Krijgt nu een breed spectrum AB om evt ontstekingen in z'n lichaam af te remmen. Zou binnen 2 dagen moeten werken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:23

Kan een delier ook niet met diabetes te maken hebben?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 23:46

Ja, dat kan wanneer je suiker ontregeld raakt :j

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 09:57

Tieme schreef:
Ik zou ook denken aan een delier. Kan van een blaasontsteking komen maar ook misbalans/ontsteking ergens anders in z'n lichaam. Het kan door een longontsteking, drank, drugs, erge stress of medicatie komen. Is er al bloedonderzoek gedaan naar ontstekingen? Heeft hij misschien andere medicatie of medicatie die verhoogd is?

Wel apart dat het ziekenhuis hem naar huis gestuurd heeft.

Wij hebben nu een meneer in zorg die een delier heeft. Reden onbekend. Krijgt nu een breed spectrum AB om evt ontstekingen in z'n lichaam af te remmen. Zou binnen 2 dagen moeten werken.

Nee, geen andere medicatie, wel oxazepam erbij, lage dosering en de vraag of dat door iedereen gegeven wordt.

Er is bloed in t ziekenhuis afgenomen, dat was toen in orde. Hij heeft hevige stress.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:23

Van teveel stress kan je ook ontregelen. Is er een mogelijkheid om direct stress te verminderen?

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:30

smurffie schreef:

Zou heel erg zijn als dit gemist wordt want dit is eigenlijk het eerste waar je aan denkt zoals de situatie beschreven wordt.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 10:43

ik werd net door de thuiszorg gebeld of ik de urine naar de huisarts kan brengen. Misschien lukt t me vanmiddag, maar ik wilde morgen gaan. Ze zetten t in de koelkast.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:51

Kan niemand anders dat dan even doen. Lijkt me toch wel urgent. Ik snap dat als je er heel ver voor moet rijden het geen doen is maar woont er niemand in de buurt die het wil doen?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 10:52

Rizette schreef:
Kan niemand anders dat dan even doen. Lijkt me toch wel urgent. Ik snap dat als je er heel ver voor moet rijden het geen doen is maar woont er niemand in de buurt die het wil doen?

Hij heeft geen netwerk. Alleen ik en zijn zus, die in Friesland woont.

Ik heb besloten toch maar te gaan, idd, dit is urgent.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:55

Ik werk met ouderen en zeker in combinatie met de katheter denk ik ook aan een delier. Dan gaat een pammetje niet helpen en moet er hulp ingeroepen worden. Succes! ‘Ze’ geven hulp niet meer makkelijk weg tegenwoordig....

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:58

Antheman schreef:
Rizette schreef:

Hij heeft geen netwerk. Alleen ik en zijn zus, die in Friesland woont.

Ik heb besloten toch maar te gaan, idd, dit is urgent.

Misschien toch goed om te kijken naar misschien wat vrijwillige hulp voor hem die eens wat hand en span diensten voor hem wil doen als jullie maar met 2 mensen iets kunnen doen. Er zijn wel vrijwilligers die een oogje in het zeil willen houden. Of misschien iemand in zijn buurtje. Ik zou wel proberen er meer mensen bij te betrekken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 11:06

Rizette schreef:
Misschien toch goed om te kijken naar misschien wat vrijwillige hulp voor hem die eens wat hand en span diensten voor hem wil doen als jullie maar met 2 mensen iets kunnen doen. Er zijn wel vrijwilligers die een oogje in het zeil willen houden. Of misschien iemand in zijn buurtje. Ik zou wel proberen er meer mensen bij te betrekken.

Dit vind ik vast goedbedoeld, maar nogal rot overkomen. Het is de keus van mijn vader om een geisoleerd leven te leiden/ lijden :+ en zorg te mijden. En helaas komt de zorg nu op mijn schouders neer. Zijn zus woont te ver en heeft een hersenbeschadiging en is zeer beperkt inzetbaar. Uiteraard regel ik dingen in crisis, en de rest is ook een beetje aan hem.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:41

Goed dat je vandaag gaat. Hopelijk snel meer duidelijkheid.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 11:50

Antheman schreef:
Rizette schreef:

Dit vind ik vast goedbedoeld, maar nogal rot overkomen. Het is de keus van mijn vader om een geisoleerd leven te leiden/ lijden :+ en zorg te mijden. En helaas komt de zorg nu op mijn schouders neer. Zijn zus woont te ver en heeft een hersenbeschadiging en is zeer beperkt inzetbaar. Uiteraard regel ik dingen in crisis, en de rest is ook een beetje aan hem.

Echt niet rot bedoeld. Maar dit is voor jou niet te doen zo ( lijkt mij) En wat op de dag dat jij ziek wordt? Hij accepteert toch ook de thuiszorg nu, kan me voorstellen dat hij zijn grenzen dan ook gaat verleggen en toch ook van anderen hulp gaat accepteren. Het is maar de vraag of en wanneer hij dan op zou worden genomen en dan komt hij nog veel meer mensen tegen en nog wisselend ook.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 12:23

Als ik blaasontsteking heb krijg ik hele rare paniekaanvallen eerste dagen voor het doorzet.
Echt dat ik denk hè?! Hoe kan dit nou weer?!
Dan voel ik niks nog, -slik wel tramadol standaard- en dan twee dagen later heb ik rustig limonaderode urine.
Mijn hersens zitten dan echt los ofzo, en paniek om niks ook, constant bangig.
Ik snap echt even dan niet wat er met mijn lijf en hoofd gebeurt.
Gelukkig word er dan euhhh, niet subtiel duidelijk dat ik blaasontsteking heb, en is het daarna weg.
Nu ben ik wel onzeker soms, maar met blaasontsteking koppelen mijn hersenhelften los ofzo.
Ik weet het inmiddels, als ik die angstklachten heb icm iets wat al is het lichtjes zeurt in mijn buik controleer ik mijn urine.
En het heeft tot op heden altijd opgeleverd dat mijn urine niet goed was.
Door de pijnstilling voel ik het denk ik niet op tijd en mijn lichaam reageert dus met onrustig en angstig zijn, en heel heel emotioneel.
Alles wat al 100 jaar zo is kan ik ineens vreselijk vinden dat mijn ouders denken: wat was er anders dan gisteren dan? :+
En dat besef ik dan ook nog, maar blaasontsteking kan rare dingen doen blijkbaar.
Dus ik zou zeer zeker blaasontsteking uit laten sluiten, maar dat ga je ook doen.