WMO huishoudelijke hulp klacht indienen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 15:34

_Nelleke_ schreef:
Is het geen optie haar toch weer elke week 1,5u te laten komen? Dan doet ze wel 3u per 2 weken.

Dat kost mij teveel energie. Om elke week iemand in huis te hebben. En ik moet ervoor thuis blijven.
Daarom is toen ook 1x per 2 weken afgesproken

Anna79

Re: WMO huishoudelijke hulp klacht indienen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:02

Wij werken ook met zulke lijsten. Fijn dat je serieus wordt genomen, ze doet veel te weinig en maakt misbruik van je in mijn ogen. Ik vind het altijd juist fijn om voor iemand de zorg over te nemen, helaas zijn er sommige mensen die geen hart voor hun cliënten hebben... Ik zou om iemand anders vragen, sterkte!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:05

Die lijst met extra werkzaamheden, daar kun jij zelf aangeven wat je belangrijk vind, dus de ramen bvb een keer per maand.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:12

Ik heb alleen jou berichten gelezen ts. Dit klinkt als de mevrouw die bij mijn moeder komt, die gooide er ook wat met de pet naar wat betreft de werktijden en daardoor kwam het ook niet uit met de werkzaamheden.

Mijn moeder vond het erg moeilijk om er wat van te zeggen. Maar haar eigen bijdrage was wel berekend op het volledige aantal uren, en daarom heeft ze uiteindelijk toch het bedrijf maar gebeld, hoe ze dit moest aanpakken.

De werkgever heeft toen stevige gesprekken gevoerd met die vrouw en toen ging het weer een tijd goed. Toen het weer wat inkakte heeft mijn moeder wel zelf gezegd dat ze wilde dat de volledige uren gewerkt werden.

Goed dat je even contact hebt opgenomen dus! Ik ga er vanuit dat ze dit netjes gaan oplossen vanuit het bedrijf. Mocht jij je hier niet lekker bij voelen, gewoon aangeven. Je hebt er recht op en dat is niet voor niets!

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:41

Dat is het probleem, ik heb altijd in de zorg gezeten bij mensen thuis.
Dan hoor je vele verhalen van de mensen over de mensen die daar komen poetsen.
Ze durven zelf niks te zeggen.
Zelf ook meegemaakt dat je iemand kwam verzorgen en de poetshulp er was.
Of ze zitten constant aan de mobiel, of ze gaan uitgebreid reclame zitten lezen. ( niet allemaal hoor, lopen een hoop goeie bij)
Maar de mensen durven daar niks van te zeggen.
Ik heb het vaak opgelost door het door te geven of iets tegen hun te zeggen.
Ze komen niet voor niets.

Ts je moet kantoor van hen bellen en doorgeven dat ze de tijd niet uitzit en elke keer vroeger naar huis gaat.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 16:47

Birdie60 schreef:
Dat is het probleem, ik heb altijd in de zorg gezeten bij mensen thuis.
Dan hoor je vele verhalen van de mensen over de mensen die daar komen poetsen.
Ze durven zelf niks te zeggen.
Zelf ook meegemaakt dat je iemand kwam verzorgen en de poetshulp er was.
Of ze zitten constant aan de mobiel, of ze gaan uitgebreid reclame zitten lezen. ( niet allemaal hoor, lopen een hoop goeie bij)
Maar de mensen durven daar niks van te zeggen.
Ik heb het vaak opgelost door het door te geven of iets tegen hun te zeggen.
Ze komen niet voor niets.

Ts je moet kantoor van hen bellen en doorgeven dat ze de tijd niet uitzit en elke keer vroeger naar huis gaat.

Kantoor heb ik vanmorgen gemaild, probeerde hun al 2 dagen te bellen maar nemen steeds niet op.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:47

Zelf heb ik dit werk ook een jaar gedaan, en er zijn zoveel dames die zich er makkelijk vanaf maken. Ik ben een keertje als vervanging voor een dame gekomen en toen bleek het plafond echt dik onder de spinnenraggen te zitten, en de bovenverdieping waar de bewoner weinig kwam was 1 stofnest. Niet normaal, daar heb ik foto’s van gemaakt en bij mijn leidinggevende neergelegd. Inderdaad wat hierboven al gezegd werd, sommige mensen durven niets te zeggen en anderen maken daar misbruik van...

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 16:51

Ik lig vaak op bed wanneer ze er is. Niet te slapen maar een boek te lezen of op mijn laptop. Zodat ik ook niet het gevoel heb in de weg te zitten. Mijn woning is zo klein, dat je met zijn 2en in de woonkamer elkaar echt in de weg zit.
Maar ze doet mijn slaapkamer alleen wanneer ik er echt om vraag. Dit kost me ontzettend veel moeite en energie. Slaapkamer zou volgens mij gewoon standaard in ieder geval een stofzuiger door moeten. Ook vanwege de kattenharen onder het bed.

Ik begin me nu beter te voelen en nu pas te zien wat er allemaal niet gedaan is. Vorige week zelf mijn woning met de stofzuiger gedaan en de stofzak zat heel erg vol. Dus aan haar ook gezegd dat ik verbaasd was dat ze er nog iets mee kon opzuigen.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:59

Maar waarom heb je niet gewoon gezegd; je moet 3 uur werken en gaat al na 1,5 uur weg, hoe zit dat? Daar hoef je toch niet mondig voor te zijn om dat te zeggen/vragen? Zo is gewoon de afspraak en daar heeft ze zich aan te houden. Daarbij kun je toch gewoon een lijstje klaarleggen met wat voor jou prioriteit heeft. Zij hoeft toch niet te beslissen wat ze wil doen? En waarom teken je dan 3 uur af als ze er maar 1 1/2 is?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:01

Caira schreef:
Zelf heb ik dit werk ook een jaar gedaan, en er zijn zoveel dames die zich er makkelijk vanaf maken. Ik ben een keertje als vervanging voor een dame gekomen en toen bleek het plafond echt dik onder de spinnenraggen te zitten, en de bovenverdieping waar de bewoner weinig kwam was 1 stofnest. Niet normaal, daar heb ik foto’s van gemaakt en bij mijn leidinggevende neergelegd. Inderdaad wat hierboven al gezegd werd, sommige mensen durven niets te zeggen en anderen maken daar misbruik van...

Ik heb wel een gehad dat ze de raam aan de onderkant begonnen te wassen en daarna de bovenkant deed. heb alleen gevraagd of dat logisch was hoe zij het deed.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 17:08

pvdbosch schreef:
Maar waarom heb je niet gewoon gezegd; je moet 3 uur werken en gaat al na 1,5 uur weg, hoe zit dat? Daar hoef je toch niet mondig voor te zijn om dat te zeggen/vragen? Zo is gewoon de afspraak en daar heeft ze zich aan te houden. Daarbij kun je toch gewoon een lijstje klaarleggen met wat voor jou prioriteit heeft. Zij hoeft toch niet te beslissen wat ze wil doen? En waarom teken je dan 3 uur af als ze er maar 1 1/2 is?

Als dit voor mij makkelijk was, had ik dit allang gedaan
En nee ze hoeft niet zelf te beslissen wat ze moet doen, gewoon alles van de lijst

Ik was er best trots op dat ik haar de vorige keer erop aangesproken had en dat ik vanmorgen gemaild had

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 17:34

Wat idioot!

Ik ben zelf ook schoonmaakster, en het zou niet eens in mijn hoofd opkomen om eerder weg te gaan. Als ik nog 5 minuten over heb haal ik nog even een doekje door de onderkant van de koelkast of langs een plint of zoiets.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 17:55

Verara schreef:
Wat idioot!

Ik ben zelf ook schoonmaakster, en het zou niet eens in mijn hoofd opkomen om eerder weg te gaan. Als ik nog 5 minuten over heb haal ik nog even een doekje door de onderkant van de koelkast of langs een plint of zoiets.

Ik heb haar vorige keer de koelkast laten zien en gevraagd of ze die ook kon doen.
Helaas kon ik haar niet controleren, maar hij was dus niet gedaan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:00

Caira schreef:

Officieel mag een thuishulp alleen die ruimtes reinigen waar de bewoner gebruik van maakt dus een bovenverdieping of zolder valt er gewoon buiten wanneer die niet in gebruik is. Net als ramen aan de buitenkant lappen.

Verara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:10

Nickolay schreef:
Verara schreef:
Wat idioot!

Ik heb haar vorige keer de koelkast laten zien en gevraagd of ze die ook kon doen.
Helaas kon ik haar niet controleren, maar hij was dus niet gedaan.

Dat is echt ongelooflijk. Als een cliënt iets specifiek vraagt, dan doe je dat gewoon
Al zou ik het niets meer dan normaal vinden dat ze allang zelf gekeken zou hebben of de koelkast eens zorg nodig had.
Maar goed, dat is mijn manier van werken.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 18:45

Ja mijn manier ook, Verara. Afgelopen keer, ze was al 2x over een grote berg bladeren gestapt die bij mijn voordeur lagen. Alles was voor mijn deur gewaaid. Nadat ik het vroeg heeft ze ze opgeruimd. Maar ik zou dat in het verleden zelf hebben gedaan zonder dat het gevraagd werd.

Nu moet ik zeggen, dat nu ik me beter voel, dat het nu pas opvalt. Vandaar dat ik er eerder ook niets van gezegd heb. Ik zag het zelf niet echt.

Ik wacht het gesprek maandag even af

edit ik dacht eerst dat afwassen en koelkast niet mocht, maar zag het nu op de lijst staan.
Dus zou fijn zijn wanneer het inderdaad gedaan word. Er is tijd zat voor

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:53

Je kan altijd de maatschappelijk werker vragen inderdaad. Ik werk zelf ook als ambulant hulpverlener en ik heb deze situatie meerdere keren meegemaakt. Dan kan je samen even bellen of een afspraak maken, wat je zelf het prettigste vindt. En logisch dat het pas opvalt als je je beter voelt, huishouden was waarschijnlijk eerder van minder belang ;) je had vast andere dingen aan je hoofd. Maar goed dat je er nu achteraan gaat! En van de tijd die al voorbij is, dat is jammer, maar in ieder geval kan het alleen maar beter worden nu je actie hebt ondernomen :)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 18:56

LienC schreef:
Je kan altijd de maatschappelijk werker vragen inderdaad. Ik werk zelf ook als ambulant hulpverlener en ik heb deze situatie meerdere keren meegemaakt. Dan kan je samen even bellen of een afspraak maken, wat je zelf het prettigste vindt. En logisch dat het pas opvalt als je je beter voelt, huishouden was waarschijnlijk eerder van minder belang ;) je had vast andere dingen aan je hoofd. Maar goed dat je er nu achteraan gaat! En van de tijd die al voorbij is, dat is jammer, maar in ieder geval kan het alleen maar beter worden nu je actie hebt ondernomen :)

Ik zie het als een mooie oefening met voor mezelf opkomen. :D :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 18:58

Het is wel een beetje afhankelijk van de uren die je toegekend hebt gekregen of alles op het standaard lijstje iets is wat bij jou moet of kan gebeuren. Zo kan ik de was nog zelf (of doe ik die liever zelf) waardoor ik minder minuten krijg. Ook heeft het te maken met de grootte van de woning. Heel simpel, ik woon alleen, dus op mijn bovenverdieping wordt door de organisatie alleen rekening gehouden met mijn slaapkamer en niet met de 2 andere kamers. Het is dus niet zo dat dat hele lijstje elke keer moet en kan. Maar goed, als ze nu na 1,5 uur weggaat én niet de taken doet die je vraagt? :n

Die bladeren voor de deur mag ze officieel niet weghalen, maar goed als je een fijne hulp hebt doen ze dat inderdaad wel als ze er de tijd voor hebben.

Maar echt, elke keer dat ze te vroeg weg gaat meteen bellen en als er niet opgenomen wordt op de mail zetten. Dat vind ik wel een nadeel, als ik mijn organisatie nodig heb hang ik al 10 minuten in de wacht minstens. Als ik dan 'mijn' manager wil spreken dan is die er 9 van de 10 keer niet en moet ik wachten tot ik terug gebeld wordt. De planning krijg ik makkelijker te pakken, maar die zijn alleen voor de planning. Bij mijn organisatie heb ik als klant dus ook een manager waar ik onder val, vraag dat maandag ook even na of jij dat ook hebt. Wel zo fijn als je een vast persoon hebt om contact mee op te nemen, dan hoef je niet telkens het hele verhaal toe doen.

Over het voor jezelf opkomen... Als je niet fit/gezond bent is het gewoon soms veel te veel om ook nog de strijd aan te moeten gaan met iemand. Ik heb geen probleem om voor mezelf op te komen, maar als ik een slechte dag/week/maand heb kan ik dat gewoon niet, geen energie meer voor.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 19:13

MyWishMax schreef:
Het is wel een beetje afhankelijk van de uren die je toegekend hebt gekregen of alles op het standaard lijstje iets is wat bij jou moet of kan gebeuren. Zo kan ik de was nog zelf (of doe ik die liever zelf) waardoor ik minder minuten krijg. Ook heeft het te maken met de grootte van de woning. Heel simpel, ik woon alleen, dus op mijn bovenverdieping wordt door de organisatie alleen rekening gehouden met mijn slaapkamer en niet met de 2 andere kamers. Het is dus niet zo dat dat hele lijstje elke keer moet en kan. Maar goed, als ze nu na 1,5 uur weggaat én niet de taken doet die je vraagt? :n

Die bladeren voor de deur mag ze officieel niet weghalen, maar goed als je een fijne hulp hebt doen ze dat inderdaad wel als ze er de tijd voor hebben.

Maar echt, elke keer dat ze te vroeg weg gaat meteen bellen en als er niet opgenomen wordt op de mail zetten. Dat vind ik wel een nadeel, als ik mijn organisatie nodig heb hang ik al 10 minuten in de wacht minstens. Als ik dan 'mijn' manager wil spreken dan is die er 9 van de 10 keer niet en moet ik wachten tot ik terug gebeld wordt. De planning krijg ik makkelijker te pakken, maar die zijn alleen voor de planning. Bij mijn organisatie heb ik als klant dus ook een manager waar ik onder val, vraag dat maandag ook even na of jij dat ook hebt. Wel zo fijn als je een vast persoon hebt om contact mee op te nemen, dan hoef je niet telkens het hele verhaal toe doen.

Over het voor jezelf opkomen... Als je niet fit/gezond bent is het gewoon soms veel te veel om ook nog de strijd aan te moeten gaan met iemand. Ik heb geen probleem om voor mezelf op te komen, maar als ik een slechte dag/week/maand heb kan ik dat gewoon niet, geen energie meer voor.

De uren op mijn beschikking gaan per week, maar de wmo zei dat ik het ook per 2 weken mocht afspreken. Dus beschikking is 1,5 uur per week. En op papier komt ze 3 uur per 2 weken.
Ik woon op 40 m2, zonder bovenverdieping. Alles op 1 woonlaag. (woonkamer, keuken, badkamer en 1 slaapkamer) Wel een kleine gang beneden waar alleen de voordeur is en de trap naar woonlaag.

De beschikking is afgegeven toen ik echt helemaal niets zelf kon. En ze zijn het er mee eens dat ik beter mijn energie kan gebruiken om mijn conditie te verbeteren dmv boodschappen doen en goed koken enzo. (dat lukte de eerste maanden ook niet)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:15

Dan vind ik eigenlijk nog dat je weinig uren hebt. := (hoewel ik ook verhalen weet van mensen die elke week 3 uur hadden, verhuisden naar een iets kleinere woning en meteen een half uur in moesten leveren) Is die trap wel meegenomen in de berekening? Ik krijg 15 minuten 'extra' vanwege de trap haha.

Maar goed, dat kan je nu niet beoordelen want de hulp gebruikt de uren niet en voert de taken niet uit......
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 21-02-20 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:16

Nickolay schreef:
MyWishMax schreef:

De uren op mijn beschikking gaan per week, maar de wmo zei dat ik het ook per 2 weken mocht afspreken. Dus beschikking is 1,5 uur per week. En op papier komt ze 3 uur per 2 weken.
Ik woon op 40 m2, zonder bovenverdieping. Alles op 1 woonlaag. (woonkamer, keuken, badkamer en 1 slaapkamer) Wel een kleine gang beneden waar alleen de voordeur is en de trap naar woonlaag.

De beschikking is afgegeven toen ik echt helemaal niets zelf kon. En ze zijn het er mee eens dat ik beter mijn energie kan gebruiken om mijn conditie te verbeteren dmv boodschappen doen en goed koken enzo. (dat lukte de eerste maanden ook niet)

40 vierkante meter en nog de kantjes er af lopen. IN drie uur kun je dat helemaal reinigen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 19:20

Ik heb hiervoor 4 jaar in een beschermde woonvorm gewoond, sinds april vorig jaar weer op mezelf.
Het was dus even kijken hoeveel uur nodig zou zijn.

Eigenlijk is nu alleen het goed eten nog een probleem, maar daar kon de wmo niet bij helpen.
Maaltijdservice is echt te duur. Maar laatste gesprek met de wmo is ook al maanden geleden, dus misschien die volgende week weer eens om ideeën vragen.

Veel spanning zorgt er ook voor dat ik slechter eet. En geen energie om en boodschappen te doen, te koken en nog op te eten. Ik kook nu voor 3 dagen.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 19:22

bigone schreef:
40 vierkante meter en nog de kantjes er af lopen. IN drie uur kun je dat helemaal reinigen.

Ja daarom denk ik niet dat ik iets raars vraag. Al twijfel ik daar snel aan.

Door jullie reacties weet ik dat ik het correct zie. En ga ik het gesprek maandag zelfverzekerder aan.
Dank jullie wel :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:39

bigone schreef:
Caira schreef:

Officieel mag een thuishulp alleen die ruimtes reinigen waar de bewoner gebruik van maakt dus een bovenverdieping of zolder valt er gewoon buiten wanneer die niet in gebruik is. Net als ramen aan de buitenkant lappen.

Dat is dan waarschijnlijk afhankelijk van de organisatie, hier was dit wel gebruikelijk, en ook prima te doen in de uren. Ook de buitenramen hoorden er gewoon bij ;)