Slapeloze nachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-20 23:43

Wat fijn, zoveel reacties!
In principe ga ik nooit uit bed, ik vind het ook zo wat om midden in de nacht naar beneden te gaan, maar ik heb wel vaak gelezen dat het beter is om er uit te gaan en het even later weer te proberen. Toen ik een tijd opgenomen was deed ik dat wel regelmatig en dat beviel op zich goed. Dan maakte ik even een sudoku oid, dronk ik een kopje thee en dan probeerde ik het nogmaals.
Inslapen is meestal lastig, maar met behulp van luisterboeken gaat het wel sneller. Afgelopen nacht had ik dus een drama nacht, dan kan ik uren naar dat boek luisteren zonder de slaap te vatten.
Qua medicatie heb ik al één en ander geprobeerd. Melatonine werkt niet, temazepam bijvoorbeeld weer wel, maar daar heb je op langere termijn steeds meer van nodig, dus dat gebruik ik niet meer. Quetiapine werkt perfect, maar daardoor ben ik overdag nog altijd zo moe en duf. Dat is dus ook niet geschikt, omdat ik dan overdag nog meer ga slapen.

Ik merk wel verschil als ik een erg actieve dag heb gehad, dan ben ik aan het eind van de dag gewoon moe en slaap ik goed. Maar die dagen heb ik niet zo vaak.
Ik ben niet zo thuis in de meditaties, ik denk altijd dat dat toch niks voor mij is. Maar ik ga me er eens in verdiepen
Ik weet dat frustratie juist averechts werkt, dat probeer ik ook te voorkomen. Maar vermoeidheid is een groot probleem in mijn leven, ik lig dus regelmatig te huilen omdat ik zó graag wil slapen maar het gewoon niet lukt.

Suzanne F.

Re: Slapeloze nachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:15

Maar als het zo erg is dan overweeg je toch slaapmedicatie? Anders heb je geen leven als je zo slecht slaapt.
Mijn moeder heeft het ook en neemt Dormidina. Voorheen Temazepam van de dokter maar dat werd stopgezet omdat ze zelf maar moest gaan proberen te slapen met therapie etc. Nou dat werkte dus niet. Ze zei al: voor mij hoeft het niet meer zo. Ze was kapot en functioneerde totaal niet meer. Nu neemt ze in Spanje vrij verkrijgbare medicatie mee naar huis of ze vraagt een vriendin het mee te nemen.
Halfje is genoeg en alle gedoe is over.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:19

Hier hielp slaapmedicatie ook niet. Heb echt zoveel geprobeerd maar het werkt niet en is ook geen oplossing.
Ja, Temazepam in het begin, maar dat was maar een week en toen had ik steeds meer nodig.
Logisch ook want het is zo verslavend als de pest. En ik werd er verschrikkelijk chagerijnig van.
Overigens kreeg ik een dosis waar ik zeker 8 uur van zou moeten slapen en dat werd maar 3 uur := Schoot ook weinig op dus.
Quetiapine zou ervoor zorgen dat je goed doorslaapt. Niets van te merken maar een leuke bijwerking was dat midden op de dag mijn spieren volledig op slot schoten, meestal op de trap of in een winkel ofzo. Sta je dan midden in een gangpad of op een trap en kun je geen kant meer op :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:23

Cayenne schreef:
Hier hielp slaapmedicatie ook niet. Heb echt zoveel geprobeerd maar het werkt niet en is ook geen oplossing.
Ja, Temazepam in het begin, maar dat was maar een week en toen had ik steeds meer nodig.
Logisch ook want het is zo verslavend als de pest. En ik werd er verschrikkelijk chagerijnig van.
Overigens kreeg ik een dosis waar ik zeker 8 uur van zou moeten slapen en dat werd maar 3 uur := Schoot ook weinig op dus.
Quetiapine zou ervoor zorgen dat je goed doorslaapt. Niets van te merken maar een leuke bijwerking was dat midden op de dag mijn spieren volledig op slot schoten, meestal op de trap of in een winkel ofzo. Sta je dan midden in een gangpad of op een trap en kun je geen kant meer op :')

Wat vreemd. Nou ja je zou Dormidina nog kunnen proberen als je in Spanje bent. Zo te halen, kost niet veel. En niet verslavend voor zover ik weet. Ik neem het af en toe.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:31

Komt waarschijnlijk ook omdat ik op meerdere punten een slaapstoornis heb:
Inslaapstoornis, doorslaapstoornis en ik bereik de REM slaap meestal niet. Doe ik dat toch, dan krijg ik een nachtmerrie, dus je lichaam gaat je daar tegen wapenen.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:35

Sinds juni heb ik hier nu last van.
Hoe laat ik naar bed ga ik wordt elke nacht om 3 uur wakker.
Medicijnen wil ik nog niet aan beginnen.
Wat mij nu goed helpt is eraf gaan computeren met een broodje erbij eten en thee met een schijfje citroen erin.
Rond 4 uur lig ik weer en slaap ik heerlijk tot half 8.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:39

Ir111 schreef:
karuna schreef:
Ik heb zo ongeveer alles geprobeert. Wat ik doe is eerst zenmuziekje aan, werkt dat niet binnen half uur, dan luisterboek, werkt ook dat niet dan doe ik een dom puzzeltje of denk spelletje op ipad. Ook dat zinloos gaat de tv aan op bij voorkeur bob ross. Ook dat kansloos geef ik op ga bed uit drnk en eet wat en begin ik weer van voor af aan. En als dat nog niet luktga ik ontbijten honden uitlaten en duik ik er ergens op de dag wel weer in.

Meestal zijn stap 1, 2 en 3 afdoende inmiddels gelukkig. Eens per maand tot 6 weken helpt gewoon niks. -O-

Op welke zender vind ik Bob Ross!? *\o/*

Vice
Viceland

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:43

Als ik niet kan slapen neem ik een paar spraytjes (schrijf ik dat zo goed?) rescue remedy van Bach onder mijn tong. Dat werkt voor mij heel goed.
En ik kom er ook dieper van in slaap, zo lijkt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:46

Ik heb er twee:

1. Wij hebben heel dichtbij een zwembad zitten. Als ik een dag bijvoorbeeld enkel zittend heb gewerkt of wanneer het echt druk is geweest wil je hoofd nog weleens doormalen. Ik merk dat dan een uurtje baantjestrekken 's avonds me erg goed kan doen. Dan ben je je even fysiek aan het inspannen waardoor je ook lichamelijk uitgeput raakt, en je hebt even niet de tijd om te piekeren waardoor ook dat weggaat.

2. Meditatie. :j Download de app Calm of Headspace en gebruik die. Het klinkt op het eerste gezicht enorm zweverig maar meditatie is echt zo fijn!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:57

Wat mij heeft geholpen: accepteren dat een keer slecht slapen oke is. Heb ook nachtmerries, slaap slecht in word vaak wakker en slaap algeheel onrustig (vaak per nacht wakker etc). Wat is het ergste wat kan gebeuren na een slechte nacht slaap? Dat ik moe ben en me ziek moet melden? Nou, dat is erg (not). Je MOET niet slapen. Het mag, niks of niemand bepaalt dat jij elke nacht moet slapen van 23:30 tot 7 haha. Maar, ik heb al wel mijn hele leven een slaapprobleem. Dus dit duurde erg lang. Heb heel vaak hyperventilerend op bed gezeten want ik durfde niet te slapen door de nachtmerries.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 08:58

Ik slaap al jaren heel slecht en weinig. Als ik 5 uurtjes op een nacht haal dan ben ik al gelukkig. Dus ik heb geen tip voor verbetering. Ik ben overigens wel gewoon ontspannen. Ik luister naar een luisterboek, doe wat ademhalingsoefeningen, zorg dat ik lekker lig en probeer me er verder niet zo druk om te maken. Soms val ik vlot in slaap, soms na een paar uur pas.. Als ik last krijg van mijn lijf en niet meer lekker lig ga ik er even uit en probeer het later opnieuw.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:18

Als ik ‘s nachts wakker word door een nachtmerrie dan ga ik een Donald Duckje lezen. Dat doe ik voor het slapen gaan ook.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:25

Hoe actief ben je op je minder actieve dagen? Sport/beweeg je wel genoeg? Hier helpt fysiek actief zijn enorm met inslapen 's avonds

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:30

Ik heb van jongs af aan geleerd dat ik een uur voor ik ga slapen "niets" meer mag doen.
"Niets" als in: niets dat je hersenen doet kraken of waar je veel focus voor nodig hebt. Wat dus bijvoorbeeld wel kan, is een film kijken of een boek lezen. Geen computer- of gezelschapspelletjes oid. Geen computer in het algemeen.

Wat ik ook altijd doe, is een audioboek beluisteren in bed met een oortje in (zodat mijn vriend niet verplicht moet meeluisteren haha). Dat werkt echt heel kalmerend. Piekeren kan niet op die manier, want je bent aan het luisteren naar je audioboek. Op die manier val ik meestal wel vrij snel in slaap.
Of ik noem een boek mee naar bed. Hoe spannend ik het ook vind, hoe graag ik ook wil verder lezen, mijn ogen zakken vrij snel dicht, zo neerliggend.

Voor het slapen gaan een mok warme melk zorgt bij mij net niet voor een coma-slaapje :+

Als al die dingen niét werken, wat bij mij vrij weinig voorvalt, ga ik in mijn hoofd een boek schrijven. Beter dan piekeren. Maakt niet uit waarover - wel best geen biografie want daar ga je waarschijnlijk net wel van piekeren :+ Probeer aan iets leuks te denken, niet aan pieker-materiaal. Gaan je hersenen toch die kant op, stuur ze dan een richting op.

Mijn vriend lag gisteren met open ogen naast me in bed. Klagen dat hij niet kon slapen, dat hij jeuk had, dat hij niet goed lag, ... Als je je daarop gaat focussen, duurt het nog langer. Ik ben een uur later dan hij in bed gekropen (ik begin later te werken op maandag), en toch sliep ik sneller dan hij. Volgens mij gewoon omdat ik niet, zoals hij, lig te stressen. Ik denk niet "ik MOET slapen", ik weet "dat ik toch wel in slaap val".

Worst case lig je een tijdlang wakker, en ben je de volgende ochtend moe. Dan denk ik altijd "nou, dan kan ik morgen gegarandeerd beter slapen, als ik dan zo moe ben". Fijn is het natuurlijk niet, maar liggen stressen in je bed ook niet.

Het gebeurt hier maar zelden, dat ik écht niet kan slapen. Daar wordt ik dan ook niet blij van, maar ik ben wel zo iemand die gewoon blijft liggen dan. Ik denk wel "slaap nou mens", maar ik maak me er niet echt heel druk om. Ik ben gewoon echt niet moe genoeg dan, uit bed komen is geen optie voor mij want dan duurt het echt nog langer voor ik kan slapen.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-20 00:39

Nirvana_ schreef:
Hoe actief ben je op je minder actieve dagen? Sport/beweeg je wel genoeg? Hier helpt fysiek actief zijn enorm met inslapen 's avonds

Nee, over het algemeen beweeg ik te weinig. Overdag ben ik altijd extreem vermoeid, waardoor het me heel vaak niet lukt om dingen te doen. Het is natuurlijk een vicieuze cirkel.
Vandaag heb ik fysiek een flink actieve dag gehad, dus hopelijk slaap ik als een roos. Mentaal was het ook pittig, dus dat kan dan weer roet in het eten gooien. Ben benieuwd.

De Donald Duck tip is ook een goede. Ik geloof dat wij nog een stapeltje oude boekjes hebben liggen, zal ze eens opzoeken

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 01:21

Als je echt niet kan slapen dam toch echt even 15-20 min uit bed. Bij voorkeur geen tv of ander scherm gebruiken maat juist wat lezen, warme beker melk en dan weer naar bed. Ikzelf kan niet slapen als.ik honger heb dus ik eet dan wat maar dat schijnt afgeraden te worden.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 02:34

Wat super vervelend!

Helaas ken ik mijzelf ook in de verhalen. Door mijn autoongeluk heb ik als een van de gevolgen ook vaak moeite met slapen. Vooral als ik over mijn prikkels grens heen ga.

Vorig jaar rond mei heb ik bijna 3 maanden een uurtje of 3 geslapen per nacht en zoals andere ook beschreven was ik zo hopeloos om te kunnen slapen dat ik alles bij elkaar jankte. Medicatie hielp mij hooguit 1 nacht en daarna ook niet echt meer.

Wat voor mij uiteindelijk mij uit die "spiraal" kreeg waren essentiele oliën in een diffuser. Ook maak ik er rollertjes mee die ik op mijn kussen rol en/of op mijn polsen en slapen. Dit werkt voor mij erg goed, ik merk ook dat als ik de diffuser een Paar nachten vergeet ik meteen slechter slaap en minder uitgerust ben 's ochtends.

Pas wel op met essentiele oliën. Veel merken gooien er erge troep in om het goedkoop te maken. De werking is slecht, de prijs laag en ze zijn slecht voor je gezondheid. Als je meer info zou willen hebben over het merk wat ik gebruik stuur gerust een pb :D