De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:44

Het grote ding is dat dit soort uitbraken bij de natuur horen. Het is hele simpele ecologie. Er moet altijd een evenwicht zijn, en als dat evenwicht uit balans raakt komt de natuur met een oplossing. Zie het als muizen: Muizen eten veel, planten zich voort, het worden er steeds meer. Dan wordt er op den duur eentje ziek die de rest aansteekt, of de populatie wordt bijvoorbeeld ontdekt door uilen. Dan worden ze allemaal opgevroten, en als het er weer weinig zijn steken ze elkaar niet meer aan en trekken de uilen weg omdat er te weinig te eten is. De populatie is weer onder controle.


Zo ging het vroeger ook met mensen, maar daar hebben we tegenwoordig medicijnen voor. Aan de ene kant is het ontzettend fijn dat die er zijn; het lijkt me afschuwelijk om mijn naasten te verliezen. Maar aan de andere kant is het ook een probleem aangezien we gewoon met veel te veel zijn. Voor de natuur zou het geweldig zijn als er een miljard mensen dood gaat, als je het objectief bekijkt.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:45

Daar ben ik het wel mee eens en heb ik ook al aan gedacht...

maar inderdaad. wat als het jou of je naasten treft...

Munnie

Berichten: 2316
Geregistreerd: 14-09-07
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:46

Oe vind het inderdaad wel een mooie toevoeging dat ik inderdaad ook wel denk dat er meer aan de hand is dan dat er daadwerkelijk naar buiten wordt gebracht. Bedoel grote steden in China zijn spooksteden geworden en bovengenoemde situaties!

Matheno

Berichten: 7975
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:48

Corona virus is toch "gewoon" een soort griep?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:48

turtlelito schreef:
Sizzle schreef:
Zelfs al heeft het ‚de intresse’. Concreet kun je er dan nog steeds niet mee behalve alert zijn op hoesten en koorts.


Ben ik het helemaal mee eens hoor. Alleen vind ik het wel interessant dat mensen die het nu soort van een 'goede oplossing voor de overbevolking' vinden er dan waarschijnlijk anders in staan.


Wat heb je er dan precies anders in te staan?
Ik denk dat niemand die pleit voor uitsterven van de mens zelf spontaan vooraan gaat staan, moraalridders zijn zelden dapper. Vind ik ook volledig irrelevant.

SARS heeft als pandemie uiteindelijk niet eens zoveel geregistreerde doden veroorzaakt (iets van 800).
We merken vanzelf of deze erger is of vergelijkbaar.

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 14:49

Het probleem met deze ‘griep’ is dat het geëvolueerd is van dier-dier naar dier-mens tot mens-mens. Ons immuunsysteem kent deze ziekte niet, en dus is het maar de vraag of het lichaam het aan kan. De zorgen zijn dat het virus zich verder ontwikkelt tot een sterker virus. Dit in tegenstelling tot de ‘gewone’ groep, waar de meeste mensen wel antilichamen voor hebben.

In 1918 was de laatste hele grote wereldwijde epidemie, en toen waren er minder mensen en minder vliegverkeer. Toch zijn er toen 50-100 miljoen mensen overleden...

Ik vind het wel zorgelijk. Het beheerst niet mijn leven, ik leef niet in angst maar ik vrees wel voor de gevolgen van deze uitbraak.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:53

Ik ook

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:53

Ik hou het met een schuin oog in de gaten. Niet dat je erg veel aan kunt doen als het deze kant uit komt. Maar ik ben liever op de hoogte dan dat dat je het maar afwacht.

Zolang de gestorven mensen dood blijven maak ik me niet hele grote zorgen :Y), maar ik snap wel dat er ziekenhuizen bij geplaatst worden. Afgelopen griepepidemie (voor de kerst) in NL/DE hoorde je al dat de ziekenhuizen hier te vol werden. Moet je voorstellen dat het een veel heftiger virus wordt dan een gewone griep, dan moet hier ook extra geld in gestoken worden om iedereen te behandelen.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:53

Djali schreef:
Het doet mij denken aan Tsjernobyl. Toen werd er ook meer verzwegen dan eerlijk was.

Aan een gewone griep sterven jaarlijks ook veel oudere of zwakke mensen. Daar wordt nooit zo dramatisch over gedaan. Aan de maatregelen nu te zien, weten de Chinezen volgens mij meer.

Ik denk dat hier het laatste nog niet van gezien is, jammer genoeg.

Massahysterie maakt ook veel slachtoffers.
Overheid zit knel in zulke situaties, het kan gruwelijk uit de hand lopen bv als het virus muteerd naar iets wat besmettelijker is, en/of juist de immuunsystemen van jonge, gezonde mensen op hol jaagd waardoor die groep, wat grotendeels je werkende populatie is wegvalt en je infrastructuur gaat wankelen. Je moet dus behoorlijk groot en rap ingrijpen, maar tegelijk voorkomen dat er paniek ontstaat die ook weer slachtoffers maakt.
Komt bij dat de incubatietijd nog niet voorbij is, kan heel goed dat mensen voordat ze zichtbaar ziek werden aardig wat anderen besmet hebben, de besmettingscijfers zullen dus achterlopen bij de maatregelen totdat de toegang tot mogelijk nieuwe gastheren voor het virus gestopt is.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:53

Er zijn echt wel vaker epidemieen en pandemieen geweest na 1918.
SARS was ook een pandemie (2003) en ook een coronavirus dat van dier naar mens gegaan was. Daarnaast kun je de gezondheidszorg van 2 eeuwen geleden niet vergelijken.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 27-01-20 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

turtlelito

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:53

Sizzle schreef:
Wat heb je er dan precies anders in te staan?
Ik denk dat niemand die pleit voor uitsterven van de mens zelf spontaan vooraan gaat staan, moraalridders zijn zelden dapper. Vind ik ook volledig irrelevant.

SARS heeft als pandemie uiteindelijk niet eens zoveel geregistreerde doden veroorzaakt (iets van 800).
We merken vanzelf of deze erger is of vergelijkbaar.


Ik bedoelde meer dat ik nu een soort van 'desinteresse' bespeur bij veel mensen. Terwijl als het dichterbij komt wel alles uitgezocht/becommentarieerd wordt. Heel logisch, maar toch opmerkelijk.

BETUWE
Berichten: 734
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:54

Ik houd het nieuws ook goed in de gaten. Wij hebben een transportbedrijf en wij vervoeren Aziatische groenten en andere Aziatische producten naar Aziatische supermarkten in Duitsland. Wij hebben dus constant contact met Chinezen.

Berdien

Berichten: 64650
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 14:56

Sizzle schreef:
Er zijn echt wel vaker epidemieen en pandemieen geweest na 1918.
SARS was ook een pandemie (2003) en ook een coronavirus dat van dier naar mens gegaan was. Daarnaast kun je de gezondheidszorg van 2 eeuwen geleden niet vergelijken.


Maar aan SARS zijn niet zoveel mensen overleden toch? Daarnaast wordt de vergelijking met 1918 gemaakt omdat er juist voor die tijd enorm veel mensen zijn overleden. En dat zonder het vliegverkeer zoals nu.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:56

Sizzle schreef:
Er zijn echt wel vaker epidemieen en pandemieen geweest na 1918.
SARS was ook een pandemie (2003) en ook een coronavirus dat van dier naar mens gegaan was. Daarnaast kun je de gezondheidszorg van 2 eeuwen geleden niet vergelijken.

Of aids, ebola, etc...

Jes

Berichten: 12156
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:57

Schemerdier schreef:
8nnemiek schreef:
Ik volg het ook.

Het is natuurlijk niks nieuws dat er zo nu en dan nieuwe virussen opduiken waar mensen aan overlijden, maar deze lijkt tot nu toe wel iets gevaarlijker dan wat er de afgelopen decennia voorbij is gekomen. Ik ben erg benieuwd hoe het verloopt. Vooral ook met alle containerladingen vol die vanuit China over de hele wereld worden verscheept, en in de komende weken overal zullen aankomen.

Zelf ben ik nog niet heel bezorgd. Er komt vast snel een medicijn, en er zijn wel meer ziektes waar mensen aan overlijden, zelfs aan de griep. Direct in paniek schieten lijkt me wat overdreven.


Het is een virus, dus een medicijn is er niet. Wel zou er een vaccin kunnen worden ontwikkeld, maar dat neemt waarschijnlijk te veel tijd in beslag.

Het wordt voorgesteld als een zware griep waar zo goed als enkel ouderen aan sterven, maar ik krijg toch een beetje het gevoel dat China het bewust zo wil voorstellen... Hopelijk ben ik verkeerd!

Het zit inderdaad al in Europa (Frankrijk). Meer dan vaak de handen wassen en misschien drukke plaatsen mijden, kan je niet doen.



Vorige week was er iemand in Frankrijk ziek waardoor de alarmbellen af gingen, een dag later was al bekend dat het loos alarm was.
Op dit moment is het virus niet in Frankrijk.


Of ik mij er druk om maak? Nee....
Mijn zoon was afgelopen week ziek en hoest nu nog, maar hij is elk jaar eind januari ziek.

Matheno

Berichten: 7975
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:59

En ten opzichte van 1918 is de algehele hygiëne flink verbeterd.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 14:59

Berdien schreef:
Sizzle schreef:
Er zijn echt wel vaker epidemieen en pandemieen geweest na 1918.
SARS was ook een pandemie (2003) en ook een coronavirus dat van dier naar mens gegaan was. Daarnaast kun je de gezondheidszorg van 2 eeuwen geleden niet vergelijken.


Maar aan SARS zijn niet zoveel mensen overleden toch? Daarnaast wordt de vergelijking met 1918 gemaakt omdat er juist voor die tijd enorm veel mensen zijn overleden. En dat zonder het vliegverkeer zoals nu.


Wat is dat precies voor een vergelijk dan? In 1918 ging je nog dood van een steenpuist.
Appels met peren vergelijk voor mij, paniek zaaien.
Een epidemie betekend niet automatisch dat veel mensen dood gaan, het geeft enkel aan dat er besmettingen over een groter gebied zijn. Een pandemie is wereldwijd.

We shall see.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:00

Ik dacht nochtans dat het officieel bevestigd was dat 3 personen in Frankrijk besmet zijn met het virus?
2 in Parijs en 1 in Bordeaux

Forcalquier

Berichten: 2070
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:01

Ik maak mij nog niet zo'n zorgen en weet ook niet wat te geloven.
Enerzijds lees ik dat het vergelijkbaar is met een flinke griep (waar kinderen/ouderen vatbaarder voor zijn) anderzijds lees ik artikelen waarin gesproken wordt over een gecreëerd virus waar, een aantal jaar geleden, patent op is aangevraagd.

turtlelito

Berichten: 1701
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:01

Jes schreef:
Vorige week was er iemand in Frankrijk ziek waardoor de alarmbellen af gingen, een dag later was al bekend dat het loos alarm was.
Op dit moment is het virus niet in Frankrijk.


Het virus is wel in Frankrijk (3 personen), alleen is geen van die drie personen door Nederland gereisd (dat was het loze alarm).

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:02

Ik ben er niet zo angstig voor... Geloof dat de Chinese overheid intussen zichzelf wel eens achter de oren mag krabben na o.a. SARS...

Daarbij is de medische wetenschap en algemene kennis over ziekten wel een beetje vooruit gegaan ten opzichte van 1920...

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:03

Jes schreef:
Vorige week was er iemand in Frankrijk ziek waardoor de alarmbellen af gingen, een dag later was al bekend dat het loos alarm was.
Op dit moment is het virus niet in Frankrijk.


Huh? :? Was hier gisteravond toch echt wel op het nieuws dat er in Parijs 2 gevallen en in Bordeaux 1 geval bekend zijn.
Die mensen waren onlangs in Wuhan geweest.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:04

Jes schreef:
Schemerdier schreef:

Het is een virus, dus een medicijn is er niet. Wel zou er een vaccin kunnen worden ontwikkeld, maar dat neemt waarschijnlijk te veel tijd in beslag.

Het wordt voorgesteld als een zware griep waar zo goed als enkel ouderen aan sterven, maar ik krijg toch een beetje het gevoel dat China het bewust zo wil voorstellen... Hopelijk ben ik verkeerd!

Het zit inderdaad al in Europa (Frankrijk). Meer dan vaak de handen wassen en misschien drukke plaatsen mijden, kan je niet doen.



Vorige week was er iemand in Frankrijk ziek waardoor de alarmbellen af gingen, een dag later was al bekend dat het loos alarm was.
Op dit moment is het virus niet in Frankrijk.


Of ik mij er druk om maak? Nee....
Mijn zoon was afgelopen week ziek en hoest nu nog, maar hij is elk jaar eind januari ziek.


Jawel, er zijn 3 gevallen in Frankrijk en inmiddels 5 in Amerika.

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:04

Ik vind het wel eng, maar dit is iets waar we aan moeten gaan wennen met de huidige manier van bioindustrie en antibioticamisbruik. Het is wachten op nieuwe ziekten die tegen antibiotica kunnen helaas.

Janine1990

Berichten: 43855
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 15:06

Azmay schreef:
Ik vind het wel eng, maar dit is iets waar we aan moeten gaan wennen met de huidige manier van bioindustrie en antibioticamisbruik. Het is wachten op nieuwe ziekten die tegen antibiotica kunnen helaas.


Sinds wanneer bestrijden we virussen met AB?