Er zijn wel signaleringstests (weet niet meer hoe die heette, die van mij zitten inmiddels alledrie op het VO) op de basisschool voorhanden, maar zelfs bij mijn zoon (extreem hb, zeer gedreven en altijd op zoek naar meer uitdaging, at uit verveling potloden (en kleding) in meters

Onze jongste dochter kwam er al helemaal niet mogelijk hb uit, omdat ze volgens juf juist een achterstand zou hebben... Na iq testen is ze direct van groep 1 naar groep 3 op hb onderwijs gegaan. Met een goede zorgvuldige iq test (en vooral ook de testadviezen) sta je veel sterker om je kind gelukkiger in het onderwijs te krijgen. Bij ons betekende dat ook een schoolwissel naar een school 25km verderop, maar als je kind het sociaal naar z’n zin heeft en school wat met de adviezen doet hoeft dat natuurlijk niet.
Het scheelt misschien wel als een school meer ervaring heeft met (onderpresterende) hoogbegaafde kinderen. Wij hadden de kinderen op het plaatselijke dorpsschooltje en daar hadden ze in 25 jaar nog nooit een hb-er gezien. Kun je nagaan wat voor beeld ze hadden van een hoogbegaafde. Dat moest wel een Einstein zijn dan, terwijl veel hb-ers juist onderpresteren.
@Chanicha lastig dat jouw kleinzoon er net tussen valt, maar heel fijn dat de school zoveel heeft gedaan met de testresultaten! Die luxe hadden wij helaas niet, maar top dat deze school dat wel biedt en je kleinzoon beter in zijn vel zit.
De test moet je idd zelf betalen (soms kan het wel via een potje vanuit school; dat aanbod hebben wij vanuit Kwadraat gekregen voor onze jongste, maar vroeger werd ook een deel vergoed vanuit de zorgverzekeraar), maar het is het altijd waard, hb getest of niet.
Op de Kwadraatafdeling waar mijn kinderen zaten (meer dan 60 hb-kids bij elkaar) waren er heel veel die (door hb, aanpassingsgedrag, perfectionisme of hooggevoeligheid) werden aangezien voor autisten (op de vorige scholen) omdat ze zich thuis heel anders gedroegen dan op school. Of omdat ze sociaal niet tussen de leeftijdsgenoten pasten. De meeste kinderen bloeiden uiteindelijk op bij anders werken/fouten leren durven maken/meer uitdaging en gelijkgestemden.