Misbruikt door vader

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 22:15

Tanya schreef:
Lieverd, wat vreselijk dat je dit hebt meegemaakt. Je hebt de diagnose PTSS, maar EMDR behandeling kan daar ontzettend goed voor helpen. Heb je nog een hulpverlener nu met wie je praat?

Ik ben niet zo'n prater, 2 jaar geleden EMDR gehad en dat viel zwaar dat was voor traumaverwerking poging tot doodslag. Ik praat niet met hulpverleners uit schaamte. Ik blijf mij voortdurend beschaamd voelen over wie ik ben, wat ik doe en hanteer allerlei strenge leefregels, durf weinig te vragen aan onbekenden.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:21

Wat heftig ts, en wat dapper om het neer te schrijven, dat is in elk geval de eerste stap.

Je hebt niks zelf uitgelokt, daar mag je niet eens over twijfelen. Je was 11...

Heb je misschien iemand die je in vertrouwen kan nemen om je te helpen hierbij?

Saintelette

Re: Misbruikt door vader

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:44

Lieve TS, wat ontzettend dapper dat je het met ons durfde te delen. Ik hoop dat onze positieve reacties je de kracht en steun geven die je nodig hebt.
Een hele, hele dikke knuffel :(:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:07

Wat afschuwelijk dat dit jou is aangedaan ;( ;( ;(
Ik hoop dat je begeleiding krijgt om hier doorheen te komen.

Veel moed en kracht gewenst Y;(

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:12

Lieve ts ik weet eigenlijk bijna niet wat te zeggen.
Ik vind het ontzettend knap dat je deze stap hebt gezet om het hier te plaatsen.

Ook ik wil je graag vertellen dat jij dit absoluut niet uitgelokt hebt.
Een vader hoort je te beschermen en niet zulke dingen met je te doen!

Ik hoop echt dat je je beter gaat voelen :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:48

Hoi meis,
als incestvrouwen onder elkaar: +:)+ +:)+ +:)+ voor het doorbreken van het stilzwijgen...!!!

Zo te lezen zit je momenteel in een heftige periode. PTSS is vaak een kwestie met ups en downs, en op gegeven moment is het klaar (= verwerkt), maar dat duurt nog wel een poos.

'Dat jij het uitgelokt zou hebben' kan een zinnetje zijn waarmee de dader zichzelf goedpraat.
En soms ook een idee, waarmee je als mens nog imaginair grip op de situatie probeert te houden ("het kwam omdat ik X deed, dus doe ik dat voortaan nooit, meer, dan stopt het misschien") - een mens moet wat met al die ellende.
Please: keep in mind - Het Is Niet Waar!(
(Zo voelt het nu niet en dat is niet erg, maar weet dat het niet klopt.)

Schaamte is een hartstikke pijnlijke emotie, het gaat er in wezen over dat jij als mens 'niet goed' zou zijn. :(:)

Vwb emdr: ik ben fan. Na jaren van praattherapie (waarin beslist goede dingen gebeurden) deed emdr iets in een 'diepere' laag, het luchtte enorm op! (In korte tijd, alles in de therapiekamer dwz zonder zwaar huiswerk en 'al die details' hoefde ik ook niet te vertellen.)
Maar de techniek kan heftig werken, dus een goede voorbereiding is geen luxe. Zowel vwb als jouw eigen 'arsenaal' aan technieken om jezelf te troosten, kalmeren en bemoedigen - als mbt je vertrouwdheid met de therapeute zelf.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:56

pffff....om te beginnen sterkte!!!!

Je vraag waarom nu pas flashbacks, ik denk dat het pas komt op een moment dat je er aan toe bent het te gaan verwerken.

En dit is een grote stap....

Ik kan je alleen maar aanraden om hulp te zoeken, ga naar je huisarts, vertel het hem en vraag of hjiemand weet wie je bij jullie nodig hebt voor deze verwerking.

Allerlei tegenstrijdige emoties over schuld en zo, het hoort erbij, realiseer je dat goed, en ga er dwars doorheen en ga praten, verwerken.

En ik weet dat iig de zedenpolitie in Utrecht ook verjaarde verkrachtingszaken in behandeling nam en de dader confronteerde met zijn daden. En dat het slachtoffer met behulp van hen, hun verhaal daadwerkelijk konden doen.
Dit was zo goed en zo behulpzaam om weer beter te worden, vertrouwen in mensen en mannen te krijgen.
In die tijd vooral mannen die dat werk deden, top kerels.

Misschien zou je bij hen eens na kunnen vragen wat daar nu nog aan mogelijkheden ligt.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:12

Ik lees je topic met kippenvel. Wat dapper dat je dit opschrijft. Ik ken iemand die dit ook heeft mee gemaakt. En is door een hoop fases gegaan. Ik denk dat je wel de eerste stap hebt gezet....dit topic. Weet...maar knoop dat echt heel goed in je oren...het stukje uitlokken...no way!!! Een onschuldig kind....van niets wetend ..maar je hele leven getekend. Meissie, kop op he! Dikke knuffel vanachter mijn scherm vandaan. :(:)

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:28

knorrieporie schreef:
Tanya schreef:
Lieverd, wat vreselijk dat je dit hebt meegemaakt. Je hebt de diagnose PTSS, maar EMDR behandeling kan daar ontzettend goed voor helpen. Heb je nog een hulpverlener nu met wie je praat?

Ik ben niet zo'n prater, 2 jaar geleden EMDR gehad en dat viel zwaar dat was voor traumaverwerking poging tot doodslag. Ik praat niet met hulpverleners uit schaamte. Ik blijf mij voortdurend beschaamd voelen over wie ik ben, wat ik doe en hanteer allerlei strenge leefregels, durf weinig te vragen aan onbekenden.

Wat zei degene waar je die EMDR sessies bij deed, over de verkrachting en poging tot doodslag eigenlijk? Zou het je helpen als je vader gestraft wordt? Spreek of zie je je vader nog wel? En je moeder?

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 12:53

Had een hele leuke klik met haar gelijk al, ze vroeg zo nu en dan wat maar blijkbaar stelde ze de juiste vragen want het leek alsof ze aan iets trok in mij en het grappigste vond ik ze stelde weinig vragen maar kreeg zoveel uit mij.
Ik heb zo veel gehuild bij haar ,wat echt raar was want ik had nooit gedacht daar te huilen bij een wildvreemde vrouw. Ik ben geen type die huilt om mijn eigen problemen of mentale issue's.
Voor de rest hebben we het alleen over poging tot dood slag gehad, ze sprong echt van de hak op de tak en als ik ergens over aarzelde sprong ze weer op iets anders om dan erna weer toch over die aarzeling te hebben en dan kwam ik toch los.
Ze zei dat ik PTSS heb en ik scoorde ook erg hoog op lichaamelijke klachten.

Ze nam gelukkig alles heel serieus en ik zei haar ook dat ik vaak het gevoel had dat ik maar overdreef en er heus wel mensen zijn met ergere dingen maar ze zei wat ze allemaal had gehoord.
Dat mijn vader dit nooit had mogen doen. Op een gegeven moment belande ik op een punt in m'n leven dat ik niet meer om kon gaan met de poging tot doodslag door de flashbacks dat ik op een gegeven moment tegen de psycholoog zei dat er een gedachten in mij op kwam tijdens de EMDR dat het leven voor mij niet meer hoefde op deze manier.

Op mijn 14e heb ik het contact verbroken met mijn vader omdat hij mij gouden bergen beloofde en beloftes deed die hij niet kon waar maken waarop de een naar de andere terleurstellig volgde en hij mij mentaal nog meer schade toebracht. Ik heb een goede band met mijn moeder.

Of mijn vader wel of niet gestrafd moet worden voor zijn daden door aangifte te doen. Wat levert het mij op? I was signed for life. De hoogste straf voor hem is dat ik geen contact met hem wil en hij voor mij al eigenlijk dood is omdat ik mijn vader zoals ik hem kende van vroeger er niet meer in terug zie. Mijn vader voelt voor mij als een wildvreemd monster. Ik had intens verlangen naar geborgenheid, but he has a heart of stone.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:31

Lieve TS,

Ik wil je voor nu even een hele dikke vette knuffel geven en zal later een uitgebreidere reactie plaatsen. Ik moet daar even voor gaan zitten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:12

Lieve Ts,
Je hoeft je absoluut niet te schamen! Jouw vader is degene die zich dood moet schamen. En ik kan me wel iets voorstellen dat aangifte niets oplevert, want jij bent getekend. Maar alsjeblieft, zoek opnieuw hulp. Zodat je ermee kan leren leven, want dat verdien je.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:20

Hai,

mag ik vragen wat jouw reden is om het nu hier op bokt te zetten? er gebeurd blijkbaar in deze periode waar je behoefte aan hebt? is het de behoefte om met anderen te delen, ervaringen uit te wisselen, om het juist op een rijtje te zetten, vragen over te stellen, of juist je boosheid over kwijt te kunnen? Ik vraag dit om dat je zelf vaak een sleutel hebt naar een manier van aanpak die bij jouw past op dit moment. Jouw gevoel van nu geeft dus blijkbaar iets aan waar je nu behoefte aan hebt. afhankelijk van dat antwoord kun je op zoek naar een passende aanpak. Wij kunnen met allemaal ideeën aankomen, maar wij kunnen niet bedenken waar jij nu behoefte aan hebt en waar jij mee geholpen bent. Ik geloof in de wijsheid die je zelf hebt. Succes met je verwerkingsproces en alles wat daarbij hoort, je verdiend het echt dat je dit een plaatsje kunt gaan geven.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:26

Allereerst een diepe buiging voor het openen van dit topic en het doorbreken van de stilte! Dat is vaak de eerste stap!

Ik lees zoveel herkenbare dingen, en ga proberen er een kort bondig verhaal van te maken.

Ik heb een misbruik verleden waarbij meerdere mannen seksueel geweld gebruikt hebben. Daarnaast een groot gebrek aan veilige basis vanuit thuis, enorme grenzeloze thuissituatie en ook andere traumatische gebeurtenissen.
Tot mijn 24e een aaneenschakeling van bizarre gebeurtenissen.

Bij mij was het mijn eerste bevalling die alles triggerde, tot die tijd bestond het misbruik niet, compleet verdrongen. Iemand zei het al, het kunnen ander life events zijn die flashbacks, ptss en angststoornissen triggeren.

Ik kwam per toeval uit bij de Sterker groep, een praatgroep voor vrouwen met een seksueel misbruik verleden vanuit het wijkteam.
Dit is mijn redding geweest! 2x 12 weken met 6 andere dames met een zelfde soort ervaringen.
Iedere week had een ander thema en omdat we allemaal slachtoffers waren durfde we ons te openen. De verhalen die me ten oren kwamen waren ongelooflijk en staan me nog bij maar waren ook helpend. Waar ik 15 jaar lang ervan overtuigd was dat ik mentaal ziek was keerde mijn wereld op zijn kop en zag ik alles in een ander licht. Ik ben een slachtoffer en mij is iets gruwelijke aangedaan.

Ik ken je gedachten en gevoelens van schaamte. Men kan nog 100x zeggen dat het je schuld niet is maar zo werkt het niet in je hoofd. Dit heeft tijd nodig, tijd en heling.

Onze jongste diende zich tussendoor nog aan maar ik waar ik in de reguliere GGZ geen steek verder kwam hielp de Sterker groep en nu Act (Acceptence en Commitment therapy, er staat therapie maar zo voelt het totaal niet) me net enorme stappen vooruit. Wat ik wil zeggen is dat als je je er goed bij voelt ook buiten de reguliere GGZ zou kunnen kijken.

Ik snap je vraag of het je iets oplevert als je vader gestraft word. Ik persoonlijk vanuit mijn gevoel en ervaring zeg weinig. Je zegt het sterk en mooi.

Lieve vrouw, wat jou is aangedaan is afschuwelijk en mens onterend. Je dierbaarste bezit is je ontnomen, je kinderlijke onschuld. Maar als ik je posts lees ben je een enorme sterke vrouw, een strijder net zoals ons allemaal.
Mijn pb box staat altijd voor je open!

(Zoals je ziet ben ik niet goed in kort en bondig :’)

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 15:28

celticpony schreef:
Hai,

mag ik vragen wat jouw reden is om het nu hier op bokt te zetten? er gebeurd blijkbaar in deze periode waar je behoefte aan hebt? is het de behoefte om met anderen te delen, ervaringen uit te wisselen, om het juist op een rijtje te zetten, vragen over te stellen, of juist je boosheid over kwijt te kunnen? Ik vraag dit om dat je zelf vaak een sleutel hebt naar een manier van aanpak die bij jouw past op dit moment. Jouw gevoel van nu geeft dus blijkbaar iets aan waar je nu behoefte aan hebt. afhankelijk van dat antwoord kun je op zoek naar een passende aanpak. Wij kunnen met allemaal ideeën aankomen, maar wij kunnen niet bedenken waar jij nu behoefte aan hebt en waar jij mee geholpen bent. Ik geloof in de wijsheid die je zelf hebt. Succes met je verwerkingsproces en alles wat daarbij hoort, je verdiend het echt dat je dit een plaatsje kunt gaan geven.

Waar is de like knop als je hem nodig hebt? Prachtig geschreven!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:21

...wat mij trof: "I was signed for life".

Ja, zo voelt dat. 'Dit gaat nooit meer over'.
Wat mij trof: de verleden tijd!
Niet dat alles nu al weg is, maar het voelt toch al anders.
+:)+ **\O/** +:)+ *\o/*

Ik heb rondgelopen met het trieste gevoel 'dat ik maar beter niet oud kon worden' (...ik hoop inmiddels met veel plezier dit jaar 60 te worden, het gaat al ergens op lijken....) -
dat is een van de akeligste aspecten van ptss: het gevoel dat jij geen mooie toekomst kunt hebben. |(
De betere trauma therapeuten hebben hier de nuchtere reactie op 'dat op deze manier leven het gewoon niet is'.
Maar dat er - hiephoi - wel een andere toekomst mogelijk is.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:56

Ik heb een vraag nog.. als ik het goed begrijp uit je verhaal, ben je dus urenlang buiten bewustzijn geweest, omdat het zwart voor je ogen werd en je pas de volgende dag wakker werd in je eigen bed?
Dat is nogal wat!

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:07

Wat ontzettend knap dat jij dit durft te delen zeg!! Echt diep respect. Wat een mentale en fysieke pijn moet jij geleden hebben. Ik hoop dat je hier uit kunt gaan komen en weer kan gaan genieten van het leven!

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 22:41

Het hoge woord is er uit! Ik heb het misbruik aan iemand verteld, ik aarzelde met vertellen maar ik werd op mijn gemak gesteld. Er werd begripvol gereageerd. I feel so relieved for years.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 22:44

Goed gedaan! Mag je echt trots op zijn, en het opgeluchte gevoel laat alleen maar zien dat je hier echt behoefte aan hebt (ook door dit topic aan te maken). Praten is goed!

Wees niet bezorgd dat mensen hier negatief op reageren, want er is je iets ergs overkomen waar veel mensen je waarschijnlijk alleen maar bij zouden willen ondersteunen of bijstaan, als ze er van zouden weten.

knorrieporie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 23:03

chantalboes schreef:
Goed gedaan! Mag je echt trots op zijn, en het opgeluchte gevoel laat alleen maar zien dat je hier echt behoefte aan hebt (ook door dit topic aan te maken). Praten is goed!

Wees niet bezorgd dat mensen hier negatief op reageren, want er is je iets ergs overkomen waar veel mensen je waarschijnlijk alleen maar bij zouden willen ondersteunen of bijstaan, als ze er van zouden weten.

Ja ik heb zeker iets aan tips en adviezen.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:20

knorrieporie schreef:
Het hoge woord is er uit! Ik heb het misbruik aan iemand verteld, ik aarzelde met vertellen maar ik werd op mijn gemak gesteld. Er werd begripvol gereageerd. I feel so relieved for years.

Ik maak een hele hele diepe buiging voor jou. Kippenvel...wat ben jij een topper!!!!

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 23:27

Nog een tip, omdat ik denk dat EMDR je zeker zou kunnen helpen : EMDR kan eventueel ook 'blind to therapist'. Dan hoef je het dus nog niet direct te vertellen.
Verder via m'n telefoon niet zo handig om een lang verhaal te typen, maar dit wilde ik je even laten weten. Je mag ook pb en als je vragen hebt.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 11:21

Pocca_Locca schreef:
Ik heb een vraag nog.. als ik het goed begrijp uit je verhaal, ben je dus urenlang buiten bewustzijn geweest, omdat het zwart voor je ogen werd en je pas de volgende dag wakker werd in je eigen bed?
Dat is nogal wat!

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 12:03

@Pocca_Locca: aangezien je jezelf quote ga ik ervan uit dat je graag een reactie op jouw opmerking wilt hebben...
Als ik je opmerking goed begrijp, dan zou ik je adviseren om je te verdiepen in de werking van het menselijk brein. Het brein is namelijk in staat om tijdens traumatische ervaringen zichzelf "uit te schakelen". Je bent dan niet daadwerkelijk buiten bewustzijn, maar verdringt de gebeurtenis. Zie het als een soort zelfbescherming.

Ik vat jouw opmerking op alsof je het verhaal van de TS niet geloofwaardig vindt.
Ik hoop dat ik het verkeerd begrijp.