‘S nachts wakker worden en wakker liggen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Re: ‘S nachts wakker worden en wakker liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:50

Word je wakker omdat je moet plassen of moet je plassen omdat je wakker wordt? Midden in de nacht (denk aan een uur of 2-3) wakker worden, met name heel plotseling klaarwakker worden is vaak een bloedsuikerprobleem. Die zakt dan te laag, je lichaam gooit er een stoot adrenaline in om dat op te vangen en gevolg is dat jij rechtop in je bed zit en niet meer kan slapen.
Mocht je je hierin herkennen probeer dan eens vlak voor het slapen nog iets te eten, bij voorkeur met eiwitten of vetten én langzame koolhydraten om pieken in de suikerspiegel te voorkomen.
Bij mij helpt het ook als ik toch eens op zo'n manier wakker wordt om iets, bv een haverkoekje te eten. Klinkt raar misschien, maar dan val ik wel snel weer in slaap terwijl ik anders wakker blijf liggen.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:53

chanicha schreef:
Hormonen begin ik niet aan, ben ooit in een soort hell gekomen door hormonen.

Iedereen moet daar samen met haar arts haar eigen afweging in maken.
In het verleden heb ik andere hormoontherapie gehad ivm andere klachten en daar werd ik ziek van en ook mentaal had het invloed. Nu heb ik echter nergens last van.
Veel vrouwen zijn er niet mee bekend dat slaapproblemen veroorzaakt kunnen worden door de overgang. Dat heeft bij mij trouwens ook een tijdje geduurd. Of en zo ja, hoe je dat wilt proberen op te lossen is aan een ieder.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:26

Ik volg. Hier ook hetzelfde probleem. Ik neem voor ik ga slapen melatonine maar weet niet of dit juist goed is

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:59

purny schreef:
Ik volg. Hier ook hetzelfde probleem. Ik neem voor ik ga slapen melatonine maar weet niet of dit juist goed is

Pas op dat melatonine op termijn juist slaapproblemen kan gaan veroorzaken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:04

Ik neem ook melatonine. Helpt voor het inslapen, maar word gewoon wakker om 4 uur 's nachts.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:08

Alwiene schreef:
purny schreef:

Pas op dat melatonine op termijn juist slaapproblemen kan gaan veroorzaken.

Dan ga ik het maar afbouwen. Ik nam het juist doordat ik met medicatie problemen had om in slaap te komen

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:08

Bij mij was het juist andersom. Omdat ik wakker werd moest ik plassen. Ik kwam er achter dat ik wakker werd omdat ik het veel te warm had. Nu slaap ik gewoon in een shirtje en probleem opgelost. Daarnaast lees ik mezelf moe, daarna val ik als een blok in slaap en wordt om 07:00 uur braaf wakker van de wekker. Verademing :))
Mocht je wel wakker worden in de nacht, geen licht aandoen, daar worden je hersenen helemaal wakker van!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:27

henshem schreef:
chanicha schreef:
Hormonen begin ik niet aan, ben ooit in een soort hell gekomen door hormonen.

Iedereen moet daar samen met haar arts haar eigen afweging in maken.
In het verleden heb ik andere hormoontherapie gehad ivm andere klachten en daar werd ik ziek van en ook mentaal had het invloed. Nu heb ik echter nergens last van.
Veel vrouwen zijn er niet mee bekend dat slaapproblemen veroorzaakt kunnen worden door de overgang. Dat heeft bij mij trouwens ook een tijdje geduurd. Of en zo ja, hoe je dat wilt proberen op te lossen is aan een ieder.

Ik lees er inderdaad goede dingen over maar ik heb een tumor aan mijn hypofyse gehad en moet erg met dit soort dingen oppassen, heb jaren in de medische molen gezeten en een operatie gehad, maar fijn dat het voor jou, en ook anderen, helpt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:31

Heel herkenbaar, aantal jaren terug heb ik een ongeluk gehad en sindsdien word ik vaak wakker 's nachts, dan plaagt mijn been me, lig niet meer lekker in een bepaalde houding, ga er dan uit, even naar het toilet, rondje lopen door huis en weer naar bed, voorheen sliep ik ook direct weer door maar nu, elke nacht eruit, vaak 2 tot 3 x, lig dan lang wakker daarna, mis dan per nacht wel tot 2 uur slaap daardoor, merk ook dat het me begint op te breken. Ik heb al diverse dingen geprobeerd, niet op de wekker kijken, bepaalde oefeningen met mijn ademhaling, favoriete slaaphouding aannemen, niets werkt helaas... Wil geen slaapmedicatie want die zijn erg verslavend!

hagelslagJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:22

Alwiene schreef:
Word je wakker omdat je moet plassen of moet je plassen omdat je wakker wordt? Midden in de nacht (denk aan een uur of 2-3) wakker worden, met name heel plotseling klaarwakker worden is vaak een bloedsuikerprobleem. Die zakt dan te laag, je lichaam gooit er een stoot adrenaline in om dat op te vangen en gevolg is dat jij rechtop in je bed zit en niet meer kan slapen.
Mocht je je hierin herkennen probeer dan eens vlak voor het slapen nog iets te eten, bij voorkeur met eiwitten of vetten én langzame koolhydraten om pieken in de suikerspiegel te voorkomen.
Bij mij helpt het ook als ik toch eens op zo'n manier wakker wordt om iets, bv een haverkoekje te eten. Klinkt raar misschien, maar dan val ik wel snel weer in slaap terwijl ik anders wakker blijf liggen.

Dit heb ik dus soms ook.
Ik neem dan een hand vol hafervlokken met melk.
Of wanneer ik niet goed kan inslapen neem ik dat ook. Dan val ik vrij snel naderhand in slaap

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 22:40

Bedsokken aandoen schijnt ook te helpen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 04:33

De mensen met hetzelfde probleem en die het ook niet weten, komen nu antwoord geven :')

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 05:01

Meelezer meld zich...
Ook nu alweer een hele tijd wakker.

Veel tips al geprobeerd en helaas kan ik nog niet zeggen water iets is wat mij echt helpt, op slaapmedicatie na.
Meestal ga ik uiteindelijk wat lezen op mijn telefoon (licht van beeldscherm aangepast) en als ik nog minimaal een paar uur heb voor de wekker, heb ik kans dat ik nog weer in slaap val, maar vaak ook niet.
Probeer alleen moe te worden, ga er verder ook niet uit, alleen even om naar het toilet te gaan. Lampje gaat dan niet aan, zie nog genoeg door schijnsel van buiten.

Hoop dat iedereen lekker slaapt en dat jij ook weer in slaap valt Storm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 05:37

Bedankt voor de tips iedereen. Ik ben hier zeker wat mee. :j Zoals jullie zien is het weer zo ver dus ik kan alvast wat uitproberen :D

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 06:32

Storm schreef:
De mensen met hetzelfde probleem en die het ook niet weten, komen nu antwoord geven :')

Het is ook gewoon erg lastig en persoonlijk.

Wat voor de meeste mensen goed werkt is in ieder geval een soort bed ritueel. Of dat nu een glas melk drinken of een saai spelletje spelen op je telefoon is.
Ik slaap over het algemeen goed, maar als ik net voor het slapen fanatiek ga stofzuigen ofzo dan maakt dat me te wakker... Als ik in het vliegtuig ff wil kunnen slapen moeten mijn schoenen uit en eerst ff tanden poetsen, ook dat heeft te maken met ritueel en gewoonte.
Als ik 's nachts moet plassen en ik ga nadenken over wat ik morgen vooral niet moet vergeten in de supermarkt ben ik ook klaarwakker. Zelfde als lichten aan, ik kan het beter donker houden.

Ik lees hier iemand over bedsokken. Ik kan dan juist niet slapen.... Sowieso slaap ik slechter in een warme kamer.
Ben gewend aan een koude slaapkamer, mijn raam staat bijna het hele jaar een stukje open. En ik heb lekkere warme, beetje zware dekens.

Zelfs het matras en het kussen kunnen uitmaken of je makkelijk in slaap komt.

Mensen met een kantoorbaan kunnen soms minder goed slapen omdat ze fysiek niet genoeg doen. Dan helpt het om te gaan sporten. Maar niet sporten vlak voor het slapen, dan heb je meestal nog teveel adrenaline.
Ikzelf wordt altijd heerlijk 'loom' van zwemmen. Anderen hebben sport in de buitenlucht nodig om daarna lekker warm thuis te komen.

Tot slot is niet kunnen slapen op zich al stressvol, je gaat je druk maken omdat je alweer niet in slaap komt. Dat werkt averechts maar heel moeilijk... Want je bent bekaf en toch lukt het niet.

Afijn, veel om uit te proberen... Kan even duren ook, want voordat je bedritueel een gewoonte is moet het het niet 1x maar meerdere keren uitproberen zonder van het patroon af te wijken.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 06:37

Ik merk dat ik slecht slaap en wakker word s nachts in periodes van stress.. dan ga ik liggen malen. Nu vannacht sliep ik prima tot de telefoon van m’n vriend af ging.. toen ging m’n hoofd weer liggen malen..! Ik probeer vaak ademhalingsoefeningen, maar dat werkt niet altijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 07:53

Dankzij de tips na 10-15 minuten denk ik in slaap gevallen (letten op ademhaling en gedachtes/piekeren blokkeren) Besloot dochter een uur later wakker te worden en niet meer te gaan slapen :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 08:51

Vannacht voor het eerst in een aantal weken meteen doorgeslapen na een wc bezoek. Daar was gisteren alleen wel 32km hardlopen door het bos voor nodig :')
Aangezien ik een nogal goede conditie heb van het hardlopen, is er heel wat voor nodig voor ik moe ben :+
Intensief sporten kan ik dus zeker aanraden.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:46

Na een paar nachten slecht slapen vannacht niet wakker geworden. Jammer genoeg isdat normaal om dat ik dan van die nachten wakker worden zo moe ben dat mijn lichaam toch een keer wil bijslapen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:40

Oh, ik heb dat ook zeer regelmatig. Ga eruit, doe de tv of video aan, pak een lekkere deken en ga liggen kijken. Na een half uurtje of zo mis ik de clou en ga weer naar bed. Maak me er niet meer druk over, dat werkt averechts.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:21

Wat mij hielp is het besef dat het normaal is en meer mensen er last van hebben. In die zin is het voor TS misschien juist heel fijn als mensen met hetzelfde probleem reageren :j . Ik heb sinds juli een fitbit, en weet daardoor dat ik standaard 1 a 1,5 wakker ben in de nacht. Vaak merk ik dat zelf niet eens. Desondanks slaap ik wel voldoende. Dat geeft mij heel veel rust, dat ik weet dat ik dus ook 's nachts vanzelf weer in slaap kan vallen.

Wat ik hier eerder ook al las: als je gaat liggen malen en denken van, waarom lig ik nu alweer wakker etc, dat helpt niet. Ik heb dat een hele lange periode gehad toen mijn dochter net geboren was. Panisch om wakker te liggen was ik, want ik was na de bevalling heel ziek geweest en als de dood om weer zo ziek te worden. Mijn gedachte was als ik slaap te kort kom, word ik ziek. Die gedachtes hielpen me juist niet om weer in slaap te vallen als ik haar gevoed had. Ik sliep meestal pas weer in als het licht begon te worden. Dan kon ik pas de rust weer vinden. Wat me toen enorm heeft geholpen is dat ik ergens las, dat je ook rust als je lekker in je bed ligt (was een artikel over nachtvoedingen bij baby's). Nou weet ik ook wel dat je dan lang zo goed niet bent uitgerust als wanneer je daadwerkelijk slaapt. Maar het hielp mij wel om meer te kunnen ontspannen terwijl ik wakker lag. Het hoorde erbij, het was niet abnormaal en ik rustte ook uit terwijl ik lekker lag. Daardoor ontspande ik dusdanig dat ik wel weer in slaap kon vallen.

Verdere tip die ik je nog wil meegeven: zorg dat je zo warm mogelijk blijft, en maak zo min mogelijk licht aan. Dan blijf je beter in de slaapmodus en slaap je makkelijker weer in. Ik moet er ook vaak uit om te plassen in de nacht, ik maak nooit een lampje aan. Wil je toch licht, dan is een klein nachtlampje ergens in een stopcontact misschien een idee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:48

Ik ben een verschrikkelijk slechte slaper. Het enige wat voor mij helpt is een luchtig boek op de E-reader. :)

blubblabhoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:53

Tip die ik van mijn psycholoog heb gekregen: noem het alfabet op en bedenk bij elke letter een dier. Dus: A is voor Alpaca, B is voor Beer. Zo geef je je hersenen een relatief simpele taak waardoor je afgeleid bent en dus niet bijvoorbeeld gaat piekeren. Ik kom vaak niet verder dan de tweede helft van het alfabet :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:46

Dammie schreef:
Bedsokken aandoen schijnt ook te helpen.

Never nooit dat ik sokken in bed aandoe, krijg ik de griezels van :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:54

Het helpt mij trouwens wel dat ik weer makkelijk in slaap kom als ik wanneer ik moet plassen alles uitlaat