Zwangerschap en zorgverzekering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Robijn__

Re: Zwangerschap en zorgverzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 14:47

bedankt allemaal :)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:18

__Robijn__ schreef:
bedankt allemaal :)

Kom je er wijs uit, veel verschillende adviezen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 15:53

__Robijn__ schreef:
Vjestagirl schreef:
Dat is verzekeren toch altijd: betalen voor iets wat misschien wel en misschien niet gebeurd?

eens hoor, maar ik vroeg mij af of er ervaringen mee zijn en hoe zij het hebben geregeld :)

Lieke schreef:
Ligt eraan wat je wil verzekeren. Ik heb tijdens mijn zwangerschap geen aanvullende dingen verzekerd wbt zwangerschap en bevalling. Het meeste zit immers in je basis.

Enige wat ik niet heb gedaan was Mn eigen risico omhoog, maar zelfs dat had ik achteraf kunnen doen omdat voor verloskundige zorg het er noet geld.

oke,

ik las in mijn polis dat hoop wordt vergoed maar bijv niet de bevalling in het ziekenhuis indien dit niet medisch noodzakelijk is.
Ik wil dit echter wel, in het ziekenhuis bevallen ook al is het niet nodig.

Ik ben zwanger en wil in het ziekenhuis bevallen. Wij hebben voor mij gekozen voor zilveren kruis 2* aanvullend. Hiermee is namelijk ook de eigenbijdrage van de kraamzorg afgedekt.
Ook krijg je 75 euro voor een borstkolf vergoed, ook de lactatie kundige is vergoed (50 euro per consult) en ook nog een bedrag voor een zwangerschapscursus. Oh en osteo wegens voorkeurshouding en afplatting werd ook grotendeels vergoed.

Bij onze 1e (nu 16 maanden) had ik dezelfde verzekering en dat is goed bevallen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:46

Ik had er ook voor gekozen om aanvullend te verzekeren voor een ziekenhuis bevalling en zodat ik geen eigen bijdrage had voor de kraamzorg want die heb je anders meestal wel. Voor mij maar goed ook want om redenen heb ik 2,5 week kraamzorg gehad. Dat was een flinke eigen bijdrage geweest. Mijn bevalling werd uiteindelijk medisch maar anders was die ook volledig verzekerd. Ik was overigens wel al een jaar 'over verzekerd' omdat het hier niet in 1x raak was. Maar scheelde dat alle bezoeken aan de gyn ook vergoed werden :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:05

Ik ben in 2018 zwanger geweest en bevallen, had toen alleen een basisverzekering bij OHRA. Wegens bekkenklachten heb ik doe halverwege het jaar laten omzetten naar de Sterk aanvulling zodat ik wat meer fysio vergoed kreeg. Eigen bijdrage kraamzorg staat niet in verhouding met wat je anders per maand extra betaald, zeker als je niet zeker weet of je daadwerkelijk dit jaar zal gaan bevallen.

Waar ik wél heel veel kosten aan gehad heb is medicatie voor mezelf tijdens de zwangerschap (met name antibiotica), extra fysio, alternatieve geneeswijzen voor mijn zoontje (osteopathie, voetreflextherapie), een goed kolfapparaat aangeschaft, lactatiekundige consulten.

Ik kan dit jaar niet over stappen wegens wachttijd orthodontie en de oudsten moeten in januari een beugel, dus ik heb nu het meest uitgebreide pakket van OHRA. Met het oog op zwangerschap zou ik dit jaar zeker moeten bevallen om er zoveel mogelijk uit te halen. ;)

Samenvattend raad ik aan om alternatieve geneeswijzen en lactatiekundige zorg er zeker bij te doen. Poliklinisch bevallen verzekeren is altijd een gok, misschien moet je medisch bevallen of wil je juist thuis (of gaat het zo snel dat je het ziekenhuis niet eens redt), dat kan je van te voren vaak niet zeggen. Kraamhulpkosten kan je beter zelf alvast opzij zetten.

corinec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:18

Ik heb toen ik zwanger was aanvullend met 3 sterren verzekerd bij Zilveren kruis. Ben ik achteraf heel blij mee geweest. Ik hoefde nu niet zelf bij te betalen voor de uitgestelde kraamzorg. Dit was nodig omdat 1 van mijn dochters langer in het ziekenhuis moest blijven. Anders had ik dat allemaal zelf moeten betalen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:24

In 2012 was het bij FBTO nog mogelijk om de module Gezin pas aan te zetten als je daadwerkelijk zwanger was. Die mogelijkheid bestaat niet meer helaas.

Ik heb me aanvullend verzekerd, omdat ik poliklinische wilde bevallen. Achteraf gebeurde dat met een medische indicatie. Maar ik had ook uitgestelde, verlengde kraamzorg nodig en ook hier bleek een lactatiedeskundige noodzaak. En een kolf heb ik ook nog kunnen regelen.

Achteraf bleek het prettig om afdoende verzekerd te zijn.

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:47

Bij mijn oudste was ik aanvullend verzekerd maar heb ik het er door een achteraf medische bevalling niet uitgehaald. Toen is alleen de site bijdrage kraamzorg en het kraampakket vergoed, rest kwam uit de basis.

Bij de jongste was ik onverwachts zwanger en beviel ik dus nog in 2018 en had ik geen aanvullende verzekering. Toen ben ik thuis bevallen en heb ik de verzekering niet gemist, voor alleen die eigen bijdrage loont het totaal niet in mijn geval

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:54

Ik weet niet of je hier wat aan hebt maar ik ben nu bijna 36 weken zwanger. Dit jaar zat ik bij Menzis extra verzorgd 2 en ga overstappen. Ben hier al de hele week mee bezig geweest. Ik stap over omdat ik de bril vergoeding gehad heb dit jaar dus die kan ik komend jaar niet declareren. De cursussen werden niet vergoedt (yoga, zwangerfit, kinder EHBO, herstel na de bevalling). Lactatie kundige en borst kolf vielen onder 1 bedrag en de kolf kon alleen mits je een consult afnam (best duur). Voor mij reden om over te stappen naar Univé omdat ik voor hetzelfde geld meer mogelijkheid heb tot extra's.

Bij Univé heb ik gekozen voor:
107.95 Zorg select (75% bij niet gecontracteerde zorg is voor mij niet van belang aangezien alle instanties waar ik terecht ben nu aangesloten zijn) + 35.95 voor aanvullend pakket en de tand ongevallen verzekering voor 1.50. Kom daarmee uit op 145.40 en vond dat nog schappelijk gezien de vergoedingen zover ik het nu kan zien. Overigens heb ik geen tandarts en is dit ook een afweging omdat je wel een zwakker gebit kunt krijgen door de zwangerschap. Maar ik loop op het einde en ben deze week weer goed gekeurd dus ik geloof het wel.

Ik kan een stapje lager zitten (23.95 i.p.v. 35.95 per maand) maar die 12 x 16 euro premie die ik over het jaar dan uitspaar betaal ik dan sowieso zelf weer terug aan het verschil in bril/lenzen en de aanvulling die ik moet betalen van de kraamzorg bij het middelste pakket (max 125,- aan kraamzorg). Ik heb dan voor hetzelfde geld ongeveer extra mogelijkheden voor fysio, osteopaat, alternatieve geneeswijze e.d. mocht de zwangerschap/bevalling veel schade aanrichten hierna :-)

Hierin zit dan de poliklinische bevalling (362,-) volledig vergoedt, kraamzorg volledig vergoedt(4.50 x 49 uur bij borstvoeding = 220,-), lactatie kundige voor 200,- , 80,- voor een borstkolf een luxe bril (of 100,- lens vergoeding geloof ik) en dan heb je 20 fysio behandelingen (die je waarschijnlijk niet allemaal nodig hebt :-)) maar ook bijvoorbeeld wat voor jou nog relevant is 100,- aan zwangerschaps voorbereidende cursussen (die zat dit jaar niet in mijn pakket en daar heb ik dus zelf 165,- voor betaald) en geld voor EHBO cursus (Wil ik komend jaar doen gericht op kinderen/baby's). Ook zit er osteopaat, alternatieve geneeswijze bij en ook een aantal extra uur nazorg voor moeder/kind en een poets in huis voor een x aantal uur mocht je een nacht in het ziekenhuis hebben mogen blijven wat je binnen een bepaalde periode in mag zetten.

Maar als je bepaalde cursussen, borstkolf, bril niet nodig hebt, niet poliklinisch wilt bevallen (of medische indicatie krijgt) kan ik mij voorstellen dat het helemaal niet interessant is. Ik heb er overigens wel bewust voor gekozen ook dit jaar al een hogere verzekering te nemen zodat ik toch wat fysio in mijn pakket had. Dit was wel prettig omdat ik tijdens mijn zwangerschap naar de fysio ben geweest i.v.m. banden/bekken klachten.

Het is vooral afwegen wat je er zelf rondom je zwangerschap uit denkt te halen. Alleen al aan poli klinische bevalling en kraamzorg ben je dus al 582.50 kwijt dus dan is aanvullend verzekeren de moeite. Overigens heb ik geen ervaring met Univé dus mocht je dit overwegen en het bagger zijn don't blame me :')

Succes met afwegen en ik wens jullie veel goeds met jullie kinderwens.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:28

Let op inderdaad, meestal krijg je je kolf enkel vergoed als je hem op medische basis via een lactatiekundige heb, waar je dus een consult voor nodig heb!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:34

Amado7 schreef:
Let op inderdaad, meestal krijg je je kolf enkel vergoed als je hem op medische basis via een lactatiekundige heb, waar je dus een consult voor nodig heb!

Bij zilveren kruis dus niet.
Ik mocht hem ook nog overal kopen. Tens apparaat kreeg ik ook gewoon van de verzekering (die zou ik nu weer willen)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:35

Hier dus niet :+ Bij meerdere met zilveren kruis niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:43

Sommige verzekeringen (Ik weet iig nationale Nederlanden) bieden je de kans bij een zwangerschap gedurende het jaar nog bij te verzekeren(meegroeiservice). Zeker als je einde van het jaar bevalt is dat erg gunstig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:51

Ik heb mij in december aanvullend verzekerd en werd in januari zwanger. Mijn kinderen profiteren nu mee van die aanvullende verzekering <:)

Ik zit overigens bij Zilveren Kruis met zo'n bedrijfscollectief. Ik kreeg een borstkolf en tens apparaat vergoed, cursus en therapie voor mijn bekken. Ik heb de winst er wel uitgesleept.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:00

[quote="Mri"

Ik ben zwanger en wil in het ziekenhuis bevallen. Wij hebben voor mij gekozen voor zilveren kruis 2* aanvullend. Hiermee is namelijk ook de eigenbijdrage van de kraamzorg afgedekt.
Ook krijg je 75 euro voor een borstkolf vergoed, ook de lactatie kundige is vergoed (50 euro per consult) en ook nog een bedrag voor een zwangerschapscursus. Oh en osteo wegens voorkeurshouding en afplatting werd ook grotendeels vergoed.

Bij onze 1e (nu 16 maanden) had ik dezelfde verzekering en dat is goed bevallen[/quote]

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Deze verzekering had mijn dochter ook ivm ziekenhuisbevalling, uit eindelijk is ze medisch met een keizersnee bevallen maar toch heeft ze de extra premie er dik uit.

Eigenbijdrage kraamzorg, borstkolf, kraampakket, osteo baby wegens reflux, fysio voor haar bekken, alles werd vergoed.

Als je brildragend bent of bijv. steunzolen hebt kan je die ook in hetzelfde jaar vervangen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 20:05

Maak je partner verzekeringnemer en ga als verzekerde bij hem op de polis.

Mocht je dan ivm zwangerschap ergens een goede dekking vinden kan je gedurende het jaar gewoon switchen en zelf verzekeringnemer worden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 21:05

Dat is wel een hele goeie tip inderdaad.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:40

Anne_GTI schreef:
Maak je partner verzekeringnemer en ga als verzekerde bij hem op de polis.

Mocht je dan ivm zwangerschap ergens een goede dekking vinden kan je gedurende het jaar gewoon switchen en zelf verzekeringnemer worden.

In Nederland kan dat niet hoor...

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:13

Het kan in ieder geval wel bij echtscheiding op die manier.

Hier een link naar een overzicht van zorgverzekeraars bij wie je de aanvullende verzekering wel of juist niet kunt aanpassen bij zwangerschap lopende het jaar.

https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... doorvoeren

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:25

Ik heb mezelf nooit extra verzekerd als we een kinderwens houden. Gewoon geld apart zetten.

+/- 250 voor de kraamhulp.
Als je Zonder medische reden in ziekenhuis wil bevallen kost dat 275/300. Dus leg je dat apart.

Als het medisch is wordt alles vergoed. En verloskundige etc zit in je basis pakket. Extra verzekeren is vaak duurder dan zelf betalen is mijn ervaring

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 14:29

Vaak is niet altijd.
Een kwestie van berekenen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:20

Boras schreef:
Vaak is niet altijd.
Een kwestie van berekenen.

Dit dus inderdaad. Zeker met meegroeiservice en bevallen einde van het jaar kan bijverzekeren gunstig zijn. Ik heb toen gewoon de meerkosten vd premie tegenover de kosten van bevallen gezet en zo mijn keuze gemaakt.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:25

Ik ben in 2019 bevallen en had idd alles uitgerekend en gekeken wat de goedkoopste en beste optie was

Margot1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:17

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:27

Nog een tip, als je lid bent van de KNHS kan je je collectief verzekeren bij zilveren kruis!