Depressief schreef:Deze depressie is er al sinds mijn 12jaar, ik ben inmiddels de 30 ruim gepasseerd. Dat is dus al minstens 20 jaar dat mijn leven zwart is en de doodswens aanwezig is.
Citaat:
Je hebt soms betere momenten, dus eigenlijk stel je je gewoon aan. Maar waar ik nu geniet van het zonnetje in mijn gezicht, kan dat over 10 minuten de ergenis van de dag zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn stemmingen zijn wispelturig, ik moet regelmatig aan mijn zoontje vragen of ik weer de bitch uithang, omdat ik dat zelf niet eens meer merk.
Ken je de kreet 'trigger'...?
Dat is een piepklein dingetje, dat een grotere, grote of gigantische emotionele reactie kan uitlokken.
Bijvoorbeeld: mijn moeder trok haar ene wenkbrauw op, vlak voor een woedeuitbarsting.
....dus ook al heeft mijn bewuste brein het niet gezien,
als mijn amygdala gezien heeft dat iemand op die specifieke manier een wenkbrauw optrekt, gierde de stress door mijn lijf.
Je amygdala is een orgaantje in je hoofd, dat alle zintuiglijke informatie 'scant' op de vraag of dit wat jij nu hoort, ziet etc etc gevaarlijk zou kunnen zijn.
Dit gebeurt ruimschoots voor je hebt kunnen nadenken over wat je hoort, ziet etc.
Vindt jouw amygdala op basis van jouw ervaringen dat iets gevaarlijk kan zijn, zet ze jouw lichaam in alarm. (Je ratio kan er twee seconden later heel anders over denken en soms is dat inzicht genoeg om de stress te stoppen, soms niet.)
Citaat:
Straks weer naar de huisarts. Nog maar eens alle opties overlopen en misschien inderdaad toch eens nadenken over medicatie.
Fijn dat je een plek hebt waar je wel gehoord wordt en serieus genomen wordt - zo belangrijk!
Citaat:
Voor mijn zoontje is er ondersteuning vanuit school. Daar zijn ook duidelijke afspraken meegemaakt. Indien zijn welzijn in gedrang komt, grijpen zij in. Ook wanneer ze voor mijn welzijn alarm moeten slaan (denk dan vooral aan het niet op tijd aan school staan zonder waarschuwing)
[/quote]
Prima, goed geregeld...!