Maximum leeftijd voor kindje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:36

Wanneer je natuurlijk zwanger kan worden en blijven dan heeft de natuur het blijkbaar zo bedoeld hè. En dat is voor veel vrouwen toch wel tot boven de 40 hoor! In tijden voordat er anticonceptie bestond waren nakomertjes op je 40-45e echt geen uitzondering.

Voordeel van ouder zijn is ook dat je weet dat je het leven niet altijd kan plannen.

Als je 41 bent, fit, energiek en je wil dolgraag een kind dan zeg je echt niet: nee, morgen ben ik jarig dan ga ik weer aan de pil want toen ik 25 was heb ik gezegd dat ik 41 te oud vond, ik blijf wel kinderloos. Zo werkt het gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door Windbloem op 11-12-19 21:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:37

Ik vind 40 de maximumleeftijd voor mezelf, maar ik vind het niet vreemd als mensen nog op latere leeftijd een kindje krijgen.

Ik was 31 en 33 toen mijn kinderen werden geboren en als ik nog een derde zou willen, zou ik dat binnen nu en 2,3 jaar willen.

DeMolenhoek waarom vind jij 30 jaar de maximuleeftijd, op welke gronden? Geen aanval, ben oprecht nieuwsgierig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:37

Interessant topic!

Ik ben 31 en wilde eigenlijk nooit kinderen. Vriendlief echter wel en zou het liefst er nu al aan beginnen.
Ik vind mezelf er echter nog lang niet klaar voor en heb voor mijn gevoel nog eeuwen tijd, maar de klok tikt natuurlijk wel verder ...

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:41

Diddykong schreef:
Maar wat doet 1 of 2 jaar nu? 41 klinkt veel ouder dan 39, maar voel je je nu echt zoveel ouder dan toen je 37 was?

Nee :) Zeker niet als je nog geen kinderen gehad hebt! :D

Pas na de kinderen wordt je moe, maar dat is niet leeftijdsgebonden, dat hoor ik ook van jongere moeders om me heen :')

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:44

Even knuppel in dit topic: je hebt blijkbaar al minimaal 2 kinderen. Waarom nog meer?
Puur om gevolg te geven aan een gevoel?

Windbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:46

Hutcherson schreef:
Even knuppel in dit topic: je hebt blijkbaar al minimaal 2 kinderen. Waarom nog meer?

Is er ook nog een andere reden om kinderen te krijgen dan een gevoel?

IndianVegas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:47

Mijn moeder is jong moeder geworden (22jaar) en ook 'laat' moeder (38jaar) zelf vind ze dat ze bij mijn broertje meer moeder is dan bij mij. Nu heeft ze alles beter voor elkaar en meer tijd. Maar merkt zeker wel dat ze het nu vermoeiender vind om op haar 48e met een 10jarig jochie om 8.00 op het veld te moeten staan als toen ik die leeftijd had. En mijn vader toen 40 nu 50 merkt ook echt wel dat hij minder energie heeft als dat toen ik klein was.

Ikzelf ben nu 26jaar en 2kinderen jongste is net 1. Zou zelf heel graag een 3e willen. Alleen mijn vriend vind zichzelf nu wel echt te oud worden hij wordt in Feb 40. Dus of er hier ooit nog eentje mag komen zal tijd uitwijzen. Mocht hij het toch nog willen zal hij idg ouder zijn dan 40.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:48

Hutcherson schreef:

Is dat niet altijd het idee? Waarom kom je in elk topic over kinderen met een vlaggetje zwaaien dat jij tegen voortplanting bent?

Ts heeft nog helemaal niks besloten en vraagt gewoon naar de max voor een leeftijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 21:57

Voor zover ik weet is 35 een grens waarna de risico's op diverse ziektes bij je kindje, en problemen in de zwangerschap bij jezelf, een stuk groter worden. Op basis daarvan zou ik zeggen dat dat de grens is.

Echter zie/lees ik ook veel van dames die (iets, of veel) ouder zijn en wel nog een heel heftige oerdrang hebben en door omstandigheden (moeite met zwanger worden, verbroken relaties) toch nog geen kind hebben. Zie bijvoorbeeld deze docu -->https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2019/december/heb-jij-kinderen.html

En in zo'n geval, bij zo'n heftige wens kan ik me voorstellen dat het voor je eigen (psychisch) welzijn toch een goede keuze kan zijn om er op een wat latere leeftijd voor te gaan. Of dat echter voor het kindje ook zo is (en dan doel ik op de grotere kans op afwijkingen) blijft een moeilijke vraag.

Zelf kijk ik er heel rationeel naar, maar dat kan ik ook doen omdat ik geen kinderwens heb. Ik vind kinderen leuk maar de drang om zelf een kind te krijgen is afwezig. Hoe erg ik het ook probeer te begrijpen waarom mensen wel een kind willen, in alle eerlijkheid snap ik er helemaal niks van :o En vanuit die houding is het wel een stuk makkelijker om een grens te noemen dan als je die oerdrang wel hebt, maar nog geen (of voor je gevoel nog niet genoeg) kind(eren).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:01

DiantaM schreef:
Ik vind 40 de maximumleeftijd voor mezelf, maar ik vind het niet vreemd als mensen nog op latere leeftijd een kindje krijgen.

Ik was 31 en 33 toen mijn kinderen werden geboren en als ik nog een derde zou willen, zou ik dat binnen nu en 2,3 jaar willen.

DeMolenhoek waarom vind jij 30 jaar de maximuleeftijd, op welke gronden? Geen aanval, ben oprecht nieuwsgierig.

Vooral vanwege een persoonlijk gevoel. Ikzelf ben opgegroeid met jonge grootouders en heb die nog steeds alle 4. Ik was daarmee in het basisonderwijs al een uitzondering. Voorbeeld: Grootouder werd moeder/vader op 30, kind op 35/40 en zo ben je net geboren en jou grootouder al 65/70. Natuurlijk heb je de kranige uitzonderingen die tot hun 100 jaar doorgaan maar dat zijn uitzonderingen. De gemiddelde leeftijd is in België 81,5 als ik mijn niet vergis. Dikke kans dus dat je op jou 11de al enkele grootouders kwijt bent :)

1 generatie die er later aan begint maakt het verschil niet, maar na 2 generaties weegt dit door. Later ouder worden heeft ook zijn voordelen. Vaak meer financiële stabiliteit, maar jonger ouder worden ook, zeker als dat enkele generaties aanhoud. Mijn dochter bv heeft nog 7 van de 8 overgrootouders waarvan 1 op zijn 80ste nog meehelpt met onze verbouwingen.

Mijn vriend komt uit een familie waar iedereen jong ouder wordt en in mijn familie is dat ook zo. Wij zijn eigenlijk niets anders gewend waardoor iemand die op haar 32/33ste bv moeder/vader wordt naar ons gevoel oud is. Zeker als je 4 generatie’s gewend bent doet het raar om iemand van 15 te horen zeggen dat die geen grootouders meer heeft :)

Dus beknopte beschrijving: Het is een gevoel bij ons en geen specifieke redenen :)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 22:03

Hutcherson schreef:

Het is inderdaad een gevoel ja. Dat we samen een kindje zouden krijgen. Mijn vriend heeft geen kinderen, wel een kinderwens maar het is er nooit van gekomen. En nu vindt hij dat hij te oud is, al is het geen harde nee.
Een kinderwens is altijd een gevoel, dat was het bij mijn eerste en tweede ook (Ik heb 3 kinderen, maar de laatste was niet gepland ;) )

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:07

Voor mezelf was mijn 40e verjaardag de grens: was ik dan niet zwanger, dan zou er geen derde meer komen in ons gezin. Twee maanden voor mijn verjaardag was ik zwanger <3

hypos

Re: Maximum leeftijd voor kindje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:24

Ikzelf heb nu 2 kindertjes, was toen 26 en 28. Toen dacht ik als ik ooit een derde wil, ddan voor m'n 35ste. Nu ben ik 36 en denk ik stel dat, dan is het goed, maar niet meer na m'n 40ste.
Dus het idee verandert ook met de tijd, mede door mijn werk in de zorg.
Laatst werden we getrakteerd, beschuit met muisjes, mevrouw was voor het eerst oma geworden, ze is ruim 80, haar dochters schelen 17 jaar met elkaar. De jongste was toen 35 en mama geworden, de oudste valt op vrouwen en heeft toedertijd besloten geen kinderen.
Dus zelf was mevrouw al ver in de 40 toen de jongste geboren werd, geen bewuste keuze, streng gelovig, meerdere kindjes verloren ( staan 5 baby foto's van deze die in leven waren na geboorte, buiten de 2 dochters).
Na dit verhaal ben ik er erg bewust van geworden, hoe blij ik ben met 2 gezonde kindjes, maar mocht ik ooit nog zwanger raken (zonder poespas) is het welkom, maar liever voor ik 40 ben. Zeg ik nu, ben nog geen 40, kan dus nog veranderen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:56

Blijheid schreef:
Zelf kijk ik er heel rationeel naar, maar dat kan ik ook doen omdat ik geen kinderwens heb. Ik vind kinderen leuk maar de drang om zelf een kind te krijgen is afwezig. Hoe erg ik het ook probeer te begrijpen waarom mensen wel een kind willen, in alle eerlijkheid snap ik er helemaal niks van :o En vanuit die houding is het wel een stuk makkelijker om een grens te noemen dan als je die oerdrang wel hebt, maar nog geen (of voor je gevoel nog niet genoeg) kind(eren).

Grappig, juist omdat ik ook geen kinderwens heb kijk ik er ook heel rationeel naar en vind ik het daarom juist helemaal niet makkelijk om een grens te noemen....
Ik baseer het vooral op de ervaringen van mensen om me heen :)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 22:57

DeMolenhoek schreef:
DiantaM schreef:

Vooral vanwege een persoonlijk gevoel. Ikzelf ben opgegroeid met jonge grootouders en heb die nog steeds alle 4. Ik was daarmee in het basisonderwijs al een uitzondering. Voorbeeld: Grootouder werd moeder/vader op 30, kind op 35/40 en zo ben je net geboren en jou grootouder al 65/70. Natuurlijk heb je de kranige uitzonderingen die tot hun 100 jaar doorgaan maar dat zijn uitzonderingen. De gemiddelde leeftijd is in België 81,5 als ik mijn niet vergis. Dikke kans dus dat je op jou 11de al enkele grootouders kwijt bent :)

1 generatie die er later aan begint maakt het verschil niet, maar na 2 generaties weegt dit door. Later ouder worden heeft ook zijn voordelen. Vaak meer financiële stabiliteit, maar jonger ouder worden ook, zeker als dat enkele generaties aanhoud. Mijn dochter bv heeft nog 7 van de 8 overgrootouders waarvan 1 op zijn 80ste nog meehelpt met onze verbouwingen.

Mijn vriend komt uit een familie waar iedereen jong ouder wordt en in mijn familie is dat ook zo. Wij zijn eigenlijk niets anders gewend waardoor iemand die op haar 32/33ste bv moeder/vader wordt naar ons gevoel oud is. Zeker als je 4 generatie’s gewend bent doet het raar om iemand van 15 te horen zeggen dat die geen grootouders meer heeft :)

Dus beknopte beschrijving: Het is een gevoel bij ons en geen specifieke redenen :)

Ah ja.. interessant. Grootouders hebben in mijn leven nooit een grote rol gespeeld omdat ze inderdaad al overleden waren. Ik heb ze dan ook niet echt gemist en ik vind dat persoonlijk ook absoluut geen reden om dan niet op een latere leeftijd kinderen te nemen.

Mijn moeder was 20 bij de oudste en 39 bij de jongste. En ze vond het jong moeder zijn een stuk heftiger dan op latere leeftijd. Ik heb dus zelf oude ouders, maar mijn zus en broer hebben juist weer jonge ouders. Voor allebei is wat te zeggen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 23:57

Persoonlijk vind ik ook wel dat mensen uit hun eigen visie kijken van ik wil....
Kinderen krijgen is natuurlijk leuk als het zo lukt,maar als je de 35 ben gepasseerd neem je bewust een groter risico op een gehandicapt kind, een groter risico voor je eigen gezondheid ,meer kans op verhoogde bloeddruk ,zwangerschap vergiftigen,je bent minder vruchtbaar als op jongere leeftijd ,er zijn vaker medische ingrepen nodig.
Dat zou voor mij toch ook wel mee tellen....

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 00:10

Ik ben 40 maar voel me nog helemaal niet oud. Dit jaar zijn zelfs 3 vrienden van me bevallen. Allen ouder dan ik. Toen ik jonger was vond ik 40 echt te oud voor een kind, maar nu ik zelf 40 ben denk ik dat ik het prima zou kunnen. Het gaat niet gebeuren hoor, mijn kinderen zijn al dikke pubers en ik heb helemaal geen zin in een baby. Maar ik vind 40 ook niet meer echt oud.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 00:30

Het lukte mijn ouders niet, maar ik was eigenwijs en kwam toch toen mijn moeder 43 was en mijn vader net 50.

Zelf was ik 38 toen mijn dochter geboren werd.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 01:10

Ik zou die hele term kindje achterwege laten. Noem het zoals het is. Na die schattige babyfase moet je er nog minstens 16 jaar voor zorgen. Alles weer opnieuw doen. En wat doe je je kinderen aan die je nu al hebt? Zitten die te wachten op een tweede leg van hun moeder met een man die ze nog niet zo lang kent?

Ik zou mijn zegeningen tellen met twee kinderen. 40 vind ik ook echt de bovengrens trouwens qua leeftijd.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 01:20

Ik ben nu 30 en moeder van drie kinderen (11, 6 en 2 jr) en ik zou zelf niet ouder willen zijn dan 35. Ik merkte echt al qua herstel een enorm verschil tussen de 1e en de 3e, maar ook qua energielevel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 07:13

Ik volg daarin de natuur, als je zwanger kan worden zonder al teveel toeters en bellen dan ben je jong genoeg blijkbaar. Dat wordt al lastiger vanaf 35 maar niet onmogelijk tot je 40-45ste.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 07:17

beatje schreef:
Persoonlijk vind ik ook wel dat mensen uit hun eigen visie kijken van ik wil....
Kinderen krijgen is natuurlijk leuk als het zo lukt,maar als je de 35 ben gepasseerd neem je bewust een groter risico op een gehandicapt kind, een groter risico voor je eigen gezondheid ,meer kans op verhoogde bloeddruk ,zwangerschap vergiftigen,je bent minder vruchtbaar als op jongere leeftijd ,er zijn vaker medische ingrepen nodig.
Dat zou voor mij toch ook wel mee tellen....

Dit zou voor mij het zwaarste meetellen. Vooral als je al kinderen hebt en er nog een wil. Waarom zou je dan nog meer risico's nemen tegenover een ongeboren kind en jezelf?

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 07:42

Ik heb mijn man op latere leeftijd ontmoet. Wij zijn nu 5 jaar bezig met kinderen en 4,5 jaar in het ziekenhuis om kinderen te krijgen. Ik ben in juli 40 geworden en mijn man 48. Stoppen daar denk ik niet aan. Die wens is zo ongelooflijk groot! Wij gaan door totdat de leeftijdsgrens is bereikt voor de verzekering en dat is 43

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 07:59

DeMolenhoek schreef:
DiantaM schreef:

Wat fijn dat jij dat geluk hebt.
Ondanks dat áls ik vroeg zwanger was geworden was mijn kind niet opgegroeid met alle 4 de grootouders. Simpelweg omdat beide ouders van mijn man en mijn eigen vader op (té) jonge leeftijd zijn overleden.
Ook heeft mijn man geen grootouders meer en ik alleen nog 2 oma's.
Het is geen gegeven dat als je jong moeder zou worden het kind opgroeit met opa's, oma's, vader, moeder, overgroot oma's en opa's.

Door deze ervaring heeft mijn man altijd geroepen dat hij niet wil dat zijn kind hetzelfde drama meemaakt als dat hij heeft meegemaakt met het verliezen van ouders.
Onder andere door die reden hebben wij nu geen kinderen.
Ik moet zeggen dat ik wel steeds meer het gevoel krijg dat ik kinderen wil, en hij beetje bij beetje ook.
Ik ben nu 33, in de afrondende fase van een studie voor de meeste hier nog niet te oud om aan kinderen te beginnen zie ik maar zelf voel ik dat toch wel anders. Ik krijg steeds meer het gevoel dat de tijd weg tikt.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 08:16

Toen wij in de 4e zaten en dus 16 jaar waren zat ik met een meisje in de klas, haar vader was 65 toen en iedereen dacht dat ze met opa op stap was. Dat vind ik gemeen tegenover het kind.
Maar dat is aan jezelf wat jullie vinden toch?