lijnzaad voor dreumes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:58

wemkelover schreef:
De reden dat hij geen brood s ochtends krijg. Is dat hij het gewoon niet wil eten in de ochtend. Hij gooit er dan alleen maar mee en heeft dan nog niks binnen gekregen. Pap wil hij beter hebben, krijgt hij ook niet veel van binnen omdat hij dan ook snel er klaar mee is. Hij krijgt hooguit 120 cc pap en soms nog minder, wel uit bordje niet uit fles.

Opzich is pap een prima keuze omdat er meer vocht in zit dan een boterham. Vocht is wel heel belangrijk voor een goede ontlasting. Meer vezels helpt alleen als de vochtbalans ook goed is, anders kan het juist averechts werken. Je schrijft dat het kindje een matige eter en drinker is, maar dat het ook minder nodig heeft. Maar te weinig kan ook een gewoonte zijn, dat ze dus eigenlijk te snel een iets gevulde maag als "vol" zien. Het petekindje van mn vriend heeft daar ook een handje van, mama en papa lossen dat op door tussendoor wat meer drinkmomentjes te doen. Zo krijgt ze meer vocht binnen, omdat dat eigenlijk dan toch te weinig is.

Poep wordt harder als het langer in de dikke darm rondhangt. Soms komt het doordat het kind nog niet goed op aandrang reageert en dus "te lang wacht" met het poepen zelf. (Om het even heel simpel uit te leggen). Echter, ik heb dan wel veel ervaring te delen over poep-gerelateerde zaken, maar hoe je met een kind oefent eerder te poepen kun je denk ik beter bij de mama's hier vragen. :') (Oh, en ik zeg niet dat dit het probleem is, wilde alleen het stukje kennis delen). ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 13:27

wemkelover schreef:
Ik meende dat zulke jongen kinderen nog geen volkoren mochten hebben? Omdat ze dat nog niet goed kunnen verwerken

Als.je onderschrift klopt, dan is hij nu 1 jaar. Dan kunnen ze makkelijk fijn volkorenbrood verwerken hoor.

Verder wat al gezegd is: voldoende drinken.

Wat nog niet gezegd is: veel bewegen is ook belangrijk voor de stoelgang.

Ik las hier de tip om een boterham met smeerleverworst te geven. Maar dat wordt afgeraden bij kinderen onder de 4. Hier lees je daar meer over: https://mobiel.voedingscentrum.nl/profe ... niet-.aspx

Je kunt ook altijd even het consultatiebureau vragen, die weten ook nog wel eens wat.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 13:27

Ik weet niet of het bij hem een gewoonte is geworden. Al vanaf de geboorte vond hij het al snel prima. Ik weet de eerste nacht dat we er niks in hebben kunnen krijgen. En de kraamzorg toen een dag gevoed heeft om hem te ''activeren''. Hij werd bestempeld als luie drinker. Daarna ging het wel beter maar nooit de hoeveelheden die hij volgens de richtlijnen zou moeten hebben. Nou zijn richtlijnen ook maar richtlijnen en hij groeit en ontwikkeld goed. Zijn gewicht en lengte passen perfect bij elkaar. Zit wel iets onder het gemiddelde, maar niet te zwaar of te licht.

Ik weet niet hoe ik hem moet stimuleren om te poepen, of te oefenen. Hij is nog maar 13 maand uit eindelijk.

safina schreef:
wemkelover schreef:
Ik meende dat zulke jongen kinderen nog geen volkoren mochten hebben? Omdat ze dat nog niet goed kunnen verwerken

Als.je onderschrift klopt, dan is hij nu 1 jaar. Dan kunnen ze makkelijk fijn volkorenbrood verwerken hoor.

Verder wat al gezegd is: voldoende drinken.

Wat nog niet gezegd is: veel bewegen is ook belangrijk voor de stoelgang.

Ik las hier de tip om een boterham met smeerleverworst te geven. Maar dat wordt afgeraden bij kinderen onder de 4. Hier lees je daar meer over: https://mobiel.voedingscentrum.nl/profe ... niet-.aspx

Je kunt ook altijd even het consultatiebureau vragen, die weten ook nog wel eens wat.

Ok ik had na meerdere reacties begrepen dat het al mocht volkoren. Dus dat ga ik halen.
Smeerlever worst hebben we wel geprobeerd maar vond hij niet zo super. Hij kreeg het zowizo niet elke dag omdat het niet goed zou zijn. Deze richtlijn die jij hier boven hebt staan ken ik nog niet.

Cb heb ik nog niet veel aan gehad. Krijg steeds te horen, ja hij is goed opgewicht en ontwikkeld zich prima dus niks aan de hand.
Laatst bijgewerkt door Dani op 30-11-19 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

rabbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 13:56

Als je merkt dat hij moet poepen maar het niet lukt omdat het te hard is, kun je hem ook een paracetamol lage dosis zetpil geven. Het gaat dan meer om het vet van de zetpil. Dit zorgt dat de piep makkelijker kan doorglijden. Of dan in overleg met de huisarts een microlax clysma geven. De laatste maakt het eerste plukje ontlasting zachter waardoor het makkelijker verder komt. Er van boven van alles laxerend ingooien heeft dan nog niet veel effect. Wel kan je als hij weer een moeilijke piepzak heeft gehad, een paar dagen macrogol geven om te voorkomen dat hij bang wordt om te poepen. Met die zakjes kun je naar behoefte spelen.

zonnebloem18

Re: lijnzaad voor dreumes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:14

Om het even in een andere hoek te zoeken zou je eventueel contact op kunnen nemen met een osteopaat. Die kunnen ook bij ontlastingklachten veel betekenen.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 14:17

Ok kijk dat wist ook niet. Ik kan altijd even vragen om advies, moet je daar een doorverwijzing van huisarts hebben?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 15:30

Je kan zonder verwijzing naar een osteopaat.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 15:43

Hier ook ervaringsdeskundige.

Hier hebben we via de huisarts een verwijzing gekregen naar de kinderarts en dan inderdaad zakjes Movicolon. Bij ons was het wel wat meer dan alleen wat harde ontlasting (koliekaanvallen en niet op de buik liggen enz) De oudste en middelste hebben beiden deze zakjes gehad. Darmen worden en niet lui van maar de ontlasting wordt niet hard.
Verder inderdaad zo snel mogelijk zorgen voor vezels en granen.

Ik vermoed dat je lactulose krijgt dat heeft hier nooit geholpen gaf alleen maar enorme buikpijn.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:09

I.p.v pap van een bordje pap uit de fles?
Moet het wel wat dunner zijn natuurlijk en eventueel gaatje in speen wat groter. Krijg t hij gelijk wat meer vocht binnen, dat werkte hier heel goed bij onze slechte eter (ze kreeg de fles in bed, die ze zelf leegdronk).

En een bezoek aan een osteopaat kan inderdaad ook helpen

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-19 16:19

Geprobeerd ivm slapen. Maar ook dat was geen succes. Plus dat het eigenlijk de bedoeling is om van de flessen af te gaan. Hij heeft ook genoeg natte luiers dus denk ook niet zozeer te weinig vocht. Voor hem dan. Sochtends krijgt hij pap, en water want thee lust hij niet. Dan nog 2 a 3 tuitbekers vol water of rosivicee. Savonds op bed fles melk. En soms nog late fles melk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 00:56

Onze zoon had dit ook, ironisch genoeg gaat het prima als hij witbrood eet, en bij bruin en volkoren juist minder.

Ik zou geen lijnzaad geven maar macrogol of lactulose

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 03:03

Geef je hem wel eens gewoon een mandarijntje of nog lekkerder een appeltje in stukjes snijden, even in de magnetron en dan klein beetje kaneel erover? Vinden de meeste kids zeer smakelijk.

Of zelf een smooty maken, beetje yoghurt, vers fruit erin met een scheut honing, voor jezelf ook lekker.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 08:28

Polly schreef:
Onze zoon had dit ook, ironisch genoeg gaat het prima als hij witbrood eet, en bij bruin en volkoren juist minder.

Ik zou geen lijnzaad geven maar macrogol of lactulose

Hij heeft Lactulose gekregen, dat is de laxeermiddel. Apotheek zei bij langdurig en vaak gebruik worden de darmen lui. Dat is wat ik wil voorkomen eigenlijk doormiddel van voeding. Ik heb hem laast frietjes gegeven omdat wij dat ook aten en hij mag gewoon mee eten en toen ging het in een keer goed. Maar ja om hem nou elke dag patat te voeren :D

Gooiske schreef:
Geef je hem wel eens gewoon een mandarijntje of nog lekkerder een appeltje in stukjes snijden, even in de magnetron en dan klein beetje kaneel erover? Vinden de meeste kids zeer smakelijk.

Of zelf een smooty maken, beetje yoghurt, vers fruit erin met een scheut honing, voor jezelf ook lekker.

Hij krijgt verschillende soorten fruit, elke dag wel weer eens wat anders of een paar soorten op een bord. Ik snijd het allemaal in voor hem hapklare stukjes en dat gaat aardig. Hij lust graag fruit. Mandarijntje ook wel alleen dat ging heel moeilijk weg. Hij heeft ook nog maar een paar tandjes in zijn mond dus alles goed kauwen lukt ook niet altijd.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 08:41

Bij de appie hebben ze koolzaad olie voor baby’s.
Ik doe door elke avondmaaltijd een theelepeltje hiervan.
https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... y-s-4m-bio

‘s Morgens een papfles met granenpap erdoor en tussen de middag een volkoren boterham of wat dan ook. Maar wel met vezels. Doen we al lang en onze baby is nog geen 10 maanden.
Ook maak ik maaltijden met de pastalijn van de appie.
Zoals deze gebruik ik, maar ze hebben nog meer soorten. https://www.ah.nl/producten/product/wi4 ... erretjes-6
En als tussendoortje, volkoren soepstengels en (rooibos)thee of water.

Edit: pruimen werken ook laxerend, nu is het daar niet de tijd voor. Maar je kan wel gedroogde pruimen wellen en daar een smeersel van maken of geven.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 08:51

mmm Koolzaadolie voor babys hebben ze niet bij de jumbo, wij hebben hier geen ah.
Maar even vragen of me moeder dat mee wil nemen dan, die hebben dat daar wel.

Ik ben bezig met de flessen aan het afbouwen, dus ik begin niet meer met een papfles sochtends. Die van mij is al 1 geweest he. Voor de rest eet hij meestal ook gewoon met ons mee, tenzij het rauw is (pasta carbonara) of moeilijk voor hem weg te kauwen is.

Ik laat de lijnzaad even voor wat het is.
Ik ga volkoren brood halen voor hem en de oudste kan dat ook prima mee eten.
Ik ga nog even kijken welke olie ik eventueel door zijn pap en/of andere eten kan roeren.
En ik zal nog een keer dit topic even goed door lezen, voor het geval ik wat over het hoofd heb gezien.
Maar eerst kijken hoe het met olie en volkoren brood gaat. En zonder de flesvoeding of het dan ook beter gaat. De laxeermiddel van de huisarts gebruik ik dus alleen in uitzonderlijke gevallen als het hem echt pijn begint te doen. Op dit moment gaat het even redelijk, geen harde ontlasting in ieder geval.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 09:10

Je kan de papfles in de ochtend ook vervangen door een brintapapje. Desnoods eerst in de fles en daarna van bord en uiteindelijk stukjes brood er door en zo afbouwen. Brinta mag vanaf één jaar en is vezelrijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 09:53

van lactulose worden de darmen niet meteen lui hoor, beter het nu gebruiken dan dat je kindje een angst voor poepen krijgt omdat het te hard is en zeer doet.

Ik zou hem geven wat werkt en niet wat sociaal gezien goed zou zijn.
Onze zoon eet ook echt wel volkoren brood etc maar tussendoor ook wit en het gaat nu prima. Toen we heel krampachtig bezig waren met zo gezond mogelijk voor de darmen ging het meestal juist niet goed.
Ik verstop ook sneller van vezelrijk eten |o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 10:00

Waarom bouw je de pap nu al af? Die van mij heeft echt jaren pap gekregen in de ochtend. Dat kan toch geen kwaad?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 16:28

Ik bouw helemaal geen pap af, ik bouw de flessen af. Ik geef pap gewoon uit een bordje met lepel en dit gaat prima.

Hij krijgt pap in de ochtend omdat brood gewoon niet wil, hij verdomt het gewoon te eten sochtends. Pap daarin tegen wil hij wel.

Dit is wat hij krijgt:

ontbijt : brinta met half volle melk, 120 cc met moeite meer wil hij echt niet.
Tussendoor : Fruit, in stukjes gesneden vers. Heel af en toe een zakje van olvarit of iets in die trend.
Lunch : Bruine boterham, hij vind het erg lekker met fruitspread. Ook wel eens wat anders krijgt erop.
Tussendoor : Koekje
Avond eten : aardappel/rijst/pasta met groente en vlees/vegatarisch
Op bed gaan krijgt hij nog een fles halfvolle melk. En soms nog een late mits hij echt wakker wordt.

Overdag onbeperkt drinken, water of rosivicee laxo. Komt neer op ongeveer op 2 a 3 tuitbekers meestal.
Laatst bijgewerkt door wemkelover op 01-12-19 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-19 16:35

Polly schreef:
van lactulose worden de darmen niet meteen lui hoor, beter het nu gebruiken dan dat je kindje een angst voor poepen krijgt omdat het te hard is en zeer doet.

Ik zou hem geven wat werkt en niet wat sociaal gezien goed zou zijn.
Onze zoon eet ook echt wel volkoren brood etc maar tussendoor ook wit en het gaat nu prima. Toen we heel krampachtig bezig waren met zo gezond mogelijk voor de darmen ging het meestal juist niet goed.
Ik verstop ook sneller van vezelrijk eten |o

Ik gebruik dat middeltje alleen als het echt hard wordt en we merken dat hij er last van krijgt. We gebruiken het niet als de ontlasting gewoon normaal is. Of denk jij dat we het eigenlijk elke dag moeten geven? Uit voorzorg.

Ik weet niet zo goed wat bij hem werkt, ik ben het nog aan uitzoeken. Om het te proberen voorkomen want het is niet leuk om je kind zo te zien als het wel echt een keer pijn doet. Hij heeft voor de rest geen buikpijn ofzo alleen SOMS dus met periodes dat zijn ontlasting gewoon heel hard is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 17:23

Bij de overgang naar vast voedsel hebben sowieso veel kindjes dat wel eens. Misschien kun je het eens bijhouden hoe vaak het dasdwerkelijk pijnlijk is.
Het kan namelijk ook heel makkelijk zijn dat je er zelf onbewust er teveel mee bezig bent. Dat is geen verwijt of zo, want je wilt gewoon een kind zonder ongemakjes maar soms kan iets in het onbewuste een probleem worden dat eigenlijk geen probleem is.

Natrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:23

Je zou kunnen overwegen contact op te nemen met een (kinder) dietist. Zij kunnen uitvoerig met je meekijken en bepalen in welke richting het te zoeken. Dit wordt vergoed vanuit de basisverzekering en je hebt hier verder zelf geen kosten aan. Ik zie zelf regelmatig kinderen met darmproblemen (ben zelf kinderdietist) en ieder kind is anders. Alleen met een compleet verhaal is een goed advies mogelijk.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:44

Ik geef mijn dochter een zakje movicolon wanneer zij last heeft met poepen.
Je kan dit ook tijdelijk om de dag geven en dan afbouwen. Hier creëer je geen luie darmen mee. Mijn dochter drinkt het alleen door de smoothie omdat ze anders de smaak wat gek vindt.

Je kan ook wat extra olie over bepaald eten doen, of in de fles als je dat nog geeft.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:55

Onze huisarts raadde destijds een drupje zonnebloemolie in de fles aan. Inmiddels kan dat dus door zijn Brinta. Mogelijk is dat iets? In elk geval een minder ingrijpend iets.