Prik tegen de klem gehad - auw!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 22:55

Omany schreef:
@annick75, tgoh geen idee of het uit elkaar kan getrokken worden maar het is een standaard vaccinatie dat aan elke zwangere gegeven wordt...
Het is niet verplicht, maar als je baby kinkhoest krijgt in de eerste maanden is dit heel erg gevaarlijk.
Maar heel eerlijk, mocht ik het op voorhand geweten hebben dat ik zo op de sukkel ervan zou geraken, denk ik niet hem nog te laten zetten.
Genieten van mijn zwangerschap is er sinds de inspuiting niet meer ;( .

Het genieten is nog minder groot als je kind kinkhoest krijgt. Dat is de hel

Wat jij omschrijft kan niet komen door de prik. Aan het eind van je zwangerschap ben je vaak wat aan het kwakkelen en minder weerstand. Dat is normaal

Dktp kan niet uit elkaar getrokken worden. Het is een combinatievaccin die je krijgt.
Voor tetanus en kinkhoest helemaal niet verkeerd om weer een keer te krijgen. Kunnen maar beter up to date zijn.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:02

Ik heb ook altijd last van het tetanus vaccin (de laatste x links de prik gehad), de eerste dagen van linker oor tot aan linker teen kramp gehad). Gelukkig daarna snel afgenomen, al duurde het toch een week of 2/3 dat ik weer volledige range of motion had met die arm (maar ik reageer altijd wel raar op de tetanus, als kind 3 dagen niet kunnen lopen omdat hij in mijn bovenbeen was gezet). Aan de andere kant als ik zie wat de effecten van het vaccin zijn, ben ik blij dat ik nooit in mijn leven echt tetanus heb gehad

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:05

@Lautje, klopt, kinkhoest bij een baby is naar het schijnt vreselijk, maar ook wel klein om te krijgen natuurlijk... Alsook hoor ik dat het niet bewezen is dat het effectief zou helpen. Dus ik die zo de antistoffen doorgeef aan mijn baby in de buik...

Dat het niet van de vaccinatie komt zegt mijn arts ook, maar ik weet wél dat ik kerngezond was voor die spuit. De dagen erna plots mega ziek en daarop aansluitend een zware bronchitis en ooronsteking waardoor ik nu potdoof ben en aan de antibiotica zit...
Ik denk gewoon dat het mijn immuumsysteem een serieuze krak heeft gegeven...
Herhaling van tetanus was niet nodig omdat ik diezelfde combivaccin gehad heb bij mijn jongens van 5 en 7 jaar :roll: .

Maar goed, het is nu zo en ik zal al hoestend, potdoof en ziek moeten bevallen aangezien mijn lijf geen moeite doet om beter te worden -O-

Door het vaccin of niet, ik ben opgelucht dat ik ze nooit meer hoef te krijgen :D

ApplePapple

Re: Prik tegen de klem gehad - auw!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:15

Ik moet eigenlijk ook een tetanus spuit halen en zat er al erg tegen aan te hikken. Na lezen van dit wil ik eigenlijk overslaan :roll:
Naalden in mijn eigen lichaam zien gaan kan ik niet zo goed tegen :n

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:34

Heel simpel, gewoon niet kijken.

Omany hoe lang geleden bij je bevallen van je andere 2 kinderen dat debprikken bij hun niet meer voldoende zouden moeten zijn om deze baby te beschermen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 00:08

Als je zo veel last hebt van een vaccinatie dat je niet kunt werken zou ik een arts bezoeken, maar dat doe je morgen al. Ik hoop dat de pijn snel wegtrekt.

Ik heb de afgelopen maanden ook tetanusvaccinatie gehad en onlangs die voor influenza, maar heb naast een beetje spierpijn nergens last van gehad. Mijn lijf is er al zo aan gewend ondertussen... ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 00:22

Ik weet mijn tetanusprik op het middelbaar nog heel goed. Dag erna hadden we lichamelijke opvoeding.

Stonden daar rekstokken klaar, docent dacht examen te doen :') . Na vijf minuten riep ze "wat is er met jullie aan de hand net een stel bejaarden" :') .

Ik heb de prik ook gehad tijdens mijn zwangerschap en daar wel een pak minder last van gehad.

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 00:22

zonnebloem18 schreef:
Heel simpel, gewoon niet kijken.

Omany hoe lang geleden bij je bevallen van je andere 2 kinderen dat debprikken bij hun niet meer voldoende zouden moeten zijn om deze baby te beschermen.

Heel simpel eigenlijk, bij elke zwangerschap moet je terug die prik krijgen :evaw: .
Het is de bedoeling dat je de antistoffen die je in de weken erna maakt, dat je die doorgeeft via de placenta en zo je baby al beschermd is... Maar dat laatste is dus niet bewezen blijkbaar of dit effectief zo is :roll:

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 00:30

Pfoe ik weet nog de eerste prik tegen hepatitis B wat deed dat zeer zeg!

Ik had toen ook een heel pijnlijke arm heb er paracetamol tegen geslikt. Heeft iets van 2 dagen geduurd. Hele klas bleek er ook last van te hebben. Heel vervelend maar weinig aan te doen....

Van de 2de en 3de niks gevoeld gek genoeg.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 00:34

Ik kreeg netjes een briefje mee met mogelijke bijwerkingen toen hij bij mij gezet werd :))
Ik werd misselijk, pijnlijke arm en mijn gezicht was aan 1 kant helemaal gezwollen.. leek wel een halve hamster :+
Was na een nachtje slapen ook allemaal weer weg :)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 00:36

Keet schreef:
Prik tegen de wattes?

Dat vraag ik me ook af? Tegen de klem?

Ik heb ooit na een paardenbeet een tetanusprik gehad in bil en niets van gemerkt. Maar missch geven 2 prikken tegelijk kans op een reactie bijv? Belletje huisarts/assistente misschien? Beterschap ermee..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 00:44

Klem = tetanus
Onlangs deze prik ook weer gehad (gegrepen door een hond).
Prik in de arm, maar nergens last van, (behalve van de beet zelf).

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 00:58

Ik heb hem een tijdje terug gehad wegens een bijtwond...Had het ook onderschat wat voor pijn je er van kan hebben. Ook ik slaap op mijn zij en dit ging echt niet, het deed zoveel pijn binnenin mijn arm. Pas na een week kon ik zonder pijn weer op mijn zij slapen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 01:09

_lautje_ schreef:
Dktp kan niet uit elkaar getrokken worden. Het is een combinatievaccin die je krijgt.
Voor tetanus en kinkhoest helemaal niet verkeerd om weer een keer te krijgen. Kunnen maar beter up to date zijn.

Die vaccins kunnen prima uit elkaar getrokken worden, maar dat is commercieel waarschijnlijk minder interessant. De beschikbaarheid is in elk geval niet goed. Bedenk wel dat lang niet alle vaccins geregistreerd zijn voor zwangere vrouwen. Ik kreeg als zwangere ook een DKTP-vaccin dat niet geregistreerd is voor die doelgroep en ik vermoed dat dat veel vaker gebeurt. Mijn huisarts vond het onnodig om mij daarover te informeren. De GGD vond het ook niet zo interessant. Gelukkig dacht het tuchtcollege er anders over. Zelf goed blijven opletten dus! Dan doen ze misschien ook eens iets aan de beschikbaarheid van de juiste vaccins.

Vervelend dat je er zo'n last van hebt TS! Ik vond het ook een vervelende spuit, maar van de griepprik had ik juist nog meer last. Iedereen reageert natuurlijk weer anders. Hopelijk heeft de huisarts goeie tips en ben je snel van de pijn af!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 01:33

Keet schreef:
Prik tegen de wattes?

Vervelend dat je er last van hebt. 2 tegelijk is ook wel heftig. Miss volgende keer 1 tegelijk proberen.

Meld je de bijwerkingen even bij het lareb?

De klem, beter bekend als tetanus :D
Ik moest voor mijn werk naar de medische keuring, heb voor beide vaccinaties gekozen omdat ik veel contact heb met mensen en kinderen op mijn werk, en in de vrije tijd met paarden die me hopelijk niet bijten maar je weet maar nooit :+ En via de medische keuring zijn ze gratis haha. Die voor de klem is goed voor 10 jaar, ik betwijfel of ik deze nog preventief wil laten zetten nu ik nog steeds zo veel pijn heb :+

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 06:34

Hier geen last van de enting, maar wel van de hondenbeet die de reden was voor de enting...

Als je zo extreem veel last hebt zou ik de dokter bellen, lijkt me sowieso handig als je je ziek meldt voor zoiets.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 08:04

Ik heb afgelopen dinsdag zowel DKTP als de griepprik gehad. Van de griepprik in mijn linkerarm vrijwel geen last gehad, maar de DKTP in mijn rechterarm doet nog steeds au := was rood en gezwollen en bij aanraking gevoelig. Arm omhoog doen en op mijn zij liggen was ook niet prettig. Gelukkig trekt het nu weer weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 08:30

ApplePapple schreef:
Ik moet eigenlijk ook een tetanus spuit halen en zat er al erg tegen aan te hikken. Na lezen van dit wil ik eigenlijk overslaan :roll:
Naalden in mijn eigen lichaam zien gaan kan ik niet zo goed tegen :n

Niet doen, zeker niet voor wat je hier leest. Als je goed onderbouwde argumenten hebt om het niet doen is de keuze natuurlijk nog altijd aan jou. Maar laat je niet afschrikken door wat je hier leest. Bedenk dat alleen horror verhalen interessant zijn om te delen. Alle succes verhalen zijn niet spannend genoeg.

Wat niet weg neemt dat het erg vervelend is als iemand er wel last van krijgt, maar het grootste percentage heeft nergens last van. Hooguit een stijve arm.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 08:48

Ik had ook flink last van de tetanusvaccinatie de afgelopen keer, terwijl ik me niets van de keer daarvoor kan herinneren. Sterkte in elk geval TS, hopelijk zakt het snel weg.

Er is overigens een verschil in type vaccinatie wanneer je hem preventief haalt en wanneer je hem haalt na een wond. De laatste is meestal enkel antistoffen zodat een eventuele infectie direct behandeld kan worden, de eerste is een actieve vaccinatie waarbij het lichaam zelf de antistoffen aanmaakt. Maar weet niet of de bijwerkingen werkelijk verschillen, al lijken de meeste hier na de passieve vaccinatie minder last te hebben.

Overigens wordt een tetanusinfectie de klem genoemd omdat het onder andere zorgt voor een kaakklem, maar ook andere spiersamentrekkingen. Een van de zwaarste gevolgen is verkramping van de rugspieren waarbij de patiënt als een hoepel rond trekt en ademhalingsproblemen krijgt.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:31

Ik heb er een keer een enorme paarse bult van gehad die zakte en net boven m'n elleboog bleef hangen (groter als een tennisbal). Kon toen m'n arm een week niet fatsoenlijk strekken.
De keer erna een kleine rode plek en verder niets aan de hand. Een keer een heftige reactie betekend dus niet perse iets voor de keer erna..

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:43

Twee jaar geleden ook een tetanusprik gekregen omdat ik twee hechtingen in mijn vinger kreeg na een aanvaring met een kaasschaaf. Die hechtingen waren peanuts maar van die teranusprik heb ik nog dagen last gehad. Veel bewegen hielp bij mij wel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:50

Hier ook veel spierpijn ervan, en moest de dag erna met de bekkens een straatoptreden met de harmonie lopen :')

Maar laat niemand zich afschrikken, van tetanus heb je meer last dan van dit prikje ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:50

Als ik zo lees, ben ik blij dat ik mijn tetanusprik zelf mocht zetten.

Heb de injectie ontzettend langzaam gezet. Had 1 dag hooguit een beetje spierpijn in mijn been.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 12:26

Ik ben zonet naar de dokter geweest, ik reageer inderdaad vrij fel op de prik.
Ik moet ijs leggen in plaats van de hotpack haha. Paracetamol mag ook.

Deze reactie zou ongeveer 3 dagen duren :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:28

Vorig jaar tijdens mijn zwangerschap de DKTP gehad. Gelukkig geen last van gehad.