Borstkanker. Check jij jezelf?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:34

Ik check regelmatig. Sterker nog, heb 3 jaar geleden op tafel gelegen in het ziekenhuis om een biopt te laten nemen van de knobbel in mijn linkerborst.

Het was erg slikken toen ze na de echo zeiden dat ze toch echt even een monster wilden nemen omdat ze het niet vertrouwden..

Zelfde gevoel toen ik voor de uitslag over de afdeling oncologie naar mijn afspraak moest.

Gelukkig bleek het een bindweefselknobbel te zijn en was er niks aan de hand. Maar ik ben er desalniettemin van geschrokken toen en controleer sindsdien vaker. De knobbel zit er nog, maar groeit niet. Ik moest terug komen als hij dat wel zou gaan doen.

quintusgl

Re: Borstkanker. Check jij jezelf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:42

Mijn paard, die me nog nooit gebeten had, beet in mn borst. Hierdoor zwelling wat bleef zitten. HA wilde t laten controleren op ontsteking, wat het ook was, maar door die mammo zagen ze ook een andere afwijking. Na een biopt bleken dat verkeerde cellen. Was noet te voelen. Dus laat je regelmatig checken. Ik sta nu, na 4 jaar, nog steeds 2x pj onder controle. Zelf kan ik, door littekenweefsel, niet meer voelen wat goed of niet goed is.
Het bizarre os dat paard me nooit meer gebeten heeft en er ook zeker niet het type is om dit überhaupt te d9en. Ben haar dankbaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:43

quintusgl schreef:
Mijn paard, die me nog nooit gebeten had, beet in mn borst. Hierdoor zwelling wat bleef zitten. HA wilde t laten controleren op ontsteking, wat het ook was, maar door die mammo zagen ze ook een andere afwijking. Na een biopt bleken dat verkeerde cellen. Was noet te voelen. Dus laat je regelmatig checken. Ik sta nu, na 4 jaar, nog steeds 2x pj onder controle. Zelf kan ik, door littekenweefsel, niet meer voelen wat goed of niet goed is.
Het bizarre os dat paard me nooit meer gebeten heeft en er ook zeker niet het type is om dit überhaupt te d9en. Ben haar dankbaar.

Wat een bijzonder verhaal!

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:44

Ik check ook regelmatig
Maar vind het soms wel lastig want heb best veel bobbelige plekjes in mn borsten die ik ook Kan vast pakken etc.. dus probeer nu maar goed op te letten op veranderingen. Want er horen ook wel wat hobbels en bobbels te zitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:45

Eloya schreef:
Ik check ook regelmatig
Maar vind het soms wel lastig want heb best veel bobbelige plekjes in mn borsten die ik ook Kan vast pakken etc.. dus probeer nu maar goed op te letten op veranderingen. Want er horen ook wel wat hobbels en bobbels te zitten.

Is dat zo? Volgens mij horen die er niet hoor. Voor mij niet bekend in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:46

Begin dit jaar nog een mammografie en echo laten maken vanwege opgezwollen klier in mijn hals en pijnlijke oksel/borst.

Niks uitgekomen gelukkig, opgezwollen klier zit er nog steeds.

Ben er wel extra alert op, zeker met mijn vervormde borstweefsel (komt vaker voor na borstverkleining).

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:48

Suzanne F. schreef:
Eloya schreef:
Ik check ook regelmatig

Is dat zo? Volgens mij horen die er niet hoor. Voor mij niet bekend in ieder geval.

Bindweefsel is mij vertelt en heb vrij grote borsten waardoor er ook wel vetweefsel in zit en dat is ook niet glad. Tot nu toe nooit anders geweest.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:49

quintusgl schreef:

Bijzonder hé. Ik las ook al ergens van gedragsveranderingen bij honden, maar nog nooit van een paard.
Kan goed geloven dat je haar dankbaar bent.

Ik check af en toe. Maar of die check voldoende is moest er ooit wat zijn ... :?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:50

Ja ik doe het soms. Als ik ergens een drukplekje of steekje voel dan voel ik. Maar niet ontzettend uitgebreid omdat er best wel veel structuren in de borsten zitten qua klieren en spieren etc. Ik vind het best wel eng wat je allemaal voelt.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:51

Bij mij zit het in de familie, maar ik check het eigenlijk nooit omdat ik bang ben wat te vinden

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:55

Fijn dat je dit topic heb geopend TS, ook voor de mannen moet er meer controle zijn.
Taboe moet er eens van af.

Controleer zelf "regelmatig" even tijdens het douchen, zodoende begin vorig jaar een knobbeltje gevonden in mijn linker borst.
Zelf dacht ik aan een reactie op het hormoonstaafje wat toevallig ook in de linker arm zat.
Huisarts vertrouwde het niet en er is een foto gemaakt.
Gelukkig geen vreemde dingen, maar zat wel even flink in de stress daardoor.
Nu sinds een klein half jaartje het hormoon staafje eruit en geen last meer van rare bultjes of andere vage problemen in die borst.
Denk dat het in mijn geval toch door de hormonen kwam, nu dan ook geheel weer hormoon vrij.
Wel blijf ik controleren en het in de gaten houden en moest weer na laten kijken als ik weer wat voelde of niet vertrouw.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:56

Ik blijf het raar vinden dat het borstkankeronderzoek pas vanaf latere leeftijd is.
Van mij mag dat -net zoals het baarmoederhalskankeronderzoek- echt al een stuk eerder.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:04

Cayenne schreef:
Ik blijf het raar vinden dat het borstkankeronderzoek pas vanaf latere leeftijd is.
Van mij mag dat -net zoals het baarmoederhalskankeronderzoek- echt al een stuk eerder.

Ik heb hier van de week net nog een artikel over gelezen.
Voor je 50ste zou het klierweefsel heel gevoelig zijn voor de straling van de mammo.
Dus tenzij je tot een risicogroep behoort, zouden de voordelen om voor je 50ste regelmatig
gechecked te worden, absoluut niet opwegen tegen de nadelen.

Ik blijf het wel een beetje vreemd vinden dat het boem pats op je 50e wel minder schadelijk zou zijn en bijv niet op 49 en 6 maanden :+
Maar goed, dat geldt ook voor de overgang. Die begint volgens veel artsen ook pas op je 50e. :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:07

Cayenne schreef:

Dat is een risico-baten afweging.
Een röntgenfoto kan namelijk ook kanker induceren. Ze willen liever geen röntgenstralen in pre-menopauze borstweefsel.

Ik heb ooit iets gevonden maar dat was een vetbobbeltje. Voor mij is zoeken erg makkelijk met maatje kleine A.
Mijn moeder is pas geopereerd aan een tumor, zij had haar mammografie bewust uitgesteld. Gelukkig toch nog op tijd gevonden (putje).

Een nichtje van mijn man is op 34 jarige leeftijd overleden (brca-1). Liet 2 kindjes onder de 3 jaar achter (1 net 6 maanden oud).

Mijn collega van midden 30 moest in de 8e zwangerschapsmaand vervroegd bevallen omdat ze een aggressieve borsttumor had. Is nu vol aan de chemo en bestralen -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:14

Kanker vraagt niet hoe oud je bent. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:16

Ik probeer ook regelmatig te checken, ik ben blij met de link want er staat een hoop informatie die ik nog niet wist! Mijn man controleert mijn boobs ook regelmatig, die heeft ze haast vaker vast dan ik :+

Wil mijn dochter straks ook dit soort dingen goed aanleren, en hopelijk zo open mogelijk zijn dat ze bij mij terecht kan met vragen/problemen.

Heel fijn dat je dit topic hebt geopend, zoveel vrouwen hier, ik ben je in ieder geval dankbaar voor de herinnering.

Sterkte voor degene die het nodig hebben :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:19

Cayenne schreef:

Ik woon in de VS en baarmoederhalskanker onderzoek word hier elk jaar gedaan, vanaf je 18e. Heel stuk vroeger :=

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:22

Ja geregeld. Maandag nog een echo en mammografie gehad. Waren gelukkig maar cystes.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:28

Mijn moeder had een E cup en voelde op mijn vaders verjaardag een bobbel die ze eerder niet had gevoeld. Afspraak gemaakt bij de huisarts, die dacht melkklieren, maar toch controle. Volledig uitgezaaid, bij de amputatie hebben ze het tussen de ribben moeten wegschrapen. Ze liep al 8 jaar met vermoeidheidsklachten, maar werd telkens weggestuurd bij de huisarts onder het motto; 4 kinderen, groot huis etc. Weleens bloed laten onderzoeken, maar daar kwam niks uit. Artsen dachten dat het rond de 8 jaar aan het woekeren is geweest voordat ze het pas voelde.

Ik zou ook voor vroegere controles van borst/ en baarmoederhalskanker zijn. Ik snap niet dat het pas vanaf 30 en 50 jaar is...

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:28

Anoniem schreef:
Kanker vraagt niet hoe oud je bent. :n

Borstkanker komt wel degelijk veeel vaker voor bij oudere vrouwen. Onder de leeftijd van 25 komt het bijvoorbeeld erg weinig voor.

Ik ben zelf 23. Het risico is er, maar de kans is heel klein. Ik wil wel 't in de gaten houden, want je weet het nooit en als je ouder wordt zit de gewoonte er dan al in. Nadeel is dat ik een hypochonder ben en mezelf dan ongetwijfeld in de stress werk om een of andere spier of klier die er gewoon hoort :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:34

Erg weinig is nog te veel om het controleren niet te doen.
Als jij inderdaad snel schrikt, lijkt het mij juist erg goed om vaker te controleren, leer je borsten echt kennen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-11-19 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:34

Ik check niks omdat ik mezelf niet wil laten behandelen mocht ik iets krijgen, althans zo denk ik er nu over.....

Edit: je wast jezelf toch dagelijks. Dan voel je toch of er iets is? Of zijn er echt mensen die zichzelf niet aanraken denk ik dan...

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:36

Ik controleer bijna dagelijks mijn borsten.
Ik vond een paar jaar terug 2 knobbeltjes in mijn linkerborst , ik ging meteen door de medische molen (mammografie enz) gelukkig bleek dat het littekenvorming was.
Maar sinsdien controleer ik veel regelmatiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:38

Zonnetje81 schreef:
Ik check niks omdat ik mezelf niet wil laten behandelen mocht ik iets krijgen, althans zo denk ik er nu over.....

Edit: je wast jezelf toch dagelijks. Dan voel je toch of er iets is? Of zijn er echt mensen die zichzelf niet aanraken denk ik dan...

Dat is ook een mening, waar jij zelf een keuze in mag maken natuurlijk.
Wassen is zo vluchtig en oppervlakkig, dat is niet goed genoeg.

Ik heb het gevoel dat ik dram, maar dat wil ik niet, of toch, maar het is gewoon zo belangrijk en we zijn er soms gewoon te weinig bewust van.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:41

Zonnetje81 schreef:

waarom niet?