Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:55

Dat is een beste poot :(:)

Ik ben toen ik een jaar of 14 was min of meer onvrijwillig afgestapt van een grote 4-jarige, omdat ik de teugels vasthield trok hij me weer omhoog....maar mijn enkel bleef liggen in een rare hoek zeg maar waardoor die flink zwikte. Vrijwel meteen dik en blauw en elke beweging deed zeer.

Ik weet niet meer exact hoe het verdere verloop was maar hier waren de enkelbanden gescheurd en zat er ook een scheurtje in het bot waardoor er nog best een poos gips omheen moest.

Hopelijk voelt hij snel comfortabeler en blijkt het mee te vallen :)

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:57

Geef het rust wanneer je pijn voelt, maar ook gewoon na een kwartiertje lopen. En bij alles wat je voelt: Koelen. Zo veel mogelijk. Dan bouw je geen vocht op wat het dikker maakt. Dat maakt de zwelling minder en geeft de spieren wat verlichting even.

Beterschap TS! :(:)
Afgelopen zomer klom ik tot 3800 meter hoogte in de bergen, en liep één keer in het dal op een vlak fietspad. Raad eens waar ik onderuit ging? := Enkels zwikken is altijd lüllig..

Tallie1979

Re: Enkel goed omgezwikt, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:12

Auwww!! Dat lijkt erg pijnlijk!!

Hou er rekening mee dat de meeste kneuzingen pas met een week of 6 weg zijn. Ik heb in mijn leven zo vaak gezwikt, dat duurt gewoon weken! Met een week of 2 wordt het wel beter trouwens.

Beterschap!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 14:21

Het "lopen" gaat al wat beter.
Ik ben al iets sneller met mijn krukken dan van de week. :))
Maar zit nog wel vol op de pijnstillers en goed met het voetje omhoog.

Ik baal alleen dat er zoveel zeggen 6 weken en langer zoet mee. :=

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 21:36

Ja, duurt gewoon even. Ik heb in augustus mijn ribben zwaar gekneusd en nu af en toe nog wat last van. Ben inmiddels 10 weken verder.

Kneuzingen zijn gewoon klaute, heb er geen ander woord voor.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 13:05

Thuis begin ik mij al wat beter te redden, en loop ook stukjes zonder krukken.
Maar nog steeds alles lekker dik en blauw.

Hoe kunnen ze straks eigenlijk zien of er banden zijn (in)gescheurd?
En wat kunnen ze daar dan mee?
Want op internet lees ik vanalles over gips spalken enzo. :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 13:36

Het begint waarschijnlijk met heel vriendelijk maar kordaat zeggen dat ze even naar je voet willen kijken.
Tip: zeg "kijken doe je met je handen" voordat ze je zere poot alle kanten op gaan draaien ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:01

Mijn banden zijn ook kapot dat zie je niet op de foto maar dat weten omdat je dan op een bepaalde manier ben omgeklapt.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 14:40

Volgens de huisartsen richtlijn zijn er 3 criteria om te weten of de enkelband gescheurd is: hematoomvorming (na een week nog steeds forse blauwe plekken op de plek waar we de scheur verwachten), drukpijn op een bepaalde plek (aan de voorzijde van de laterale malleolus, als je het wilt opzoeken) en een positieve voorsteschuifladetest (om te onderzoeken of de banden stabiel zijn). Als je daar aan voldoet wordt er gesproken van een scheur in de enkelband. Zo niet, dan is het oké en hoef je niet moeilijk te gaan doen met tapen of een brace.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 14:44

marleen_usar schreef:
Mijn banden zijn ook kapot dat zie je niet op de foto maar dat weten omdat je dan op een bepaalde manier ben omgeklapt.

Ik weet niet hoe mijn enkel is omgeklapt. :=
Geen idee of hij naar binnen of naar buiten is geklapt.

Bedankt voor de uitleg Tanya!
Weet ik een beetje wat ik moet verwachten.

Eerst maar eens zien hoe lang het duurt voor alle zwelling weg is.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:22

Heel veel sterkte met je pootje, de mijne zag er een jaar geleden net zo uit, gescheurde enkelbanden.

Neem vooral nu veel rust, erg belangrijk om de zwelling te laten slinken en volg vooral je gevoel!

In het ziekenhuis zullen ze vooral eerst een stabilisatietest doen om te kijken in hoever je instabiel bent en aan de hand daarvan tapen/brace/gips.
In een later stadium als de zwelling weg is, kan er op een MRI gezien worden hoe het ervoor staat met je banden.

In mijn geval waren mijn banden volledig afgescheurd en ben ik dan ook een paar maanden terug hieraan geopereerd. Dit is niet altijd nodig.

Mocht je vragen hebben, mijn PB staat open.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:27

Rust is het sleutelwoord. Ik heb mijn enkel verzwikt, niet zo flink als jij, en ben gewoon eigenwijs doorgegaan. Het gevolg is nu dat mijn enkel een gevoelige plek blijft, terwijl alle spieren etc. goed hersteld zijn volgens de fysio. Maar zodra ik stress voel of bijna verstap, begint mijn enkel zeer te doen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:41

Ik heb een ervaring. Maar ik moet erbij zeggen dat ik geen voorbeeld ben voor standaard enkelbanden scheuren.

6 jaar geleden mijn enkel verzwikt met tennis. Ik had toen het gebeurde eigenlijk geen/weinig gevoel in mijn voet. Dus echt pijn deed het niet maar werd wel erg dik. Op de foto was niks te zien dus kwam het al snel op enkelbanden gescheurd. Weekje drukverband en krukken. Na deze week moest ik terug naar de gipskamer hier bleek mijn enkel nog te dik voor tape dus kreeg ik een softcast (soort gips) voor 2 weken en daarna nog 2 weken tape. Ik kon al deze 5 weken nog niet op de voet lopen.

Hoewel ik het vaak geprobeerd heb omdat je nou eenmaal al snel zou moeten kunnen lopen. Gelukkig na 5 weken kon ik mank lopen.

Na jaren tobben en klachten loop ik nu bij de tweede orthopeed en heb inmiddels 3 injecties in mijn gewricht gehad. Uit de MRI kwam naar voren dat ik vocht in mijn bot (scheenbeen) heb (soort blauw plek). Wat ze hier aan kunnen doen weten ze zelf niet zo goed, mocht de injectie nog niet werken dan gaan ze weer een scan maken. Dit had namelijk 5 jaar geleden al weg moeten zijn.

Neem nu vooral je rust! Beterschap.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:47

Vind het altijd zo apart te lezen dat elke HA en ZH het anders behandeld.

Ik heb vorig jaar mijn enkelbanden gescheurd en een scheurtje in mijn bot van mijn enkel opgelopen.
(onderuit met paard en al op het asfalt). ;(

In het ZH kreeg ik drukverband, mocht een week niet belasten, dus alleen krukken, pootje veel omhoog en heb een rolstoel gebruikt.

Na een week kon ik kiezen tussen soort loopgips of tapen. Koos voor loopgips, maar dit deed zo zeer dat ik het naar een paar dagen eraf heb laten halen en toen in heb laten tapen, toen mocht ik weer belasten.
2 weken later heb ik het eraf laten halen en toen een brace gebruikt.
Zelf aangeschaft.

Nu na 1.5 jaar kan ik zeggen dat mijn pootje redelijk genezen is.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 16:01

Nou idd toverbal.
Ik heb 2 dagen drukverband gehad en dat was het. :+
Heb wel het idee dat de zwelling boven op mijn voet al iets is afgenomen.

Vanochtend had ik het idee dat het al een stuk beter ging, dus met 1 kruk naar stal gegaan ipv 2.
Dat was niet zo slim, krijg dan toch al gauw weer pijn.
Hopelijk is na het weekendde zwelling verder afgenomen.
Kan ik dan nog een keer langs de huisarts :)

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:12

@toverbal waarom hebben ze bij jou toen gekozen om het als gescheurde enkelbanden te behandelen aangezien je een scheurtje in je bot had?

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:27

MaNdiii schreef:
@toverbal waarom hebben ze bij jou toen gekozen om het als gescheurde enkelbanden te behandelen aangezien je een scheurtje in je bot had?

Omdat het een "net" scheurtje was en het drukverband en de tape was voldoende voor genezing.

Na het tapen kreeg ik oefeningen mee die ik moest doen, maar dat was nog veel te pijnlijk. Werd gewoon misselijk van de pijn.
Daar heb ik toen nog een tijd mee gewacht.
Tip is indd. gewoon goed luisteren naar je eigen lichaam. En veel rusten, dus pootje omhoog.

Wat ik op zich wel grappig vond, was dat ik de derde dag geen paracetamol slikte voor de pijn in mijn enkel, maar voor de spierpijn in mijn borst en buik, door het steeds lopen met de krukken :Y) Wat een hel hahah. Ik woon ook twee hoog zonder lift, jippie!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:33

Als we het hebben over een botbreuk/scheur van een van de botten in de enkel zijn er verschillende classificaties, weber A, B en C. Deze zeggen iets over de plek van de breuk. Bij een Weber A zit de breuk dusdanig op een ‘gunstige’ plek dat alleen drukverband voldoende is.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:35

Ik heb ook ervaring hiermee, helaas.
Mijn enkel verzwikt, banden gescheurd en de banden hadden een stukje bot mee getrokken.
Conclusie : gebroken voet.
10 dagen in het gips en toen vier maanden brace.
Direct uit het gips moest ik naar de fysio.
En eigenlijk wil ik jou dat ook aanraden.
Je moet weer goed leren lopen en binnen je mogelijkheden je voet weer gebruiken.
De fysio leerde mij ook met stokken lopen. Dat gaat toch even anders als hoe je zelf hobbelt met de stokken.
Uiteindelijk kun je oefeningen gaan doen met hulp van de enkelapp, versterk je enkel.
Je hebt nog een lange weg te gaan denk ik.
Ik ben er ook nog lang niet. Ik kan wel alles weer doen, maar zeker niet zonder stijfheid of pijn.
Beterschap :(:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 17:21

Die spierpijn van de krukken herken ik wel, ik gebruik in de woonkamer een trippelstoel.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 10:59

Sinds gisteren heb ik telkens kramp in een spier in mijn geblesseerde been.
En dan een spier aan de zijkant, aan de buitenkant van mijn onderbeen.
Iemand tips? :\

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:11

Wiebelen met je tenen, op een stoel zitten en je aangedane been strekken, op bed liggen en de knie van je aangedane been in je bed drukken daarnaa je hele been gestrekt omhoog brengen.
Dat waren de oefeningen die ik meekreeg uit het ziekenhuis.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 11:19

Ervaringsdeskundige hier. Nu aan het revalideren van een gebroken enkel, 2 jaar geleden banden van de andere enkel volledig afgescheurd. Mijn tip: zoek een goede fysio. Die kan je al in een vroeg stadium ondersteunen met oefeningen en eventueel tape, zodat je enkel verder wel soepel blijft en je spieren niet te veel afnemen. Zelf ga je door compensatie vaak andere spieren vastzetten en/of overbelasten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:00

Hoe gaat het nu met lopen?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 10:38

Met krukken gaat het aardig.
Maar echt maar kleine stukjes anders gaat het zo zeer doen.
Vanochtend de fysio gebeld, collega belt straks terug om te kijken of ik vandaag nog terecht kan.