Uitslag ct scan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 20:44

_Cathalijne schreef:
fenja schreef:
Fijn voor jou

Nogmaals het gaat me niet om wat er aan de hand is dat vraag ik ook helemaal aan niemand aangezien ik dat graag zelf hoor van mijn eigen arts. Wat ik wel raar vind is dat de arts zegt er is niets gevonden. Overigens is de afspraak telefonisch geweest en heeft deze beste arts nog niet 1 keer zelf mijn elleboog bekeken. Dit komt doordat ik van de traumapoli arts assistent door ben gestuurd naar de trauma chirurg.

Ik denk dat de arts in dit geval heeft benoemd dat er niks gevonden is omdat de klinische relevantie van een osteofyt zeer waarschijnlijk niet gerelateerd is aan de pijnklachten van nu. De mogelijk avulsie waardoor de osteofyten mogelijk zijn ontstaan zouden dus niet meer gerelateerd zijn aan de pijnklachten. Meest belangrijk is dat de beelden er verder normaal uitzien. (geen gewrichtseffusie, normaal beeld van humero-ulnair en radiocapitellair gewricht). Mochten de osteofyten zijn door middel van artrose verwacht je dat er meerdere randen van het gewricht niet gaaf zijn.

Denk dus dat de arts vooral uit klinisch oogpunt heeft gehandeld, en aan de hand van de klachten die nu gemeld zijn komt het beeld niet overeen, vandaar dus verder medisch onderzoek (MRI)

Ik sluit mij hier (en bij alles wat er al gezegd is) helemaal bij aan.

Artsen hebben over het algemeen niet echt een reden om te liegen over dit soort dingen...
Daarbij vind ik je reacties naar de bokkers vrij onaardig overkomen, de zin die je hebt gekopieerd over osteofyten komt gewoon van wikipedia, en als iemand die blijkbaar verstand heeft van artrose je iets vertelt is jouw reactie 'fijn voor jou'. En ook voor mij was het niet echt duidelijk dat het om zowel een CT scan als een MRI scan (die nog moet volgen) gaat in je verhaal.

Storm

Re: Uitslag ct scan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 21:48

Ibbel, pluim voor jou dat je het nog zo netjes uit blijft leggen terwijl de TS ronduit kattig tegen je doet.
En dat mag ook best eens gezegt worden, de TS had van mij de eeuwige hik kunnen krijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 22:10

fenja schreef:
Osteofyten (Grieks ὀστέον bot en φυτόν groeisel) zijn botuitsteeksels, die vaak bij artrose ontstaan aan de randen van gewrichtsvlakken.

Je trekt conclusies die er niet staan. Je hebt last van een verschijnsel(osteofyt) dat vaak ontstaat bij een ziekte (artrose). Dat betekend dus niet dat je dus met dat verschijnsel ook die ziekte hebt.
Het verschijnsel hoofdpijn komt voor bij migraine. Maar iemand met hoofdpijn heeft niet standaard migraine. Het verschijnsel buikpijn bij darmkanker. Maar iemand met buikpijn heeft niet standaard darmkanker.

Arts zijn is meer dan een radiologieverslag voorlezen aan je patiënt. Het is ook de klinische relevantie beoordelen en vertalen.

Maar wat ik tussen je regels door lees is algemene ontevredenheid met je arts. Daar zou ik wat aan doen.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 22:49

Ik heb artrose in een elleboog maar geen osteofyt, dat zegt dus niet zoveel.

Bij ons in België is het meestal gebruikelijk dat de uitslagen pas na het bezoek aan de arts worden gepubliceerd, Zou in Nederland misschien ook handiger zijn.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 22:52

Mijn nichtje had de uitslag van haar onderzoek van een knobbel in haar nek ook eerder online gelezen dansbaar ze de uitslag van de arts had.
Daar stond of kattenkrabziekte, of kanker. Kattenkrabziekte was niet waarschijnlijk, dus reken maar uit.
Gestopt met studie, wilde haar haar al bijna af gaan scheren ivm doneren, en was op zoek naar woonruimte dichterbij het ziekenhuis.

Uiteindelijk bleek het een goedaardige celwoekering te zijn en was er godzijdank niks aan de hand.

Wacht dus eerst maar even je gesprek af voor je conclusies gaat trekken :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:14

Ik denk idd dat het niet van belang is, of toevalsbegindjng en daarom niet genoemd is. Geen klinische relevantie.

Ik heb het zelfde gehad: mri van mij hart. Verslag vertelt een iets verminderde contractie kracht, maar kon mijn klachten niet verklaren en dus niet van belang omdat het ook niet dermate afwijkend is. Ieder lichaam is anders. Dus soms wijkt iets af zonder dat het pathologisch is.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:16

fenja schreef:
Mensen lees goed de titel. Dit is het verslag van de ct scan . Ik heb die uitslag al van de arts. Hij heeft mij gemeld omdat er op de ct scan niets te zien was en dat er daarom een mri scan maken
Die heb ik nu ook gehad en de uitslag van de mri moet ik nog krijgen.

Dan vond je arts deze veranderingen blijkbaar niet significant of niet passend bij jouw klacht. Vertrouw op je dokter, hij heeft er voor geleerd en heeft hier ervaring mee.

Ik denk dat heel veel mensen veel gewrichten hebben waar bij nader onderzoek in meer of mindere mate artrose in te vinden is..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:55

Die arts zegt dat er niks is gevonden omdát er niks is gevonden.
Ja, een klein osteofytje. Maar wie heeft die niet. En een mogelijke avulsiefractuurtje van vroeger.
Ik snap niet hoe je erbij komt dat de arts artrose verzwijgt :')

Waarom vertrouw je de arts niet? Dat lijkt me eerder de vraag in dit topic?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 23:57

Wil je soms graag iets hebben?
Niks aan de hand

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:27

Zoals mijn fysio zei: De persoon zonder enige abnormaliteit in zijn lichaam, is volledig abnormaal. Niemand is namelijk zoals het fysiologieboekje.

Wat jij nu ervaart is het verschil tussen het rapport van een radioloog (die over het algemeen alles beschrijft wat hij ziet) en de uitslag van een arts, die de vertaalslag maakt naar de klinische situatie. En juist dat verschil tussen die twee, daarvoor (oa, ze kunnen gelukkig nog iets meer) heeft zo'n arts zolang geleerd. Dat is dus niet even via google na te doen. Doe dat dus ook maar niet. Vertrouw je arts en als je er vragen over hebt, stel die aan de arts, maar trek niet je eigen conclusies en diagnoses. Daarvoor ben je simpelweg niet opgeleid.

Hetzelfde geld overigens voor dingen als bloeduitslagen en dergelijke, het gaat nooit om 1 losse uitslag, maar altijd om de samenhang. Samenhang tussen de verschillende labuitslagen, maar ook tussen andere onderzoeken en vooral het klinische beeld. Ik vind het persoonlijk erg fijn dat ik bij dit soort verslagen kan, maar begrijp ook dat artsen er toch niet zo happig op zijn. Niet omdat ze iets te verbergen hebben, maar omdat er nu ineens heel veel tijd gaat zitten in dingen uitleggen die niet nodig zijn. Zonde van de tijd van zowel arts als patiënt.

tokedri schreef:
Wil je soms graag iets hebben?
Niks aan de hand

Natuurlijk wil ze graag iets hebben. Ze heeft pijn/klachten, het zou fijn zijn als daar een oorzaak voor gevonden word. (en bij voorkeur een behandelbare oorzaak). Ik heb zelf in een soortgelijke situatie gezeten, pijn en bewegingsbeperking aan mijn elleboog, arts wist op grond van oa MRI was het was. Operatie, bijkomen op recovery, bezoek van arts: Goed nieuws, er is niks mis met uw elleboog. Ik kan je vertellen, dat was voor mij géén goed nieuws. Ik had een probleem, men wist wat het was en men kon het oplossen. Nu heb ik ineens een probleem, met weet niet wat het is, men kan het ook niet oplossen, men wil ook niet meer verder kijken. Dan weet ik liever wat ik heb, de klachten heb ik (en TS) toch al.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:48

Wat zou je willen Fenja? Dat de traumatoloog zegt dat het artrose is? Of dat hij zoekt naar iets dat waarschijnlijker is, of misschien veel meer past bij je klachten?

Je bent op de traumapoli geweest, dus er zal vast een acuut moment geweest zijn. Dan verwacht ik gewone foto’s. Vervolgens is er een CT gemaakt voor ossaal letsel, mogelijk niet zichtbaar op foto: geen relevante bevindingen. Ik sluit me voor de uitslag aan bij de uitleg van Ibbel. Aanvulling daarop: op de CT is er dus niets acuuts. Er is vervolgens ook nog een MRI gemaakt.. Er wordt dus verder gezocht naar een oorzaak van je klachten in plaats van het af te doen als ‘osteofyt, leer er maar mee leven’, terwijl dat vast de oorzaak niet kan zijn. Ik denk dat hier iemand met verstand van zaken het beleid maakt, in plaats van ‘informatie achter te houden’.

De traumatoloog is niet verantwoordelijk voor jouw pijn, hij zoekt naar een de oorzaak en een oplossing. Een beetje minder uitgaan van het negatieve mag heus.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:15

Randbevindingen zonder concequenties worden meestal niet genoemd is mijn ervaring.
Ik heb bvb een MRI gehad om uit te sluiten dat er meer tumoren in mijn zenuwstelsel zouden zitten. Uitslag: niets gevonden hoor, alles +:)+ .
Toen ik het beslag las stond er van alles in wat voor mij ernstig leek. Bemerkingen op wervels, bulging discs etc. Maar daar was de arts niet naar op zoek en werd ook niet als interessant gezien. Een aanzienlijk deel van de bevolking loopt met bulging discs, artrose zelfs hele hernia's. slechts een klein deel hiervan heeft er last van en de meesten komen er dus nooit achter of zoals bij mij, per 'toeval'.
Zo staan er bij iedere MRI die ik vervolgens nog gehad heb (ongeveer 2 per jaar) iedere keer wel wat klinisch irrelevante dingen bij. De radioloog beschrijft alles wat hij ziet, aan je behandelend arts om te bepalen of het relevant is voor de klachten.
Gewoon vragen aan je behandelend arts, maar zoek er niet te veel achter. Ieder lichaam heeft bemerkingen als je het onder de scan legt.
Als het jouw klachten niet kan verklaren is het gewoon iets wat je voor kennis kan aannemen.