Elke dag "verkouden", oplossing ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:16

Ibbel schreef:
Je kunt allergie niet op andere manier behandelen (anders dan de bron volledig wegnemen, en dat lukt zelden - en bij atopische rhinitis is er geen bron). Het is een chronische aandoening en wie met andere 'oplossingen' aan komt verkoopt kwakzalverij en valse hoop.

Dit dus

DIT!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:22

Ik ben het helemaal eens met Ibbel. Gebruik de spray en neem er als dat onvoldoende helpt ook een allergie tabletje bij. Ik gebruik in het hooikoortsseizoen ook dagelijks cortisone neusspray en een tabletje. Anders ben ik ook chronisch verkouden en word ik gewoon doodziek. Heb homeopathie en bio resonantie geprobeerd wat geweldig zou moeten helpen. Bij mij deed het niks.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:56

casperzazoe schreef:
Heel goed dat je cortisonen niet elke dag gebruikt. Sowieso niet elke dag een neusspray gebruiken, voor je het weet ben je verslaafd.
Histamine (hooikoorts) pilletjes pakken? histamine gaat allergische reactie tegen.

Als je er geen verstand van hebt beter niet reageren? Nu geef je verkeerde info.

Aan cortisone neusspray raak je niet versjaafd! Wat je wel aan xylometazoline raakt!
En die neusspray gaat juist de allergische reactie tegen en is beter als iedere dag een tabletje slikken. Dit komt in je hele systeem neusspray werkt lokaal en wordt minimaal opgenomen in je systeem.

Ts jammer dat je huisarts/apotheek jou geen juiste uitleg heeft gegeven. Die neusspray moet je juist wel iedere dag gebruiken. Zo nodig gebruik heeft weinig zin.
Het gaat de allergische reactie van je neusslijmvlies tegen en het werkt over het algemeen pas optimaal naar ongeveer 6 weken iedere dag gebruiken.
Snap dat je huiverig bent voor cortison maar wat ik al schreef het werkt lokaal en wordt weinig in je systeem opgenomen.
Probeer het eens een tijd iedere dag te gebruiken en kijk of je klachten minder worden.
Het is dodelijk vermoeiend continue vol te zitten .

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 12:57

Pak dan een Aerius of Cetrizine-pil en kijk wat dat geeft.
Sowieso zou ik naar de KNO-arts gaan om eens goed te laten kijken met een scopie (misschien staat je tussenschot wel scheef of zit er een lipoomje, dat kan ook zo klachten geven) en een allergietest zal ook geen overbodige luxe zijn. Lijken mij toch logische stappen ipv meteen alternatief te zoeken. Je hebt nog nieteens deftig laten zoeken naar de oorzaak..??

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:01

Ibbel schreef:
Je kunt allergie niet op andere manier behandelen (anders dan de bron volledig wegnemen, en dat lukt zelden - en bij atopische rhinitis is er geen bron). Het is een chronische aandoening en wie met andere 'oplossingen' aan komt verkoopt kwakzalverij en valse hoop.

Of het atopische rhinitis is, is een vraag. Het kan.
Of er een bron is bij atopische rhinitis: tja. Het immuunsysteem reageert om haar moverende redenen.

(En naar de letter van de wet is kinesitape ook symptoombestrijding.)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:15

Ik slik dagelijks fexofenadine, voorgeschreven door de allergoloog.
Word van andere medicijnen duf, van deze niet.

Heb alle alternatieve meuk geprobeerd, op mijn 30e het licht gezien en via het ziekenhuis dus goede medicatie gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 13:17

Ga normaal gesproken niet in discussie omtrent medicijngebruik, alleen heb tot 2 jaar geleden ook neusspray gebruikt met cortison. Door een zeldzame bijwerking ben ik ermee gestopt en gebruik nu cetitizine.Geen bijwerkingen en vooral geen verstopte neus meer.

kiwiwitje

Re: Elke dag "verkouden", oplossing ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 14:07

Naar een allergoloog gaan, je laten testen en beginnen mt allergietabletten. En dan zijn er verschillende soorten die je kan proberen.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 14:51

Ik snap niet dat iedereen zo lichtzinnig over cortisone neusspray doet. Kortdurend is het geen probleem maar langdurig gebruik leidt bewezen tot een verhoogde kans op osteoporose (botontkalking).
Het is dus risico's afwegen. Als je geen cortisone neusspray nodig hebt zou ik hem dus ook zeker proberen te vervangen voor een alternatief.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:06

Waar zie je dat mensen er lichtzinnig over doen? Ieder medicijn heeft bijwerkingen. Het is alleen de vraag of je de (mogelijke!) bijwerkingen op vind wegen tegen de ernst van de kwaal. Als je zegt, gebruik dan maar geen neusspray (of veel minder dan voorgeschreven) dan heb je nog nooit een allergie aanval doorgemaakt volgens mij.

Mocht je trouwens echt perse een neusspray zonder cortisone willen kun je ook een neusspray proberen die dat niet heeft, maar wel de allergie aanval aanpakt. Ik heb afgelopen hooikoortsseizoen livocab gebruikt.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 15:30

O.a. jijzelf zegt in een eerdere reactie dat ze het juist moet pakken en eventueel een allergie tabletje erbij. Anderen zeggen dat het wonderen doet dus gewoon pakken.
Weer iemand anders zegt dat het enkel lokaal werkt dus absoluut geen kwaad kan. Dat is gewoon foute informatie

Je leest mij niet goed: ik geef aan dat je beter de echte oorzaak kunt achterhalen en kijken naar alternatieven. Als dat er niet is dan is het voordelen/nadelen afwegen en dan pas zou je kunnen besluiten dat cortisone de beste oplossing is. Daar hoef ik zelf geen allergie voor te hebben ervaren. Nu heeft een huisarts het klakkeloos voorgeschreven zonder verder te kijken en dat is zonde. En ja, ik zie mensen in de praktijk waarbij de link wordt gelegd tussen hun osteoporotische wervelfractuur en langdurig inhaleren van corticosteroïden.

SusanH schreef:
Waar zie je dat mensen er lichtzinnig over doen? Ieder medicijn heeft bijwerkingen. Het is alleen de vraag of je de (mogelijke!) bijwerkingen op vind wegen tegen de ernst van de kwaal. Als je zegt, gebruik dan maar geen neusspray (of veel minder dan voorgeschreven) dan heb je nog nooit een allergie aanval doorgemaakt volgens mij.

Mocht je trouwens echt perse een neusspray zonder cortisone willen kun je ook een neusspray proberen die dat niet heeft, maar wel de allergie aanval aanpakt. Ik heb afgelopen hooikoortsseizoen livocab gebruikt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:35

Ik denk dat jij 2 dingen door elkaar haalt. Lokale cortisone zoals neusspray. En cortisone zoals toegediend bij oa reuma. Die laatste kan idd osteoporose veroorzaken. De eerste niet. Die werkt alleen lokaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 16:43

Coistericiden tasten je slijmvliezen aan, zeer verstandig om het niet te vaak te gebruiken.

Het is handig om achter de oorzaak van het probleem te komen, allergie?

Daarnaast kan symbioflor 2 goed helpen om de slijmvliezen te herstellen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:11

Ik gebruik dagelijks een huisarts die ik van de huisarts heb gekregen, Avamys.
Ook slik ik dagelijks een antihistamine tabletje, Aerius.

Dan nog zit mijn neus soms erg verstopt.
Diverse allergietesten gehad, maar ik behoor tot de kleine minderheid waarbij de testen niet aanslaan.

Ik gebruik soms een zoutwateroplossing voor mijn neus onder de douche (physiomer)
En ik heb een doekje met 3 druppels toco tholin naast mijn gezicht in bed liggen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 17:27

Ik gebruik al bijna 30 jaar twee maal daags beclometason. Niet klakkeloos voorgeschreven, pas na bezoeken aan de KNO-arts, foto's en een uitgebreide allergietest.

Het heeft mij zoveel verlichting gebracht. Er zullen best nadelen zitten aan het gebruik ervan, maar dat is een persoonlijke afweging, hoe zwaar wegen de voordelen tegen de nadelen.

Maar wat ik niet snap is dat je het dan ook nog verkeerd gebruikt, je gebruikt het wel of niet. Het heeft bij mij echt wel een tijdje geduurd voor deze neusnevel het 'onder controle' had, het is niet bedoeld voor af en toe een keer.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:18

En toch zijn er studies waaruit blijkt dat bij langdurig effect (en natuurlijk hoe hoger de dosis, hoe meer) het effect heeft op osteocyten en osteoblasten.

Dus dan denk ik dat je toch goed moet afwegen zoals Grit hierboven gedaan heeft. Dat lijkt mij een prima zorgpad wat ze bewandelt heeft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 18:43

blondies schreef:
En toch zijn er studies waaruit blijkt dat bij langdurig effect (en natuurlijk hoe hoger de dosis, hoe meer) het effect heeft op osteocyten en osteoblasten.

Dus dan denk ik dat je toch goed moet afwegen zoals Grit hierboven gedaan heeft. Dat lijkt mij een prima zorgpad wat ze bewandelt heeft.

Die studies vind ik ook via even googlen, maar dit speelt bij lokale cortisone als ik goed lees. Ik ben dan wel benieuwd naar een link of bron. Ik heb die niet gevonden. In bijsluiters staar er ook niks over gemeld.

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-19 19:11

De meeste studies gaan inderdaad over inhalators. Vaak bij astma e.d.

Ik heb zo gauw even nog deze gevonden:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16239207
Het is een case study dus natuurlijk minder power maar ook wel interessant te zien dat ook zij aangeven dat het te weinig onderzocht wordt.

Op zowel de universiteit van Leuven als van Brussel is mij geleerd dit altijd te bevragen i.v.m. risico.

Natuurlijk hoe meer risicofactoren achterliggend hoe hoger de kansen op nevenwerkingen. Maar dat weten we allemaal niet van TS, we zijn geen artsen en we zien haar ook niet...
Mijn punt is ook niet dat je GEEN cortisone neusspray moet gebruiken maar het feit dat vaak ook artsen er zo makkelijk mee omgaan zonder verder onderzoek naar specifieke oorzaken en andere middelen.

Cortisone kan zeker een wonder middel zijn en het medicijn die, alles afgewogen, gewoon het beste is. Mijn kleine mini-me heeft het vorige week nog gehad voor zijn pseudokroep en dan sta ik er volledig achter ;)

Moraal van het verhaal: laat je eens goed onderzoeken door een KNO-arts. Misschien kan hij je medicatie aanpassen en personaliseren zodat de Risk/benefits-balans optimaal is :)