Een actief of niet actief gen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:32

Dat deed ik net. Ik probeerde uit te leggen waar "Emotioneel DNA" voor staat.

Het principe dat eenzaamheid (of eigenlijk wordt dat in het programma gelinkt aan je beroerd voelen) slecht voor je is, dat is aangetoond voor heel veel processen in je lijf. Wat dat betreft gaat het zeker niet helpen om beter te worden als je je slecht voelt. Het is echter niet zo dat het omgedraaid kan worden; dat je goed voelen vanalles oplost.
Laatst bijgewerkt door Oeska op 02-10-19 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:32

Wat wil je weten dan?

Emoties beinvloeden hormonen (en vice versa!), en hormonen regelen heel veel processen in het hele lichaam. Eén hormoon (neem bv cortisol) kan heel veel processen regelen en heel veel genen beinvloeden. Andere hormonen zijn veel specifieker, bv groeihormonen in je jeugd, of geslachtshormonen.

Eenzaamheid zal vooral meer cortisol geven (stress). Cortisol speelt een sleutelrol in het lichaam (zie boven). Daarom werkt prednison als geneesmiddel ook op zoveel uiteenlopende ziekten én heeft het zoveel uiteenlopende bijwerkingen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:39

Rakkie123 schreef:
Het ging over emoties die als er nieuwe cellen worden gemaakt, en ander dna....
Maar ik neem aan dat jullie niet allemaal artsen zijn die hier kennis over hebben?
Maar net als ik leken?
Het spijt me maar dat is niet de info waar ik om vraag en posts vol met meningen....pfff, zonde van mijn tijd, graag correcte informatie.

Complimenten voor de Bokkers die na zo'n reactie toch nog moeite in een antwoord willen stoppen!

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 18:43

Kun je dat doortrekken naar stress wat ook een emotie is en wat vaak de trigger is voor psoriasis ( ja, ik had gelezen dat dat ingewikkeld ligt ) maar autoimuunziektes zitten ook vaak in de genen, tenminste, in mijn familie hebben we er allemaal last van.

En dat emotionele DNA waar die hoogleraar over had.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:51

Emotioneel DNA bestaat niet.

Stress geeft verhoogde cortisolspiegels. Het interessante is dat stress juist de autoimmuunreactie afvlakt, want stress (cortisol) verlaagt de afweer en bij autoimmuunziektes werkt de afweer te hard. Door stress maak je in feite je eigen predison aan - een middel dat bij alle autoimmuunziektes werkt. Bij psoriasis wordt het vaak als lokaal middel (zalf) gegeven (om minder bijwerkingen te hebben).

Wim Hof (de Ice Man) z'n methode gaat uit van bij jezelf stress opwekken (oa door in ijs te gaan zitten) met de theorie dat die stress een verhoogde cortisolresponse geeft en daarmee autoimmuunreacties vermindert. Is overigens met gedegen onderzoek door Prof Peter Pickkers uit Nijmegen onderzocht dat je idd op deze manier je autonome zenuwstelsel kunt beinvloeden.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 18:55

Wat bedoelt die hoogleraar dan in zijn verhaal in het radioprogramma?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:04

Geen idee. Ik vond hem sowieso beroerd slecht in lekentaal uitleggen en ik mis zijn wetenschappelijke/correcte achtergronden om te snappen wat-ie wilde zeggen.
Bottomline van z'n betoog was geloof ik dat als je eenzaam/depressief bent het goed is om te gaan bewegen/structuur in je leven aan te brengen, en dat is geen wereldnieuws want al jaren bekend.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 20:10

Ok, ja dat is duidelijk en al heel lang :D

Maar ik ga eens vragen via dat programma of ik met hem in contact kan komen.
Ik heb nl eerder iets over die gesloten en open gens gehoord.
Misschien dat ik dan wat opheldering over zijn kijk krijg.

En er zijn wel wat emotionele triggers bij psoriasis, dus iedere strohalm is er een. *D

dank je wel voor je uitleg en je moeite!
Allen trouwens!

Yessy

Re: Een actief of niet actief gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:07

Als je interesse hebt in actieve (open) en inactieve (dichte) genen, zou je eens moeten zoeken op histonen. Die zijn daar mede voor verantwoordelijk. Het meervoud van gen is trouwens genen, niet gens.

Voor je psoriasis problemen zou ik trouwens eerder op zoek gaan naar een goede immunoloog dan een geneticus (wat deze man volgens mij beide niet is). Zoals al eerder in het topic werd benoemd: psoriasis is een zogenaamde ‘complexe’ ziekte, waarmee we bedoelen dat er veel verschillende genen bij betrokken zijn (soms honderden!) en dat al die genen maar een klein beetje bijdragen. Daarnaast zijn er ook externe factoren betrokken, en daar kan de geneticus je niet meer helpen, dan heb je immunoloog nodig. Succes in je zoektocht naar meer info! Ik kan me voorstellen dat het frustrerend is, al die halve en onbegrijpelijke informatie. Ik hoop dat dit topic al een beetje helpt om een beeld te vormen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:49

Ik kan het niet laten om even te reageren. Wel arts hier, maar de uitleg van de mensen hier (die geen arts zijn, want je weet hier natuurlijk alleen veel vanaf als je arts bent....) is beter dan ik het zou kunnen uitleggen.
Dus een beetje normaal reageren zou je sieren, zeggen dat mensen je tijd verdoen terwijl ze serieus ingaan op jouw vragen vind ik echt zeer arrogant.

Ik snap dat je op een gegeven moment op zoek gaat naar andere manieren om van een ziekte ‘af’ te komen, maar ik denk niet dat een geneticus je gaat helpen. Ik neem aan dat je al bij de dermatoloog loopt?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:30

Wat verder steeds duidelijker wordt bij autoimmuunziektes (om het verhaal nog moeilijker te maken), is dat veel immuunregulatie zeer waarschijnlijk gebeurt in het 'nonsense DNA' tussen de genen. We weten dat ongeveer 5% van al het DNA maar voor eiwitten codeert. Die stukken DNA noemen we onze genen. Maar we hebben nog 95% DNA over waarvan we geen idee hebben wat het doet. Het codeert niet voor eiwitten, bevat dus geen genen, en daarom is het ooit 'nonsense' DNA gedoopt. Waarbij 'nonsense' overigens niet zozeer 'onzin' betekent, maar 'niet coderend'.

Vrij recent is in Leiden (onderzoeksgroep van Prof Rene Toes) ontdekt dat de aan- en uitknoppen van het afweersysteem in het nonsense DNA zitten en dát deel van het DNA wordt dus 'epigenetisch' gemodificeerd, niet het gen zelf.

Yessy

Re: Een actief of niet actief gen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 14:49

Nonsense DNA is inderdaad een beetje ouderwetse benaming :D Ik zou wel durven stellen dat we tegenwoordig van een groot deel wel begrijpen wat de functie is. Waarmee ik niet bedoel dat we de exacte cellulaire functie begrijpen van een bepaalde base (maar dat weten we van veel genen ook nog niet), maar wel of een locus een regulatoire functie heeft. Bijv GTEx en grote chip-seq datasets geven daar een vrij goed beeld van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 01:09

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Mensenwelzijn en sport. Daar past het beter. :)