Ik heb ZOVEEL jeuk..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:49

Irene2 schreef:
Jeuk kan worden verminderd met anti histamine, misschien kun je je huisarts eens vragen. Dan heb je iets in huis als het niet te doen is. Ik hoop dat je een goede oplossing vindt!

Dit zou ook mijn advies zijn, kijk eens of dit in ieder geval wat verlicht? En verder zou ik zeker even langs de huisarts gaan!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:49

Heb je je voeding laten testen, jeuk komt vaak van binnen uit

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:51

Wat je ook nog eens kan proberen is brandnetel thee. 1 kopje per dag en ik ben van 4a5d/w smeren met hormoonzalf(tig soorten geprobeerd, was het enige wat nog een beetje werkte) naar paar dagen per jaar gegaan! Huid is ook een stuk minder droog geworden in de loop der jaren.
Als je hier meer over wil weten hoor ik het wel, nu te lui om te typen :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:57

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:59

Wat bij mij helpt is koud afdouchen. Hoeft niet met steenkoud water, maar wel zo koud dat je voelt dat de huid reageert. Even uitproberen dus.

Ik ben de details inmiddels wat kwijt, maar de jeuk heeft bij mij te maken met de doorbloeding van de huid, met de kleine haarvaten. Is een veel meer voorkomend probleem. Door koud na te douchen stimuleer je die doorbloeding.
Als ik weer jeuk krijg moet ik meestal wel eerst een paar keer "koud douchen" voordat de jeuk weer weg blijft.

Succes, het is echt heel naar :(:)

Nirvana_

Re: Ik heb ZOVEEL jeuk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:01

Ik meen me ook te herinneren dat het aan de stoffen in het water kan liggen, en dat je dat met een waterontharder eruit haalt?

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:04

Vreselijk jeuk...ik heb psoriasis en dat is binnen de perken te houden door 1x per jaar een citroenvasten kuur te doen en daarna weer heel basic te eten.
Na een tijdje hou ik me er niet aan en dan komt de jeuk terug, maar nooit meer die intense jeuk van binnen uit.

Daarnaast helpt de Louis Widner zilvercreme me enorm.
En je hebt een creme met zeezout van Zarqa, die is ook heerlijk.

Ook een papje van zemelen of havermout maken en erop smeren is heerlijk.

En zo nu en dan, me insmeren met olijfolie en helemaal inwikkelen met huishoudfolie, klinkt erg raar maar van de psoriasispeut geleerd.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:07

Ga er sowieso mee naar de huisarts. Waarschijnlijk zul je een dagboek bij moeten gaan houden met wat je eet en drinkt, misschien heb je toch een reactie op voedingsmiddelen.

Verder is mijn ervaring dat het enige dat écht werkt "tegen" jeuk, hormoonzalf is. We hebben echt bakken met smeersels voor het eczeem van onze zoon en we hebben álles geprobeerd wat als oplossing aangedragen werd. Uiteindelijk bij een kinderarts terecht gekomen die met de hormoonzalf kwam. En dat was ook het enige dat écht hielp tegen mijn reactie op onze processierupsjes...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:08

Stoppen met werken bij de McDonald's :o
Toen ik bij de Mc werkte had ik ook veel jeuk, maar ook hele erge eczeem.

Ik douchte zonder zeep, alleen mn haren met shampoo en conditioner met helemaal niks erin.
En 1x per week een bad met zeezout werkte bij mij wel oke :)

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:16

Je kan inderdaad allergisch zijn voor water. Mijn buurvrouw heeft dat. Zij doucht 1 keer per week en voor de rest doet ze zich opfrissen met washandjes, omdat ze anders echt helemaal gek wordt van de jeuk. Sowieso niet te warm douchen en het kan ook aan de kwaliteit van het water liggen inderdaad.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:28

Ken je mentho talkpoeder:? Dat hielp bij mij echt heel goed en werkt verder niet in je huid. Ik zou helemaal gek worden denk ik of mezelf volledig slopen. Ik heb dus echt snachts half in mijn slaap mijn voet tot bloedens toe opengekrabt om de jeuk weg te laten gaan. Van jeuk word je echt knettergek.

Wel ga ik mee in dat je echt naar een dermatoloog moet hoor, want dit is niet normaal. Laten ze dat goed uitzoeken want dit komt ergens vandaan, sterkte!!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:43

Ik heb het zelfde, waarschijnlijk komt het bij mij door teveel kalk in het water en als de phwaardes niet goed zijn.
Het is echt verschrikkelijk die jeuk. Je weet gewoon niet meer wat te doen.

Sylvia, hoe heet die hormoonzalf?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:46

Kort douchen, zo koud mogelijk. Dit kun je makkelijk trainen door bv elke 2x dat je doucht, de temperatuur lager te zetten. Lost het probleem waarschijnlijk niet op maar koud water stilt de jeuk wel een beetje.
Voor een goede waterontharder kijken is ook een goede tip die iemand al gaf! Haren en jezelf wassen met zo een natuurlijk mogelijk product. Ook de bodylotion of olie zo natuurlijk mogelijk. Kokosolie schijnt fijn te zijn bij jeuk plekjes maar das wel een beetje ranzig om je hele lijf mee in te smeren :+
Mentholgel en aloë Vera werken ook goed tegen de jeuk.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:49

rocymax schreef:
Sylvia, hoe heet die hormoonzalf?

We zijn ooit begonnen met Hydrocortison, op een gegeven moment iets zwaardere. Uit m'n hoofd op basis van triamcinolonacetonide. Zal het even nakijken zodra ik huis ben. Maar hormoonzalven zijn dus alleen op recept verkrijgbaar.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:51

Casperzazou, bij mij helpt kort, lang , warm of koud water allemaal hetzelfde, Ik heb speciale douchegel met niets erin en aloe vera en mentholgel helpt helaas ook niets.

Dankjewel Sylvia, ik ga eens navragen of ze dat product hier hebben dan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:56

Oh, ik had niet gezien dat je niet in NL zat... Hier staan e werkzame stoffen van de zalven: https://www.vmce.nl/eczeem/behandeling/ ... alven.html Wellicht kun je dan iets geschikts vinden. Je hebt ook nog kans dat ze het gewoon verkopen in de apotheek, "onze zalf" verkopen ze ook vrij in een aantal buurlanden.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 14:58

Ok, dankjewel ik ga kijken vandaag!

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:01

Ik heb dit ook TS maar ik heb het enkel na een ochtenddouche, en heb er ook ooit een topic voor geopend maar ik ben gewoon gestopt met douchen 'sochtends, en als het af en toe toch moet zing ik het maar even uit ;(

Laatst had ik met zelfbruiner mijn benen gedaan in de avond (dus 'savonds gedouched, mijn benen geschoren, en na het afdeogen mijn benen met de zelfbruiner mousse ingesmeerd). Ik ben er mee naar bed gegaan, en de volgende ochtend heb ik het pas afgewassen, dus puur met schoon water, geen zeep niks gebruikt. En ook toen had ik jeuk! En dat was absoluut geen reactie op de zelfbruiner dat weet ik zeker.

[MWS] Verschikkelijke jeuk na het douchen aan benen!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:08

Wellicht heb ik niet het meest populaire advies, maar ik denk dat ik heel erg herken wat jij hebt. Ik ben namelijk geboren met een zeer ernstige vorm van eczeem (het heet anders, maar dat doet er niet zoveel toe), en heb altijd extreem veel jeuk gehad. Ik krabte letterlijk mijn handen en armen open van de jeuk.

Sinds 2 jaar ben ik bezig/aan het experimenteren met plantaardig eten (whole foods, plant based) én voldoende zonlicht/vitamine D(3). Inmiddels durf ik te zeggen dat ik het gevonden heb. Mijn huid is nog nooit zo stralend geweest als ooit; geen pigmentvlekken meer, geen jeuk, geen droge schilfers, geen nare plekken en geen hormoonzalven meer smeren. Uiteraard zalf ik m'n huid nog wel in na het douchen, maar met een 'gewone' bodylotion (die ik vroeger niet kon verdragen vanwege de parfum) gaat dat prima!

Voor mij is pure onbewerkte producten eten, geen zuivel en weinig suiker echt de key voor een mooie huid. Als ik toch weer een tijdje overstag ga door bijvoorbeeld melk, kaas of veel suikerrijke producten te eten, zie ik dat binnen een paar dagen al terug aan m'n huid.

Misschien niet makkelijk zo'n omschakeling, maar mocht je tips willen, pb me maar :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:13

Ik heb eczeem sinds baby (ben nu 32), allergietesten gehad en via de huisarts hormoonzalf (als klein kind al) en later (toen ik ca 20 was) ook desloratadine erbij. Beide middelen gebruikte ik als escape, als ik mezelf helemaal open krabde. Dat deed ik ook in m’n slaap, dus ik heb een tijd met dunne katoenen handschoentjes geslapen.
Alle middelen die ik gebruikte voor huidverzorging waren van Weleda, ongeveer het enige merk waar ik zonder problemen tegen kon (behalve de amandel-spullen, want: allergisch voor amandelen). En de gewone pot nivea gaat ook goed.

Een aantal jaar geleden was ik het zat en ben ik onder behandeling gegaan bij Eric Laarakker. Inmiddels ben ik al een flink aantal jaar eczeemvrij. Heel af en toe, als ik in de herfst erg moe ben en de boompollen rondstuiven heb ik nog een paar plekjes, maar absoluut niet wat het vroeger was (elleboogplooien, knieholtes, polsen, vingers, mondhoeken, ogen).

Ik ben overigens allergisch voor koemelk(producten), diverse soorten fruit (appels, peren, kersen, mango, perzik etc), spinazie, rauwe tomaten, katten, boom- en graspollen, en wellicht nog allerlei andere dingen. Ik reageer(de) ook op suiker, wat iemand hierboven al aanhaalde. Half uurtje na het eten van chocola of koekjes oid zat ik te krabben.
Ik ben voor/na behandeling bij Eric overigens niet anders gaan eten. Of eigenlijk wel: tegenwoordig eet ik af en toe fruit en tomaat zonder klachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:14

Ja, lotgenootje hier :+

Ik ben inderdaad (veel) minder gaan douchen, van bijna altijd 2 x per dag (en heet) ivm sporten naar 2 x per week en de rest vang ik op met washanden. Ik zal wel moeten want anders wordt ik gek. In de winter is het erger dan in de zomer, ook mijn kledij kan de boel verergeren... Uitvogelen dus maar.

Koud douchen na de hete stand wil hier ook wel helpen!

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:22

Idd ga eens langs een allergoloog. Een goede allergie test laten doen.
Bij mij kwam er sulfiet uit wat bij mij heel veel jeuk zit. Niet iets waar je snel aan denkt. Sterkte en hopelijk heb je snel duidelijkheid

Deoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:23

Rakkie123 schreef:
Vreselijk jeuk...ik heb psoriasis en dat is binnen de perken te houden door 1x per jaar een citroenvasten kuur te doen en daarna weer heel basic te eten.
Na een tijdje hou ik me er niet aan en dan komt de jeuk terug, maar nooit meer die intense jeuk van binnen uit.

Daarnaast helpt de Louis Widner zilvercreme me enorm.
En je hebt een creme met zeezout van Zarqa, die is ook heerlijk.

Ook een papje van zemelen of havermout maken en erop smeren is heerlijk.

En zo nu en dan, me insmeren met olijfolie en helemaal inwikkelen met huishoudfolie, klinkt erg raar maar van de psoriasispeut geleerd.

Die Louis widmer care and repair zilvercreme hielp hier ook fantastisch inderdaad!
Laatst bijgewerkt door Deoro op 25-09-19 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:23

Hilary schreef:
Ik ben voor/na behandeling bij Eric overigens niet anders gaan eten. Of eigenlijk wel: tegenwoordig eet ik af en toe fruit en tomaat zonder klachten.

Ik herken precies wat je zegt over de voeding! Ik was vroeger 'allergisch' voor rauwe tomaat, paprika, aardappel, etc. Ik kon dat alleen gebakken of gekookt in kleine hoeveelheden verdragen. Ook aardbeien waren iets waar ik niet goed tegen kon.

Sinds ik mezelf - met wat hulp - een overwegend plantaardig eetpatroon heb aangemeten eet ik al die dingen wel weer, zonder er last van te krijgen.

Ik denk dat het te maken heeft, waar ook Eric zich volgens mij op focust - is het herstellen van de darmbalans (microben). Die raken uit balans door bepaalde voedingsmiddelen en hoe 'cleaner' je eet, hoe meer producten je weer kunt gaan verdragen.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:24

Drink je wel genoeg? Ook door een voortdurend tekort aan vocht kun je jeuk over je hele lichaam krijgen.