Kronen (tandarts)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Summerdreams

Berichten: 1274
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:29

upendo schreef:
WesternWay schreef:
Bij mijn tandarts is een kroon 2x duurder dan bij de tandarts van een kennis. Als je bij de een gaat ben je dus duurder uit dan bij de ander, aan wie het ligt maakt dan m.i geen bal uit?

Maakt wel degelijk uit want je kan natuurlijk wel aan de tandarts vragen of het ook mogelijk is om een goedkopere buitenlandse kroon te laten maken dan een duurdere van het tandtechnisch lab om de hoek. ;)


Ik heb 3 tandartsen gehad en alle 3 doen ze dit niet. Ze hebben hun eigen tandtechnieker. Bij de ene kostte alles bij elkaar 5000 en bij de ander 2500. Voor precies hetzelfde.. dan zal de ene een goedkopere tandtechnicus hebben maar ik bedoel er mee te zeggen: kijk verder dan je neus lang is voordat je veel te veel betaalt.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 09:48

Vraag eerst een offerte, dat is de tandarts verplicht. Het doet echt geen pijn. Wanneer je een tandarts zoekt die het Cerec systeem heeft dan is het helemaal een eitje. Kies wordt gescand, (niks happen in vieze klei), jij drinkt ff koffie, kroon wordt door soort 3D printer gemaakt, tandarts zet 'm erin, met een uurtje sta je weer buiten met een prachtige kroon op je kies of tand.
Alleen je portemonnee lijdt pijn :+

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 10:06

WesternWay schreef:
Ik heb 3 tandartsen gehad en alle 3 doen ze dit niet. Ze hebben hun eigen tandtechnieker. Bij de ene kostte alles bij elkaar 5000 en bij de ander 2500. Voor precies hetzelfde.. dan zal de ene een goedkopere tandtechnicus hebben maar ik bedoel er mee te zeggen: kijk verder dan je neus lang is voordat je veel te veel betaalt.


Mag toch hopen dat dat voor meerdere kronen/bruggen was. 1 kroon is nooit zo duur.

Cerec is ook een optie als het niet te veel in het zicht zit. Ik vind de kleur van een cereckroon net wat minder dan als een tandtechniker een kroon maakt ( kleur is dan wat “levendiger” zeg maar, cerec is gewoon 1 egale kleur)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-19 11:15

Offerte heb ik, €418

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 11:20

LadyMadonna schreef:
Offerte heb ik, €418


Dat is niet duur. Ik heb een offerte gehad en die was ruim 500.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 23:30

Het zal bij mij ook eens normaal gaan....
Twee weken terug eerste behandeling, die op een paar dagen spierpijn na reuze mee viel.
Vandaag zou de noodkroon, die keurig was blijven zitten vervangen worden door de echte kroon.
Dus: assistente wipt met een haakje de noodkroon eraf, tandarts komt, past de definitieve kroon niet |o .
Hij heeft er van alles aan zitten slijpen, maar krijgt hem niet passend. Dus nieuwe afdruk gemaakt, noodkroon terug gezet, (die nu volgens mij niet helemaal lekker zit) en over 3 weken weer terug... -O-

xSCWx

Berichten: 7099
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:42

Ach meen je niet! Ik zit toevallig nu ook in het proces van kroon laten maken.
Maar hoe kan het dat hij niet past? Heb je wel nadat je tand is afgeslepen in zo’n bitje gehapt? Zou toch haast niet mis kunnen gaan zou je denken.
Ik ben overigens -als ik het goed heb onthouden- €580 kwijt. Het proces gaat bij mij alleen iets langer duren want het is mijn voortand dus daar gaat iets meer tijd in zitten om die netjes passend te maken bij de andere voortand qua kleur ook vooral.
Welke tand is het bij jou? 3 weken vind ik overigens ook wel lang hoor, bij mij is het nog geen week.

Pepperrr

Berichten: 8389
Geregistreerd: 28-07-16

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:55

Mijn vader heeft ook meerdere kronen, en behalve de bankrekening die een heel stuk minder liet zien viel het hem reuze mee!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Re: Kronen (tandarts)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 00:57

Ik heb liever een bevalling dan dat ik naar de tandarts moet := ook ik heb een slecht gebit en de afgelopen jaren kronen gekregen en is me echt alles mee gevallen. Me van tevoren vet druk gemaakt maar dat was echt niet nodig geweest!

moonsparkle
Berichten: 21855
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:55

Kunnen verschillende redenen zijn waarom deze niet past kan zowel aan de tandtechnieker liggen of aan de tandarts. Wij houden 2 weken aan voor een kroon, of brug of maakt eigenlijk niet uit hoeveel delen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 08-11-19 08:03, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21855
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 07:58

xSCWx schreef:
Ach meen je niet! Ik zit toevallig nu ook in het proces van kroon laten maken.
Maar hoe kan het dat hij niet past? Heb je wel nadat je tand is afgeslepen in zo’n bitje gehapt? Zou toch haast niet mis kunnen gaan zou je denken.
Ik ben overigens -als ik het goed heb onthouden- €580 kwijt. Het proces gaat bij mij alleen iets langer duren want het is mijn voortand dus daar gaat iets meer tijd in zitten om die netjes passend te maken bij de andere voortand qua kleur ook vooral.
Welke tand is het bij jou? 3 weken vind ik overigens ook wel lang hoor, bij mij is het nog geen week.



Ga je dan ook langs bij het laboratorium voor de kleur en het passen?

@isabelle cerec kronen zijn meestal niet prachtig of je moet exact die kleur hebben en de assistenten ontwerpen deze soms zonder echt opgeleid te zijn in de morfologie en details van de tand. Heel soms ontwerpt een technicus deze bij de tandarts maar meestal niet, terwijl de tandtechnieker altijd met de vorm en kleur en functionaliteit bezig is. Overigens ken ik ook verschillende tandartsen die daarom toch gestopt zijn met hun cerec :o het is wel fijn dat het zo snel klaar is voor de patiënt.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 08:58

xSCWx schreef:
Ach meen je niet! Ik zit toevallig nu ook in het proces van kroon laten maken.
Maar hoe kan het dat hij niet past? Heb je wel nadat je tand is afgeslepen in zo’n bitje gehapt? Zou toch haast niet mis kunnen gaan zou je denken.
Ik ben overigens -als ik het goed heb onthouden- €580 kwijt. Het proces gaat bij mij alleen iets langer duren want het is mijn voortand dus daar gaat iets meer tijd in zitten om die netjes passend te maken bij de andere voortand qua kleur ook vooral.
Welke tand is het bij jou? 3 weken vind ik overigens ook wel lang hoor, bij mij is het nog geen week.

Links onder, ena laatste kies. Hij paste niet lekker en ging volgens mijn tandarts (die er ook van baalde) zéker voor problemen zorgen.
De drie weken komt door mijn eigen agenda. Ik kon met twee weken terecht, maar dan kon ik zelf niet. Althans, niet op donderdag of vrijdag, en op dinsdag was het risico dat de kroon nog niet binnen in.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 09:01

Ja ik mag ook de 22e had al een kroon en zie er best tegen op, maar dat komt omdat er een getrokken moet worden waar dus alleen de wortels nog in mijn kaak zitten en de kroon er af is na zo een 15 jaar!

overgens viel het best mee om dat ding te plaatsen destijds, de wortel kanaal behandeling was vreselijk.Maar de kroon er op niet!

Mijn verzekering betaald 85% en ik zou dus nu 127 euro moeten neerleggen voor alles dus dat is wel te doen! :o

Roodvos

Berichten: 6764
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:11

Ik heb dit voorjaar een kroon gekregen op een kies. Ik keek er ook vrelijk tegen op, maar het is mij heel erg mee gevallen.
’s Morgens heen voor de voorbereiding: 3D filmpje maken en kijken welke kleur het beste aansluit bij mijn eigen gebit. Gevolgd door de voorbereiding van de kies (afslijpen). Ik heb geen wortelkanaalbehandeling gehad. E.e.a. wel onder een flinke verdoving. Dit was het vervelendste deel, omdat ik een behoorlijke tijd met mijn mond flink wijd open moest liggen. Kreeg er kramp van in mijn kaakspieren.

Daarna aan het werk gegaan, en in de middag weer terug om de kroon te laten plaatsen. De verdoving zit er dan nog (deels) in, en na een kleine bijverdoving is de kroon geplaatst. Mijn tandarts laat de kroon door een tandtechnicus maken, en die is er ook bij als de kroon geplaatst wordt.

Het geheel heeft ongeveer 500 euro gekost. Ik heb een uitgebreide tandartsverzekering. Ik weet eigenlijk niet wat ik zelf heb moeten betalen :o .

Ik heb daarna nog een periode last gehad van geïrriteerd tandvlees rondom de kroon. Dat was eigenlijk het meest vervelende. En als ik er nu met mijn tong langs ga voel ik dat het ander materiaal is wat ik in mijn mond heb. Niet vervelend ofzo, want het is heel glad. Maar gewoon, anders.

xSCWx

Berichten: 7099
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 11:49

@LadyMadonna, het scheelt dat het een kies achterin is want dan hoeft de kleur niet zo exact te matchen dus ben je na aankomende afspraak gewoon klaar waarschijnlijk!
Overigens heb ik een tijdje geleden dit topic aangemaakt _O- [MWS] Ik moet naar de kaakchirurg...
Na de kaakchirurg vind ik de tandarts toch nog wel een soort van meevallen := al is het allebei gewoon echt niet leuk natuurlijk. Ik heb gelukkig geen paniekaanvallen meer ervoor in ieder geval, jeetje dat was nog het ergste :')

@moonsparkle, de tandtechnieker heeft zijn lab boven de tandartspraktijk. Het is tevens een vriend van ons dus ik kan vaak tussendoor even langs ofzo. Maakt het wel een stuk makkelijker natuurlijk.