Enkelbanden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 14:37

Er is niets gebroken *Gelukkig!

Maar ik geef het nu sowieso nog wel een aantal dagen rust, dus poot omhoog en koelen..

Volgens mij zei de Huisarts dat ik sowieso er mee naar de Fysio moest voor oefeningen etc,
en dat zij ook meer uit kunnen vinden of er iets kapot is..

Alle spieren/pezen/bandjes trekken wel behoorlijk, linkerkant van de enkel (Waar je bot uitsteekt)
is het gevoeligste van alles maar voor de rest trekt het allemaal mijn been in omhoog.

Ik hoef ook maar te bewegen en hoe je normaal wilt lopen en je voelt het allemaal trekken
in de scheenbeen & kuit.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 17:00

Ik heb vorig jaar mijn enkelband ook ingescheurd, ontzettend dik en flinke bloeding. Aangezien ik een paar dagen erna op vakantie vertrok, kreeg ik wel zo’n strakke elastisch verband en dat hielp mij ontzettend goed. Na een week was de pijn een stuk minder en een maand later kon ik weer voorzichtig hardlopen dus al bij al is het me wel meegevallen! Ik had wel fysiotherapie aangezien ik al stabiliteitsproblemen had doordat een jaar daarvoor ook mijn voorste kruisband uit mijn knie was verwijderd, dus nu konden we meteen mijn enkel in de oefeningen meepakken :+

Veel sterkte ermee, het kan dus nog altijd meevallen net als bij mij!

DideH

Re: Enkelbanden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 18:11

Hier nog een ervaringsdeskundige. Door korfbal heb ik helaas beide kanten al eens vaker ingescheurd gehad (gelukkig nooit helemaal door). Hierdoor heb ik behoorlijk wat blokkades in het gewricht en ben ik met sporten veroordeeld tot braces met daarin plastic aan de zijkant. Kan het nog steeds wel een beetje doorheen gaan daarmee, maar niet meer volledig waardoor het 6 weken toekijken zou zijn.

Merk wel dat ik er veel baat bij hebt op het moment dat ik toch zoveel mogelijk beweeg (voor zover dat gaat, wel in beperkte mate/voorzichtig) wanneer de enkel dat toelaat.
Daarmee krijg je de ergste stijfheid zsm eruit en ook eventuele kramp, die vaak door poot omhoog houden volgt, in kuit etc.

Beterschap! Enkels zijn nare dingen!

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-19 22:09

Afspraak staat voor komende Donderdag bij de Fysio..

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:38

Benieuwd naar wat je fysio morgen gaat zeggen.

Zelf mocht ik vandaag weer na een goede trap bij de voetbal was ik bang dat het oude weer geactiveerd is. Maar blijkbaar waren er 2 enkel banden aan de binnenkant en 1 enkelband aan de buitenkant gezwollen. Dat verklaart een hoop en heeft mij ergens wel gerust gesteld.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:54

DideH schreef:
Hier nog een ervaringsdeskundige. Door korfbal heb ik helaas beide kanten al eens vaker ingescheurd gehad (gelukkig nooit helemaal door). Hierdoor heb ik behoorlijk wat blokkades in het gewricht en ben ik met sporten veroordeeld tot braces met daarin plastic aan de zijkant. Kan het nog steeds wel een beetje doorheen gaan daarmee, maar niet meer volledig waardoor het 6 weken toekijken zou zijn.

Merk wel dat ik er veel baat bij hebt op het moment dat ik toch zoveel mogelijk beweeg (voor zover dat gaat, wel in beperkte mate/voorzichtig) wanneer de enkel dat toelaat.
Daarmee krijg je de ergste stijfheid zsm eruit en ook eventuele kramp, die vaak door poot omhoog houden volgt, in kuit etc.

Klinkt een beetje alsof dit voor jou gemaakt is https://www.exo-l.com/nld/

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 22:59

Alwiene schreef:
DideH schreef:

Klinkt een beetje alsof dit voor jou gemaakt is https://www.exo-l.com/nld/

Ik ken het systeem, wordt alleen een beetje een duur grapje met steeds om laten bouwen, daar ik 3 paar schoenen per seizoen gebruik (gras/kunstgras/zaal). Maar toch bedankt voor het meedenken! :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 23:05

Ah ja ik heb er al eens eerder naar gekeken maar vond het sowieso wat kostbaar, maar moest eraan denken door je verhaal. Maar inderdaad met 3 paar schoenen per seizoen niet ideaal, jammer wel.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 08:06

MaNdiii schreef:
Benieuwd naar wat je fysio morgen gaat zeggen.

Zelf mocht ik vandaag weer na een goede trap bij de voetbal was ik bang dat het oude weer geactiveerd is. Maar blijkbaar waren er 2 enkel banden aan de binnenkant en 1 enkelband aan de buitenkant gezwollen. Dat verklaart een hoop en heeft mij ergens wel gerust gesteld.

Ben ook benieuwd, gisteren eigenlijk de hele dag met zo'n onrustige gevoel in de enkel en dat trok dan ook weer naar boven.

Heb in de avond maar 2 ibu's genomen om het een soort tegen te houden het gevoel in bed,
hele nacht met met de voeten omhoog geslapen en heb heerlijk geslapen. :D

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 12:15

Vanmorgen om 10u geweest, het is niet gescheurd dan zou het wel blauw moeten zijn geweest.
Heb het flink verrekt de spieren/banden, en ik mag gewoon lopen, goed in beweging blijven.

Mag ook gewoon fietsen, komende Dinsdag weer een afspraak staan bij de fysio.
Hij heeft de foto van afgelopen Zaterdag gezien, en hij zei dat mijn lichaam het goed 'opgeruimd' heeft
want de voet is nu veeel dunner.

j_nine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 16:49

Fijn dat het meevalt :)

Vrijdag heb ik mij verzwikt op een nogal aparte manier.
Voordat ik er ergin had lag ik al op de grond.
Toen ik omkeek zag ik dat mijn voet was verdwenen in een kuil.
Het gat was zo'n 20-30 cm diep en het gras wat daarin groeide was al net zo hoog als de rest van het gras.
Lekker dan...

Ik dacht eerst gewoon verzwikt...was iets dik maar niet blauw ofzo.
Dus ik gewoon mijn ding gedaan die dag en net na 5 uur weer terug gereden naar huis.
Was druk onderweg nog even wat gegeten en was om half 8 thuis.
Voelde al dat ik mijn voet niet meer zo lekker kon bewegen in de schoen als de andere voet.
Schoen uit gedaan en gekeken.....was nog dikker als in de middag en begon al lekker bij te kleuren.
Samen met de buurvrouw in de avond nog naar de spoedeisende hulp gereden.
Volgens mij hebben wij met onze gelach een hoop vrolijkheid gebracht bij iedereen die er zat :')

Gelukkig niks gebroken, maar enkelbanden gescheurd.
Enkele dagen drukverband, en nu een soort van zwachtel.
Volgende week maandag weer terug naar het ziekenhuis en dan krijg ik een brace aangemeten.
Vanochtend wat foto's gemaakt.....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

krijg de foto's helaas niet groter :+ :7

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 17:19

Sterkte j_nine!

Bij mij is het geen ene seconde blauw geweest, alleen na dat ik bij de fysio ben geweest.

Maar ik heb na het slapen er wel goed last van, word dan een soort van stijf wakker,
durf ook niet normaal de trap af te lopen, kan mijn voet dan ook niet afwikkelen.

Probeer wel te lopen, maar op een gegeven moment geeft mijn been/voet ook wel aan het is genoeg!

Ik kan mijn been ook niet naar mij toe halen dan begint er iets pijn te doen in mijn knieholte.
De voet was afgelopen Zaterdag ook weer 10x zo dik toen net 2 dagen oud was.

Gisteren ook nog een stukje wezen lopen heen, en terug (600-700 meter heen en terug) en had
daar ook weer een dikke enkel/voet..

Morgen weer Fysio, en zal het eens vragen hoe en wat.