Chronische depressie, ervaringsverhalen gezocht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 12:17

Ninx, ik vind het geen onzin.
Placebo werkzaamheid is een feit.

Echter moet je dan wel je feiten concreet schrijven en dat doet hij niet. Hij verdrraid bepaalde feiten zodat ze zijn verkoopbare mening passen.
Hij doet het ontzettend slim overigens en dat is ook te verwachten met iemand met zijn achtergrond.
Ik neem het hem ook niet kwalijk dat hij ook wel eens wat geld wilde verdienen ipv de armoe in de wetenschap waarmee je regelmatig op een onzeker bestaan of zelfs bestaaninimum zit voor idioot veel inzet. Ik ben er daarom zelf ook uitgestapt.

Mungbean

Re: Chronische depressie, ervaringsverhalen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:10

Terug on-topic:
Ik ben beniewd hoe jullie denken op een nieuwe manier mensen die mentaal in de dikke mist zitten weer in de zonnige kant te krijgen. Op basis van wat doen jullie dat wat er nu nog niet is?
Depressie is is zo ontzettend complex. Daar begrijpt de medische wereld nog veel te weinig van. Je moet het op het moment net een beetje treffen dat je het chemisch kunt oplossen, maar de oorzaak is daar natuurlijk nog niet mee opgelost.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 16:07

Wij beseffen zelf ook dat het niet gaat lukken om het leven op deze manier weer aan de zonnige kant te gaan krijgen, dat gaat sowieso niet in 1,2,3. Maar het idee is dat ook al is er maar 1 héle kleine verbetering, dit al zeer waardevol is. Het is in principe ook een onderzoek, we moeten in de 'praktijk' feedback gaan vragen. Dit kunnen zowel mensen die zelf een chronische depressie hebben zijn, maar ook hulpverleners. Juist zodat we hier van leren en een stukje inzicht verkrijgen. Wij zijn van plan een soort creatieve vragenlijst te creëren in de vorm van een boek. Je kan dan bijvoorbeeld zelf een foto plakken, bijvoorbeeld met een fijne herinnering. Dit doen we zodat het eigen wordt. Waar ik zelf wel over twijfel is of dit niet 'kinderachtig' is, daarom is feedback zo belangrijk. De vragen zullen gaan over vroeger, heden en de toekomst. Bijvoorbeeld: ooit wil ik paardrijden. Hoe ga ik dat ooit
voor elkaar krijgen? Ondanks de narigheid die bij een chronische depressie komt kijken, hoe kan ik dan roeien met de riemen die ik heb? En ja, dit is inderdaad erg lastig omdat dit niet zo vanzelfsprekend gaat als bij iemand zonder (chronische) depressie. Maar ook al zetten we maar tot nadenken... Waar staat iemand voor? Wat zijn doelen in de toekomst? Hoe zie je de toekomst überhaupt voor je? Ook al kunnen we maar 1 iemand een heel klein stukje helpen, is dat al zeer betekenisvol. Zo is de opdracht ook naar ons gecommuniceerd. Je hoeft geen hele therapie te bedenken, als je maar echt goed gaat nadenken over wat helpend kán zijn. En daarbij is het daarom ook belangrijk om verhalen te krijgen van mensen, zodat we juist een beeld kunnen creëren. En hoe beter wij een beeld kunnen creëren, hoe beter wij kunnen helpen als we straks afgestudeerd zijn. Misschien is dit wel gewoon een heel stom idee, misschien zal dit nooit iemand helpen, ook al is de intentie nog zo goed. Maar daar komt ie weer... met feedback komen we een heel eind. Dus iedereen die denkt wat een raar idee, zeg het alsjeblieft! :+
Hoop dat dit het wat verduidelijkt :)

Anoniem

Re: Chronische depressie, ervaringsverhalen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 16:09

Ik zou zeggen, verdiep je eens in positieve psychologie en daaronder oplossingsgericht werken. Ik heb gewerkt op een open opname afdeling met dagbehandeling die jullie manier gebruikt. Heel positieve ervaringen mee en staat heel dicht bij wat ik in mijn eigen leven toe pas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:11

Het is zeker geen dom idee hoor :)
Helpt de opleiding jullie niet met een patienten database? Het is enorm vertrouwelijke data, dat vereist een hoop protocollen en etische goedkeuring lijkt mij.
Staat de vraag naar onderzoekspatienten ergens online? Dan kan ik de link wel doorgeven.
Of is het meer een 1:1 met vrijwilligers voor een practicum verslag?

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 13:18

Hoi hoi, ik haal dit topic weer even aan. Inmiddels zijn we bijna klaar met ons instrument. We zijn nu nog op zoek naar mensen die feedback willen geven op ons instrument, zodat we eventuele aanpassingen kunnen doen. We hebben een paar pagina's van het instrument geplukt en dit in een word documentje gezet. Ook hebben we een feedbackformulier opgesteld met een aantal vragen over het instrument/wat je er van vond. Via bokt heb ik helaas niet ontdekt hoe je documenten kan versturen... Dus heb dan wel even een mailadres of iets anders nodig waar ik het naar toe kan sturen. Als je interesse hebt kan je me even een pb doen. :D