Wij beseffen zelf ook dat het niet gaat lukken om het leven op deze manier weer aan de zonnige kant te gaan krijgen, dat gaat sowieso niet in 1,2,3. Maar het idee is dat ook al is er maar 1 héle kleine verbetering, dit al zeer waardevol is. Het is in principe ook een onderzoek, we moeten in de 'praktijk' feedback gaan vragen. Dit kunnen zowel mensen die zelf een chronische depressie hebben zijn, maar ook hulpverleners. Juist zodat we hier van leren en een stukje inzicht verkrijgen. Wij zijn van plan een soort creatieve vragenlijst te creëren in de vorm van een boek. Je kan dan bijvoorbeeld zelf een foto plakken, bijvoorbeeld met een fijne herinnering. Dit doen we zodat het eigen wordt. Waar ik zelf wel over twijfel is of dit niet 'kinderachtig' is, daarom is feedback zo belangrijk. De vragen zullen gaan over vroeger, heden en de toekomst. Bijvoorbeeld: ooit wil ik paardrijden. Hoe ga ik dat ooit
voor elkaar krijgen? Ondanks de narigheid die bij een chronische depressie komt kijken, hoe kan ik dan roeien met de riemen die ik heb? En ja, dit is inderdaad erg lastig omdat dit niet zo vanzelfsprekend gaat als bij iemand zonder (chronische) depressie. Maar ook al zetten we maar tot nadenken... Waar staat iemand voor? Wat zijn doelen in de toekomst? Hoe zie je de toekomst überhaupt voor je? Ook al kunnen we maar 1 iemand een heel klein stukje helpen, is dat al zeer betekenisvol. Zo is de opdracht ook naar ons gecommuniceerd. Je hoeft geen hele therapie te bedenken, als je maar echt goed gaat nadenken over wat helpend kán zijn. En daarbij is het daarom ook belangrijk om verhalen te krijgen van mensen, zodat we juist een beeld kunnen creëren. En hoe beter wij een beeld kunnen creëren, hoe beter wij kunnen helpen als we straks afgestudeerd zijn. Misschien is dit wel gewoon een heel stom idee, misschien zal dit nooit iemand helpen, ook al is de intentie nog zo goed. Maar daar komt ie weer... met feedback komen we een heel eind. Dus iedereen die denkt wat een raar idee, zeg het alsjeblieft!
Hoop dat dit het wat verduidelijkt