Bang in de maanden september en oktober

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:13

Ik schrik altijd als ik ze zie, maar daarna pak ik de dichtstbijzijnde schoen en vermoord ik hem.
En ik verlies hem niet uit het oog.

Ik dacht eigenlijk dat het spinnenseizoen in augustus al geopend was aangezien ik er al 3 heb vermoord.

Maar je kunt toch niet 2 van de 12 maanden naar je ouders?
Laat je helpen door een therapeut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:13

xPareltje schreef:
Lalidan schreef:
Als het zo erg is, zou therapie dan niet een betere optie zijn? Je kan toch niet de rest van je leven je verstoppen in deze maanden?

Met alle goede bedoelingen vind ik het fijn dat mensen met deze optie komen! Maar voor mensen met een vreselijke fobie is dat echt niet de gemakkelijkste weg om aan te beginnen. Misschien dat ik mij er toch in de toekomst overheen ga zetten, maar voor nu vind ik dat echt nog een behoorlijke stap. Ik ben al blij dat ik het met een stofzuiger durf, want dat is pas sinds ze laatste maanden.

Vervelend dat je deze fobie hebt ts, maar deze reactie begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Ik heb een angststoornis en het liefste wat ik wil is daar vanaf. Mijn angststoornis heeft me meerdere specifieke angsten bezorgd waaronder een eetprobleem waar ik inmiddels nog steeds niet helemaal vanaf ben na 5,5 jaar, ik heb cognitieve gedragstherapie na genoeg te hebben geprobeerd hiervoor, en dit helpt echt.
Voor mensen met een fobie is het niet het gemakkelijkste om aan te beginnen zeg jij, maar ik denk juist dat het de makkelijkste stap is om er over te gaan praten met een expert. Je hoeft geen vogelspin op je hand te laten lopen en exposure betekent echt niet dat je spinnen moet gaan aanraken, het kan je alleen wel helpen.
Ja je kan hier om tips vragen maar als je aangeeft dat je alleen woont en dat je voor deze 2 maand liever terug bij je ouders gaat wonen omdat je zo bang bent, denk ik absoluut niet dat bokt de juiste plek is om voor dit probleem hulp te vragen.
Ik hoop niet dat je mijn reactie te bot vind, maar ik ben wel van mening, en heb dat zelf vaak genoeg mee gemaakt door mijn angststoornis dat je hier alleen, of met hulp van een forum echt niet overheen gaat komen, en er voor wegrennen (door naar je ouders te gaan) bevestigd voor jezelf alleen maar je angst en daar zal het dus nooit beter door worden..
Succes!

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 21:22

xPareltje schreef:
Lalidan schreef:
Als het zo erg is, zou therapie dan niet een betere optie zijn? Je kan toch niet de rest van je leven je verstoppen in deze maanden?

Met alle goede bedoelingen vind ik het fijn dat mensen met deze optie komen! Maar voor mensen met een vreselijke fobie is dat echt niet de gemakkelijkste weg om aan te beginnen. Misschien dat ik mij er toch in de toekomst overheen ga zetten, maar voor nu vind ik dat echt nog een behoorlijke stap. Ik ben al blij dat ik het met een stofzuiger durf, want dat is pas sinds ze laatste maanden.

Vervelend dat je deze fobie hebt ts, maar deze reactie begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Ik heb een angststoornis en het liefste wat ik wil is daar vanaf. Mijn angststoornis heeft me meerdere specifieke angsten bezorgd waaronder een eetprobleem waar ik inmiddels nog steeds niet helemaal vanaf ben na 5,5 jaar, ik heb cognitieve gedragstherapie na genoeg te hebben geprobeerd hiervoor, en dit helpt echt.
Voor mensen met een fobie is het niet het gemakkelijkste om aan te beginnen zeg jij, maar ik denk juist dat het de makkelijkste stap is om er over te gaan praten met een expert. Je hoeft geen vogelspin op je hand te laten lopen en exposure betekent echt niet dat je spinnen moet gaan aanraken, het kan je alleen wel helpen.
Ja je kan hier om tips vragen maar als je aangeeft dat je alleen woont en dat je voor deze 2 maand liever terug bij je ouders gaat wonen omdat je zo bang bent, denk ik absoluut niet dat bokt de juiste plek is om voor dit probleem hulp te vragen.
Ik hoop niet dat je mijn reactie te bot vind, maar ik ben wel van mening, en heb dat zelf vaak genoeg mee gemaakt door mijn angststoornis dat je hier alleen, of met hulp van een forum echt niet overheen gaat komen, en er voor wegrennen (door naar je ouders te gaan) bevestigd voor jezelf alleen maar je angst en daar zal het dus nooit beter door worden..
Succes![/quote]

Ik heb ook nergens gezegd dat bokt mij kan helpen? Ik vind het wel enorm fijn dat een aantal berichten mij echt wel goed doen, om te zien hoe andere hiermee omgaan. Uiteindelijk heb ik mijzelf met behulp van bokt zover gekregen om de stofzuiger te nemen! :D Dus met behulp van bokt komen we er uiteindelijk wel waar we willen zijn. Alles met kleine stapjes! Dus de volgende stappen ga ik zeker zelf aan.
Laatst bijgewerkt door xPareltje op 09-09-19 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Bang in de maanden september en oktober

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:29

Volgens mij vraag je of mensen hier tips voor je hebben, dat bedoel ik met bokt om hulp vragen :) en staat er in je OP dat je terug naar je ouders wil door de angst. Dus fijn dat de stofzuiger je helpt maar dat is absoluut niet de kern van het probleem aanpakken.
Het is jou leven doe vooral wat je goed lijkt, ik heb alleen niet 1 specifieke fobie ik leef al jaren met een angststoornis dus daarom praat ik uit ervaring in de hoop dat je ziet dat dit best wel een serieus probleem is.
Maar dat moet je zelf inzien voor je aan de bel kan trekken bij een psycholoog.
Succes nogmaals :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:37

Citaat:

Een fobie is een rotkwaal, juist ook omdat veel mensen weinig van angst afweten.
"Joh, doe niet zo gek, stel je niet aan, je moet anders leren denken", dat slaat nergens op - en helpt je van de wal in de sloot.
Of helpt je van kwaad naar erger, want de angst blijft (...laten we even zeggen...) hetzelfde, maar er komt schaamte en wat al niet bij - en op den duur wordt de angst daar alsnog erger van.

Wat ook niet helpt is het sprookje
(...niet alle sprookjes zijn lieftallig, en deze is daar geen uitzondering op...)
"dat het alleen over kan gaan door urenlang precies dat te moeten doen wat je niet durft".

Zou dit sprookje waar zijn, dan is 'therapie is niet de makkelijkste weg om te gaan' een stevig understatement.

Verder vind ik wegrennen voor dingen waar je bang voor bent reuze verstandig.
Jawel.
Je instinct weet allang dat het griezelig is - en in het nut van dapper staan klappertanden geloof ik zeer beperkt.
(Net zoals duur geld uitgeven 'om je huis te laten sprayen zodat nuttige beesten geen web kunnen maken', meer dan de helft van de spinnen maakt geen web, je geeft geld uit en verpest van alles voor iets waar je niets mee opschiet.)

Als verklaard emdr fan zie ik meer heil in een goede emdr sessie en dan stapje voor stapje kijken 'of het echchies waar gewerkt heeft'. (En als er nog iets niet is meegenomen: gewoon een nieuwe sessie!)(Of 10 als het moet.)

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:38

Het is bij mij pas langzaam minder geworden toen ik kinderen kreeg en ik me groot moest houden voor hen. Er is dus nog hoop ;)

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 21:39

Annet_Dottie schreef:
Volgens mij vraag je of mensen hier tips voor je hebben, dat bedoel ik met bokt om hulp vragen :) en staat er in je OP dat je terug naar je ouders wil door de angst. Dus fijn dat de stofzuiger je helpt maar dat is absoluut niet de kern van het probleem aanpakken.
Het is jou leven doe vooral wat je goed lijkt, ik heb alleen niet 1 specifieke fobie ik leef al jaren met een angststoornis dus daarom praat ik uit ervaring in de hoop dat je ziet dat dit best wel een serieus probleem is.
Maar dat moet je zelf inzien voor je aan de bel kan trekken bij een psycholoog.
Succes nogmaals :)

Tips vragen kan nooit kwaad toch! Maar in elk geval bedankt voor je reactie. :)

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:46

Ik denk ook dat emdr een goed idee zou zijn. En nee daarvoor hoef je niet in de buurt van een spin te komen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:48

Door de warmere temperaturen kom je die grote spinnen tegenwoordig gewoon het hele jaar tegen.
Ik zou ook in therapie gaan. Je kunt niet je hele leven weg blijven rennen voor spinnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:56

Ik erger me eraan dat een groep bokkers klakkeloos EMDR aanraden. Jullie kennen de TS niet, en alleen een professional kan beslissen of EMDR een optie is. Stap even uit jullie huisartsen-rol.

En nu even voor de TS: Het is dus zo pittig dat je al eens langs de huisarts bent geweest. Aangezien je overweegt om 1 a 2 maand bij je ouders te bivakkeren, zou ik de huisarts nog eens bellen om te overleggen. Wie weet welke mogelijkheden er nog meer zijn om de angst kleiner te maken zodat je lekker op je eigen plekje kunt blijven deze maanden!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 21:58

Bubblewrap schreef:
Ik erger me eraan dat een groep bokkers klakkeloos EMDR aanraden. Jullie kennen de TS niet, en alleen een professional kan beslissen of EMDR een optie is. Stap even uit jullie huisartsen-rol.

En nu even voor de TS: Het is dus zo pittig dat je al eens langs de huisarts bent geweest. Aangezien je overweegt om 1 a 2 maand bij je ouders te bivakkeren, zou ik de huisarts nog eens bellen om te overleggen. Wie weet welke mogelijkheden er nog meer zijn om de angst kleiner te maken zodat je lekker op je eigen plekje kunt blijven deze maanden!

Er worden alleen ervaringen gedeeld en mee gedacht hoor -O- Neem aan dat een eventuele behandelaar waar TS misschien wel naar toe gaat eerst ook onderzoek gaat doen en bedenken wat voor therapie het meest passend is ipv EMDR starten omdat TS dat op bokt heeft gelezen :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:05

Bubblewrap schreef:

Nuttige melding.

De huisarts kan doorverwijzen, wat vooral verzekeringstechnisch is, een beetje psycholoog kan prima beoordelen of een klacht psychologenwerk is (of iets anders, zoals psychiatrie als in hersenziekte).
(Vgl de opmerking in dit topic over 'na 2 minuten buiten staan met een verwijzing').

Welke techniek het beste tot het doel leidt voor cliënt X, in dit geval TS, hoort in principe ook door een ruim opgeleide psycholoog te worden genomen.

Wel vind ik dat een cliënt er gebaat bij kan zijn om te weten dat 'er meerdere wegen naar Rome leiden' en dat de verschillende technieken (cognitieve gedragstherapie, exposure in vivo, hypnose was geloof ik niet genoemd, emdr) voor- en nadelen hebben.
(Waarbij emdr het voordeel heeft dat het inwerkt "op de plek waar de angst zit", itt cognitieve gedragstherapie, en snel resultaten kan boeken.)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:08

Is er niet iemand die een aantal dagen in de week bij je wil slapen? Dan ben je in elk geval niet alleen :)

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 22:11

Pepperrr schreef:
Is er niet iemand die een aantal dagen in de week bij je wil slapen? Dan ben je in elk geval niet alleen :)

Helaas niet zo 1..2..3 iemand. Dus zijn er bokkers die willen slapen wees welkom haha. :+ _O-

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:13

Weet niet waar je woont? Als dat in de buurt is wil ik best een keer komen hoor :D

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:15

Mijn katten vangen spinnen, ik heb er echt een stuk minder sinds ze er zijn, dus wellicht is een kat nemen nog een optie :+

Wel echt vervelend hoor, die grote zwarten kan ik ook echt niet tegen :brr:

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:17

Katten is een topidee inderdaad! Bij mijn ouders zaten vroeger ook veel spinnen. Sinds de 2 binnenkatten zie je geen enkele spin meer. Zelfs de alleekleinste worden gevangen en opgegeten :j

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 22:21

Ja katten zijn een leuk idee als ze ze ook meteen opeten en niet mee gaan spelen, zoals die van mij |(

xPareltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-19 23:04

Over een kat heb ik heel lang nagedacht, maar die gaat er wel komen! Ik hou van katten <3

Weet er iemand trouwens is september alleen de ergste maand of oktober ook nog?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 23:15

Ik denk dat het nog altijd de beslissing van de psych is of hij of zij emdr aanraad? Het lijkt me niet dat TS dit zomaar krijgt.
Ik zou ook hulp zoeken om met je angsten om te gaan. De eerste stap is vaak het moeilijkste. Het erkennen van je angst.
Ik ben ook bang van spinnen. Ik had er eentje op een gegeven moment Henk genoemd. En ik moest iedere dag kijken of Henk had bewogen. Maar ik was toch wel blij dat m'n vader Henk bij de buren had gebracht :+

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 23:34

Spinnen een naam geven werkt serieus. Maar dat geldt eigenlijk alleen als ze in een web op één plek zitten. Dan kun je er naar kijken en weet je dat ie daar blijft zitten. Je leert ze te waarderen en het is ok als ze daar zitten op hun eigen plek. Ik zag pas zo'n hele grote spin drinken. Dat was best schattig om te zien :x

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 00:40

nou, katten zijn niet altijd de oplossing.
die van mij gaat er achter aan en speelt er mee maar laat ze rennen totdat ie ze weer kwijt is :x
ik liep vanavond naar de wc en kat ging in het hoekje bij de voordeur zitten in sluipstand.
dus ik zat al te kijken, wat zit je toch te doen, rent er op zo'n 50 cm een dikke spin langs me op, die zag ik net in het licht wat vanuit de woonkamer de gang in scheen.
lichtknop zat gelukkig de goeie kant op, van de spin af, dus die aangemaakt, vriendlief geroepen en die is met een schoen de gang in gegaan, ik was zo weg. brrrrrr
als ze op de grond zitten en ik ben alleen thuis zet ik er een glas over, opzuigen durf ik niet.
kan dus best midden in de gang een glas staan, totdat mijn vriend thuis komt.
als ik ze niet zie vind ik het niet erg, maar als ik ze zie ga ik hoog .
buiten of op stal vind ik het ook niet erg, maar in mijn huis moeten ze weg blijven %)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 07:46

Niobe schreef:
Ja katten zijn een leuk idee als ze ze ook meteen opeten en niet mee gaan spelen, zoals die van mij |(

Bij mijn ouders dus ook zulke katten. En zelfs de hond gaat ermee spelen :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 08:51

purny schreef:
Ik denk dat het nog altijd de beslissing van de psych is of hij of zij emdr aanraad? Het lijkt me niet dat TS dit zomaar krijgt.
Ik zou ook hulp zoeken om met je angsten om te gaan. De eerste stap is vaak het moeilijkste. Het erkennen van je angst.
Ik ben ook bang van spinnen. Ik had er eentje op een gegeven moment Henk genoemd. En ik moest iedere dag kijken of Henk had bewogen. Maar ik was toch wel blij dat m'n vader Henk bij de buren had gebracht :+

...nou zijn dat leuke trucjes en ik heb nul bezwaar tegen trucjes.

Maar verklaard emdr fan vertelt van emdrsessies uit de literatuur.
Cliënte is laten we zeggen 5 minuten bezig op de emdrmanier met spinnen.
Dan komt een nare situatie tevoorschijn, laten we zeggen uitgelachen worden.
Volgens protocol gaat de sessie dan eerst de nare emoties rond uitgelachen worden opruimen.
Daarna terug naar de spinnen: de fobie was weg.

Die "bijvangst" van persoonlijke groei ipv uit den treure trucjes toepassen en spinnenfoto's bekijken maakt emdr zo waardevol.
Uiteraard: OF dit zo werkt voor TS, dat weet niemand.
Dat emdr snel kan werken en veilig is in handen van een kundig therapeut, weten we wel.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 09:04

Zo werd ik wel eens uitgelachen door vrienden toen er in de auto op de snelweg een spin van het zonneklepje naar beneden kwam. Nou ik was hysterisch en echt in panische angst maar werd niet serieus genomen. Uiteindelijk is de bestuurder op de vluchtstrook gaan staan en ben ik eruit gesprongen en ging daarna eerst flink over mn nek want angst doet helaas erg veel met mn lijf. Maar vroeger ben ik ook veel gepest met mijn spinnenfobie, ze vonden het erg leuk om spinnen te vangen en die dan richting mij te gooien of nog erger ongemerkt op mn haar los laten en dan staan gniffelen en wachten tot ik het door had. _-:(

Maar ik had er genoeg van en heb mezelf gedwongen om naar spinnen te kijken en steeds mezelf langer en dichterbij laten kijken. Uiteindelijk zelf de spin in beweging gebracht en blijven kijken. Tot nu gaat het redelijk maar die grote in huis zijn nog steeds monsters! De rest kan ik redelijk aan en sommige vind ik zelfs mooi en bijzonder. Succes TS ik hoop dat je goed in gaten krijgt hoe jou angst in elkaar zit en hoe je daar het beste mee om kan gaan.