Heel erg bang voor narcose

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Heel erg bang voor narcose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:50

Ik ben al 10x onder narcose geopereerd en het gaat altijd super rustig allemaal. De mensen die werken de hele dag met mensen die onder narcose gaan.
Ik neem nooit iets vooraf. Krijg meestal wel 2 paracetamol, maar hoef geen rustgevend middel.

Ik ben de 20e nog onder narcose gegaan en net als de voorgaande keren gaan injectie in infuus en kapje tegelijk. Infuus heb je sowieso standaard al in je hand/arm.

Het is eigenlijk wel protocol dat ze de operatie nog doorspreken als je wakker bent, je geboorte datum en naam vragen en wat je voor operatie krijgt.

Roesjes die goed gedaan worden, krijg je ook niet veel van mee. Laatste keer ging het bij mij niet goed en daarna is onderzoek met propovol gedaan.

Wees gewoon eerlijk over je angsten. Dan kunnen ze er wat rekening mee houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:01

De laatste twee keren narcose was ik ook wat angstiger, omdat ik t middel de keer ervoor door mijn lichaam voelde stromen en daarvan in paniek raakte.
Over een tijdje zal ik ook weer moeten en ga ik dit even goed bespreken met de anesthesist.

Verder prima te doen, zeker met een kalmerend middel van te voren.
Voor je het weet ben je weer lekker wakkee.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:17

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 08:58, in het totaal 1 keer bewerkt

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:24

Meid doen!

Ik vond en vind narcose ook doodeng om precies dezelfde reden als jij, dat gevoel van controle verliezen en geen zeggenschap over wat er gebeurt.

Ik ben sinds 2015 3x onder narcose geweest en heb alle drie de keren duidelijk aangegeven dat ik heel bang was en al het personeel was zò lief! Voor de ok, op de ok en na de ok. De anesthesist praatte met me, gaf me adviezen en kletste me rustig de narcose in. Het gaat heel snel maar wel heel rustig.

De laatste keer dat ik onder zeil moest was ik 18 weken zwanger. Mijn hemel wat was ik bang want nu ging het niet alleen om mij maar ook om ons ongeboren kindje. Ze hebben zo goed voor me gezorgd en we zijn er beide kerngezond uit gekomen :D

Je krijgt altijd een gesprek voor de operatie, je kan dan al je angsten aangeven. Ik zou het niet meer uitstellen en doen voordat je doodziek bent

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 20:54

Oh heerlijk narcose, ik kan het iedereen aanraden :')
Ik was er ook vreselijk bang voor, maar sinds mijn wortelkanaalbehandeling onder hele narcose wil ik nooit meer anders.
Ik heb nog nooit zo lekker geslapen :o De tandarts en assistenten waren wat minder blij, ik ging er namelijk om 10u onder en kwam er om 5u eindelijk uit, blijkbaar kregen ze me niet wakker. :')

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:00

Mijn narcose was heerlijk! De eerste keer was via de spoed en was ik best zenuwachtig. Ik kreeg een lekker warm dekentje van de anesthesist en ze was verder heel lief. Toen de narcose ingespoten werd voelde ik me zooo heerlijk relaxed in slaap glijden, echt geweldig :D Alsof je na een hele hele hele drukke dag eeeeindelijk in je bed kan kruipen. <3
De tweede keer was een geplande operatie en kreeg ik de narcose via een kapje. Ook hier heb ik nauwelijks iets van meegekregen. Het ene moment ben je nog wakker en het andere moment word je wakker na je operatie.
Narcose is echt niet iets om bang voor te zijn, het is eigenlijk gewoon heel fijn zoals meerdere mensen hier al aangeven. Succes!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 21:04

3x onder narcose geweest, waarvan 2x voor een hele zware operatie. Narcose is igg goddelijk.

Voelt als je wakker wordt net of je even bent weg geweest (terwijl ik uren onder zeil ben geweest)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:05

Oh de warme dekens :+: die zou ik thuis ook wel willen

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 22:12

Narcose is inderdaad heerlijk. <3

Zo zou ik dagelijks wel in slaap willen vallen. (Beetje een slaap stoornis namelijk)

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:14

Ik maak voor mezelf altijd een wedstrijdje van _O-
Meestal moet je tot 10 tellen , maar ben je daarvoor al weg.
Ooit wil ik de 11 toch halen _O-

Laatste keer was ook lekker . Bed werd verwarmd, dat hadden ze de eerste operatie niet gedaan. Want dat herinner ik me nog dat ik het toen koud had.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:29

Ik ben zelf meerdere keren onder narcose geweest als kind zijnde. Ik ben panisch voor spuiten en dat is voor mij het lastigste onderdeel.

Maar afgelopen december moest ik verstandskiezen laten trekken. Dit keer heb ik het bewust meegemaakt. Ik ben moeilijk te prikken, dus moet altijd via de hand gedaan worden. Eenmaal de prik gehad, is het goed voor mij.

Maar ik mocht de OK in en werd voorgesteld aan iedereen. Was allemaal lekker luchtig, gelijk de grappenmakers ertussen ontdekt. Moest gaan liggen en toen werd alles nogmaals stap voor stap uitgelegd. Ik was toen ook best wel nerveus intussen. Het handinfuus werd gezet en daarna de vloeistof. Het is best bijzonder hoor. Ik merkte dat mijn zicht wat wazig werd en vertelde dit ook. Dit was volkomen normaal. En volgens mij 2 seconden later was ik al weg. Ging heel snel, maar wel natuurlijk voor mijn gevoel. Het helpt misschien ook wel als je je ogen al sluit wanneer ze spuiten. Dan krijg je dat al niet meer bewust mee. Ik heb toen heerlijk geslapen en gedroomd zelfs. Voelde als uren slaap.. (heerlijk als je een kind van 2 jaar hebt en al 2 jaar heel slecht slaapt!). Het wakker worden is even onwennig. Je weet dat je een ingreep hebt ondergaan, maar je voelt je een beetje dronken zeg maar. Ik heb blijkbaar hele verhalen verteld met het wakker worden, waar ik dus een paar minuten later niks meer van wist en nu nog niet :P

Bespreekbaar maken van je angst is echt belangrijk. Dan kunnen ze vaak net anders op je inspelen of een team klaar zetten wat hier meer ervaring en geduld mee heeft. Vanwege mijn angst voor spuiten wordt al vaak iemand gekozen die rust en vertrouwen uitstraalt, en ook eigenlijk (bijna) altijd goed prikt. Je kunt zelf meer hebben, als het team op jou angst is ingespeeld. Dat geeft je al meer gemoedsrust. Ondanks je het gewoon echt spannend zult blijven vinden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:32

Waarom ben je bang voor de narcose?
Is het echt het verlies van controle?
Want je bent niet eens bij bewustzijn tijdens narcose, dat is het idee. Dat artsen rustig hun uiterste best voor je kunnen doen zonder dat jouw hartslag skyhigh gaat van de stress tijdens de operatie om nog maar te zwijgen over mogelijke bewegingen.

Ik vond vooral het infuus eng, want ik ben bang voor naalden. Het gaat super snel.
Hij schoof de naald erin terwijl ik afgeleid werd. Even een scherpe pijn en toen draaide de OK assistent per ongeluk mn kraantje open waardoor alles onder get bloed zat waar ze zich heel rot over voelde en ik om moest lachen. De anesthesist zet een spuit met troebel spul op mn infuus, mn gezicht begon te tintelen en werd warm en ik ga goed liggen en ben weg.

Bij mij hielp het dat ik niet steriel hoefde. Ik had gewoon n lekker dikke trui aan, mn partner was bij me. En toen ik weg was werd hij naar de wachtkamer gedirigeerd.
Binnen twee minuten dat ik ging zitten in de behandelstoel/tafel was ik weg. En werd wakker en alles was achter de rug. Even heel vaak naar het toilet om te plassen en eenmaal de narvose eruit gepiest had ik alleen nog de pijn om mee te dealen maar was te doen.

Mijn operatie was een drempel die 4 jaar duurde voor ik eroverheen was. Eigenlijk moet ik nog naar de huisarts om mn neus recht te laten zetten omdat ik soms bijna geen lucht krijg :'). Maar dat hou ik ook weer af. Duurt wss ook weer 4 jaar.
Maar achteraf ben ik heel blij dat ik toen die operatie aan mn verstandskiezen heb laten doen. Dat heeft veel ergere schade (want 1 tand was rot) voorkomen. En dat zal bij jou ook zijn...

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 23:47

Infuus, naalden, etc.. vind ik persoonlijk veel enger. Vorige week ben ik geopereerd.
Bij de ‘enge dingen’ maar de andere kant op gekeken en alles over me heen laten komen.

Denk eigenlijk dat je je drukker maakt om ‘de paniek’ dan om de narcose, daar krijg je helemaal niks van mee...

Ik had juist zoiets van, breng me maar snel onder zeil, dan is het spannende er tenminste af ;)

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 00:00

Ik ben blij dat de meeste mensen een goede ervaring hebben bij narcose, want bij mij als kind was het alles behalve dat :=

Ik was zo'n 10 jaar en ik moest onder narcose in het ziekenhuis om mijn kiezen te laten trekken. Ik kan je vertellen dat ik doodsangsten uitstond sinds ik ook al doodsbang was voor de tandarts. Ze moesten bijna smeken om mij uit de auto te krijgen want ik wilde écht niet. Dus op dat moment was ik bang én boos en mijn moeder bracht me naar de ruimte waar ik onder narcose gebracht zou worden. Ze hadden mij beloofd dat ze het via een infuus zouden doen dus dat verwachtte ik ook. Maar nee, wat deden ze? Ze grepen mij uit het niks met een paar man vast, drukte een kapje op me en ik kan me nog precies herinneren dat alles wazig werd en toen zwart. Kan je vertellen, niet bepaald prettig wanneer je in paniek bent :evaw:

Maar als je gewoon rustig bent en alles goed verloopt zal het denk ik wel meevallen :+

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 01:32

Die artsen hebben al zoveel nerveuze mensen gezien, komt echt helemaal goed.

Het inspuiten vond ik even spannend, koud en leek alsof er flink wat spanning op mijn arm kwam te staan.

Eenmaal wakker vroeg ik of ze nog iets bij wilde spuiten :D Ik heb werkelijk heerlijk geslapen en had een geweldige droom. De avond voor de narcose naar de film Toscaanse bruiloft gekeken en tijdens de narcose speelde ik de hoofdrol. Tijdens mijn cabrio tochtje door het Toscaanse landschap werd ik wakker in die saaie steriele kamer...dat was pas frustrerend :')

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 02:21

Juist als een stuk controle houden belangrijk voor je is, zou ik de operatie in laten plannen. Zo krijg je alle tijd om je erop voor te bereiden. In de gesprekken met de chirurg en de anesthesist kun je je angst aangeven. In het ziekenhuis zijn goede medicijnen, waardoor je zo ontspannen mogelijk de operatie ingaat. Het personeel is ook geschoold om met angstige en gespannen patienten om te gaan, niets om je voor te schamen!
Doe je het niet, dan wordt je op een dag ingehaald door de situatie. Ofwel omdat een steen de galwegen blokkeert, ofwel omdat de boel is gaan ontsteken. Dan wordt je met spoed geopereerd. En heb je veel minder/geen voorbereidingstijd. En kunnen ze ook minder met je angst rekening houden.
Je moet maar zo denken, het moet toch! Nu of over een paar weken/maanden. Je kunt het uitstellen, maar dit laat zich niet afstellen. En dadelijk lig je in het ziekenhuis als het echt niet uitkomt. Ook dat kun je nu beter in de hand houden. Je hebt misschien niet alles onder controle, maar probeer je in elk geval te richten op de dingen waar je nu wel invloed op uit kunt oefenen. En wie weet, kijk je over een paar weken wel terug op een hele positieve ervaring

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 03:25

Vorig jaar is bij mij ook mijn galblaas verwijderd.

Ik vond de narcose ook erg eng, maar het viel reuze mee. De chirurg vertelde wat en dat heb ik niet eens meer meegekregen ik was zo weg. En werd heel rustig wakker.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-19 06:30

Wat een fijne berichten zo allemaal dankjewel. Pfff mn percentage balkje van doen staat nu al iets meer over de helft. Haha ik denk dat wel 1000 mensen kunnen zeggen het is zo fijn. Maar dat ik zo bang blijf pfff echt zo moeilijk dit

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 06:54

Zeker doen!

Het in slaap vallen is hetzelfde als in bed. Juist doordat je in slaap valt ben je niet super bewust en maak je je dus niet druk of iets. Totaal geen gevoel van de controle verliezen hoor!

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:38

Hier ook 3x narcose gehad.
Als ik geopereerd moet worden wil ik niet anders, ik wil vooral niks meekrijgen, dus spuit mij maar plat :+

Het "vervelendste" was bij mij bij het wakker worden. 1e keer was ik nog lang slaperig toen ik weer op de kamer was, en vriend en ouders waren er en zaten te kletsen. Enige wat ik wou was rust zodat ik weer verder kon slapen, ze maakten zó véél herrie voor mijn gevoel :+ ksst, wegwezen, ik wil slapen :Y) :Z

2e keer nergens last van, 3e keer wat spierspasmen (groot deel door spanning die er IT kwam, maar kwam ook wel vaker voor bij die soort narcose(kortwerkende, 10min onder geweest)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:52

Suzanne F. schreef:
Narcose is heerlijk. Lekker slapen en je weet van niks meer.
Je gaat gewoon liggen, krijgt infuus en je telt tot 10 en je komt ongeveer tot 5.
Dit inderdaad, ik probeer het telkens weer, kwam met heel veel moeite eens tot de 8 :')

TS, geef dit vooraf aan. Als het goed is krijg je eerst een intake met een internist(verpleegkundige), daar kun je het al aangeven. Daarnaas, in mijn ervaring, zijn juist de mensen die op de afdeling werken echt enorm lief en warm. Sterker nog, ik twijfel nog steeds om niet alsnog die kant op te gaan.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:56

Nog een tip wat betreft aanprikken: Als je hier gevoelig voor bent, vraag of ze in je onderarm willen prikken. Jaren terug na een operatie een pijnlijke ader gehouden in m'n hand, deed geen pijn maar was wel irritant. Toen was er eens een zuster die tijdens bloedprikken voor mijn onderarm ging i.p.v. de binnenkant van je elleboog, veel fijner en bij mij niet anders meer.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 08:58

Achteraf vond ik het heerlijk , van te voren vond ik het dood eng . Ik heb het aangegeven bij de assistente die je klaar maakt voor de ok , heel gesprek gehad . Dan ga je de ok in , maak je kennis met het team en de arts , ze leggen alles uit en vroegen mij iets over mezelf te vertellen , ik geloof niet dat ik meer als 2 zinnen heb gezegd . Zo snel gaat dat . Ik werd wakker gemaakt en was zeer verbaasd dat het al klaar was .

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:00

De anesthesist vroeg mij wat 55 x 2,5 was. Ik was al wat fuzzy, dus ik begon: 50 x 2 is 100, 5 x 2 is.... en weg was ik.
En ik werd dus wakker met “10”. En verbaasd om me heen kijken waar iedereen gebleven was.
Ik was heel snel ook bij en heb dus lekker met de hartmonitor gespeeld: adem inhouden en dan gaan die piepjes steeds langzamer. En dan heel snel ademen, piepjes steeds sneller. Ik werd dus al snel van de verkoeverkamer afgeknikkerd :D

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 09:03

Waar ben je precies bang voor?

Mijn eerste keer onder narcose was meteen een enorm zware operatie van 16 uur geboor in mijn schedel. Daar ben ik echt super verrot uitgekomen. Ik ging gestresst de narcose in en kwam er ook weer doodsbang uit, delier gehad etc.

Ik was zo bang geworden dat ik alles daarna onder plaatselijke verdoving heb laten doen.

Tot ik acute blindedarmontsteking kreeg. Die was al gesprongen, dus geen keuze, hij moest er NU uit. Met mijn nare ervaring in het achterhoofd was ik voorbereid op het ergste. Maar echt, ik heb nog nooit zo lekker geslapen, werd relaxed wakker zonder pijn en kreeg een heeerlijk ijsje (gewoon een raketje, hou ik normaal niet eens van) om bij te komen. Echt best sleep ever!

Dus ik ben er nu wel achter dat de eerste keer meer met de aard van de operatie te maken had, dan met de narcose. Voor een korte standaard operatie vond ik het zelfs heerlijk!