Spleet tussen tanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jojoleinee

Re: Spleet tussen tanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 20:21

Wij kunnen zo natuurlijk niet beoordelen hoe je kaken staan maar ik zou echt even informeren bij de logopedist. Zou ontzettend zonde zijn als je er veel geld in gaat steken terwijl het anders opgelost kan worden. Wie weet wordt het een combinatie van logopedie én beugel maar dan weet je teminste vrij zeker dat het functionele deel (mocht dat er zijn) opgelost is en het dus niet weer na een tijd anders gaat staan.

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:08

Ik heb spalkjes én een retentiebeugel, omdat ik toch heel geleidelijk aan mijn boven-voortanden naar voren blijf duwen met mijn tong. Nou ja, had...
Ik had een paar maanden geleden mijn retentiebeugel weer kapot. Ik droeg hem maar af en toe en dan moest die beugel behoorlijk druk zetten op mijn naar voren geschoven tanden. Daardoor ging die natuurlijk kapot.
Nu probeer ik het zelf bij te houden door overdag in een verloren moment mijn kaken lichtjes op elkaar te zetten en dan duw ik met mijn duimen mijn voortanden weer iets naar achteren. Dat werkt goed :D

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:26

Bij mij is de ruimte tussen mijn tanden opgevuld met composiet. Mijn voortanden zien er nu iets breder uit, maar dat zie je nauwelijks. Het is heel mooi geworden en ben er heel blij mee. Mijn tandarts zei dat ik nooit meer een appel of een stuk chocolade met mijn voortanden zou kunnen afbijten, maar ondertussen doe ik dat alweer jaren en het zit nog steeds vast.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 21:29

Ik had een spleetje tussen mijn voortanden zo groot dat er een rietje tussenkon.
Mijn tandarts heeft gewoon met wat vulling aan beide kanten er wat aan geplakt en uitgehard met de lamp. Kost amper wat en zit er al 10 jaar

sjouks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 23:51

jojoleinee schreef:
sjouks schreef:
Klein beetje naast je beugel vraag: vraag even na of logopedie (OMFT) een optie is. Wanneer na het dragen van de beugel de tanden weer terug in oude positie schuiven, is er waarschijnlijk sprake van afwijkend slikken. De tong duwt dan de tanden weer aan de kant. Zou zonde zijn om opnieuw te beugelen en na enkele jaren opnieuw schuivende tanden. Een logopedist kan je helpen met het aanleren van de goede positie, zo heb je na het beugelen zo lang mogelijk voordeel van de tandenstand op dat moment. Voor vragen eventueel PB.

Dit wilde ik ook reageren, ben er zeker van dat het geen functioneel probleem is. Anders neem je nu een beugel en zit je over 10 jaar weer met hetzelfde probleem.

Precies. Ik heb een hoop mensen in de praktijk gezien die meerdere malen een beugel gehad hebben, maar het steeds "terugduwen". Ontzettend zonde, logopedie is vaak geen langdurend traject maar met zo veel voordeel. Succes!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 00:03

Ik had toentertijd ook boven geen spalkje gekregen. Mijn tanden waren aan de wandel gegaan door het doorkomen van mijn verstandskiezen. Geen spleetje, maar de tanden naast mijn twee voortanden waren die naar voren aan het duwen. Ik heb toen een half jaar met zes slotjes en een draadje gelopen. Zo is alles weer goed geduwd en kreeg ik alsnog mijn spalkje.

Dit was 10 jaar geleden en alles zit nog steeds netjes. Ik zou eens bespreken met je ortho of zoiets misschien ook niet mogelijk is.
Is het spalkje dan niet zo te plaatsen dat je hem er niet afbijt? Dat werd namelijk eerst ook bij mij gedacht.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 10:21

Ja die ortho wil zijn naam er niet aan gooien, omdat ik toendertijd een andere ortho had en deze wil dus enkel alleen opnieuw beginnen met alles.

Hee daar zeg je me wat. Ik krijg nu pas een spleetje na zoveel jaar. En afgelopen half jaar heb ik een achterste verstandskies erbij gekregen. Kan dat er mee te maken hebben?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:33

Oh wat oliebol zeg... Mijn beugel ging eruit toen ik 16 was, heb boven en onder een spalk gekregen, en nu wordt ik over een maand 36 en staat alles nog net zo recht en mooi strak tegen mekaar als toen met nog altijd dezelfde spalkjes, zelfs na doorkomen (en ook weer verwijderen) van verstandskiezen.
Ik hoop voor jou dat er een andere mogelijkheid is dan helemaal opnieuw beginnen!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 10:46

Is het geen optie om een randje langs je voortanden te laten zetten door je tandarts.
Bij een kennis van mij heeft de tandarts dat gedaan om een open ruimte tussen twee kiezen kleiner te maken.
Met de huidige vul methode blijft dat als een huis zitten.
Geen getrut met beugels ect........gewoon het betere "metselwerk " O:)

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:20

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:39

Amado7 schreef:
Ja die ortho wil zijn naam er niet aan gooien, omdat ik toendertijd een andere ortho had en deze wil dus enkel alleen opnieuw beginnen met alles.

Hee daar zeg je me wat. Ik krijg nu pas een spleetje na zoveel jaar. En afgelopen half jaar heb ik een achterste verstandskies erbij gekregen. Kan dat er mee te maken hebben?

Ja die kans is zit er zeker in, aangezien die kiezen wel tegen de rest aan gaan drukken.
Mijn jongste broer bijvoorbeeld moest toentertijd 4 gezonde kiezen laten trekken omdat er niet genoeg ruimte was om te ‘beugelen’. Daardoor hoeft hij dus ook niet zijn verstandskiezen te laten trekken. Tenzij deze natuurlijk op een andere manier tot last gaan zijn.

Wennii schreef:
Oh wat oliebol zeg... Mijn beugel ging eruit toen ik 16 was, heb boven en onder een spalk gekregen, en nu wordt ik over een maand 36 en staat alles nog net zo recht en mooi strak tegen mekaar als toen met nog altijd dezelfde spalkjes, zelfs na doorkomen (en ook weer verwijderen) van verstandskiezen.
Ik hoop voor jou dat er een andere mogelijkheid is dan helemaal opnieuw beginnen!

Dat alles goed is blijven staan is dus te wijten aan de spalkjes ;)

Want ook ik had alleen problemen aan mijn boventanden (geen spalkje, onder wel)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:51

Herkenbaar.

Eerste keer geen spalk gekregen, erg snel afgebouwd. Dus alles ging weer wijken.

tweede keer via mijn vorige tandarts. Langzaam afgebouwd, spalkjes achter mijn boven voortanden gekregen. Alleen schoot dat spalkje vaak los. (Omdat ik hem eraf bijt met mijn ondertanden.)
Dus nu toch weer een spleet tussen mijn voortanden.

maar ik laat het zo. Ik heb gewoon teveel ruimte, dus het probleem zal altijd blijven.
Mijn vorige tandarts zei dat dit alleen maar kon met een operatie en dat zie ik niet zitten.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:46

Heb je al eens naar clearcaps gekeken?

xRoosss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:00

Ik heb zelf ook composiet facings laten plaatsen, niet omdat ik een spleetje had tussen mijn tanden maar vanwege de vorm van mijn tanden. Maar ik heb wel voorbeelden voor je van mensen die bij dezelfde tandarts zijn geweest als ik en wel een spleetje tussen hun tanden hadden. Dit is dus gecorrigeerd met composiet facings:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het kosten plaatje is rond de 1500€, dan heb je 20 composiet facings. Tien onder en tien boven, ik weet niet zeker of ze ook “losse” tanden doen, maar dat zou dan uiteraard goedkoper zijn want je betaald per tand! Met goede verzorging blijven ze rond de 10 jaar zitten.

Ik ben geweest bij Mondzorgcentrum De Lind in Prinsenbeek, weet niet of het bij jou in de buurt is maar je kan gratis op consult komen waarna je een advies krijgt!

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:40

Ik heb momenteel een invisalign beugel, dus doorzichtige bitjes.
Ben er nu een klein jaar mee bezig en tot nu toe héél tevreden!
Ja, het is vrij duur, maar die 10k die eerder in het topic werd genoemd zie ik mezelf nóóit halen.
Ik zat rond de 3k en daar komen enkel nog de controle-afspraken bij. Goedkoop is het zeker niet, maar ik zag mezelf niet lopen met slotjes en ik vind het fijn dat ik de beugel uit kan doen indien nodig en dat ik mijn tanden goed kan blijven poetsen.
Ik heb bij de start van mijn traject een vast bedrag betaald, hiervoor kan ik zo lang doorgaan tot ik tevreden ben. We mikken op ca. 2,5 jaar, waarvan er dus nu 1 jaar op zit, maar als ik nog 5 jaar door wil gaan, kan dat ook, betaal ik niets extra's voor behalve dus de controle-afspraken.

Over dat de stand van je kaken niet (licht) kan worden gecorrigeerd met invisalign: dat is niet helemaal waar. Mijn kaken staan ook niet helemaal recht boven elkaar, helemaal 100% oplossen kunnen ze dat niet, maar ik heb wel (net als bij andere beugels) elastiekjes die mijn kaken rechter boven elkaar zetten. Daarvoor maken ze een soort haakje aan je tanden en aan de bitjes. Werkt heel goed, maar is dus niet geschikt voor enorme veranderingen.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 17:32

Smaken verschillen, maar ik vind die composiet facings nep. :o
Bha.......waar zijn die eigenaardigheden in iemands gebit, gezicht ect die iemand zo persoonlijk maken??
Waarom lopen we tegenwoordig toch zo graag met z'n suf gebleekt gebitje rond??
Alles akelig recht, en met gelijke afstand tussen de tanden??

Ja, waarschijnlijk heeft het met de leeftijd te maken, ik kom nog uit een tijd dat je nog persoonlijkheden had met dubbele tandjes, spleetjes tussen tanden en dat soort rariteiten.
Een mooi gebit is een gezond gebit dat dagelijks verschillende malen per dag een borstel en sop ziet.
Een mooi gebit wordt ieder jaar minimaal een keer gezien door een tandarts, en zo nodig gerepareerd.
Een mooi gebit zit in een lachende mond van zijn gelukkige eigenaar die niet bang is om zijn imperfectie aan de buitenwereld te laten zien ( wat is imperfectie ?? )

Of ik er op getraind ben weet ik niet.......maar aan de lippen en de stand van de mond zie ik al die "slotjesjeugd "regelmatig tegenover me zitten, ook als ze niet druk in gesprek zijn.
Smaken verschillen, en ieder heeft recht op zijn eigen schoonheidsideaal, maar jemig........we slaan wel door hoor!!