Zwangerschaps cursus - hypnobirthing? Ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:41

Het is wel fijn als je weet hoe je moet puffen. Wbt trauma doet een cursus niks. Maar dat is mijn mening. Ik ben naar een reguliere cursus geweest. Wellicht is hypnobirthing anders.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:43

Ik vond hypnobirthing echt heel tof. Niet zweverig, hoewel sommige dingen misschien wel... maar het is vooral ontspannend en even heel bewust met je baby bezig zijn. Tijdens mijn 1e bevalling heb ik er niet zoveel aan gehad omdat het me toch wel overviel en ik supersnel bevallen ben (van 1e wee tot geboorte 5 uur) maar tijdens mijn 2e bevalling des te meer.

Edit: 1e keer thuisbevalling in bad, 2e keer suuuupermedisch met 28+6 weken bevallen.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 27-08-19 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:44

Ik heb Zwangerfit en zwagerschapsyoga gedaan tijdens mijn zwangerschap. De zwangerschapsyoga was voornamelijk oefeningen om te kunnen ontspannen en heb ik super veel aan gehad. Ik heb daarvan 12 lessen gehad met 6 lessen specifiek op een onderdeel gericht, bijvoorbeeld bevallingshoudingen. De overige 6 lessen waren gewoon yoga.
De zwangerfit was gewoon bootcamp voor zwangeren met na de cooling down nog een kort stukje yoga.
Ik heb bij beide veel geleerd en wat ik vooral erg fijn vond was het contact met andere zwangeren waarmee je kon praten over de zwangerschap en hun (eerdere) ervaringen.
Uiteindelijk heb ik een keizersnede gekregen in verband met stuitligging, maar gezien mijn vliezen een week voor de geplande datum braken heb ik toch nog 5 uur weeen gehad. De ontspanningsoefeningen heb ik dus wel eventjes kunnen gebruiken en dat werkte heel goed.
De volgende keer zou ik weer meedoen met de Zwangerfit en zou ik de zwangerschapsyoga overslaan gezien dit toch in het kort word behandeld tijdens de Fit.
Erna heb ik overigens ook nog Mamafit gevolgd met nog een behoorlijke groep andere mama’s van de Zwangerfit. Dit vond ik erg fijn zodat ik gecontroleerd kon beginnen met sporten. Later overgegaan naar de normale bootcamp met weer een deel vd groep. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:47

SusanH schreef:
Het is wel fijn als je weet hoe je moet puffen. Wbt trauma doet een cursus niks. Maar dat is mijn mening. Ik ben naar een reguliere cursus geweest. Wellicht is hypnobirthing anders.

Ik heb het idee dat bij hypnobirthing minder trauma bevallingen voorkomen, maar weet niet of dat statistisch ook is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:47

Tja, je hebt dan misschien geen controle over je bevalling maar controle over je ademhaling en daardoor weeen opvangen kun je wel degelijk leren. Of je er iets aan hebt hangt natuurlijk ook af hoe de bevalling zich ontwikkelt, ik kon gelukkig alle keren gewoon thuisbevallen en had bijna bevallingen uit het boekje. Na de eerste blijk ik gezegd te hebben dat als dit alles was dan wil ik er nog wel 10. Kwam ik wel van terug hoor maar om even aan te geven dat er naast alle vervelende bevallingen ook gewoon fijne bevallingen zijn.

Urbanus

Re: Zwangerschaps cursus - hypnobirthing? Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 22:50

Je hebt mazzel of pech met je bevalling. Maar om zoveel mogelijk de regie te houden is kennis en een cursus gewoon wel handig.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:00

Hangt ook van je persoonlijkheid af. Er zijn ook mensen die liever niet te veel informatie vooraf hebben, vertrouwen op de mensen in het ziekenhuis, en alles liever op zich af laten komen. Als dat voor jou helpt om te ontspannen, je veilig te voelen etcetera, prima. Voor mij was het inderdaad de controle en regie houden, dus ik had veel aan voorbereiding.

RyanneZarita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:06

Hey, wat leuk! Ik ben nu 19 weken :)

Ik ga op aanraden van de verloskunde een cursus Hypnobirthing volgen. Ik wilde sowieso graag een cursus doen omdat ik me dan enigszins (in zover dat kan) kan voorbereiden en dat geeft me rust.

Zij raadde aan om Hypnobirthing te doen omdat haar ervaring is dat vrouwen die van de eerste bevallen, een natuurlijke bevalling vaak niet kunnen volhouden, omdat ze al te snel hun rust verliezen.... en dan uiteindelijk sneller een epi vragen en dan teleurgesteld zijn in zichzelf.

Ik denk dat het volgen van een cursus heel persoonlijk is, en dat het iniedergeval geen kwaad kan. :)

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:28

Ik heb een mini cursus gedaan van 3 bijeenkomsten, met partner. En.... op het moment supreme niks aan gehad :'). Ik vind het wel nuttig, zeker bij de eerste. Je krijgt meer informatie over de verschillende fases bij een bevalling, en hoewel ik dit ook allemaal gelezen had, blijft het toch beter hangen als iemand dingen vertelt.
Alleen ging mijn bevalling zo snel, dat ik geen tijd had om te ontspannen of zo. Binnen 3 uur was kind er al uit, had weeen aan 1 stuk door. Dat ademenen en puffen, naja ik dacht alleen maar stik dr in :') Min vriend heeft ook 1x geprobeerd te zeggen, weet je nog met die cursus.... toen kreeg ie een knal en is ie weggevlucht _O-. Maar hoe dan ook, kindje komt er heus uit. Mijn zus deed zwangerschapsyoga. Dat moet bij je passen, want het is wat zweverig.
Mocht je groepen trouwens niets vinden, dan kun je schijnbaar ook bij een haptonoom een afspraak maken met je partner en dan gaat zij in 1 afspraak ademhalingsoefeningen doen. Schijnt ook heel fijn te zijn, vooral als zo'n groepsding niks voor je is.
Tja trauma, trauma. Ik ben nu een jaar verder en ik denk dat ik wel weer zou durven nu Maar bevallen vond ik echt niet leuk. Ik ben gewoon thuis bevallen, dat was wel echt superfijn. Maar die cursus heeft echt niet geholpen om me te ontspannen. Ik had ook verschillende bevalhoudingen geoefend, maar ik zat de ene helft van de bevalling alleen thuis op de wc, want ja al dat vruchtwater... En de andere helft lag ik op bed, en kon echt niet overeind komen. Maar dit kwam dus ook omdat het allemaal sneller ging dan ik me op ingesteld had. Zo zie je maar, tis nooit te plannen :D.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 23:44

Ik heb geen cursus gedaan en 2 jaar geleden bevallen van ons 1e dochtertje.

Ik ben vanaf 18 weken zwangerschapszwemmen gaan doen. En hier werd ook aandacht besteed aan je bekkenbodemspieren juist spannen en ontspannen, ademhaling en conditie. Ieder op haar eigen tempo en kunnen. Ik voelde dus niks voor een cursus, omdat dit zwemmen al voldoening gaf.

Tijdens de bevalling heb ik tot 8 centimeter heerlijk in bad gezeten en gekletst met mijn man en verloskundige. De weeën waren prima op te vangen omdat ik ontspannen was, voor zover je hierin kunt ontspannen. Toen het heftiger werd, moest ik even zoeken hoe en wat. Je lichaam geeft van alles aan, maar hoe ga je hierin mee als je het nog nooit hebt gedaan? Toen ik eenmaal door had hoe ik mijn weeën moest beheersen en waar de focus lag, nam mijn lijf het volledig over.

Ik ben er helaas niet helemaal onbeschadigd vanaf gekomen. Een knip was nodig, plus alsnog een subtotaal ruptuur. Dus ik heb de nodige hechtingen gekregen, plus revalidatie erna. Maar de bevalling zelf heb ik zeer positief ervaren.

Ik geloof er heel sterk in dat het zwemmen mij hierbij geholpen heeft.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 01:20

Tegen uitscheuren zijn bepaalde ademtechnieken en perineumolie. Hier 0,0 schade.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 05:01

Precies dit, zo denk ik ook. Heb al 2 prachtige jongens, en de jongste zelfs met zijn schoudertje klem kwam te zitten achter mijn bekken. Men begon te roepen van als ze haar bekken nu niet zou kantelen dan gaan we naar de OK, ik hoorde dat en nog voor men het door had had ik mijn bekken al gekanteld en was zoonlief er zo uit.

1e keer 1 oplosbare hechting en 2e keer helemaal niks.

Ik bleef daarintegen ook heel nuchter, ging zelfs met weeen door de gang en op naar het restaurant om op het gemakje bakkie koffie te doen.

1e keer duurde wel 48uur en was zoonlief 4480 gram, 2e keer ging heel snel daar ik eerst nog met zoonlief op het gemakje naar de Hornbach was geweest en dat terwijl over datum al was (41+3), terug weg op de A7 was het pats vliezen gebroken en bleef ik nog heel rustig en op gemakje door rijden richting het zkh. Terwijl hun vader als de wiederweerga van zijn werk eraan geracet kwam.

Aankomst zkh 15.15met de woorden van vliezen onderweg gebroken geloof dat het tijd is, aan de ctg gelegd en het was juist. 16.00 arriveerde de vader en 16.23 was daar zoonlief 2 al.

En nu loop ik met mijn 3e al tegen het eind maar ga en kom nog altijd overal en nergens, doe ook echt nog van alles wellicht misschien wel teveel soms van het goede maar uhu heb ook nog 2 kinderen.

En nu deze 3e sta ik onder controle in Amsterdam zkh ivm eerdere maagverkleining die gehad heb, maar ook al weet ik dat zo ongv half uurtje rijden is het komt heus wel goed en anders zien we het ook wel weer.

De vader van mn vriend viel tijdens de bevalling van zijn zoon (mn vriend dus) flauw. Maar hij zelf is ook et als mij heel nuchter in doen en laten.

Zeg maar zo "het komt er klein in, alleen komt het het er groter eruit. Maar ook dat komt heus wel goed :D"

tita schreef:
Ik heb niks gedaan geloof er geen ene donder van.

Overal ter wereld bevallen vrouwen en die hebben niet allemaal cursus gedaan, bovendien bepaald jouw lijf hoe die gaat reageren.

Ik heb met nummer 2 bijna 12 uur naweeën gehad..... was niet leuk deed pijn maar kon super goed opvangen

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 06:59

Ik heb ook niks gedaan.. Mij te zweverig allemaal en gewoon totaal geen gevoel bij.
Ik mis het niet. En vind het het geld ook zeker niet waard.

Puffen leer je al snel tijdens de bevalling van de verloskundige, daar heb je geen cursus voor nodig :+

Het enige wat ik als voordeel zie, zijn de contacten die je mogelijk op doet. Misschien wel nieuwe vriendinnen maakt?
Maar anderzijds; mensen praten het liefst de hele tijd over zichzelf en hoe hun dingen hebben gedaan en komen met ‘de beste’ adviezen en luisteren en/of vragen niet naar de ander. Daar kan ik ook niet zo goed tegen, dus ik laat het ook deze keer weer aan mij voorbij gaan :j

Het is ieder voor zich natuurlijk, sommigen zijn te nuchter, sommigen juist erg spiritueel en halen er heel veel uit..

Ik heb me er dus nooit in verdiept, maar er worden toch ook cursussen vergoed? Of heb je altijd een eigen bijdrage?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:15

Ik heb geen cursus gevolgd. Gewoon zelf een boek ter hand genomen opdat ik wist wat er ging komen.

2 keer in het ziekenhuis bevallen. Eerste keer op indicatie en de tweede keer eigen wens. Als bij de eerste er geen indicatie voor het ziekenhuis was geweest was ik overigens ook in het ZH bevallen.

Eerste was geen droombevalling. Maar dat lag aan de aard van de zwangerschap. Tweede was een makkie vergeleken met de eerste. Toen ik in het ZH kwam al 6 cm ontsluiting terwijl ik dacht dat het voorweeen waren.

Gynaecoloog zei ik heb het liefste dames die al lang paardrijden. Die hebben controle over hun bekken, sterke buikspieren en houden het hoofd in stressvolle situaties vaker koel.

Ik heb een cursus niet gemist.

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:20

Dit werd dus ook tegen mij zo verteld, klopt daar in tegen ook wel weer. Dames die lang paardrijden hebben betere bekken stabiliteit.

NatasjavE schreef:
Gynaecoloog zei ik heb het liefste dames die al lang paardrijden. Die hebben controle over hun bekken, sterke buikspieren en houden het hoofd in stressvolle situaties vaker koel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:26

XFiemoX schreef:
Dit werd dus ook tegen mij zo verteld, klopt daar in tegen ook wel weer. Dames die lang paardrijden hebben betere bekken stabiliteit.

NatasjavE schreef:

O tegen mij zeiden ze juist dat het paardrijden een nadeel was, wb de bekkenbodemspieren. Ik heb jaren later nog bij een bekkenbodemfysio gelopen (1 van de souvenirs van de bevalling) mijn bekkenbodemspieren waren te sterk. Ik moest leren loslaten. Bekkenbodem is achteraf ook 1 van de redenen geweest dat de bevalling niet wilde vlotten op het laatste stukje. Niet de enige overigens, dat ik geen persdrang meer had en het kind niet goed voor de uitgang lag hielpen ook niet mee.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:30

Maar Fiemox, en Tita trouwens ook. Wat geloof je er dan niet in? Sommige vrouwen hebben er behoefte aan, anderen niet. Zeker omdat wij een zo unassisted mogelijk geboorte wilden vonden we het fijn om zoveel te weten.

Nancy, als je geen cursus hebt gedaan, hoe weet je dan dat het zweverig was? Natuurlijk zit er bij hypno een stukje "je vagina is een bloem blabla" maar het is voor 80% gewoon heel informatief. Ik ben absoluut niet spiritueel ingesteld.

SusanH schreef:
[
O tegen mij zeiden ze juist dat het paardrijden een nadeel was, wb de bekkenbodemspieren. Ik heb jaren later nog bij een bekkenbodemfysio gelopen (1 van de souvenirs van de bevalling) mijn bekkenbodemspieren waren te sterk. Ik moest leren loslaten. Bekkenbodem is achteraf ook 1 van de redenen geweest dat de bevalling niet wilde vlotten op het laatste stukje. Niet de enige overigens, dat ik geen persdrang meer had en het kind niet goed voor de uitgang lag hielpen ook niet mee.

Same.

Bekkenbodemstabiliteit heeft trouwens te maken met hormonen en niet met sport. Dus of Fiemox vertelt sprookjes of haar gyn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:36

Idd BI is iets heel anders en heeft niks met je bekkenbodemspieren te maken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:51

Mijn gynaecoloog had het niet over bekkeninstabiliteit of spieren in je berkenbomen.

Mijn gynaecoloog had over meer controle over je bekken en bekkenbodem.
Hoe ze het helemaal bedoelde weet ik niet.(was aan het bijkomen van een zware bevalling) maar het kwam er op neer dat paardrijdende dames hun bekken beter bewegen en ook beter hun bekkenbodem kunnen ontspannen op het moment dat dat nodig is.
Of hier gericht onderzoek naar gedaan is weet ik echt niet.

Ze was overigens vooral over mijn buikspieren te spreken.(de persweeen vielen weg en ik moest het op eigen kracht doen.)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 28-08-19 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:57

Denk vooral dat het heel erg persoonlijk is. De een wil graag alles van tevoren weten en wil daarvoor een cursus, de ander juist niks en ziet wel hoe het loopt en wil daarom juist geen cursus. En voor beiden is wat te zeggen en wat het beste werkt ligt helemaal aan de persoon.
Ik hoor bij de eerste categorie dus had wel een cursus bij de eerste, dus wist alles van bevallingen, maar ja het werd een KS met 32 weken, dus had niet veel aan mn kennis :')

Voor het geklep met medezwangeren deed ik het niet, want dat hoef ik echt niet. Maar sommigen hebben daar ook behoefte aan, dus dan kan je ook een gezellig groepje op zoeken om lekker te kleppen elke week :P

Weet niet of paardrijdende dames betere controle hebben over hun bekkenspieren. Toen ik nog fysio was in de eerste lijn ook zat paardrijdende dames gehad die totaal geen controle hadden. Dus geen idee of die gyn ook echt gelijk heeft of dat het in zijn beleving zo is. Hij/zij weet toch niet van elke bevallende vrouw die hij ziet wat ze voor sport doet denk ik?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:59

Oh ik wilde ook alles weten van te voren hoor. Maar ik niet via een cursus.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:00

Nee hoef je idd geen clubje voor als je zelf ook goed kan lezen en info zoeken/vragen :P Ieder z’n ding :D Vond mijn clubje de eerste keer ook niet echt wat, dus tweede keer bewust niet gedaan.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:02

Wij zaten met één ander stel en dat zijn echt leuke mensen, die spreken we nog.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:04

verootjoo schreef:
Hij/zij weet toch niet van elke bevallende vrouw die hij ziet wat ze voor sport doet denk ik?

Omdat mijn verloskundige praktijk was aangesloten bij het UMCU moest ik dat soort dingen wel aangeven.

Edit. Ik had deze verloskundig uitgezocht omdat ik dan zeker wist dat ik ook in het ZH moest bevallen.
In principe in een gewone verloskamer maar indien nodig kon je meteen naar de afdeling van het ZH zelf.
Maar ze hielde alle gegevens bij voor wetenschappelijk onderzoek.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 08:11

Ik ben 3 keer bevallen zonder cursus. Ook geen trauma. 3 snelle bevallingen dus dan heb je er ook weinig aan.

Doe vooral wat voor jou goed voelt. Ik heb wel wat video's gekeken en zelf wat ademhalingsoefeningen gedaan. Uiteindelijk niks van toegepast. :+