HAP of wachten tot huisarts..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:18

ItsMe2 schreef:
De pijn in de hand van TS wordt gedurende vandaag steeds erger.. dat kan zeker een reden zijn om de HAP te bellen of zelfs langs te gaan.

Het is ontzettend warm, TS is aan het werk en ze heeft haar hand geen rust gegeven.

Dan kan je inderdaad meer last gaan krijgen.

Koel je hand onder de kraan of een bak met water en doe er even zo weinig mogelijk mee.

Zakt de pijn vanzelf wel.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 20:44

Als je nog door kan (kon) werken, kan je belletje en bezoekje ook wel wachten tot morgen lijkt mij.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:00

ItsMe2 schreef:
De pijn in de hand van TS wordt gedurende vandaag steeds erger.. dat kan zeker een reden zijn om de HAP te bellen of zelfs langs te gaan.

Dat zal best nog te overzien zijn als je wel eerst tot 19u kan door werken daarna pas wilt bellen.
Als het opeens zoveel erger wordt werk je ook je Dienst niet af ook al is het je laatste dag dan bel je meteen .
Dit kan echt tot morgenochtend wachten als je belt is gok ik het advies: rust , hoog houden, koelen en pijnstilling nemen en morgen waarnemend huisarts bellen.
Het is natuurlijk niet probleem van de huisarts dat je deze week met nieuwe baan begint en overdag liever niet gaat

BigOne

Re: HAP of wachten tot huisarts..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:13

Vanavond hoog houden, koelen, pijnstilling en morgenochtend huisarts bellen en dan op je strepen gaan staan .

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 21:27

bigone schreef:
Vanavond hoog houden, koelen, pijnstilling en morgenochtend huisarts bellen en dan op je strepen gaan staan .

Is idd wat ik ga doen.
Al slik de hele week al pijnstillers welke niet werken.. wekker gaat om 07.45 zodat ik om 8 uur enigszins wakker ben en direct aan de telefoon hang. Ik had eerder aan de bel moeten trekken maar de afgelopen week is de pijn dusdanig verergerd dat het me echt honderd.

Daarnaast is het niet dat ik niet kan werken. Ik ga alleen niet werken als ik echt niet kan werken, moet ik daarvoor even door de pijn heen bijten doe ik dat. Het is niet altijd zomaar even op te lossen om iemand op de zaak te missen, helemaal niet in een leidinggevende functie ;)

Daarnaast zei ik volgens mij nergens dat ik van plan was te gaan bellen, ik had aan dat ik twijfelde en hoe ik het best kon handelen gezien de gehele situatie.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:38

Er is nog geen arts die de vinger gezien heeft toch? Als je zelf twijfelt kun je altijd bellen hoor. Pijn moet na een maand niet steeds erger worden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 21:45

Je krijgt hoe dan ook niet op stijl en sprong een foto. Als je tegen de huisarts zegt dat je met gewoon werken en paardrijden steeds meer last kreeg zal zijn eerste reactie ook zeer waarschijnlijk zijn dat je even rust moet houden tot een vervolg afspraak.
Je bent dus al heel de week paracetamol aan het nemen en niet rustiger aan gaan doen. Als de dokter zegt dat je wel rustig moet doen, doe je het dan wel?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 22:12

Jazeker, ik ben nu een week vrij en start daarna bij mijn nieuwe baan. Ik heb de hand zeker ontlast deze maand, oké de eerste week niet maar dit komt oa omdat ik dacht, het heeft net een flinke tik gehad. Ik ben dan wel rechtshandig maar heb mijn linker hand meer gebruikt dan ik normaal zou doen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:41

Als je aangeeft dat je een foto wil, kun je daar eenvoudig een brief voor meekrijgen. Dat ging laatst bij ons wel zo. Hopelijk ben je morgen snel aan de beurt en heb je snel duidelijkheid!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 22:55

Noor17 schreef:
swartbeessie schreef:
Bij twijfel of zorgen hap gewoon bellen.

Nee de hap is voor zaken die niet kunnen wachten tot het volgende moment dat de eigenhuisarts of diens vervanger aanwezig is. Dit is al een maand aan de hand dus kan zeker nog wel een paar uur langer wachten. Door voor elke dingetje te bellen lopen de wachttijden enorm op en moeten mensen die acuut een probleem hebben (te) lang wachten.

Kleine, maar belangrijke miskleun.

HAP is er niet voor zaken die per se acuut zijn - iets redelijk onschuldigs kan op gegeven moment zich zo ontwikkelen dat het dringend wordt.

Bellen in geval van twijfel kan altijd. Bellen kan inhouden dat iemand het advies krijgt om morgenochtend meteen de vervanger van de huisarts te bellen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 23:06

Maar de HAP is er toch ook gewoon voor gevallen in het weekeind? Ik heb vorig jaar ergens op de HAP gezeten omdat ik mijn duim verdraaid had. Wilde heel simpel mijn laptop van mijn schoot aftillen en mijn duim bleef hangen in mijn vest. Omdat de pijn na 3 uur koelen nog net zo hevig was als toen het gebeurde en ik er echt niks mee kon toch gebeld en langs geweest. Kreeg een verwijzing mee om de volgende dag nog foto's te laten maken. Anders had ik dat via de SEH moeten doen, aangezien het daar die avond super druk was vond de arts dat ik beter de volgende dag kon gaan.

In situaties waar direct hulp bij nodig is ga je toch naar de spoed, of bel je 112? En dit is oprecht interesse en misschien onwetendheid van mij hoor, ben ook maar een mens en moet dat soort dingen nog ondervinden :+

Zo hebben wij 's nachts rond 02.00 de HAP gebeld toen ik plotseling enorme pijn in mijn buik kreeg. Vriendlief in paniek zijn ouders uit bed gebeld (waarbij mijn schoonmoeder in de haast van de trap af donderde) die naar ons toe zijn gekomen. Ik lag in bed en kon me absoluut niet bewegen van de pijn. HAP gaf aan dat ik ondanks de pijn moest gaan wandelen buiten en het een uur moest aan kijken. Als het erger werd moest ik terug bellen en langs komen. Heeft niet zo ver hoeven komen, maar het zijn wel 2 situaties, beiden totaal verschillend, beiden een andere uitkomst. Nu ik zo terug denk zou ik met extreme buikpijn en niet kunnen bewegen van de pijn eerder bellen naar de HAP dan voor een zere duim, en toch moest ik voor de duim langskomen en met de buikpijn heb ik enkel een assistente gesproken.

Dus die situatie überhaupt al inschatten wanneer je wie of wat belt is toch lastiger dan je zou denken..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:12

Maar de HAP is geen vervanger van je HA.
Het is spoedeisende hulp voor dingen die niet tot de volgende dag bij je eigen HA kunnen wachten.

Dat is inderdaad verwarrend, maar een zere hand van een maand geleden is gewoonweg niet acuut.

Ik werk in de zorg en ik hang dus met regelmaat met de HAP aan de lijn.
2 weken terug heb ik serieus 5 kwartier in de wacht gehangen omdat mijn cliënt een delier had.
Gelukkig niet in zo'n ernstige mate dat ik op de spoedknop heb moeten drukken (levensgevaar) maar als dat wel het geval was geweest dan had mijn cliënt prioriteit gehad.

Ik kan mijn terminale cliënten nu eenmaal niet te lang laten wachten op een HA.

Dan kan ik dus best boos worden op mensen zoals jij TS die voor zoiets onnodig aan de lijn gaan hangen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 23:28

Tsja dan kan je boos worden op mensen zoals ik, maar het is nou niet bepaald dat ik op school geleerd heb wanneer je wel en niet naar de HAP mag bellen. En daar ben ik vast niet de enige in.

En voordat ik dit topic opende, heb ik ook gegoogled om mijn antwoorden te vinden. Mag je zo iets dan niet meer vragen zonder dat men boos op je wordt? Is onwetendheid dan echt zo erg, dat wanneer je iets vraagt je scheef aangekeken wordt omdat je dat moet vragen?

Ik ben 24, heb zelf niks met de zorg te maken, woon net een jaar op mezelf, samen met mijn vriend, verwacht je van iedereen dat hij of zij dan alles maar weet?

En misschien hebben wij geluk gehad de keren dat we gebeld hebben, maar ik heb beide keren niet hoeven wachten voordat de telefoon beantwoord werd.

En je geeft aan dat het geen vervanger van de huisarts is maar spoedeisende hulp. Wat is de afdeling SEH dan? Want bij mij zit naast de HAP (huisartsenpost), de SEH (Spoed Eisende Hulp). Want als ik in het weekeind of buiten kantooruren naar mijn HA bel, moet ik contact opnemen met de HAP/Smash dienst. (Indien het niet tot volgende werkdag kan wachten)

En dan nogmaals, ik heb niets met de zorg, geen medische achtergrond/kennis, wanneer bepaal je dan of iets kan wachten tot de volgende dag? Wanneer je half dood gaat mag je bellen en anders niet? Waar ligt die grens? Hoe moet iemand die inschatting maken als het nergens duidelijk aangegeven staat. Wat voor mij spoed is, is dat voor een ander niet, en andersom.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:41

Wat een onaardige reacties op de vraag van TS.

TS: de werkwijze van een HAP verschilt geloof ik per locatie. Hier kunnen wij rustig contact opnemen om te overleggen, als we ergens over twijfelen. Dat staat zelfs op de website.En het hoeft niet levensbedreigend te zijn.
De assistente aan de lijn bepaalt dan wat de vervolgstappen zijn. In drie plaatsen waar ik heb gewoond, is deze werkwijze gangbaar.
Zo heb ik laatst zelfs een keer gebeld, omdat ik antibiotica had gekregen en daar beroerd van werd, terwijl ik die nacht het vliegtuig moest pakken. Niets levensbedreigends, maar ik heb toen een boel tips meegekregen en ik ben heel vriendelijk geholpen (ik twijfelde wel om te bellen, omdat het als een drempel voelt, maar toch blij dat ik het deed).
Kortom: als de pijn ineens zo heftig toeneemt, kun je altijd even bellen. De assistente en/of arts maakt een afweging, niet een paar bokkers. :)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:46

SEH is 24/7 voor echte spoedeisende hulp. Dus ongevallen, hart- herseninfarcten, gebroken botten etc.

De HAP is een tussenstation, geen echte spoedeisend hulp, maar ook niet ik heb al x maanden last van mn grote teen en heb doordeweeks geen tijd voor mn eigen HA.

Een hand die al een maand lang zeer doet is geen spoed. Als je overdag tot de avond kan wachten om de HAP te bellen, kan je ook een nacht wachten en dan je eigen HA bellen.
Dat is toch niet zo moeilijk?
Als jouw hand vandaag ineens dik, opgezet, rood, tintelend/ kloppend of pimpelpaars was geworden dan zou ik idd naar de HAP gaan/ bellen.

Maar anders kan je gewoon wachten. De HAP geeft je enkel advies om een avond/ nacht door te komen zodat je de dag erna naar je eigen HA kan gaan.
Ze plakken letterlijk een pleister voor eventjes, niet voor langer termijn.

Ik kon een maand geleden niet slapen, zere mond/ keel, had moeite met ademen via mn mond en moest half rechtop zitten om goed te kunnen ademen.
Uiteindelijk de handdoek in de ring gegooit en pcm gepakt.
Ik stikte er in en bleef kokhalzen, ik raakte volledig in paniek.

Uiteindelijk mezelf weten te kalmeren en overwogen om de HAP te bellen.
Ik wist wat ik had, een keelontsteking, en ja ik kon wel bellen maar daar gaat die keelontsteking niet van over. Een HAP kan daar niks mee.
Ik heb dus gewacht tot 8 uur en meteen de HA gebeld. Gelukkig kon ik binnen het uur terecht en kreeg ik AB.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:47

Die inschatting maakt de HAP inderdaad voor je als je belt. Zij zijn er ook aan de telefoon voor als je het niet weet en kunnen je advies geven over wat je moet doen en of je moet langskomen of niet. Want dat zomaar erlangs gaan dat gaat dan dus weet niet, je zult altijd eerst moeten bellen. En aan de telefoon wordt dus door de assistente geschaald of je moet komen, advies krijgt of de volgende dag je huisarts moet bellen. Weet je het niet, mag je altijd bellen. Ze zitten er niet voor niks en ook een advies kan vaak al heel hulpvol zijn, gewoon omdat het voor de meeste mensen moeilijk inschatten is. Iedereen snapt wel dat je bij een hartaanval 112 mag bellen of dat je voor je schrammetje best de volgende dag naar de huisarts mag gaan. Het zijn juist alle gevallen daar tussenin dat grijze gebied die de HAP beoordeelt. En voordat mensen over mij heen gaan vallen, ja ik weet hoe het werkt op de HAP hier in onze omgeving. Heb er kunnen werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:48

In tegenstelling tot wat hier gespuid wordt is de HAP niét voor levensbedreigende situaties. Daar is de eerste hulp namelijk voor. De HAP is wel voor situaties die niet levensbedreigend zijn maar wel even gezien moeten worden, bijvoorbeeld omdat je niet kan slapen in de huidige situatie of het belangrijk is dat er toch even een arts een blik op werpt. Echt dingen die niet genoeg zijn om 112 voor te bellen, maar ook liever niet kunnen wachten tot de volgende werkdag.

In dit geval loop je er al zo lang mee rond dat ik zou wachten en een afspraak zou maken bij de huisarts. Zij hebben vast iets geregeld voor dringende zaken, dus als jij morgenochtend aangeeft dat de pijn echt niet te harden is zullen ze vast een afspraak voor je kunnen regelen.

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 23:57

veel mensen vragen zich af waarom wij zoveel premie betalen van de ziektekostenverzekering.

Weet je dat je eigen huisarts overdag €9,- rekent voor een normaal consult. Weet je dat de HAP €25,- rekent voor een telefoontje/advies en €101,50 voor een consult?

Weet je dat een doosje pillen ongeacht wat het pilletje kost in de avonden en weekenden minimaal €30,- meer kost.

Weet je dat een röntgenfoto via de reguliere weg (door de weeks) ongeveer €35,- kost en dat een verwijzing (ook voor die foto) naar de SEH honderden euros kost?

Zelfs bij een verdenking van een simpele breuk is rust de oplossing. Gips doet niet meer dan rust bieden. Dus op een kussen hoog leggen is prima voor 24 of zelfs 48 uur.

Ik denk dat als al die mensen die al een week of een maand of soms al veel langer klachten hebben, gewoon naar de eigen huisarts zouden gaan, we zoveel kunnen besparen.

Edit; in west Brabant hebben ze de naam overigens veranderd van HAP naar Spoedpost Huisartsenzorg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 05:13

LoveUggs schreef:
Tsja dan kan je boos worden op mensen zoals ik, maar het is nou niet bepaald dat ik op school geleerd heb wanneer je wel en niet naar de HAP mag bellen. En daar ben ik vast niet de enige in.

En voordat ik dit topic opende, heb ik ook gegoogled om mijn antwoorden te vinden. Mag je zo iets dan niet meer vragen zonder dat men boos op je wordt? Is onwetendheid dan echt zo erg, dat wanneer je iets vraagt je scheef aangekeken wordt omdat je dat moet vragen?

Ik ben 24, heb zelf niks met de zorg te maken, woon net een jaar op mezelf, samen met mijn vriend, verwacht je van iedereen dat hij of zij dan alles maar weet?

En misschien hebben wij geluk gehad de keren dat we gebeld hebben, maar ik heb beide keren niet hoeven wachten voordat de telefoon beantwoord werd.

En je geeft aan dat het geen vervanger van de huisarts is maar spoedeisende hulp. Wat is de afdeling SEH dan? Want bij mij zit naast de HAP (huisartsenpost), de SEH (Spoed Eisende Hulp). Want als ik in het weekeind of buiten kantooruren naar mijn HA bel, moet ik contact opnemen met de HAP/Smash dienst. (Indien het niet tot volgende werkdag kan wachten)

En dan nogmaals, ik heb niets met de zorg, geen medische achtergrond/kennis, wanneer bepaal je dan of iets kan wachten tot de volgende dag? Wanneer je half dood gaat mag je bellen en anders niet? Waar ligt die grens? Hoe moet iemand die inschatting maken als het nergens duidelijk aangegeven staat. Wat voor mij spoed is, is dat voor een ander niet, en andersom.

SEH is spoedeisende ziekenhuiszorg. Daar kom je terecht als er 112 is gebeld of als een huisarts je doorverwijst.

Hap is spoedhuisartsenzorg, voor dingen die niet kunnen wachten tot na het weekend. Niet te gebruiken voor als je doordeweeks geen tijd hebt om naar je huisarts te gaan. De hap kan je doorverwijzen naar se SEH als je daar niet met de ambu bent gekomen.

Ik heb bv wel eens gebeld voor m’n baby die al de hele dag overgaf en niks meer dronk of plaste, en toen ik zelf plots onverklaarbare enorme koppijn had waar geen pil tegen hielp en waardoor ik niks meer kon.
Of bv als je in het weekend valt en je denkt dat je arm gebroken is.
Acute zaken iig.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 05:33

naast etisch vraagstuk , zou ik geldtechnisch wachten op maandag :+
HA is gratis. volgens mij kost een bezoek aan de hap 100,-

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 06:35

ladypaard schreef:

Nee hoor valt gewoon onder de basis

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 07:23

Sizzle schreef:
Je krijgt hoe dan ook niet op stijl en sprong een foto.

:D
Duidelijk een echt paardenmeisje. De officiële is ‘op stel en sprong’. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 07:28

ladypaard schreef:

Dat betaalt de verzekering ;) daarom ook de vraag of het ‘etisch’ is.

Huisarts is overigens ook niet gratis, betaalt je verzekering ook een hoop aan.
Merk je zelf niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 07:39

https://www.smashaaglanden.nl
Hier staat eigenlijk alles al duidelijk uitgelegd. De HAP is er dus alleen voor spoedeisende zaken die niet kunnen wachten tot je je eigen huisarts kunt bellen.
Maar als je dat niet zeker weet, kun je altijd bellen.

Hoe is het nu met je TS?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-19 07:49

Suzanne F. schreef:
Sizzle schreef:
Je krijgt hoe dan ook niet op stijl en sprong een foto.

Duidelijk een echt paardenmeisje. De officiële is ‘op stel en sprong’. :D

Thanks