LoveUggs schreef:Tsja dan kan je boos worden op mensen zoals ik, maar het is nou niet bepaald dat ik op school geleerd heb wanneer je wel en niet naar de HAP mag bellen. En daar ben ik vast niet de enige in.
En voordat ik dit topic opende, heb ik ook gegoogled om mijn antwoorden te vinden. Mag je zo iets dan niet meer vragen zonder dat men boos op je wordt? Is onwetendheid dan echt zo erg, dat wanneer je iets vraagt je scheef aangekeken wordt omdat je dat moet vragen?
Ik ben 24, heb zelf niks met de zorg te maken, woon net een jaar op mezelf, samen met mijn vriend, verwacht je van iedereen dat hij of zij dan alles maar weet?
En misschien hebben wij geluk gehad de keren dat we gebeld hebben, maar ik heb beide keren niet hoeven wachten voordat de telefoon beantwoord werd.
En je geeft aan dat het geen vervanger van de huisarts is maar spoedeisende hulp. Wat is de afdeling SEH dan? Want bij mij zit naast de HAP (huisartsenpost), de SEH (Spoed Eisende Hulp). Want als ik in het weekeind of buiten kantooruren naar mijn HA bel, moet ik contact opnemen met de HAP/Smash dienst. (Indien het niet tot volgende werkdag kan wachten)
En dan nogmaals, ik heb niets met de zorg, geen medische achtergrond/kennis, wanneer bepaal je dan of iets kan wachten tot de volgende dag? Wanneer je half dood gaat mag je bellen en anders niet? Waar ligt die grens? Hoe moet iemand die inschatting maken als het nergens duidelijk aangegeven staat. Wat voor mij spoed is, is dat voor een ander niet, en andersom.
SEH is spoedeisende ziekenhuiszorg. Daar kom je terecht als er 112 is gebeld of als een huisarts je doorverwijst.
Hap is spoedhuisartsenzorg, voor dingen die niet kunnen wachten tot na het weekend. Niet te gebruiken voor als je doordeweeks geen tijd hebt om naar je huisarts te gaan. De hap kan je doorverwijzen naar se SEH als je daar niet met de ambu bent gekomen.
Ik heb bv wel eens gebeld voor m’n baby die al de hele dag overgaf en niks meer dronk of plaste, en toen ik zelf plots onverklaarbare enorme koppijn had waar geen pil tegen hielp en waardoor ik niks meer kon.
Of bv als je in het weekend valt en je denkt dat je arm gebroken is.
Acute zaken iig.