Paardrijden én ballet?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CastaMickey

Berichten: 7262
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 17:49

Anoniem schreef:
Maar hoe kan dat dan?


Bij ballet train je je spieren op oa lengte en uitdraai. Je moet dus tenen naar buiten en pointen, terwijl je bij paardrijden je tenen naar binnen wilt hebben en je hak uitgedrukt. Precies het tegenovergestelde dus. Eigenlijk is dat bij alle spiergroepen zo. Uitdraai komt vanuit je bovenbenen en heupen, die je op je paard ook parallel of zelfs naar binnen hebt en dus zo traint. Qua lenigheid verkort je je spieren bij het rijden en bij ballet wil je ze natuurlijk verlengen om een spagaat en split te kunnen doen.


Vumana89 schreef:
Ik zou er een fysio bij betrekken.
Je hebt een mooi dier en ballet is (ook) je passie.
Een fysio kan jou helpen met spieronderhoud en op den duur, lijkt mij, dat je spieren kunnen wennen aan beiden sporten..


Dat is 'n goed idee, ik zal haar eens vragen mee te denken!

elnienjo schreef:
Ga op voltige of trickriding ipv ballet, dan combineer je ook lenigheidsoefeningen met paardrijden.


Voltige is echt niks voor ons. Mijn pony is er totaal niet geschikt voor en ik zie het mezelf ook niet doen. Mijn wens is niet per se leniger worden, ik wil ballet dansen (en daar heb je lenigheid voor nodig in bv penchés en battements). Voltige is echt een andere sport die het voor mij op beide vlakken net niet is. Sowieso ben ik verslaafd aan spitzen en dat lijkt me op je paard onverstandig :')


Sizzle schreef:
Is is inderdaad bekend dat deze sporten niet goed te combineren zijn.

Heb je al eens gedacht aan voltige?
Wat ik zelf verschrikkelijk leuk vind is werken aan de lange teugel (naast het paard zoals bij de spaanse rijschool), dat vind haast net zo veel voldoening geven als rijden.


Zie hierboven mijn bericht over voltige :)
Dat doe ik ook, en beleren voor de kar staat ook op m'n lijstje. Helaas hangt aan dat laatste een prijskaartje. Daarnaast is het rijden wel wat mij van die dingen het meest gelukkig maakt. Het gevoel wanneer je in het bos één bent met je paard en crosst op volle snelheid of crosshindernissen pakt is niet te evenaren met mennen of lange teugelen naar mijn mening.

Niobe schreef:
Goh, nooit geweten dat het zo'n invloed op elkaar had, ik met mijn lekenhoofd zou denken dat het een ideale combi zou zijn!

Ik zou een van beide niet zomaar opgeven, vooral blijven doen wat je leuk vindt. Ook al moet je misschien iets inleveren. Wat zegt je balletleraar ervan?


Helaas! Het enige fijne is dat ik door 15 jaar paardrijden wel monsterkuiten heb en al een sixpack onderweg had voor ik ook maar 1x in de danzaal had gestaan. Voor de rest werkt het me alleen maar tegen dus. Mijn docenten zeggen dat ik moet stoppen met rijden wil ik er geen last meer van hebben. Maar ze snappen ook dat het m'n passie is dus dat ik dat niet zomaar doe. De één heeft er ook meer last van dan de ander dus ik heb wat dat betreft ook gewoon pech.
Maar ik hoop dat er misschien toch wat dingen zijn zoals oefeningen o.i.d. om de last minder te maken :).


pjer schreef:
zou dameszadel rijden niet een oplossing kunnen zijn? dan heb je misschien wat minder last van binnenbeen spieren?


Is een optie waar ik ook al over nagedacht heb. Het enige is dat daar ook een flinke prijskaart aanzit. Geld voor een nieuw zadel heb ik niet zomaar en als het dan toch nijs voor me is zit ik met een redelijk onverkoopbaar zadel en dat vind ik dan ook weer zonde.

Seltje schreef:
Ik heb als kind jaren topsport ballet gedaan en 1 x in de week paardrijden. Toen merkte ik weinig qua problemen maar was dan ook een enorm flexibel kind. Toen ik ouder werd bleek ballet steeds moeilijker en moeilijker te worden, uiteindelijk gestopt rond mijn 16 omdat mijn puberende lichaam het niet meer op topniveau aan kon en een stapje terug is niets voor mij.

Dan veel fanatieker gaan rijden en daar veel meer mijn passie in gevonden dan in ballet. Soms wil ik wel terug dansen, maar ik zie het mij echt niet combineren in mijn huidige situatie.


Tja als kind is het denk ik wel makkelijker aangezien je spieren gewoon echt flexibeler zijn. Ik ben pas gaan balletten toen ik 19 was dus dat was een beetje laat :') Supervet dat je op topsport niveau gedanst hebt, lijkt me echt heel gaaf(naast alles wat je ervoor moet opgeven ofcourse)! <3

Sintara schreef:
Met paardrijden gebruik je je spieren natuurlijk heel kort (als in korte bewegingen met veel herhalingen), terwijl je ze met ballet juist heel lang wilt hebben. Misschien kan je ergens advies vragen om direct na het rijden je spieren weer lengte te geven.
Goed stretchen zeg maar

Ik ga zelf ook altijd na het rijden goed stretchen omdat ik mijn spieren niet zo kort wil hebben :) .


Stretchen direct na het rijden ga ik ook zeker proberen, goeie!


Lau schreef:
Goed stretchen indd na het rijden en tussendoor wel wat oefeningen thuis meepakken.
En benader zeker een fysio die kan je fijne oefeningen geven om je spieren lang te houden.


Stretchen na het rijden + fysio ga ik doen, thanks!


Op de rest zal ik later reageren, wel heel erg bedankt voor iedereen die meedenkt!

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:55

Ik snap niet wat er leuk kan zijn aan ballet eerlijk gezegd, ongezond voor je voeten volgens mij ook nog die spitzen. Die foto waar je op je pony zit ziet er in elk geval veel stralender uit.

Def

Berichten: 5464
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:59

Ik heb toen ik jong was ook gedanst en liep tegen hetzelfde probleem aan.
Telkens kwam ik net de selectie procedures niet door op 1 punt: lenigheid.
Tegen mij is toen gezegd dat als ik verder wilde komen, ik moest kiezen.
Ik houd veel van dansen, maar ik kan niet zonder paarden dus die keuze was duidelijk.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:09

Is het niet wat om een andere dansvorm te proberen?
Zelf heb ik ook een tijd ballet gedanst maar ik rijd ook sinds mijn zesde paard dus lenigheid heeft nooit echt geboterd. Toch kan ik mijzelf heel goed kwijt in hiphop/afro dansstijlen. Imo gaan die juist heel goed samen met paarden omdat ik van nature wat vastzet in mijn bovenlichaam en ik hier enorm losjes van wordt.

marleen_88

Berichten: 14167
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:20

Wat knap dat je zo lenig bent door het balletten. Hopelijk kom je verder met hulp van een goede fysio en strekoefeningen. Succes!

elnienjo schreef:
Ik snap niet wat er leuk kan zijn aan ballet eerlijk gezegd, ongezond voor je voeten volgens mij ook nog die spitzen. Die foto waar je op je pony zit ziet er in elk geval veel stralender uit.


Ik word een beetje naar van jouw berichten in dit topic. Ik snap niet zo goed wat de TS aan jouw berichten heeft. Ik denk dan ook dat je beter niet meer kunt reageren hier.

CastaMickey

Berichten: 7262
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 18:24

DemDeempel schreef:
Ik heb ook altijd geleerd dat de twee niet te combineren zijn. Volgens mij was het zo dat je bij het paardrijden je binnen beenspier strakker maakt en die moet voor dansen juist losser zijn ivm de lenigheid.

Ik vond het tip van voltige die hier gegeven werd wel een goede. Je blijft bezig met paarden maar je kunt je dansen ermee combineren. En het is super goed voor je stabiliteit denk ik.


Ik vergelijk voltige even met een veelzijdigheidszadel :+ De bedoeling is dat het voor zowel dressuur als springen te gebruiken fijn is. Maar eigenlijk is het voor beide disciplines gewoon fijner om met een zadel voor die discipline te rijden. Het is het gewoon voor allebei net niet. Trickriding ziet er stoer uit, maar niet mijn ding.


nouklime schreef:
Zolang je in beiden plezier hebt en je het niet op hoog niveau voor de kost hoeft te doen zou ik gewoon met volle teugen van je beiden passies genieten. En het op de koop toe nemen dat je dus niet altijd de beste van de klas kan zijn.


Het gaat me niet om de competitie, maar ik wil zelf vooruit komen. En dat wordt bij ballet wel echt lastig op dit gebied.
Maflinger_S schreef:
Gelijk na het paardrijden gaan balletten zodat je spieren nog warm zijn en je ze gelijk kunt stretchen...


Voortaan dus m'n balletpak mee naar stal! Nee zonder grappen, ga ik doen :)

xU_Blinghx schreef:
Lastig om via het internet advies te geven gezien ik je routines niet weet. Maar lenigheid en paardrijden zijn te combineren. Ik ken genoeg ruiters die ook spagaten doen en hiermee op latere leeftijd zijn begonnen.

Het probleem met een spagaat is dat het een passieve stretch is. In Ballet is het belangrijk om juist ook de actieve flexibiliteit te activeren (staan op 1 been en het andere been in een splitpositie omhoog bijv. )

Ik weet niet of je dagelijks stretch maar het behouden van een spagaat vergt ook onderhoudsoefeningen.
Ik weet nog goed dat ik eindelijk me spagaat had en een maand later was ie weg want ik had er niet meer voor gestretchd :') Ja dat werk dus niet.

Zoek Catie brier en Cirque Physio eens op op instagram. Zij geven heel veel tips over actieve flexibiliteit en het onderhouden daarvan. Zij richten zich wel meer op contortion en circus mensen maar het is ook toepasbaar voor dans.


Ik stretch niet eeeelke dag, ik ben nog herstellende van een ziekte (& daardoor opgelopen blessures) waardoor ik soms ook gewoon een dag rust moet hebben. Oja en ik doe een conservatoriumstudie en daardoor heb ik ook niet de tijd om elke dag een uur te stretchen helaas. Ik heb een stretchroutine met actieve en passieve stretches :). Zo doe ik oefeningen aan de bar en daarna split/spagaat op de grond maar natuurlijk ook veel grand battements om zowel de lenigheid als de kracht te trainen. En voet in je hand en dan vanuit plie je stand & werkbeen strekken en je voet verder omhoog 'trekken'.
Zou je me wel tips kunnen geven als je m'n routines e.d. wel weet? :p

Een maand laat ik er nooit tussen zitten want dan hang ik denk ik een meter boven de grond ongeveer :')

Thanks voor de namen, ik zal er eens naar kijken!


Willekes schreef:
Mooi! *\o/* <3

Neem even contact op met iemand als Anne Muller bv of een andere houding en zit coach.
https://www.akasha-rijkunst.nl/

In principe hoort jouw lichaam en core beide gewoon aan te kunnen, mits je niet op topsport niveau presteren hoeft wellicht (geen verstand van). Waarschijnlijk zit er iets in jouw houding en zit qua rijden, waardoor de lenigheid en soepelheid in het gedrang komen tijdens het dansen. Waarbij jouw houding waarschijnlijk wel beter is of beter wordt gebruikt fysiek qua inzet dan het paardrijden. Beide zijn prima te combineren over het algemeen. Goede fysio of e.d. erbij. Dan hoef je het een niet op te tegen voor het ander.

Het is wat anders als je bv 1000 km over de steppe vliegt in het zadel tijdens de Mongol Derby, dan kan je inderdaad nog maanden last hebben na inspanning (overspanning - of hoe dat heet weet ik niet) van spiergroepen.

Lekker beide combineren, zolang je er plezier in hebt. *\o/*


Wiehoeee dat geeft hoop! *\o/* Ik doe beide voor de fanatieke hobby, muzikale topsport vind ik genoeg :)
Klopt het dan niet dat de spieren elkaar tegenwerken? Want dat is wat ik altijd geleerd heb namelijk.

Zal zeker eens naar haar website kijken, dankjewel!


Willekes schreef:
Janneke2 kan je ook een berichtje sturen, misschien kan zij je verder helpen.


Thanks, ga ik doen!


Kabayo schreef:
Is mennen niet iets?


Staat op de to do list. Helaas erg duur en alsnog niet helemaal hetzelfde als rijden voor mij. We zijn er wel mee bezig! :)

elnienjo schreef:
Ik snap niet wat er leuk kan zijn aan ballet eerlijk gezegd, ongezond voor je voeten volgens mij ook nog die spitzen. Die foto waar je op je pony zit ziet er in elk geval veel stralender uit.


Tja, voor sommige mensen is het onbegrijpelijk wat er nou weer leuk is aan paardrijden ;). Je zit op een knol en doet verder niks, wat is daar nou aan? Terwijl jij het daar waarschijnlijk niet mee eens bent toch?
Op die spitzenfoto sta ik op een rotonde in Hongarije met mijn spitzen op instabiel zand terwijl ik probeer overal aan te denken, daar is de lol iets moeilijker aan af te lezen inderdaad maar oh, wat geniet ik als ik een fijne les heb gehad! Of als ik een fijne 'variatie' heb gedanst op spitzen! Pure magie is da <3

Def schreef:
Ik heb toen ik jong was ook gedanst en liep tegen hetzelfde probleem aan.
Telkens kwam ik net de selectie procedures niet door op 1 punt: lenigheid.
Tegen mij is toen gezegd dat als ik verder wilde komen, ik moest kiezen.
Ik houd veel van dansen, maar ik kan niet zonder paarden dus die keuze was duidelijk.


Oef rot :( Gelukkig hoef (en kan :') ) ik geen professioneel danseres worden. Kiezen hoeft dus niet maar aangenamer kan het wel!

Lonni schreef:
Is het niet wat om een andere dansvorm te proberen?
Zelf heb ik ook een tijd ballet gedanst maar ik rijd ook sinds mijn zesde paard dus lenigheid heeft nooit echt geboterd. Toch kan ik mijzelf heel goed kwijt in hiphop/afro dansstijlen. Imo gaan die juist heel goed samen met paarden omdat ik van nature wat vastzet in mijn bovenlichaam en ik hier enorm losjes van wordt.


Meh, ik ben een balletmeisje O:) ben ook klassiek zangeres van beroep dus het past in het straatje van m'n passies/interesses. Ik heb ook modern geprobeerd en vroeger andere dansstijlen gedaan. Komend jaar gaan mijn vriend en ik ook beginnen aan stijldansen maar klassiek is wel echt waar ik het meest van geniet en blij word.

marleen_88 schreef:
Wat knap dat je zo lenig bent door het balletten. Hopelijk kom je verder met hulp van een goede fysio en strekoefeningen. Succes!

elnienjo schreef:
Ik snap niet wat er leuk kan zijn aan ballet eerlijk gezegd, ongezond voor je voeten volgens mij ook nog die spitzen. Die foto waar je op je pony zit ziet er in elk geval veel stralender uit.


Ik word een beetje naar van jouw berichten in dit topic. Ik snap niet zo goed wat de TS aan jouw berichten heeft. Ik denk dan ook dat je beter niet meer kunt reageren hier.


Dankjewel voor je bericht! Van nature ben ik ergens in een ver verleden heel lenig :) Als klein meisje kon ik ook gewoon de spagaat en split zonder trainen. Mijn bovenbenen zijn ook extreem lenig omdat het paardrijden daar schijnbaar niet in de weg heeft gezeten. De stretch van hak naar je bil en dan flink doorduwen kan ik ook echt op Vaganova level zonder pijn. Maar voor de rest is het gewoon hard werken en veel doen. En doorbijten als het pijn doet :+
& die mening deel ik wel een beetje, gelukkig zijn de meeste berichten wel heel meedenkend en positief! Waarvoor dank allemaal :)

Anoniem

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:34

Ik heb helaas geen oplossing voor je. Maar wat lijkt het me moeilijk voor je om een keuze te maken met zulke geweldige passies en zo'n prachtig paard. Wauw, wat gaaf als je dat hebt! Ik hoop dat je een weg gaat vinden om dat allemaal te blijven doen.

Danseresje

Berichten: 3460
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:39

Ten eerste: super tof dat je er zo voor uit durft te komen. Veel mensen hebben toch vooroordelen over klassiek ballet.
Ten tweede: wat sta jij prachtig op je spitzen! <3 *\o/*

Heb zelf jarenlang klassiek ballet gedaan. Als klein meisje heb ik het gecombineerd met paardrijden, maar toen ik moest kiezen tussen paardrijden of een extra balletles, werd het een extra balletles <3 !

Toen ik in 2012 weer gestart ben met paardrijden, was mijn ballet gestopt, gezien ik in 2010 mijn knieschijf geluxeerd had en met een rolstoel de les uit ben gegaan.
Een paar jaar terug heb ik af en toe nog een lesje gedaan. Waar ik altijd super lenig en flexibel was, was dat weg en vooral de binnenkant bovenbeen zat me in de weg. Denk zeker dat er samenhang is met het paardrijden.

Ga lekker door met allebei, kijk waar je grenzen liggen en respecteer die grenzen. Beide sporten helpen elkaar niet geweldig, maar geniet van allebei.
Overigens merk ik wel dat ik me, na ruim 20 jaar klassiek ballet, heel erg bewust ben van compenseren, scheef zijn of toch niet de juiste spieren gebruiken..... Dus daar helpt het zeker wel weer bij.
Misschien is pilates een optie voor je. Is voor kracht en souplesse en misschien dat je daarmee wat flexibiliteit kan winnen.
En misschien komt je been niet hoger dan negentig, maar ga het dan perfectioneren! Echt die uitdraai vast houden vanuit je heupen, zit mijn been wel echt recht achter, is mijn been wel volledig gestrekt etc, etc, etc.

janouk
Blogger

Berichten: 17969
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:49

Helaas heb ik op mijn twaalfde dezelfde keuze moeten nemen.
Ik danste klassiek ballet sinds mijn zesde en deed voor opleiding conservatorium. Ik danste 5 dagen in de week op spitzen. Ik hield er van. Maar paardrijden was mijn grote passie.
Ik kreeg steeds meer last van mijn lijf en dan vooral mijn knieën en heupen. Juist met ballet draai je je knieën erg naar buiten en bij paardrijden naar binnen.
Ik heb toen voor de paarden gekozen. Ik wilde geen prima ballerina worden en minder dansen op lager niveau wilde ik toen niet.

Nu 43 jaar later heb ik 3 paarden en geen spijt van mijn keuze toen. Dans ik flamenco als hobbie, omdat dansen nog steeds mijn liefde is.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:54

Geen verstand van ballet maar wel enige kennis van spiergebruik tijdens het paardrijden.
Het hangt heel sterk af van de manier waarop je op je paard zit, hoe je je benen positioneert. Ik lees in jouw post: als ruiter moet je je knieën en tenen naar binnen draaien en je hak uitdrukken. Dat is niet correct, omdat je op die manier je heupen, knieën en enkels blokkeert terwijl die juist moeten kunnen veren. Ook gebruik je dan te veel aanspanning in je beenspieren, m.n. de binnenkant van je bovenbenen, hetgeen verkorting in de hand werkt. Laat je tenen dus gerust iets naar buiten wijzen, druk je hak niet uit en houd je knieen losjes in plaats van ze aan het zadel te drukken.
Tip: ga eens zonder zadel of zonder beugels rijden en oefen in het handhaven van je core stability (navel bij je houden) met een neutrale stand van je bekken en wervelkolom, terwijl je verder armen, schouders, benen en onderrug zo zacht en ontspannen mogelijk houdt. Deze manier van rijden, m.n
zonder zadel, heeft juist een verlengend effect op je beenspieren, en het rijdt uiteindelijk veel comfortabeler (ook voor je paard). Misschien zijn lessen Centered Riding wel iets voor jou, dan leer je vanuit ontspanning en centreren je balans te reguleren.

tengeltje11
Berichten: 7186
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:18

elnienjo schreef:
Ik snap niet wat er leuk kan zijn aan ballet eerlijk gezegd, ongezond voor je voeten volgens mij ook nog die spitzen. Die foto waar je op je pony zit ziet er in elk geval veel stralender uit.


Wat een kortzichtig antwoord is dat nu weer? Ballet op topniveau is ongezond, maar dat zijn de meeste sporten wel.
Hier ook nog ballet, en het id gewoon een prachtige sport. Het is elegant, vraagt bewuste controle over al je spieren onderling en je bent je gewoon heel bewust van spieren, bewegingen,.... dat zoiets enkel maar goed is.
Tuurlijk zijn pointes niet fantastisch, maar in een les pointes op recreatieniveau sta je nu echt geen 60 min aan een stuk op je spitsen.

Van je paard vallen en bokken uitzitten en verkeerd neerkomen na het springen is ook niet goed voor je lijf, dus dan zullen we allemaal maar stoppen met rijden, want paardrijden is slecht?

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:30

Ik heb helaas hetzelfde ervaren. En ik moest een keuze gaan maken. Doorgaan met de uitvoeringen van klassiek ballet of paardrijden. Beide was geen optie. Ik heb het laatste gekozen en er geen spijt van gehad. Maar die twee zijn gewoon niet te combineren. Mijn danslerares was daar destijds heel duidelijk in en ik heb de problemen zelf ook ervaren. Je werkt anders met je spieren en krijgt problemen in je bekken.

Soms mis ik de vrijheid van het dansen nog wel eens, maar ja paarden he?! Die winnen het van alles :j

7ofhearts

Berichten: 2866
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 19:48

elnienjo schreef:
Ik snap niet wat er leuk kan zijn aan ballet eerlijk gezegd, ongezond voor je voeten volgens mij ook nog die spitzen. Die foto waar je op je pony zit ziet er in elk geval veel stralender uit.




Heb je ooit een stralende prima ballerina gezien dan??
Niet tijdens een training of uitvoering in elk geval.
Die dames en heren zijn zó geconcentreerd op hun bewegingen......die zien of horen op dat moment niks hoor :o
Paardrijden is zeker op een paard dat je vertrouwd heerlijk ontspannen, dan kan er wel een lach vanaf!!

Alwiene

Berichten: 16074
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Waar mijn Westie is

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:14

Wat gaaf dat je zo laat nog met ballet begonnen bent! Helaas was dit vroeger al toen ik nog een klein meisje was, ik had een vriendinnetje die zeer serieus met ballet bezig was en ook wilde paardrijden maar dat kon dus echt niet samen. Ze zeiden het toen heel simpel 'met paardrijden moeten de tenen naar binnen, met ballet moeten ze juist naar buiten, dat gaat niet samen'. Dat zal wel een heel simpele uitleg zijn hihi, maar bekend is het probleem dus wel. Heel vervelend als juist deze twee dingen net beide je passie zijn -O-

DiantaM
Berichten: 11288
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:19

Volgens mij stond er vroeger in de Tina een verhaal over een meisje dat ballet en paardrijden niet kon combineren. Grappig, heb er al jaren niet aan gedacht.

Is het een idee om even een paar maanden niet te rijden en dan gewoon andere leuke dingen met je paard te doen om eerst maar eens uit te zoeken of dat wel de oorzaak is?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:20

Alwiene schreef:
Wat gaaf dat je zo laat nog met ballet begonnen bent! Helaas was dit vroeger al toen ik nog een klein meisje was, ik had een vriendinnetje die zeer serieus met ballet bezig was en ook wilde paardrijden maar dat kon dus echt niet samen. Ze zeiden het toen heel simpel 'met paardrijden moeten de tenen naar binnen, met ballet moeten ze juist naar buiten, dat gaat niet samen'. Dat zal wel een heel simpele uitleg zijn hihi
Inderdaad, en hij klopt ook niet. Zie de uitleg in mijn post hierboven. Helaas zijn er nog steeds te veel instructeurs met het hakkenlaag-knieënaanhetzadel-tenennaarbinnen riedeltje. Totaal onfunctioneel.

robbie88

Berichten: 2102
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 20:22

Zonde, il heb op behoorlijk niveau geturnd, maar herken het stijve niet, maar ben ook hypermobiel, maar wel jeugdreuma met nasleep. Ik kan na een jaar zo weer in de spagaat, en combineer rijden met pilates en yoga

Suusjepluus

Berichten: 793
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:06

Wat moet dat balen zijn als je je passies niet kunt combineren. Ik weet niks van ballet maar ga inderdaad mee met Askja. Ik heb eens voorgereden bij een cursus voor centered riding instructeurs en daar werd inderdaad uitleg gegeven dat ik mijn knieën los moest houden (lichtrijden bv voelen dat je knieschijf omlaag beweegt), voeten horizontaal houden en tenen recht naar voren of iets naar buiten, afhankelijk van hoe mn bekken voelde. Toen ik dacht mn voeten horizontaal te hebben en mn tenen naar buiten bleken ze nog steeds als altijd te staan met hakken omlaag en tenen naar binnen. Dat is er vroeger echt in geramd. Mogelijk kun je met een goede centered riding instructeur samen bekijken wat je aan je houding te paard kunt aanpassen om je 'paardenspieren' minder of minder verkeerd te belasten.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 21:09

Askja schreef:
Geen verstand van ballet maar wel enige kennis van spiergebruik tijdens het paardrijden.
Het hangt heel sterk af van de manier waarop je op je paard zit, hoe je je benen positioneert. Ik lees in jouw post: als ruiter moet je je knieën en tenen naar binnen draaien en je hak uitdrukken. Dat is niet correct, omdat je op die manier je heupen, knieën en enkels blokkeert terwijl die juist moeten kunnen veren. Ook gebruik je dan te veel aanspanning in je beenspieren, m.n. de binnenkant van je bovenbenen, hetgeen verkorting in de hand werkt. Laat je tenen dus gerust iets naar buiten wijzen, druk je hak niet uit en houd je knieen losjes in plaats van ze aan het zadel te drukken.
Tip: ga eens zonder zadel of zonder beugels rijden en oefen in het handhaven van je core stability (navel bij je houden) met een neutrale stand van je bekken en wervelkolom, terwijl je verder armen, schouders, benen en onderrug zo zacht en ontspannen mogelijk houdt. Deze manier van rijden, m.n
zonder zadel, heeft juist een verlengend effect op je beenspieren, en het rijdt uiteindelijk veel comfortabeler (ook voor je paard). Misschien zijn lessen Centered Riding wel iets voor jou, dan leer je vanuit ontspanning en centreren je balans te reguleren.

Zonder zadel is zeker een goeie oefening maar ook op een western zadel zit je wat minder strak in de houding.

robbie88

Berichten: 2102
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:51

Ik zou toch eens kijken naar een pilates of yoga instructeur, als je fie oefeningen na het rijden dsn kan uitvoeren zal het verschil wellicht minder heftig zijn. Zolang je beide niet op topniveau uitoefend?

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:30

eva1969 schreef:
Ik heb het al vaker gehoord, deze sporten zijn niet te combineren als je beide op een beetje fatsoenlijk niveau wilt doen helaas.
Het schijnt te maken te hebben met dat je je spieren op precies een andere manier gebruikt.


ja dat klopt ooit lang geleden koos ik dus voor paardrijden...helpen kan ik je niet!

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 01:09

Hoewel ik momenteel niet rijd (maar dat zit wel weer in de planning) heb ik deze combinatie ook een paar jaar gemaakt. Als jong meisje geturnd een was behoorlijk lenig. Ben op mijn 16/17e met ballet (klassiek en modern) begonnen om een basis te hebben voor in het theater (ben zangeres van beroep). Dus ook mijn liefde voor ballet is op latere leeftijd gekomen. Rijden doe ik vanaf mijn 7e. Deze drie kunstvormen voelen voor mij alledrie als uitingen van zelfexpressie die ik nodig heb dus ik snap je wens om ermee door te gaan.
Voor mij heeft ballet een hele goede uitwerking gehad op mijn zit en lichaamsbewustzijn. Dus voor het rijden is het echt een plus. Wat volgens mij wel belangrijk is, is dat je je heup en bovenbenen niet vastzet met rijden, want dat geeft die verkorte spieren. Ik rijd echt op mijn kont, met lange beugels en ontspannen benen (scherpe/loperige paarden helpen daar ook bij). Dat in combinatie met stretchen is voor mij altijd een fijne combo geweest. Mind you, ik ben goed genoeg voor pointes, maar daar is ook alles mee gezegd. Maar laten we reëel zijn, het is een hobby en met wat aandacht voor je rijstijl denk ik dat de combinatie goed te maken is.

DezeNaam

Berichten: 3353
Geregistreerd: 30-07-13
Woonplaats: België

Re: Paardrijden én ballet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 01:46

Ik zou dit toch eerder bespreken met iemand die gespecialiseerd is in training (van het menselijk lichaam)... Ik ben geen specialist, maar ik vraag me af hoe gezond het is om meteen na het paardrijden te gaan stretchen om je spieren weer 'lang' te maken. Na inspanning hebben je spieren tijd nodig om te herstellen. Dat continu rekken - krimpen lijkt me echt niet gezond. Laat staan om na het rijden wat balletoefeningen te doen. := Klinkt eerder als het recept voor blessures en om je spieren naar de knoppen te helpen.

Al vrees ik ervoor dat je het eerder zal moeten accepteren dat deze twee sporten niet samen gaan. Zeker niet als je het intensief wilt blijven beoefenen. Of zoals hierboven, misschien zijn er wel meer mensen met tips voor het aanpassen van je rijstijl waardoor het wel kan.

xU_Blinghx
Berichten: 1782
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 07:15

DezeNaam schreef:
Ik zou dit toch eerder bespreken met iemand die gespecialiseerd is in training (van het menselijk lichaam)... Ik ben geen specialist, maar ik vraag me af hoe gezond het is om meteen na het paardrijden te gaan stretchen om je spieren weer 'lang' te maken. Na inspanning hebben je spieren tijd nodig om te herstellen. Dat continu rekken - krimpen lijkt me echt niet gezond. Laat staan om na het rijden wat balletoefeningen te doen. := Klinkt eerder als het recept voor blessures en om je spieren naar de knoppen te helpen.

Al vrees ik ervoor dat je het eerder zal moeten accepteren dat deze twee sporten niet samen gaan. Zeker niet als je het intensief wilt blijven beoefenen. Of zoals hierboven, misschien zijn er wel meer mensen met tips voor het aanpassen van je rijstijl waardoor het wel kan.


Paardrijden is een sport, lichte stretches na het rijden kunnen.

En mensen moeten stoppen met zeggen dat dat de twee niet te combineren zijn. Tegenwoordig is de manier van rijden anders(kijk naar de post van akaskja) en ook in Ballet zijn er sprongen vooruit gegaan qua techniek en uitleg. Dus ja het valt te combineren op hobby niveau!

lucifertje

Berichten: 5618
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 07:39

CastaMickey schreef:
elnienjo schreef:
Kies gewoon de sport die je het leukste vindt en stop met de andere.


"Gewoon" :+
Geef gewoon 1 van je 2 passies op, tuurlijk!

Niet helemaal het soort oplossing waar ik naar zocht, ik ben meer van we maken wel dat het werkt in plaats van we geven het bij voorbaat al op.

Ik ben wel bekend met de redenen, helaas nog niet echt met 'n oplossing. Wel bedankt voor de reacties! :)


Ik denk dat je toch een keuze zal moeten maken als je in beide beter wil worden.
Ik heb ook in zo'n situatie gezeten waarbij ik bij geen van beide een stapje terug wilde zetten. Na veel stress en het toch blijven proberen, ingezien dat wat ik wil niet gaat. Uiteindelijk gekozen om de paarden op te geven en dat is momenteel de beste keuze geweest.
Deze beslissing gaat niet over 1 nacht ijs en het gaat me nog steeds aan mijn hart. Ik mis het ook een beetje, niet enorm maar dat komt omdat ik nu zoveel progressie zie met de crossfit.