Galstenen en koliekaanvallen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

Re: Galstenen en koliekaanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-19 08:12

Ohw jeetje. Pfff ik merk nu op vakantie ook dat ik vaker aanvallen heb maar het is ook echt dat we heel anders eten en de verleiding tot het eten wel heel erg verleidelijk is en het dan ook mijn stomme fout is dat die aanvallen er zijn. Deze week 3 keer een aanval gehad en thuis echt naar 1 keer in de 4 weken en dan 10 minuten en dan is het weer weg

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:21

Twee jaar geleden is mijn galblaas eruit gehaald. Ik heb in totaal drie aanvallen gehad die echt uren duurde. Ik kreeg ze van het eten van chocolade. Ik kon niet wachten op een operatie. De operatie is eenvoudig en duurt 1.5 uur. Een kijkoperatie. Herstel ging best snel 3 weken later zat ik alweer op mijn paard en noooooiiiittt meer aanvallen of klachten gehad. Heerlijk....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:34

Ik heb overigens amper pijn gehad na mijn ingreep. Zat de dezelfde dag notabene al aan de bouillon en vla.
Volgende dag at ik al brood en warme maaltijd.
Dag na operatie alleen nog een paracetamol tegen de pijn geslikt. Dag 2 niks meer tegen de pijn genomen. Geen last van volledige narcose gehad.
Alleen de eerste dag onaangenaam gevoel in de buik omdat je buik wordt opgeblazen.

Hechtingen heb ik we zelf uitgehaald.
Geen problemen met stoelgang en of ontlasting.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:45

Citaat:
Mijn arts zei dan ook, als je galstenen eenmaal de weg door je galblaas uit hebben ontdekt, blijft dat zich herhalen en blijven dus ook de koliekaanvallen zich herhalen. In dat geval is het noodzaak om de galblaas te verwijderen en zijn er nog maar weinig ziekenhuizen die aan vergruizen doen d.m.v. een kuur.

Met alle respect: dit is nonsense.

De vorming van stenen is min of meer normaal, de wanboffers onder ons (waaronder ik) krijgen aanvallen.
Je loopt het grootste risico als je een tijd vetvrij eet, er hoopt zich gal op ipv dat het spul doorstroomt.

Wel zijn de stenen op te lossen zonder vergruizer, vraag mij niet waarom het geen standaard procedure is.
Ik ben er erg tevreden over.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:01

Twee jaar met aanvallen gelopen, soms maanden niets soms dagelijks. Maar durfde nooit naar de dokter terwijl ik wel sterk vermoedde dat het galstenen waren.

Tot op een avond de pijn niet meer weg ging en ik naar het ziekenhuis moest met 40 gr koorts. Tot drie keer toe weg gestuurd tot ik het de 4e x niet meer accepteerde en een echo heb geeist. Toen moest ik met spoed onder het mes want ding was zwaar ontstoken. Ondanks de koorts die met paracetamol tot 38 was gedaald, ben ik toch onder het mes gegaan. Het was kantje boord qua wel/niet laparoscopisch, maar gelukkig is het wel gelukt.

Ik kreeg een pot vol stenen mee naar huis, zaten er drie tussen die echt formaat bonk hadden.

Twee dagen later ging ik op vakantie nergens last van, lang leven laparoscopisch...

Achteraf zo blij dat hij eruit is en wou dat ik het eerder had gedaan.

Wel heb ik een jaar daarna nog 1x een aanval gehad. die kans is klein maar kan wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 22:02

Hier helaas ook ervaring met galstenen en koliek aanvallen. Bij mij uitte het vooral in ontzettende pijn op m'n borstbeen en bovenin mijn rug. Al vaak voor bij de huisarts geweest maar elke keer kwam er niks uit de hartfilmpjes en werd ik naar huis gestuurd dat stress was waarschijnlijk en moest bellen als ik een aanval had. Galstenen is nooit geopperd omdat ik nergens in de risicogroep val. Omdat vaak s nachts een aanval had en het dan binnen uur of 2 weer over was, deed ik dan dan toch niet.
Vorig jaar november echter zoveel pijn dat we de huisartsenpost gebeld hebben en die kwamen met spoed aan en zagen vrij snel wat het probleem was omdat ik ook geen seconde stil kon zitten of liggen. Uiteindelijk na hoop medicatie toch meegenomen naar het zkh en daar weggegaan met een afspraak voor een scan 2 weken later. Na echter 2 dagen knalgeel overgeven en witte ontlasting kon ik meteen terecht en bleken het inderdaad galstenen te zijn. Nog 2 weken thuis gestrompeld (vanwege feestdagen ed) en op 1 januari opgenomen en 2 januari geopereerd.

Na de operatie leek het vrij snel goed te gaan maar helaas na 2 dagen stopte het herstel en bleek 1 van de hechtingen ontstoken te zijn waardoor ik weer alleen maar door het huis kon rollen. Na opnieuw openmaken ging het goed maar helaas toen de pech ook een andere wond niet mooi gehecht was en die ging ontsteken. Uiteindelijk wel bijna 4 weken thuis geweest en zeker 6 weken niet kunnen rijden, en fanatiek rijden duurde nog langer.

Vanaf april/mei helaas weer bij de huisarts omdat ik sinds die tijd eigenlijk altijd buikpijn heb na het eten, soms meer dan anders maar moet er altijd rekening mee blijven houden, dus op gegeven moment at ik overdag op werk maar niks meer. Ondanks dat ben ik ook wat gewicht aangekomen, wat niet te verklaren is.
Momenteel daarvoor in de onderzoeken wat het nu kan zijn en of het verband heeft. Ook heb ik wel bijna wekelijks steken op de plek waar m'n galblaas zat, eerst alleen met sporten, nu ook gewoon wel tussendoor.

Al met al een heel verhaal zo geworden, en helaas niet alleen maar hoopgevend, sorry.
Vond sowieso dat er vrij weinig ervaringen te vinden waren ook op internet.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-19 07:44

Bedankt voor jullie verhalen. Zoveel verschillende verhalen lees ik steeds. In de familie 3 mensen die ook de galblaas eruit hebben laten halen en nog geen vet kunnen eten. Ik zie het verschil dan niet kan nu ook geen vet eten en dan gaat het goed

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 13:43

...en helaas is het tricky: zolang de lever gal blijft aanmaken betekent 'geen vet eten' dat de gal zich opstapelt.

(Nu hoeft die opstapeling niet per se steenvorming te betekenen, maar de ervaring leert anders. Dus maar gauw aan de slag met 'stenen oplossen'!)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 16:51

Janneke2 schreef:
(Nu hoeft die opstapeling niet per se steenvorming te betekenen, maar de ervaring leert anders. Dus maar gauw aan de slag met 'stenen oplossen'!)

Hoe dan volgens jou? Ik heb geen enkele door wetenschappelijk onderzoek gesteunde methode kunnen vinden en in mijn angst voor een operatie heb ik heus gezocht. Zelden heb ik in een paar uur tijd zoveel tegenstrijdige adviezen en kwakzalverij voorbij zien komen. En dat vind ik kwalijk, aangezien sommige mensen elke strohalm aangrijpen en daardoor onnodig lang met klachten blijven rondlopen. Daarmee lopen ze het risico dat er serieuze complicaties ontstaan. Als er volgens jou bewezen effectieve manieren zijn om zonder operatie van galstenen af te komen dan denk ik dat het goed is als je daar wat meer over vertelt.

Mijn klachten waren eigenlijk helemaal niet te linken aan vet eten. De eerste keer dat ik een aanval kreeg had ik daarvoor (toevallig of niet) wel vet gegeten, maar in de maanden daarna at ik regelmatig vet zonder een aanval te krijgen en omgekeerd. Alleen bonen en vooral eieren waren overduidelijk een recept voor ellende, maar als ik die niet at bleef ik evengoed aanvallen krijgen. Op een gegeven moment durfde ik bijna niets meer te eten. Dingen die ik lekker vond gingen mij juist tegenstaan omdat ik ze na verloop van tijd allemaal wel eens achterstevoren gegeten had. Uiteindelijk probeerde ik zelfs vooral dingen te koken die relatief gemakkelijk over te geven zijn. 8)7 Ik hoop echt dat dit je bespaard blijft TS en als je toch meer last krijgt dat je het niet zo ver laat komen. Overigens ben ik wel nieuwsgierig of die mensen die je kent je ook echt afraden om onder het mes te gaan. Ik ken ook iemand die na de operatie nog af en toe moeite heeft met vet eten, maar ondanks dat aangeeft eerder gisteren dan vandaag geopereerd te willen worden als ze het over moest doen. Die koliekpijnen en de angst en onzekerheid die ermee gepaard gaan zijn met weinig anders te vergelijken. :(:)

Wilkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 17:25

Mijn galblaas is ruim 3 jaar geleden verwijderd. Ik ben een schijterd, maar wat is het me meegevallen! Ik mocht me 's middags om 14.30 uur melden, opnamegesprek gehad en geopereerd. 's Avonds was ik alweer thuis. Via een kijkoperatie geholpen. Misschien heb ik mazzel gehad, maar ik had echt helemaal nergens last van. Kon eigenlijk gelijk alles weer doen. Ik heb wel last van diarree gekregen. Eigenlijk elke dag............. Hierbij komen ook galzouten vrij. Daarvoor slik ik nu iedere dag Questran. Of het helpt? Dat weet ik eigenlijk niet echt. Zo fijn dat de koliekaanvallen nu voorbij zijn en vooral super dat ik nu niet meer zo onzeker en angstig ben om het weer te krijgen. Ik weet het, helemaal uitgesloten is het niet, maar tot nu toe gaat het prima! Succes en ik zou zeggen: gewoon doen!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 06:49

Bedankt allemaal voor jullie tips!!! Pfff ik ben echt heel bang voor een operatie maar dan ook echt heel bang dat ik liever pijn heb dan geopereerd word. Klinkt misschien raar maar mijzelf overgeven om te gaan slapen zonder mijzelf in de hand te hebben echt doodeng. Gisteravond weer een aanval gehad. Duurde weer niet lang een half uurtje. Als je pijn hebt lijkt het langer. Ik heb bitterzout genomen en had het gevoel dat het minder zeer deed dan normaal. Voelde de stenen door mijn lichaam gaan.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 07:32

Ook ik ben geopereerd. Op een pijnlijke buik de dag erna na nergens last van gehad, ook nu niet.
Eet wat ik wil, krijg hooguit diaree van als ik echt te gek doe :D
Alles beter dan die aanvallen, dacht serieus dat ik dood ging.

Sterkte!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:59

goeroe schreef:
Janneke2 schreef:

Hoe dan volgens jou?

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 6982228380

De eerste link uit pubmed, zoektermen malic acid gallstones.

Iets recenter: Medsurg Nurs. 2012 Jan-Feb;21(1):41-3, 48; quiz 44.
Oral gallstone dissolution therapies.
Felicilda-Reynaldo RF1

Wat ik gebruik is :o een stapling van technieken,
zowel de oeroude aanpak ('time honored') van Hulda Clarck (voorbereiding, vasten, bitterzout en een drankje dat ik nog lekker bleek te vinden ook van vers geperst grapefruit sap plus olijfolie)
appelzuur / malic acid
en het drankje Resium
(zoals al eerder vermeld). :o

In het kader van het principe van de bèta faculteit 'het experiment geeft de doorslag': voor mij werkt het.
(Dat is in principe N=1, al is dit uiteraard niet het hele verhaal omdat ik steun op meerdere mensen voor mij, maar ik weet drommels goed dat dubbelblind en placebo gecontroleerd niet aan de orde is .)
Resium als term komt wel voor in pubmed, maar gaat daar over 1 enkel kruid, het drankje bevat 5 kruiden.

Wel is het ingewikkeld dat jouw klachten niet gelieerd zijn aan vet eten...!
(Wat gebeurt hier nu dan toch precies...?)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 28-08-19 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:11

Ik had ook geen last van bepaald eten (ik had zo 1x in de 6 weken dat ik in de nacht pijn kreeg), maar toen ik geel begon te worden was het toch echt tijd om die galblaas eruit te halen. Operatie was zo gepiept, dagje lekker liggen slapen in het ziekenhuis en de volgende ochtend mocht ik haar huis. Paar dagen goed rustig aan gedaan (had 3 dagen hulp nodig op rechtop te gaan zitten bijvoorbeeld) Maar daarna kon ik al vrij snel weer gewone dingen doen, zat met 14 dagen weer op het paard en heb nooit meer klachten gehad. Zou het zo weer doen

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 11:17

Mijn galblaas is er pas geleden uit gehaald. Ik had al van begin december met regelmaat last. De koliekpijnen gingen niet weg zonder morfine. Ben hierdoor echt mega vaak naar de HAP gemoeten omdat het typisch is dat dit in de avond of nacht voorkomt.

Maargoed hij is er uiteindelijk uit, maar de internist vertelde mij dat het nog steeds voor kan komen omdat je galwegen er nog zitten en daar dus je gal door vervoerd wordt naar je darmen. En daar kunnen ook nog steentjes of iets dergelijks in zitten.

Ik kon binnen 10 dagen alweer alles doen en eten. Nooit meer last gehad.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 12:51

Dat vind ik ook zo raar. Want bijna iedereen die aanvallen heeft morfine nodig om pijn te verlichten. Ik neem 2 paracetamol ga een half uurtje liggen en het is weg. Het doet wel pijn maar niet dat ik morfine nodig ben

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:01

Ik kon het af met een diclofenac, ik vond mijn pijn heel hanteerbaar, ik kon er alleen niet door slapen. Wel gek dat jij gaat liggen, dat kon ik echt niet. Ik drentelde een kwartiertje door de kamer tot stilstaan geen pijn meer deed en dan kon ik weer naar bed

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:22

Ik heb op mijn 12e mijn galblaas laten verwijderen (ben nu 34), die zat propvol stenen en ik kon niets meer eten zonder pijn.
Ik kan nu alles eten en heb er verder geen last meer van. De eerste jaren wel voorzichtig met vette dingen, maar daar was ik toch al niet van..

Die pijn is echt hels, ik zou echt die operatie wel wagen!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 13:26

Ja inderdaad dat lees ik ook dat heel veel mensen moeten bewegen. Maar bewegen doet juist meer pijn. Als ik op mn linkerzij ga liggen met mijn arm onder mijn hoofd dat vind ik dan het fijnst.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:48

Ik heb van mijn 14 tot 35ste galstenen en kolieken gehad, bij mij werd het gegooid op een gaatje in het middenrif, toen ik geel werd werd het een ander verhaal. Ik ben/was ook panisch voor ziekenhuis en operatie is maar zou het zo weer doen, en nee bij mij ging de operatie fout, heel fout.( week coma en 3 weken sondevoeding) Maar dan alsnog ik doe het zo weer.. kolieken zijn vreselijk..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:52

Wauw Boheme wat heftig! Zo lang zoveel pijn gehad! :(:) Bizar dat ze niet verder onderzocht hebben! :oo

Na 4 jaar van aanvallen, die steeds heftiger en frequenter werden, is vorog jaar mijn galblaas verwijdert. 2 Joekels van stenen (de grootte van een paasei) kwamen eruit.

Operatie verliep vlot. Ik was de eerste drie dagen nog erg moe, en had veel last van pijn in mijn rechterschouder (door het restant gas). Ik ben twee weken thuis gebleven en daarna ging ik gewoon weer aan het werk. Heb met eten nergens last van. Ik kan alles eten en ook mijn ontlasting is als voorheen.

Dus lekker euit met dat ding, het brengt alleen maar ellende als je er last van hebt!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 13:58

Kleine stenen zijn vervelender dan grote, die kleintjes gaan aan de wandel, ik mocht voor mijn operatie ook nog een ERCP (dan gaan ze via je slokdarm/maag steentjes uit de uitgang van de galwegen pulken...) Dat doe ik liever niet nog ene keer :=

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 14:27

Gimme_Joy schreef:
Wauw Boheme wat heftig! Zo lang zoveel pijn gehad! :(:) Bizar dat ze niet verder onderzocht hebben! :oo

Na 4 jaar van aanvallen, die steeds heftiger en frequenter werden, is vorog jaar mijn galblaas verwijdert. 2 Joekels van stenen (de grootte van een paasei) kwamen eruit.

Operatie verliep vlot. Ik was de eerste drie dagen nog erg moe, en had veel last van pijn in mijn rechterschouder (door het restant gas). Ik ben twee weken thuis gebleven en daarna ging ik gewoon weer aan het werk. Heb met eten nergens last van. Ik kan alles eten en ook mijn ontlasting is als voorheen.

Dus lekker euit met dat ding, het brengt alleen maar ellende als je er last van hebt!

Ik was te jong voor galstenen volgens arts, ik heb eerst een operatie gehad en daarna de ercp. In mijn jeugd waren de aanvallen maar 1 keer per maand ongeveer, en van mijn 30ste tot 35 wekelijks , maar op echo en scans niet te zien. Vandaar ook dat ze de link met galstenen nooit hebben gelegd,pas toen ik tweety geel werd gingen er bellen rinkelen..

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 19:00

Jeutje wat heftig! Gelukkig is hij er nu uit!

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-19 19:24

Janneke hoeveel bitterzout en hoeveel water doe je als je een aanval voelt aankomen