gezonde producten, buget

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:22

Bij de plaatselijke groenteboer is groente en fruit (nog) goedkoper dan in de supermarkt.
Persoonlijk vindt ik groente en fruit niet duur maar goed wie ben ik.. in de folder van de Appie deze week is veel groente en fruit in de aanbieding.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:44

ik koop mijn fruit ook vaak bij een Turkse winkel. Vandaag nog appels gehaald 0,80 cnt voor een kilo Jonagold. Betaal ik bij Appie 1,40 voor.
Voordeel bij deze turk vind ik ook dat alles niet in een single plastic verpakking zit }> ..maar gewoon alles los in een bak en pakken maar.

Je moet gewoon je adresjes weten, en idd kijken naar seizoens producten.

Je gaat bij het bos wonen? Koop een mountain bike en ga erop uit met je hond :)*

mvdende

Re: gezonde producten, buget

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:56

Ik snap heel goed wat de ts bedoeld! Gezond eten is namelijk echt wel een stuk duurder dan ongezond eten.

Bijvoorbeeld: pizza €2 = complete maaltijd.

Probeer maar eens voor €2 een gezonde maaltijd te maken waarvoor je geen dingen groot in hoeft te kopen. Dus geen hele bloemkool a ??? Maar een paar kleine roosjes, geen hele prei a €0,60 maar een kwart. Geen hele zak aardappelen maar per portie....

Dan ga je het echt niet redden voor €2.

Zeker niet als je voor 1 persoon moet koken.

En nee, niet iedereen krijgt het voor elkaar om over meerdere dagen verspreid een hele bloemkool, prei oid op te eten. Vaak moet je dan zo veel losse groenten kopen dat je de hele week dezelfde groente zit te eten. En niet iedereen heeft daar trek in.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:06

mvdende schreef:
Ik snap heel goed wat de ts bedoeld! Gezond eten is namelijk echt wel een stuk duurder dan ongezond eten.

Probeer maar eens voor €2 een gezonde maaltijd te maken waarvoor je geen dingen groot in hoeft te kopen. Dus geen hele bloemkool a ??? Maar een paar kleine roosjes, geen hele prei a €0,60 maar een kwart. Geen hele zak aardappelen maar per portie....

En nee, niet iedereen krijgt het voor elkaar om over meerdere dagen verspreid een hele bloemkool, prei oid op te eten. Vaak moet je dan zo veel losse groenten kopen dat je de hele week dezelfde groente zit te eten. En niet iedereen heeft daar trek in.

Nee, maar dat is wel lekker makkelijk, het bekijken per maaltijd. Je kan ook die prei blancheren en invriezen, en die bloemkool ook. En dan heb je de week er op al voor 2 maaltijden groente in de vriezer liggen. Die bloemkool hoeft niet in een week op. Maar het vraagt wel wat planning ja, en daar gaan veel mensen nat...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:06

mvdende schreef:

Bij de Lidl liggen in de vriezer maaltijdzakken (groentepannetje); groentes in kruidensaus of salsasaus, 750 gram, voor €1,50. Daar eten wij met twee personen van.
Een kom zilvervliesrijst met wat groente kost ook geen 2 euro.
En ik heb een paar dagen geleden een heerlijke, gevulde aubergine gemaakt met tomatensaus. De aubergine kost 65 cent bij de Lidl, en de tomaten pakweg 50 cent. Ui en knoflook erbij, en wat kruiden, plakje kaas erop. Ook nooit meer dan 1,50.

En als je grotere hoeveelheden groente/aardappelen inkoopt dan kun je daar prima een deel vanaf snijden en de rest in de koelkast of vriezer bewaren voor een volgende maaltijd.

Ik koop nauwelijks pizza, want 2 euro voor een maaltijd vind ik al snel te duur := Mijn gezonde maaltijden kosten bijna nooit zo veel.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:09

Je kan ook meal preppen en invriezen

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:11

mvdende schreef:

Ik verhouding is gezond eten goedkoper, een pizza van 2 euro is inderdaad 1 maaltijd. Maar als jij een pak pasta koopt, wat groentes en saus en een pakje gehakt ben je net zoveel of misschien nog minder kwijt, omdat je daar veel langer van kunt eten. Pasta is ook nog eens best makkelijk per portie te bereiden, en van zo'n hele zak kun je makkelijk 4 tot 5 dagen van eten in je eentje.
Als je dan kijkt naar die pizza, wil je 4 tot 5 dagen pizza eten dan zul je iedere keer die pizza opnieuw moeten kopen waardoor je uiteindelijk 10 euro kwijt bent aan 5 dagen avondeten in tegenstelling tot bijvoorbeeld pasta of aardappels met groente. Daar ben je namelijk echt geen 10 euro voor kwijt.

Oh en met gezond bedoel ik gewoon fatsoenlijk, geen granola of quinoa of andere populaire superfoods recepten. Dat is allemaal ontzettend overpriced.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:10

En toch ben ik nu echt meer kwijt per maaltijd dan als ik ongezond eet. Heb op dit moment geen vriezer dus invriezen gaat niet.

Wraps bijvoorbeeld: €1,80 voor 300g gehakt, €1,40 voor 6 wraps, €1,00 voor voorgesneden sla mix, €0,30 ui. Ik ben dus voor één maaltijd al €4,50 kwijt. Daar blijft hoogstens 2 wraps en een halve ui van over. De overgebleven wraps eet ik vaak de andere ochtend met een plak kaas als ontbijt, de ui bewaar ik in de koelkast tot ik hem weer nodig heb of tot ie rijp is voor de prullenbak.

Een pizza met pakje noodels is even maagvullend maar wel de helft goedkoper.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:18

mvdende schreef:
En toch ben ik nu echt meer kwijt per maaltijd dan als ik ongezond eet. Heb op dit moment geen vriezer dus invriezen gaat niet.

Wraps bijvoorbeeld: €1,80 voor 300g gehakt, €1,40 voor 6 wraps, €1,00 voor voorgesneden sla mix, €0,30 ui. Ik ben dus voor één maaltijd al €4,50 kwijt. Daar blijft hoogstens 2 wraps en een halve ui van over. De overgebleven wraps eet ik vaak de andere ochtend met een plak kaas als ontbijt, de ui bewaar ik in de koelkast tot ik hem weer nodig heb of tot ie rijp is voor de prullenbak.

Een pizza met pakje noodels is even maagvullend maar wel de helft goedkoper.

Wij laten het vlees in zulke gerechten weg, vlees hebben we niet nodig en is ook niet specifiek gezond en bonen vullen net zo goed. Dat scheelt toch al een stuk.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:20

Ja maar wraps is typisch een voorbeeld van een dure maaltijd.
En dan bedoel ik met duur dat je er weinig van overhoud en veel voor betaald. Dat zul je met stamppot niet hebben.

En een pakje noodles, sorry maar dat kun je geen maaltijd noemen imo. Dat is net als dat je cup a soup als maaltijd presenteert. Misschien als student iets wat weleens als maaltijd wordt gegeten maar over het algemeen kun je dat geen maaltijd noemen vind ik.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:28

Wat mij vooral tegen houdt is tijd... Je moet zoveel tijd steken in dat gezond eten. Terwijl ongezond eten zo snel en gemakkelijk is.

Nu sport ik enorm veel en ben ik eerder aan de magere kant, maar ik heb gewoon te weinig tijd om gezond te eten. De enige moment dat ik tijd zou hebben om uitgebreid te koken is tijdens mijn werkuren, want niks doen is hier doodnormaal. Maar effectief hier gaan koken gaan de bazen ook niet leuk vinden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:30

Ik weet nou ook niet of een wrap met gehakt, sla en ui gezond vind?
Maar geen vriezer is wel lastig, ik maak ook meestal een grote pan en vries de rest dan voor 1 of 2x in.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:31

Seltje schreef:
Wat mij vooral tegen houdt is tijd... Je moet zoveel tijd steken in dat gezond eten. Terwijl ongezond eten zo snel en gemakkelijk is.

Nu sport ik enorm veel en ben ik eerder aan de magere kant, maar ik heb gewoon te weinig tijd om gezond te eten. De enige moment dat ik tijd zou hebben om uitgebreid te koken is tijdens mijn werkuren, want niks doen is hier doodnormaal. Maar effectief hier gaan koken gaan de bazen ook niet leuk vinden.

Maar wat vindt jij veel tijd? Mijn moeder zet binnen 20-30 min. een maaltijd op tafel voor 4 personen. Je hoeft echt geen 2 uur in de keuken te staan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:39

LadyMadonna schreef:
Ik weet nou ook niet of een wrap met gehakt, sla en ui gezond vind?
Maar geen vriezer is wel lastig, ik maak ook meestal een grote pan en vries de rest dan voor 1 of 2x in.

Op zich ook een goed punt :')
Wij eten zelden vlees, proberen aan 250g groente per persoon per maaltijd te komen en ook hier is koken niet de favoriete hobby.

Best lastig allemaal, zeker om dan een beetje variatie te hebben.
Pasta is simpel, avg op zich ook maar dan halen we weer vleesvervanger wat zowel duur als niet zo gezond is, oosters vind ik echt vies en currys hoef ik ook niet vaak te hebben.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:41

Tja, je hebt gezond en gezond denk ik dan.
Ik vind pasta of een wrap niet ongezond. Bij ongezond denk ik aan pizza's, kant en klaar maaltijden, of maaltijden helemaal zonder groentes, frietpan etc.
Je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken, zeker niet als je een klein budget en weinig tijd hebt, toch?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:42

Shaggy09 schreef:
Ik vind pasta of een wrap niet ongezond. Bij ongezond denk ik aan pizza's, kant en klaar maaltijden, of maaltijden helemaal zonder groentes, frietpan etc.
Je moet het jezelf ook niet te moeilijk maken, zeker niet als je een klein budget en weinig tijd hebt, toch?

Nee maar hoevel gram zou een paar blaadjes sla zijn?

Bruine bonen en champignons zijn voor mij overigens ook geen groenten maar vulling, weet dat andere mensen dat anders zien :')

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:45

Goedkoop koken rust op vooruit plannen (2x in de week broccoli, de ene x in een ovenschotel, de andere x gewokt met noedels), voorraden (grote zakken gedroogde bonen, grote zak aardappelen, pasta groot inkopen als het in de aanbieding is) en koken met seizoensgroenten en -fruit (in augustus zijn tomaten goedkoop, dus direct een paar kilo tomaten tot saus koken en inmaken = altijd tomatensaus op voorraad).

En pizza uit de vriezer is een tussendoortje, geen maaltijd waar je lijf iets aan heeft.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:46

Azmay schreef:
Shaggy09 schreef:

Bruine bonen en champignons zijn voor mij overigens ook geen groenten maar vulling, weet dat andere mensen dat anders zien :')

Een paar blaadjes sla is niet veel, maar moet voor een keer ook gewoon kunnen vind ik.
En voor zover dat ik het weet vallen bonen gewoon onder peulvruchten en champignons gewoon onder groente.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:47

Wat dacht je van soep. Je koopt ofwel groot in, dus een zak wortels, een bloemkool, een prei enz of je koopt een voordeelzak soepgroente. Men neme twee bouillonblokjes, men gooit er een liter water bij en de groente en men heeft voor 2 dagen soep. Als je groot inkoopt snij je gewoon al je groente in stukjes en gooi je een deel in de vriezer voor de volgende keer dat je soep gaat eten
Ander voorbeeld. Men neme een pak risottorijst en een pak diepvriesdoperwtjes, een doosje champignons en een ui. Men fruit de ui en gooit daarna wat risottorijst erbij, bakt dit kort en gooit er dan een bouillonblokje bij en een halve liter water. Doperwtjes erbij gooien en de rijst klefdroog koken. De champignons bak je apart en gooi je erdoor aan het eind. Volgende keer dat je weer risotto wilt eten hoef je alleen een doosje champignons te kopen en een ui, de rest heb je nog in huis

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 17:59

Cowgirl schreef:
ik koop mijn fruit ook vaak bij een Turkse winkel. Vandaag nog appels gehaald 0,80 cnt voor een kilo Jonagold. Betaal ik bij Appie 1,40 voor.
Voordeel bij deze turk vind ik ook dat alles niet in een single plastic verpakking zit }> ..maar gewoon alles los in een bak en pakken maar.

Je moet gewoon je adresjes weten, en idd kijken naar seizoens producten.

Je gaat bij het bos wonen? Koop een mountain bike en ga erop uit met je hond :)*

Mountainbike hebben we Ind gekocht. Gaan we zeker uit testen

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:05

Je zou eens kunnen kijken of je ergens bij jou in de buurt een groente/fruittasje van biologisch bedrijf bij jou in de buurt kunt kopen.
In de wintermaanden kan het wat saai worden, dan zeg ik het op een gegeven moment op, hoewel, als ik naar de recepten op hun website ga, is het toch heel verrassend.

Er zit ruim voldoende in voor een week voor een betaalbare prijs.

Dan zou je kunnen kijken naar een goede eiwitbron, bv soyamelk, neem daar een liter per dag van, dit helpt je spiermassa kweken, dit helpt je met afvallen en een mooie, lange spiermassa, maakt dat je een mooier figuur krijgt.

Verder, doe lekker ouderwets de schijf van 5, het voldoet nog altijd prima en je zit vol, dus geen last van snaaitrek.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 18:05

Bedank voor de tips die al gegeven zijn

Soep eten we regelmatig en kunnen dan 2x van eten (2personen zijn we)

Kwa avond eten eten we opzich gezond. Maar vooral eenzijdig.

Ik wil Ind meer diepvries groente kopen ipv pot. Brood koop ik in aanbiedingen want dat gaat toch de vriezer in.

Maar vooral de makkelijk eten vind ik lastig. Ik heb geen zin om uren in de keuken te staan. Bakken vind ik wel leuk

Maar bijv een hartig taart kunnen we ook 2x van eten maar is niet lekker uit de vriezer. Dan zouden we 2 dagen achter elkaar moeten eten.

Misschien moet ik dat gwn gaan doen.

Per oktober verhuis ik naar een dorp Austerlitz dus ff uitzoeken wat we in de buurt hebben

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:13

plutolover schreef:
Dan zouden we 2 dagen achter elkaar moeten eten.

Misschien moet ik dat gwn gaan doen.

Vooral als je alleen bent (zoals ik) is dit echt dé truc. Je kunt gelijk wat groter inkopen zonder dat je kilo's overhoudt, en mocht je toch een restje over hebben na dag 2 dan kan dat alsnog de vriezer in :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:41

Aardappels eet ik trouwens op dinsdag gekookt, en het restant bak ik op donderdag op, met een eitje en sla erbij

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:58

Azmay schreef:
Shaggy09 schreef:

Een paar blaadjes sla is 300g. (Voor mij= 1 persoon) En dan valt het echt wel onder een gezonde maaltijd!