Eindelijk aan mezelf werken: EMDR therapie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:20

luuntje schreef:
Ik snap dat je je moeder wil beschermen.
Dat is heel nobel.

Ik zou het toch van onze zoon willen weten als er hele heftige dingen gebeuren.
Is niet leuk. Maar dan kan ik er beter voor hem zijn.

Dat begrijp ik, zou ik zelf ook willen weten. MAAR, TS is niet verantwoordelijk voor haar moeder en ik denk dat haar inschatting juist is om het op dit moment NIET aan haar moeder te vertellen. TS heeft al genoeg aan haar hoofd met haar zelf. Haar moeder heeft haar als kind niet kunnen beschermen tegen deze broer en dat schrijf ik zonder enig verwijt richting de moeder, maar gewoon als feit.
Ik vind het juist getuige van kracht en wijsheid, om mama eventjes te laten. Die moet voor haar zelf zorgen en daar is TS niet voor verantwoordelijk.

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 15:35

Janneke2 schreef:
Hoi meis, veel herkenning hier mbt jouw verhaal.
Ik ben incestvrouw vanwege een agressieve ex-broer.

En het moment van "omdraaien", dwz niet langer alles wegstoppen maar de confrontatie aangaan is in zichzelf heel griezelig.
Ik had het gevoel in een soort andere wereld te zijn beland...

Inmiddels gaat het uitstekend met mij: volhouden is de boodschap!!!

Ik vond emdr in zijn soort een heerlijke, respectvolle therapie. Angst is angst en zorgt voor negatieve gedachten (ipv dat je met je logische verstand best weet dat het zo niet zit en de peut dat maar benadrukt).

Ik snapte niet wat je zei over dat jullie "na de emdr" gaan werken aan de negatieve gedachten.
Emdr kent zogezegd 3 fasen (op Wikipedia staat er wel een goed artikel over) jullie doen nu 'het verleden schoonmaken', maar bij emdr hoort ook dat jullie nare gedachten 'in het hier en nu' aanpakken en tot slot je richten op de toekomst: 'zijn er dingen waar je tegenop ziet'. (Dus emdr is pas klaar als verleden, heden en toekomst "schoon" zijn.)

En als ik het nu toch over fasen heb: trauma therapie kent er 3.
Fase 1 heet in de boekjes 'stabilisatie', ik zeg met n Twents accent 'poten op de groand'. Weten waar je aan toe bent, veiligheid en een héle serie technieken om jezelf te troosten, kalmeren en bemoedigen.
Fase 2 is emdr - verleden, heden en toekomst.
Fase 3 is onder andere het inhalen van je puberteit.
Ik ben het compleet met je eens: wie moet overleven is al vroeg volwassen. (Dat is geen denkbeeld en los laten is kolder: zo liggen de zaken.)

Met dat erna bedoelde ik meer dat mijn behandeling niet stopt na de traumaverwerking, maar dat we daarna (dus na de inhoudelijke verwerking van het verleden) ook inderdaad gaan werken aan de toekomst. Dus aan het vertrouwen wat ik heb in andere mensen, mijn zelfvertrouwen en dus het negatieve zelfbeeld wat ik heb.

Wat betreft het wel/niet vertellen aan mijn moeder: daarin wierp de reactie van mijn moeder op het feit dat ik hulp ging zoeken al een helder licht. Alleen daarop reageerde ze al door te huilen en te blijven herhalen dat ze had gefaald als moeder etc. Laat staan dat ik haar alles zou vertellen.
Dan krijg ik inderdaad ook nog eens die zorgen om haar erbij en dat gaat echt een beetje teveel zijn.
Mijn besluit om het niet te vertellen staat in elk geval vast.

Dankjewel voor alle reacties. Had ik niet verwacht. Wat een lieve bokkers zijn er toch <3

Begin inmiddels wel weer een beetje zenuwachtig te worden voor a.s. dinsdag :r

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:23

Ik wil je veel sterkte wensen, TS.
Therapie is zwaar, maar kan wel echt helpen om je weer beter te gaan voelen en idd te leven i.p.v. te overleven.

Ken je de website seksueelgeweld.nl? Je kan er oa chatten en op een forum praten met lotgenoten.
Er is ook nog wij spreken voor onszelf (wsvo). Die hebben een site en Facebookpagina. Ze delen oa ervaringen van mensen die in aanraking gekomen zijn met seksueel geweld.

Ik vind het erg knap dat je de stap naar hulp gezet hebt, je al een heleboel aan je psycholoog toevertrouwd lijkt te hebben en je ook je leidinggevende hebt ingelicht !

Ik begrijp dat je het liever niet aan je ouders vertelt. Als je dat niet wil, moet je dat ook niet doen. Neem je tijd en doe het op jouw eigen tempo om dit aan anderen toe te vertrouwen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:49

Zanthi schreef:
Wat betreft het wel/niet vertellen aan mijn moeder: daarin wierp de reactie van mijn moeder op het feit dat ik hulp ging zoeken al een helder licht. Alleen daarop reageerde ze al door te huilen en te blijven herhalen dat ze had gefaald als moeder etc. Laat staan dat ik haar alles zou vertellen.
Dan krijg ik inderdaad ook nog eens die zorgen om haar erbij en dat gaat echt een beetje teveel zijn.
Mijn besluit om het niet te vertellen staat in elk geval vast.

Juist je moeder moet verwerken dat ze heeft gefaald in de opvoeding en dat zal tijd kosten. Terecht dat ze dit zelf moet verwerken en jij je daarvoor afsluit. Dat vind ik heel erg goed en enorm stoer van je meid!
Je moeder doet zich zelf en jij ook. En wellicht vele jaren later dat jullie er met elkaar eens over kunnen praten in de zin van het mijn en dijn, want beiden waren jullie slachtoffer van jullie broer en zij van haar zoon. Daarvoor praten is het nu nog veel en veels te vroeg.

Zanthi schreef:
Begin inmiddels wel weer een beetje zenuwachtig te worden voor a.s. dinsdag :r
Tuurlijk ben je zenuwachtig. Het is ook niet niets. Ik vind het echt ongelooflijk stoer dat je dit al zo jong durft in de ogen te zien wat er allemaal is gebeurd en dat je dit gaat verwerken.

Nadine_S

Re: Eindelijk aan mezelf werken: EMDR therapie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 17:26

Succes dinsdag! Het komt goed!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:59

Sterkte voor morgen...!

Wat je eerder schreef over wazig zien na afloop klinkt mij bekend in de oren. Na afloop ben je meer dan gaar en je zenuwstelsel doet soms mal. (Zolang het de volgende dag maar over is, is er niets aan de hand.)

Wat gaan jullie doen...?
Zijn jullie in de eerste sessie compleet door de eerste rotfoto heen geweest?
(Geen enkel aspect geeft nog stress,
je plakt de positieve gedachte er op en dat voelt op gegeven moment 'als een 7 zo waar'
en je lichaam is moe maar ontspannen en zonder pijn.)
....of is dit het doel voor morgen?

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 16:16

Dankjewel voor de support ladies :o

Janneke2 schreef:
Sterkte voor morgen...!

Wat je eerder schreef over wazig zien na afloop klinkt mij bekend in de oren. Na afloop ben je meer dan gaar en je zenuwstelsel doet soms mal. (Zolang het de volgende dag maar over is, is er niets aan de hand.)

Wat gaan jullie doen...?
Zijn jullie in de eerste sessie compleet door de eerste rotfoto heen geweest?
(Geen enkel aspect geeft nog stress,
je plakt de positieve gedachte er op en dat voelt op gegeven moment 'als een 7 zo waar'
en je lichaam is moe maar ontspannen en zonder pijn.)
....of is dit het doel voor morgen?

Zijn de eerste EMDR sessie niet compleet door de eerste herinnering heen gekomen, dus daar gaan we morgen verder mee. Daarna denk ik de volgende in het rijtje?

Heb wel echt een belabberde nacht achter de rug. Voelde me gisteravond/vannacht toen ik in bed lag enorm opgejaagd. Denk dat ik al teveel bezig was met herinnering nummer 2 welke in het donker is geweest. Elke keer als ik mijn ogen sloot zat mijn hart in mijn keel. Wekker ging ook om half 6 voor werk, dus dat was even een lekkere combi.

Zat vandaag met 2 collega's die nogal moeite hebben met concentreren en rustig werken, maar dat had ook veel meer impact op mij dan dat dat normaal zou hebben gedaan. Normaal kan ik dat gewoon buitensluiten en gewoon mijn ding doen, maar dat lukte niet vandaag. Blergh.
Werk morgenochtend gelukkig gewoon even thuis en heb een simpel klusje, dat doe ik denk ik liever dan dat ik ga lopen piekeren over de middag.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:32

Je kan het!

Adem in, adem uit .... zo vaak herhalen als nodig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:22

Sterkte morgen! Y;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:54

...meld het morgenmiddag efkes, hoe een en ander gegaan is.

En daarna het leukste stuk van een nare herinnering de nek omdraaien...!
(Als je begint en het als een 8 zo rot is, dat moge nuttig zijn, op dat moment is het niet leuk om er in te duiken. :(:)
Maar als het lager wordt, en daarna de rotfoto plus je positieve gedachte 'tot het als een 7nzo waar is' en daarna de bodyscan tot er geen nare gewaarwordingen meer zijn - het zwaarste heb je al gehad!)

En een eerste rotfoto is vaak meer dan 1 afspraak.
Niet te hard piekeren over nummer 2! ;)

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 23:05

Dankjewel voor de bemoedigende woorden allemaal! Hoop dat er nu een iets betere nacht voor de boeg staat, zodat de dag zelf wat beter te behappen is. Heb mezelf nog even moe gemaakt met sporten, dus hopelijk helpt dat!

Suusjepluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:55

Sterkte vandaag, je kunt het aan +:)+

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:27

Als eerste je bent een topper; je geeft gehoor door er iets aan te doen. De eerste stap heb je dus al gezet +:)+

Ik heb zelf EMDR gedaan (6 maanden lang, 2x in de week); de symptomen van moe zijn in het begin, hoofdpijn en dromen is, buiten dat het vervelend is, heel herkenbaar. EMDR haalt alles weer terug om het op die manier een plek te kunnen geven (je moet het zien dat je hoofd verdeeld is in een kaartenbak, alleen voor jouw trauma is er nog geen bakje aangemaakt; door het opnieuw te gaan beleven kun je het in een 'bakje' plaatsen. Mocht je er meer over willen weten, mijn PB staat altijd open.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:53

Ik hoop dat je een goede sessie hebt gehad - en nu lekker aan het uitrusten bent!

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 16:13

Was gisteravond inderdaad weer even KO, had even geen puf meer om bokt erbij te pakken. Normaal op mijn benen blijven staan was al een hele opgave.
Zijn verder gegaan met de eerste herinnering, waar toch wel weer wat meer spanning op zat dan waar we de vorige keer eindigden :(
Zijn daar nu wel doorheen gekomen en de volgende keer gaan we verder met de 2e herinnering.

Probeer vanavond of morgen op de PBtjes te reageren!

Miranda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 17:48

Zanthi schreef:
Was gisteravond inderdaad weer even KO, had even geen puf meer om bokt erbij te pakken. Normaal op mijn benen blijven staan was al een hele opgave.
Zijn verder gegaan met de eerste herinnering, waar toch wel weer wat meer spanning op zat dan waar we de vorige keer eindigden :(
Zijn daar nu wel doorheen gekomen en de volgende keer gaan we verder met de 2e herinnering.

Het is gewoon ongelofelijke zwaar. Het is nu luisteren naar je lichaam. Wat niet gaat gaat niet. Weet dat je echt goed bezig bent +:)+ +:)+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 18:39

Citaat:

Dat hoef je niet te doen hé!
Of hou het gewoon super kort als je niet de puf heb. Het gaat vooral om jou nu . Je bent niemand iets verplicht hoe goed bedoeld alle reacties ook zijn.
Ik geef je een knuffel.

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 22:54

pien_2010 schreef:
Citaat:

Dat hoef je niet te doen hé!
Of hou het gewoon super kort als je niet de puf heb. Het gaat vooral om jou nu . Je bent niemand iets verplicht hoe goed bedoeld alle reacties ook zijn.
Ik geef je een knuffel.

Dankjewel! Vind het wel lastig om dan vooral aan mezelf te denken. Vind het wel zo aardig om even te reageren als mensen zo lief zijn :o

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 23:08

Wat knap dat je de spoken van het verleden nu aan gaat kijken. Ik heb zelf EMDR gehad voor een paar trauma's uit mijn jeugd. Ik vond het enorm zwaar.

Ik zag ook al een paar dagen voor de afspraak er enorm tegen op. Na die tijd moe, soms huilerig, meestal lag ik na de EMDR even een paar uur in bed. Even rustig en veilig bijkomen. Ja ik vond het heel zwaar.

Maar goed, ik heb het inmiddels achter de rug en ben er echt enorm van opgeknapt. Ik slaap beter, geen nachtmerries meer, word uitgerust wakker. Ik kan nu ook met minder slaap toe, en voel me sowieso gezonder. Ik ben nog aan het herstellen, mijn lichaam heeft het zwaar gehad de afgelopen jaren, maar het gaat echt de goede kant op.

Ik blijf het bizar vinden hoe je lichamelijk kan reageren op een trauma. Sommige dingen had ik zo ver weggestopt, en toch bleken die wel lichamelijke klachten te veroorzaken.

Het was zwaar, maar het was het waard. Ik hoop dat jij later ook zo op dit traject terug kunt kijken.

Neem je tijd, neem je rust, en verder wil ik je heel veel sterkte en succes wensen.

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 20:16

zorro schreef:
Wat knap dat je de spoken van het verleden nu aan gaat kijken. Ik heb zelf EMDR gehad voor een paar trauma's uit mijn jeugd. Ik vond het enorm zwaar.

Ik zag ook al een paar dagen voor de afspraak er enorm tegen op. Na die tijd moe, soms huilerig, meestal lag ik na de EMDR even een paar uur in bed. Even rustig en veilig bijkomen. Ja ik vond het heel zwaar.

Maar goed, ik heb het inmiddels achter de rug en ben er echt enorm van opgeknapt. Ik slaap beter, geen nachtmerries meer, word uitgerust wakker. Ik kan nu ook met minder slaap toe, en voel me sowieso gezonder. Ik ben nog aan het herstellen, mijn lichaam heeft het zwaar gehad de afgelopen jaren, maar het gaat echt de goede kant op.

Ik blijf het bizar vinden hoe je lichamelijk kan reageren op een trauma. Sommige dingen had ik zo ver weggestopt, en toch bleken die wel lichamelijke klachten te veroorzaken.

Het was zwaar, maar het was het waard. Ik hoop dat jij later ook zo op dit traject terug kunt kijken.

Neem je tijd, neem je rust, en verder wil ik je heel veel sterkte en succes wensen.

Dankjewel je reactie en knap dat jij de spoken uit het verleden al hebt getackeld! :)
Ik hoop dat ik over een tijdje ook zo op dit traject kan terugkijken.

Heb het nu een aantal mensen verteld in mijn omgeving en merk wel dat ik sommige reacties lastig vind. Sommige mensen reageren er namelijk op alsof het niets is en ik bijvoorbeeld een afspraak bij de tandarts heb ofzo. Weet niet zo goed hoe ik daarmee moet omgaan. Hebben andere mensen daar ervaring mee?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:20

Zanthi schreef:
Heb het nu een aantal mensen verteld in mijn omgeving en merk wel dat ik sommige reacties lastig vind. Sommige mensen reageren er namelijk op alsof het niets is en ik bijvoorbeeld een afspraak bij de tandarts heb ofzo. Weet niet zo goed hoe ik daarmee moet omgaan. Hebben andere mensen daar ervaring mee?
Dat heeft dus niets met jou te maken maar met het ongemak dat mensen ervaren als ze geconfronteerd worden met levens die niet gegaan zijn zoals ze gegaan zijn.

Gewoon laten gaan! Je bent vreselijk goed bezig en gewoon daar mee doorgaan.

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 20:30

Ik hoop dat de EMDR je helpt. Ik heb zelf PTSS en ben ook behandeld door middel van EMDR. Maar hoor ook mensen om mij heen die het niet vol gehouden hebben en er weg kwamen met hoofdpijn.
Andere mensen kunnen zich PTSS niet inbeelden dat kun je ze niet en wel kwalijk nemen. Ik heb nooit iets gebroken gehad dus zou niet weten hoe dat voor een ander voelt. Ik persoonlijk vind het juist vervelend als ze helemaal gaan meeleven en doen alsof ze er verstand van hebben. Ik merk vaak dat mensen gaan doen alsof ik heel zielig ben en dat vind ik ook vreselijk. Maar iedereen heeft zo zijn eigen manier om er mee om te gaan. Wat hierboven ook gezegd word ongemak dat een ander het zo zwaar heeft en hoe daarmee om te gaan.

Mocht je vragen hebben, ergens tegen aan lopen of wat dan ook mag je altijd een pb sturen.

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-19 20:38

Ja dat is ook wel weer waar wat jullie zeggen. Dat ze gaan doen alsof ik zielig ben zou ik inderdaad ook irritant vinden, maar een beetje interesse is aan de andere kant ook wel fijn.

Het is nu twee keer gebeurd dat ik er heel lang over heb zitten dubben om het 2 mensen wel of niet te vertellen. Toen was ik eindelijk die drempel over en toen kwam er een ‘ok’ en werd het gesprek overgenomen. Ze hoeven idd niet te doen alsof ze het helemaal snappen e.d., maar een ‘als ik iets kan doen moet je het zeggen he’ of iets dergelijke was dan toch wel fijn geweest. Heb nu echt het gevoel alsof die twee er echt super licht over denken ofzo.
Begin daardoor vriendschappen een beetje te herevalueren :\

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:37

hoi ts,

Beetje bijgekomen?
Dapper om je verhaal te delen en nog dapperder om er mee aan de slag te gaan.
Je moet vooral naar anderen (dus ook je moeder) delen wat jij aankan.
Ik heb vriijdag mijn derde (en tevens heftigste tot nu toe) EMDR sessie gehad.
Het gaat je niet in je koude kleren zitten.
Bij mij weet niemand er wat van, deels erg eenzaam, maar deels zorgt het er ook voor dat ik niet bang hoef te zijn dat ze me zielig vinden, of het niet snappen.

Doe wat voor jou goed voelt!
Ik wil je heel veel sterkte wensen!

Zanthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-19 20:41

Catori schreef:
hoi ts,

Beetje bijgekomen?
Dapper om je verhaal te delen en nog dapperder om er mee aan de slag te gaan.
Je moet vooral naar anderen (dus ook je moeder) delen wat jij aankan.
Ik heb vriijdag mijn derde (en tevens heftigste tot nu toe) EMDR sessie gehad.
Het gaat je niet in je koude kleren zitten.
Bij mij weet niemand er wat van, deels erg eenzaam, maar deels zorgt het er ook voor dat ik niet bang hoef te zijn dat ze me zielig vinden, of het niet snappen.

Doe wat voor jou goed voelt!
Ik wil je heel veel sterkte wensen!

Dankjewel voor je berichtje!
Pfoe dat lijkt me ook zwaar, helemaal in je uppie. Wel superdapper dat je alleen de draak gaat verslaan!
Therapeut heeft bij mij ook al aangegeven dat de derde waarschijnlijk een zware dobber gaat worden. Hoop dat ik me erdoorheen ga kunnen worstelen net als jij!