Ervaringen port a cath gezocht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 12:57

De meeste mogen ook niet aan een PAC komen. Meestal onco verpleegkundige.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:02

quera schreef:
De meeste mogen ook niet aan een PAC komen. Meestal onco verpleegkundige.

Klopt. :j
Maar het is best vervelend als je strikt antibiotica moet (hersenvliesontsteking en buikvliesontsteking) en niemand op de afdeling mag er aan komen of een zak aan hangen of los koppelen of bloed af nemen (hele afdeling waren er 2 verpleegkundige die het mochten, die moeten dan natuurlijk ook net dienst hebben), moest dan telkens iemand van IC of anesthesie komen.

Nu is onco een afdeling waar het veel gebruikelijker is dan neurochirurgie. Dat scheelt wel veel. :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 13:08

O hier is het wel zo dat als hij aangeprikt was ze wel een ct oid mochten maken( en dus vloeistof inspuiten) Maar aanprikken alleen door de mensen die t mochten.

Bambelien

Re: Ervaringen port a cath gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:13

Hier een oncologieverpleegkundige. Een PAC (en dat geldt eigenlijk ook voor andere verpleegtechnische handelingen) mag je als verpleegkundige alleen iets mee doen op het moment dat je bevoegd en bekwaam bent om de handeling uit te voeren. Één van de voorwaarden is dus dat je de handeling regelmatig genoeg uitvoert. Op afdelingen waar bijvoorbeeld een picc/pac/miniport niet veel voorkomen, werken dus over het algemeen ook minder medewerkers die hiermee mogen werken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:45

Bambelien schreef:
Hier een oncologieverpleegkundige. Een PAC (en dat geldt eigenlijk ook voor andere verpleegtechnische handelingen) mag je als verpleegkundige alleen iets mee doen op het moment dat je bevoegd en bekwaam bent om de handeling uit te voeren. Één van de voorwaarden is dus dat je de handeling regelmatig genoeg uitvoert. Op afdelingen waar bijvoorbeeld een picc/pac/miniport niet veel voorkomen, werken dus over het algemeen ook minder medewerkers die hiermee mogen werken.

Je zou denken dat op de bloedafname ze dit zouden mogen... maar helaas.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 15:10

Heb er zelf 2 gehad van 2 verschillende materialen ik was toen erg jong dus weet er niet extreem veel meer vanaf maar de 1e werd verstoten door me lichaam. Kwa materiaal kreeg ik alles thuis gestuurd en vergoed bij mij kwam er iemand van de thuiszorg die me aanprikte en aansloot. Helaas wel litteken van het plaatsen maar ligt er ook wel degelijk aan hoe diep ze hem plaatsen. Bij mij lagen ze vrij diep ook.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 15:18

Nou inderdaad, de eis voldoende de handeling uitvoeren voldoen ze daar vast aan.
Ik vind het nogal geneuzel, zit er een PAC doen ze er nog niks mee.
Snap heus dat het risico’s heeft maar het is toch geen hogere wiskunde..
Ik denk dat normale venflons/infuzen prikken technisch lastiger is, ik ben blij dat ik dat gezeik niet heb met die bevoegdheden.
Prikken heb ik mezelf geleerd, maar toen ik infuus leerde, heb ik mezelf geleerd prikte ik al jaren IV en dus was de stap naar venflon klein.
Ergste was het leren dat je verder het vat in moet dan gevoelsmatig moet, omdat de naald uiteraard langer is dan de canule zelf.
En wat ik stom vind is prikken bij natriumgebrek, dan ga ik eerst warm douchen, hups vlak ervoor op en neer, en prik met mijn arm op kniehoogte.
Anders wordt het echt niks met prikken, moeders heeft hetzelfde gelukkig zag ik toen ze dit jaar in het ziekenhuis lag, dus ik ben gelukkig niet gek. :+
Ik mag trouwens van de artsen die ik heb ook gewoon zelf prikken, ik heb er erg veel stress van dus als ik onder narcose moet prik ik het infuus thuis zelf.
Dat heeft zoveel rust gegeven, de anesthesist vond het ook wel fijn dat ik als risicopatiënt mezelf die nacht al extra vocht toegediend had en mijn medicijnen voor de zekerheid de hele dag al IV had toegediend ipv pillen.
Mocht het officieel? Vast niet, maar ik ben fluitend overal doorheen gerold en voor de aankomende narcose heb ik toestemming voor dezelfde methode gekregen.
Daarom denk ik nu ook ram die pac er maar in, ik zie niet in waarom ik dat niet zou kunnen als ik dit ook prima red.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 21:17

Als beloofd, een iets uitgebreidere reactie!

Vanochtend weer in het ziekenhuis geweest voor behandeling, daarvoor heb ik dus sinds een jaar ongeveer mijn pac, omdat ik wekelijks (kort) onder narcose moet.

Ben er echt heel blij mee, al zie je wel het litteken van het plaatsen duidelijk. En ook de pac zelf zie je nu best duidelijk zitten, toen ik hem kreeg was ik dikker en nu met afvallen is er minder weefsel over dat mijn pac zeg maar 'bedekt'.

Voor het aanprikken gebruik ik ook merkloze emla, dus verdovingszalf. Zonder doet niet echt erg pijn maar dat blijf ik een beetje eng vinden. Met verdoving blijf ik rustiger, ook als een onbekende moet aanprikken.

Eerst kwamen er altijd mensen van de dagverpleging (een team van 5, die afwisselend kwamen) en die prikten mijn pac super aan. Die doen dat heel vaak ivm chemokuur-cliënten. Zij deden het eigenlijk allemaal op exact dezelfde manier, precies het protocol en altijd super netjes ontsmetten en flushen enz. Maar... mijn wekelijkse behandeling is nu op een andere locatie in het ziekenhuis en daar komen de mensen van dagverpleging niet meer. De medewerkers van daar zijn niet geschoold voor de pac. Nu moeten dus mensen van de anesthesie mij aansluiten, maar die doen dat niet vaak én het zijn veel verschillende mensen én ze doen het allemaal op hun eigen manier. Ben ik absoluut niet blij mee dus.

Ik denk er over dat ik het zelf wil leren... Alleen raden ze het me af en vind ik het best spannend. (En weet niet waar ik een cursus zou kunnen volgen?)

Maar goed, met de pac zelf ben ik dus heel blij. Heb er ook geen last van met op mijn buik slapen of zo. In de auto voelde de gordel stom als die er overheen zat, dus heb ik nu een bontje inderdaad. Maar echt pijnlijk is dat nooit geweest.

Oh en verder zie je bij mij ook een stukje van het slangetje van de pac zitten onder mijn huid in m'n hals. Misschien (weet ik even niet) zit mijn pac ook wel iets anders aangesloten dan normaal. Ik had littekenweefsel in mijn aorta zitten dus ze moesten iets knutselen/aanpassen toen ze mijn pac plaatsten. Maar daar heb ik verder geen last van.

En arm optillen of in bed draaien bijvoorbeeld terwijl ik aangesloten ben heb ik geen last van. Maar bij mij is het altijd ook maar heel kort dat er een naald in zit, half 8 's ochtends tot half 10 of zo.

Verdere vragen, stel gerust! :j

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 22:08

Zelf geen ervaring, maar mijn moeder is er twee jaar lang heel blij mee geweest. Het plaatsen was geen pretje, maar ging van alles mis, dus dat is niet normaal. Ze hebben er ook een tijdje bloed uit kunnen tappen, maar dat was na een half jaar niet meer mogelijk. Infusen wel.
Helaas moest hij er na 2 jaar uit vanwege stamceltransplantatie traject en kreeg ze een hickman katheter. Na dat traject zijn ze weer gewoon moeten gaan prikken iedere keer(nog 6,5 jaar) wat een ellende keer op keer

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:17

Hier ook geen ervaring maar zich vandaag dit stukje tekst over een armpoort en moest gelijk aan je topic denken.

Foto is door het uploaden wel slechter geworden dus hoop dat het nog te lezen is.
Afbeelding
Afbeelding